De tijd waarin wij leven

-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Nou, het is toch heus een kerkgemeenschap.
Stofzuigerkerk, las ik ergens. Rake typering. Zuigt alleen maar mensen weg bij bestaande kerken en vestigt zich dus liefst waar al heel veel kerken zijn.
Het gebeurt niet vaak, maar nu ben ik het helemaal onze Hendrikus eens. Ik acht het een groot gevaar, waar de scheiding tussen "kerk" en "disco" heel dun wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Nou, het is toch heus een kerkgemeenschap.
Dat zijn de roomsen ook.
Lees maar eens wat onze belijdenis over de ware kerk zegt.
Dan vallen meteen de roomse kerk en dit spektakel al af.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Terri »

Dat van die kaartjes ligt ook wat genuanceerder. Dat was met Kerst voor de corona tijd. Het was meer bedoeld als check.
Je reserveerde voor de dienst van 9.00 uur of voor die van 15.00 uur. ( zoiets dacht ik)
Er is gewoon ruimtegebrek.
Ze hadden het ook op alfabet kunnen doen, maar kozen voor deze manier.
We moeten wel een juist gerucht verspreiden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Orchidee »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Heel veelzeggend over de tijd waarin wij leven:
Waar veel traditionele kerken het lastig hebben in coronatijd, groeit Mozaiek als kool. De evangelische kerk krijgt er zeven locaties bij. "Bij ons kun je komen zoals je bent."
Lees hier verder:
https://www.rd.nl/artikel/918337-zeven- ... n-op-komst
Onze kerk is het afgelopen jaar ook 'als kool' gegroeid.
Kruiningen of Goes bedoel je?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Bonny »

Ora et labora schreef:
Bonny schreef:
Ora et labora schreef: Dat ze voor Mozaiek de naam "Kerk" gebruiken is ook niet echt gepast.
Je kan kaartjes kopen hoorde ik ooit. Het is meer op een ordinaire wereldse muziekbranche.
Een ijdele toneelclub.
Je kan en mag er van alles van vinden, maar het hoeft toch niet met zulke nare woorden uitgesproken te worden?
Heeft u een beter woord er over dan?
Dan hoor ik het graag als eerste.
"Niet mijn stijl" of "dit vind ik niet passend" zijn nettere bewoordingen.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Ora et labora »

Bonny schreef:
Ora et labora schreef:
Bonny schreef:
Ora et labora schreef: Dat ze voor Mozaiek de naam "Kerk" gebruiken is ook niet echt gepast.
Je kan kaartjes kopen hoorde ik ooit. Het is meer op een ordinaire wereldse muziekbranche.
Een ijdele toneelclub.
Je kan en mag er van alles van vinden, maar het hoeft toch niet met zulke nare woorden uitgesproken te worden?
Heeft u een beter woord er over dan?
Dan hoor ik het graag als eerste.
"Niet mijn stijl" of "dit vind ik niet passend" zijn nettere bewoordingen.
Nou ik weet nog een citaat die ooit werd genoemd voor deze beweging.
Namelijk stofzuigerkerk.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Heel veelzeggend over de tijd waarin wij leven:
Waar veel traditionele kerken het lastig hebben in coronatijd, groeit Mozaiek als kool. De evangelische kerk krijgt er zeven locaties bij. "Bij ons kun je komen zoals je bent."
Lees hier verder:
https://www.rd.nl/artikel/918337-zeven- ... n-op-komst
Onze kerk is het afgelopen jaar ook 'als kool' gegroeid.
Kruiningen of Goes bedoel je?
Goes.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door CvdW »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Nou, het is toch heus een kerkgemeenschap.
Stofzuigerkerk, las ik ergens. Rake typering. Zuigt alleen maar mensen weg bij bestaande kerken en vestigt zich dus liefst waar al heel veel kerken zijn.
Rotterdam? Is het niet zo dat meerdere GG-kerken hier gesloten zijn of zodanig afgeslankt. Klopt dan hetgeen @Hendrikus zegt?
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door merel »

