Wat is literatuur?

Plaats reactie
P.Paape

Wat is literatuur?

Bericht door P.Paape »

In het topic over Joke Verweerd spreken we over de term "literatuur".

Waar ligt de grens tussen lectuur en literatuur? Wat is literatuur, welke inhoud heeft het en welke rol speelt het in de (huidige) cultuur?

Ik ben benieuwd naar uw literaire determinaties...:thu:in
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Hmmmmm. Houdt er hier dan niemand van lezen?

Een lezer bestempeld zijn leesvoer, heeft hij/zij dan geen mening over literatuur? Lijkt me sterk...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Literatuur is in mijn ogen een goed plot, een pakkend verhaal, maatschappij kritisch en een boodschap in stijl. En niet te vergeten de vorm, ofwel het taalgebruik.
Nu heeft elk boek wel zijn charme, en ook één van deze kenmerken, denk ik. Het gaat echter om het eindproduct.
Je moet echter uitkijken niet elk boek van een goede schrijver onder het vakje literatuur te scharen. Dat hoeft niet zo te zijn.
Mij bekruipt echter het gevoel dat deze criteria zeer subjectief zijn. (Vandaar ook de weining reacties(?))
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Dat denk ik ook Herman, maar als we alle subjectieve criteria naast elkaar leggen, zien we ongetwijfeld overeenkomsten en zo komen we dan misschien eindelijk eens tot een conclusie "wat literatuur is".

"Maatschappij kritisch" onderschrijf ik ook, evenals een mooie stijl en een goed (is niet altijd hetzelfde als helder) plot.

Daarnaast zeg ik: "past in een bepaalde periode/bepaalde eeuw." Als iemand nu een verhaal schrijft à la "Karel ende Elegast" in het huidig taalgebruik, wint hij zeker geen Libris literatuurprijs, of zo. Wat is het, dat de literatuurwaarde zo verandert? Wat zijn de literaire waarden anno nu?

Laat uw stem horen!

[Veranderd op 24/5/02 door P.Paape]
Lieneke

Bericht door Lieneke »

Origineel geplaatst door P.Paape
Hmmmmm. Houdt er hier dan niemand van lezen?

Een lezer bestempeld zijn leesvoer, heeft hij/zij dan geen mening over literatuur? Lijkt me sterk...
Jawel.. lezen! :in
Geef mij maar gewoon een lekker dik leesboek zoals die van...... (nouja, schrijver kan ik even niet opnoemen...)
Maar 'k weet niet veel van literatuur te vertellen, omdat ik ze niet erg vaak lees....

Groetjes...
Lieneke :)
Aapje

Bericht door Aapje »

Voor mij hoeft het echt geen literatuur te zijn.
Maar op zijn tijd is het wel leuk.

Lezen, heerlijk.
anne

Bericht door anne »

Ik ben nu wereld literatuur aan het lezen.
Neem nu zo'n boek als DE SCHUILPLAATS van Corrie ten Boom. Dat is toch prachtig. Het boek boeit van A t/m Z. Het is gewoon net even iets anders dan een gewoon boek. Het verschil proef je tijdens het lezen, maar omschrijven... Moeilijker denk ik...
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Origineel geplaatst door P.Paape
Waar ligt de grens tussen lectuur en literatuur? Wat is literatuur, welke inhoud heeft het en welke rol speelt het in de (huidige) cultuur?

Ik ben benieuwd naar uw literaire determinaties...:thu:in
Uit De Encarta Winkler Prins encyclopedie 2001
literatuur [letterkunde], term met meer betekenissen:
1. ‘(alle) teksten over een omschreven onderwerp’; 2. teksten die voldoen aan criteria van kunstwaarde en fictionaliteit. Voor literatuur wordt als synoniem in het Nederlands ook wel letterkunde gebruikt. Dit begrip is niet alleen in hoge mate historisch bepaald, maar ook kunnen tegelijkertijd uiteenlopende opvattingen bestaan.
‘Kunstwaarde’ heeft betrekking op tijds- en groepsbepaalde normen voor artistieke waarde (eigen stijl, structuurverschijnselen als hecht georganiseerde complexiteit, gelaagde samenstelling, enz.). In het dagelijks taalgebruik wordt ‘literatuur’ op grond van deze criteria onderscheiden van ‘lectuur’.
Het fictionaliteitscriterium (zie ook fiction) heeft betrekking op de relatie tussen de binnen het literaire werk opgebouwde wereld en de ervaringswereld van de lezer. Aangezien het overwegend om taal-verschijnselen gaat, is er natuurlijk altijd sprake van verwijzing naar aspecten van de ons bekende wereld, maar daarbij is de vraag van het waarheidskarakter van de verwijzing niet relevant.
Enkele andere, soms kenmerkend geachte, aspecten van literatuur zijn de (emotionele) werking op de lezer en bijzondere vormen van inzicht in de ons omringende werkelijkheid. Hier is, nog duidelijker dan bij esthetische functie en fictionaliteit, geen sprake van eigenschappen, maar van psychische respons en van ‘essentie’, die hoogstens bespreekbaar zijn nadat de beslissing literair-niet literair gevallen is.
Iets meer continuïteit dan bij het totaalbegrip literatuur is vast te stellen bij sommige categorieën daarbinnen, zoals genres (hoofdgenres: epiek, drama, lyriek). Toch biedt ook een op genres gebaseerde benadering geen aanknopingspunten voor een algemeen geldige karakteristiek van het fenomeen ‘literatuur’. Men kan wel zeggen dat er teksttypen zijn die formeel zó georganiseerd zijn (bijv. het sonnet), dat de lezer in sterke mate gestuurd wordt naar een leeshouding die op een bepaald moment adequaat geacht wordt voor ‘literaire’ teksten of voor een literaire communicatiesituatie.



[Veranderd op 25/5/02 door Gerrie]
anne

Bericht door anne »

Literatuur als 'De Boerderij der Dieren', wie heeft dit wel eens gelezen? Het is geschreven door George Orwell. Op het titelblad staat: 'Een sprookje voor grote mensen'. Je moet dit echt eens lezen. Het is prachtig. Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden...
de Paus

Bericht door de Paus »

Ik ken alleen 1984 van George Orwell. Dat is natuurlijk al een echte klassieker geworden! Ook zeer aan te bevelen.
anne

Bericht door anne »

Waarom wel literatuur?
Er zijn al veel dingen over gezegd, waar echte literatuur aan moet voldoen.
Maar ik denk dat als je een boek hebt, je niet precies kunt zeggen, daaraan kun je nu zien dat het literatuur is.
Het boek moet natuurlijk ten eerste heel goed in elkaar zitten, en dat doet 'de boerderij der dieren' zeker wel.

Maar je voelt waarschijnlijk ook het verschil tussen een romannetje van de Witte raven of Nelleke Wander (hoe heten al die figuren met grote roze brillen?) en 'de boerderij der dieren'. Dit gaat gewoon dieper, er zit een betekenis achter, die je zo niet leest, maar wel heel goed begrijpt...

Of begrijp je me nu niet...?
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Voor mij is literatuur alles wat op schrift staat en revolutionair is. Een vleugje Rock, een beetje trashy, goed leesbaar en het liefst enigszins shockerend (op verscheidene niveau's).

Literatuur is jezelf terugvinden in een compleet nieuwe context.
Mijn favoriete literatuur van het moment:
1. Joseph Heller - Catch 22
2. Goethe - Faust (geen aanrader voor dichtgemetselde christenen)
3. De gebroeders karamazow - Dostojevsky
4. Alles van Shakespeare
5. Walt Withman - Leaves of Grass
Plaats reactie