Refoforum zomercolumn

Johann Gottfried Walther

Refoforum zomercolumn

Berichtdoor Johann Gottfried Walther » 11 Jul 2018, 19:49

Verblijdt u te allen tijd. 1 Thessa5v16

Die Paulus, lijkt toch maar een lichtzinnig figuur. Hij roept maar op om blij te zijn. Al dat oppervlakkige blij zijn. Die Paulus lijkt wel modern. Misschien kon je in zijn tijd zo'n oproep doen. Maar in deze tijd gaan mensen daar toch altijd de verkeerde kant mee op.
Al dat juichend christendom, en Paulus lijkt ze nog steeds onderbouwing te geven met zijn oproepen.

In het Oude Testament ook al, al die feestelijkheden, je zou er wat van gaan denken.
Blijheid, uitbundigheid, dansen en vrolijk zijn. Het is beter om ernstig te zijn en een lang zuur gezicht te trekken dat weet toch iedereen.
Daarbij je vooral verre te houden van al die optochtelijkheid, is toch maar het beste.

Kort gezegd die Paulus is maar een verdachte apostel vindt u niet? Met zijn oproepen tot je verblijden.
Hij is sowieso niet ernstig genoeg. Het lijkt er wel bij hem op maar ondertussen....

Maar de vrucht des Geestes is ..., blijdschap?! Gal5v22

Ook een woord van Paulus, Gods Geest werkt die blijdschap, die blijdschap hoort dus bij het geloof, die blijdschap is een gave. Die hoort bij de VRUCHT van de Geest.
Dus geen wedstrijd in lange gezichten, blijdschap hoort bij het geloof.
Niet te veel naar anderen kijken, maar onderzoek of wij in het geloof zijn, sommigen willen graag kenmerken, nou dit is een Bijbels kenmerk. BLIJDSCHAP uit genade, door de Heilige Geest.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"

Desiree

Re: Refoforum zomercolumn

Berichtdoor Desiree » 11 Jul 2018, 22:27

:fleur
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

liz boer

Re: Refoforum zomercolumn

Berichtdoor liz boer » 11 Jul 2018, 22:41

God in de Natuur
Ganzen
Ik liep met mijn hond door het park, we komen er vaak, twee echtparen ganzen zien we minsten twee keer per week met hun jongen, iedere keer zijn ze weer gegroeid, vorige week liep een van de echtparen met al wat grotere jongen te grazen op het grasveld, mijn hond liep hun richting op, wat gebeurde er? de vader en moeder gans gingen met wijdt open vleugels voor hun jongen staan, nu is mijn hond niet zo'n "wolfachtige" meer, ze huppelde allang de andere kant op en had de ganzen nauwelijks opgemerkt, ik wel, ik zag God in de natuur, Jezus met open armen om gewillig te betalen voor de zonden, Jezus met open armen je bent welkom, Hij troost het hart dat schrijend tot Hem vlucht, Jezus met open armen om je te zegenen, denk aan de hemelvaart luk 24 : 50, maar dacht ik nu: Jezus met open armen houdt ook het kwaad tegen, met veel gedachten liep ik terug naar huis.

Terug naar “Theologie - Algemeen”