CvdW schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:Nou, het is toch heus een kerkgemeenschap.
Stofzuigerkerk, las ik ergens. Rake typering. Zuigt alleen maar mensen weg bij bestaande kerken en vestigt zich dus liefst waar al heel veel kerken zijn.
Rotterdam? Is het niet zo dat meerdere GG-kerken hier gesloten zijn of zodanig afgeslankt. Klopt dan hetgeen @Hendrikus zegt?
Zou dan de Mozaik vollopen met mensen uit de Ger Gem? Het lijkt mij niet goed dat kerken elkaar als concurrent gaan zien? Krijg je dan niet dezelfde discussie als in 1 Korinthe 3?
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door CvdW »

Recent werd een link geplaatst uit maart 2021 door iemand die lid is bij de GG. Dan is de link met GG snel gelegd.
Ik zal is kijken of ik een link kan vinden over de Mormonen, wellicht is daar ook spectaculaire groei te zien te koste van .... .
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door J.C. Philpot »

RD schreef: Ten Brinke: Tegelijk houd ik hen (de gevestigde kerken) een spiegel voor. Waarom gebeurt dit? Wat ik vaak hoor van mensen die deel worden van Mozaiek is dat ze soms jarenlang hebben geprobeerd om zaken te veranderen in hun gemeente, rondom vrouwelijk leiderschap of homo’s in de kerk, maar dat ervaren als een achterhoedegevecht. Dat zijn voor mensen zulke belangrijke thema’s dat ze afscheid nemen van hun gemeente. Gevestigde kerken helpen heeft daarom geen zin, daarvoor zijn de theologische verschillen te groot.”
(...)
Megakerk wil inclusief zijn
De gemeente draagt de boodschap uit een inclusieve kerk te zijn. „Homo’s zijn welkom. Ze worden gedoopt, mogen aan het avondmaal en doen mee aan alle activiteiten, ook in leidinggevende functies, en ook als ze een relatie hebben”, zei voorganger Kees Kraayenoord in een interview. Sinds september vorig jaar heeft Mozaiek een vrouwelijke voorganger: Nelinda Troost.
De leus is: bij ons kun je komen zoals je bent. Wat ze er eigenlijk mee bedoelen is: je kunt blijven zoals je bent. Er is geen bekering nodig.

Ds. A.C. de Kruijf constateerd dat ook: Je mag ook komen zoals je bent, met je gebrokenheid en sores, zonden en tekorten. Tegelijk kun je bij de Heere niet blijven zoals je bent. Er is een radicale vernieuwing nodig door het werk van Gods Geest. Dat accent mis ik.

Hij drukt zich zeer genuanceerd uit. Voor mij is bekering geen accentverschil, maar essentieel.

Ouderen uit Reformatorische kerken zullen wellicht minder snel overgaan naar een dergelijke gemeente. In Veenendaal heb ik gemerkt dat de kerk op Reformatorische jongeren wel een zuigkracht uitoefend. Soms overigens ook als tussenstation naar helemaal niets meer.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 11 okt 2021, 08:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Ambtenaar »

Hendrikus schreef: Stofzuigerkerk, las ik ergens. Rake typering. Zuigt alleen maar mensen weg bij bestaande kerken en vestigt zich dus liefst waar al heel veel kerken zijn.
Welke band hebben mensen dan nog met de kerk waar ze vandaan komen? Misschien zijn dat wel lege hulzen van traditie.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Erskinees »

