De tijd waarin wij leven

-DIA-

De tijd waarin wij leven

Berichtdoor -DIA- » 30 Mei 2018, 22:52

ANNO 2018

Wellicht dat sommigen het als een spooksel in mijn hersenen zien, maar als ik me niet vergis lijkt het aantal schtietpartijen en aanslagen meer te worden,
Wat heeft ons dat te zeggen? Of is het gewoon en heeft ons dat niets te zeggen zolang wij er zelf niet bij
betrokken zijn?

Ik herinner me nog de linkse terreurbeweging, de zogenaamde Baader-Meinhof-groep, de Bende van Nijvel, die het gemunt had op dood en verderf in de supermarkten van Delhaize in België, en de Zuid-Molukse acties in de jaren 70. En dan was er nog eens een schietpartij (heel bijzonder toen) in Alphen aan den Rijn.

Ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat de toestand van nu meeer escalleert en ernstiger is. Maar zoals al gezegd zal dat zeker een hersenspinsel van mij zijn. Laten we ons dus maar niet van de wijs brengen.

Even een vraagje. Hoe denkt het forum over deze toename van geweld.
Zien we dat als een golfbeweging, van dat gaat wel weer over, of meer als een structureel probleem waar we
rekening mee moeten houden?

Zien we er ook iets in van de zonden van Europa en heel het Westen? Ik kan helaas dit verband wel zien, maar
hoe anderen dat? Ik ben wel een beetje benieuwd hoe de forumleden hierover denken. Zien we een verband met de secularisatie en het verval in de kerken? Of staat dar volgens u los van elkaar?

Als we daar meer zaken die thans spelen bij betrekken, dus in de hele context van het wereldgebeuren, merken we daar het ongenoegen Gods in op? Of zal het een toevallige samenloop van omstandigheden zijn? Denk aan ziekten, verschijnselen in de natuur als aardbevingen, vulkanisme, hevige winden, regens, hagel onweer en hitte.

Ik denk aan de catechismusvraag: Wat gelooft gij van wat gelooft gij van de voorzienigheid Gods?
Elk woedt om strijd, en toont zich onbeschroomd...

Roos2017

Re: De tijd waarin wij leven

Berichtdoor Roos2017 » 30 Mei 2018, 22:55

Ik kan je aanraden om de werken van Flavius Josephus eens te lezen; de oorlogvoering van de joden door de eeuwen heen.
Als je dat hebt gelezen zou je het als een verademing vinden om in de huidige tijd te leven.

-DIA-

Berichtdoor -DIA- » 30 Mei 2018, 23:10

Roos2017 schreef:Ik kan je aanraden om de werken van Flavius Josephus eens te lezen; de oorlogvoering van de joden door de eeuwen heen.
Als je dat hebt gelezen zou je het als een verademing vinden om in de huidige tijd te leven.

Dat weet ik, maar het gaat nu (althans dat was mijn bedoeling) over ANNO 2018. Vergelijk dat eens met een generatie terug. Ik geloof dat we dan toch wel iets zouden kunnen opnerken,
Ik zal nog meer noemen:
Wat denken we van (wat voor ons in onze jeugd ondenkbaar was) dat de kerken zouden leeglopen. Dat kerken
zouden worden afgebroken. Dat Nederland aan de top zou staan (stond vandaag in de kant) van de meest seculiere landen?
Ik wil niet direct een verband met vreemdelingen leggen. Toch is die er ergens wel. In de jaren 60 hebben wij hier (wij dachten toen tijdelijk) heel veel 'gastarbeiders' hierheen gehaald. Is het toevallig dat de meeste van die mensen moslim zijn? Is het ook bekend, (niet dat ik met de heer Wilders enigermate zou sympathiseren!) hoe bepaalde nieuwkomers hier met fluwelen hand worden behandeld tegenover de harde hand voor de autochtone bevolking? Hoe veel niet meer mag, omdat bevolkingsgroepen zich gediscrimineerd voelen? Wat de denken van het (overigens verwerpelijke) Sinterklaasfeest waar moeilijkheden rond ontstaan, en namen waaraan men zich gaat stoten (in tegenstelling tot vloeken), denk aan Negerzoen, Zwarte Piet, Zigeuner. Denk aan homohuwelijk, genderneutraliteit, gelijke behandeling (er werd in de jaren 80 nog een bidstond uitgeroepen toen de Wet Gelijke Behandeling op stapel stond). En nu? Anno 2018?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 30 Mei 2018, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Roos2017

Berichtdoor Roos2017 » 30 Mei 2018, 23:21

-DIA- schreef:
Roos2017 schreef:Ik kan je aanraden om de werken van Flavius Josephus eens te lezen; de oorlogvoering van de joden door de eeuwen heen.