Mozaiek trekt personen uit de gehele christelijke wereld. Ik schat in dat de meesten komen uit de GKV, CGK en de Bond. Al zullen er ook zeker GG'ers tussen zitten. Eens met J.C. Philpot over de gevaren. Tegelijkertijd spreekt de kerk daar wel jongeren in de huidige Nederlandse taal aan. Zowel in onderlinge communicatie, prediking, Bijbellezen en het zingen. Daar zouden wij toch iets van kunnen leren.
Ora et labora schreef:Dat ze voor Mozaiek de naam "Kerk" gebruiken is ook niet echt gepast.
Je kan kaartjes kopen hoorde ik ooit. Het is meer op een ordinaire wereldse muziekbranche.
Een ijdele toneelclub.
Ik heb helemaal niet zoveel zin om Mozaiek te verdedigen, maar het verdient zeker wel de naam kerk en gemeenschap. De leden zijn (door middel van bijbelkringen etc.) meer op elkaar betrokken dan in de gemiddelde afstandelijke reformatorische kerk. Voor de zondagse diensten heb je geen kaartjes nodig.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Bonny schreef:
Ora et labora schreef:
Bonny schreef:
Ora et labora schreef: Dat ze voor Mozaiek de naam "Kerk" gebruiken is ook niet echt gepast.
Je kan kaartjes kopen hoorde ik ooit. Het is meer op een ordinaire wereldse muziekbranche.
Een ijdele toneelclub.
Je kan en mag er van alles van vinden, maar het hoeft toch niet met zulke nare woorden uitgesproken te worden?
Heeft u een beter woord er over dan?
Dan hoor ik het graag als eerste.
"Niet mijn stijl" of "dit vind ik niet passend" zijn nettere bewoordingen.
We zijn wel heel erg beschaafd geworden, maar de waarheid zou hier toch echt geen ergernis hoeven te verwekken. Lezen we niet dat de Heere Jezus de kerkelijke leiders in Zijn tijd op de aarde betitelde met 'adderengebroed'? Ik geloof dat we de waarheid niet meer zo scherp mogen zeggen, naar het voorbeeld van Hem, waar zich Christenen naar willen noemen. Soms zijn we te bang om een mens te kwetsen, anderzijds ergeren we ons aan hen die naar Woord en Wet, in alle gebrek en met veel vallen en tekortkomen, proberen te wandelen en deze zaken, waar men ziet dat men afwijkt, ook daadwerkelijk benoemd. Daarvoor zou je dan misschien een gediplomeerd theoloog van naam moeten zijn, maar het volk, het gewone volk, ook hen wiens ogen ervoor geopend mogen zijn, mogen het niet meer zeggen. En zou het niet eens zo kunnen zijn, dat een veracht, ongeletterd en onedel mens meer ziet dan de geleerdste theoloog?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Hoopvol »

J.C. Philpot schreef:
RD schreef: Ten Brinke: Tegelijk houd ik hen (de gevestigde kerken) een spiegel voor. Waarom gebeurt dit? Wat ik vaak hoor van mensen die deel worden van Mozaiek is dat ze soms jarenlang hebben geprobeerd om zaken te veranderen in hun gemeente, rondom vrouwelijk leiderschap of homo’s in de kerk, maar dat ervaren als een achterhoedegevecht. Dat zijn voor mensen zulke belangrijke thema’s dat ze afscheid nemen van hun gemeente. Gevestigde kerken helpen heeft daarom geen zin, daarvoor zijn de theologische verschillen te groot.”
(...)
Megakerk wil inclusief zijn
De gemeente draagt de boodschap uit een inclusieve kerk te zijn. „Homo’s zijn welkom. Ze worden gedoopt, mogen aan het avondmaal en doen mee aan alle activiteiten, ook in leidinggevende functies, en ook als ze een relatie hebben”, zei voorganger Kees Kraayenoord in een interview. Sinds september vorig jaar heeft Mozaiek een vrouwelijke voorganger: Nelinda Troost.
De leus is: bij ons kun je komen zoals je bent. Wat ze er eigenlijk mee bedoelen is: je kunt blijven zoals je bent. Er is geen bekering nodig.

Ds. A.C. de Kruijf constateerd dat ook: Je mag ook komen zoals je bent, met je gebrokenheid en sores, zonden en tekorten. Tegelijk kun je bij de Heere niet blijven zoals je bent. Er is een radicale vernieuwing nodig door het werk van Gods Geest. Dat accent mis ik.

Hij drukt zich zeer genuanceerd uit. Voor mij is bekering geen accentverschil, maar essentieel.

Ouderen uit Reformatorische kerken zullen wellicht minder snel overgaan naar een dergelijke gemeente. In Veenendaal heb ik gemerkt dat de kerk op Reformatorische jongeren wel een zuigkracht uitoefend. Soms overigens ook als tussenstation naar helemaal niets meer.
Gisteren een dienst van de Mozaïek beluisterd. De hele entourage is een wereld van verschil met de kerk waar ik lid ben. Maar ik snap de aantrekkingskracht wel, de dienst is een indrukwekkend moment waarbij een hoop emotie te beleven is. De preek is kort, aansprekend en in "jongerentaal".
En wie je ook bent, je mag er allemaal zijn. God ziet je en God is blij met jou.
Plaats reactie