Dat weet ik, maar het gaat nu (althans dat was mijn bedoeling) over ANNO 2018. Vergelijk dat eens met een generatie terug. Ik geloof dat we dan toch wel iets zouden kunnen opnerken,
Ik zal nog meer noemen:
Wat denken we van (wat voor ons in onze jeugd ondenkbaar was) dat de kerken zouden leeglopen. Dat kerken
zouden worden afgebroken. Dat Nederland aan de top zou staan (stond vandaag in de kant) van de meest seculiere landen?
Ik wil niet direct een verband met vreemdelingen leggen. Toch is die er ergens wel. In de jaren 60 hebben wij hier (wij dachten toen tijdelijk) heel veel 'gastarbeiders' hierheen gehaald. Is het toevallig dat de meeste van die mensen moslim zijn? Is het ook bekend, (niet dat ik met de heer Wilders enigermate zou sympathiseren!) hoe bepaalde nieuwkomers hier met fluwelen hand worden behandeld tegenover de harde hand voor de autochtone bevolking? Hoe veel niet meer mag, omdat bevolkingsgroepen zich gediscrimineerd voelen? Wat de denken van het (overigens verwerpelijke) Sinterklaasfeest waar moeilijkheden rond ontstaan, en namen waaraan men zich gaat stoten (in tegenstelling tot vloeken), denk aan Negerzoen, Zwarte Piet, Zigeuner. Denk aan homohuwelijk, genderneutraliteit, gelijke behandeling (er werd in de jaren 80 nog een bidstond uitgeroepen toen de Wet Gelijke Behandeling) op stapel stond. En nu? Anno 2018?

Ik kan me nog goed herinneren dat mijn ouders de eerste generaties Turken en Marokkanen op het erf kregen om een schaap te kopen voor hun offerfeest.
Wat mijn ouders zagen was dat deze mensen (ja, inderdaad, mensen!) zich ontheemd voelden in deze westerse omgeving die naar hun cultuurbeleving geheel vreemd was.
Mijn ouders - hoewel zij christenen waren van oosterse afkomst - hebben hen toch een gastvrij welkom geheten, hen laten mee-eten bij ons thuis. Niet vergetend, dat de Heere van de herbergzaamheid voor de vreemdeling houdt.

Wat je stelt over de typisch Nederlandse cultuur, zoals Sinterklaas, Zwarte Piet, e.d. geef ik je volledig gelijk: het is discriminerend en van de pot gerukt dat de autochtone Nederlanders hun eigen cultuur niet meer mogen beleven.
En toch, staat dat in verhouding met uiterst verhongerde moeders die hun eigen kinderen opaten om te overleven ... ?

-DIA-

Berichtdoor -DIA- » 30 Mei 2018, 23:37

Roos2017 schreef:
-DIA- schreef:

Ik zal nog meer noemen:
Ik wil niet direct een verband met vreemdelingen leggen. Toch is die er ergens wel. In de jaren 60 hebben wij hier (wij dachten toen tijdelijk) heel veel 'gastarbeiders' hierheen gehaald. Is het toevallig dat de meeste van die mensen moslim zijn? Is het ook bekend, (niet dat ik met de heer Wilders enigermate zou sympathiseren!) hoe bepaalde nieuwkomers hier met fluwelen hand worden behandeld tegenover de harde hand voor de autochtone bevolking? Hoe veel niet meer mag, omdat bevolkingsgroepen zich gediscrimineerd voelen? Wat de denken van het (overigens verwerpelijke) Sinterklaasfeest waar moeilijkheden rond ontstaan, en namen waaraan men zich gaat stoten (in tegenstelling tot vloeken), denk aan Negerzoen, Zwarte Piet, Zigeuner. Denk aan homohuwelijk, genderneutraliteit, gelijke behandeling (er werd in de jaren 80 nog een bidstond uitgeroepen toen de Wet Gelijke Behandeling) op stapel stond. En nu? Anno 2018?

Ik kan me nog goed herinneren dat mijn ouders de eerste generaties Turken en Marokkanen op het erf kregen om een schaap te kopen voor hun offerfeest.
Wat mijn ouders zagen was dat deze mensen (ja, inderdaad, mensen!) zich ontheemd voelden in deze westerse omgeving die naar hun cultuurbeleving geheel vreemd was.
Mijn ouders - hoewel zij christenen waren van oosterse afkomst - hebben hen toch een gastvrij welkom geheten, hen laten mee-eten bij ons thuis. Niet vergetend, dat de Heere van de herbergzaamheid voor de vreemdeling houdt.

Wat je stelt over de typisch Nederlandse cultuur, zoals Sinterklaas, Zwarte Piet, e.d. geef ik je volledig gelijk: het is discriminerend en van de pot gerukt dat de autochtone Nederlanders hun eigen cultuur niet meer mogen beleven.

Datzelfde weet ik ook. Mijn vader hield als hobby schapen en geiten. Een collega van mijn vader wist dat en vroeg eens of hij jaarlijks een schaap kon kopen. Dat kon vanzelf! Deze man, hij heette Mohammed, was een allervriendelijkste man. Een voorbeeld voor veel autochtone Nederlanders! Maar wat wisten wij in die tijd (jaren 70) waarvoor het dat schaap nodig had? Vaag wisten we wel iets, maar de Islam was voor ons, ver van de grote steden, was het iets vreemds waar we (dachten we) niets mee van doen hadden.

Roos2017

Berichtdoor Roos2017 » 30 Mei 2018, 23:52

-DIA- schreef:Datzelfde weet ik ook. Mijn vader hield als hobby schapen en geiten. Een collega van mijn vader wist dat en vroeg eens of hij jaarlijks een schaap kon kopen. Dat kon vanzelf! Deze man, hij heette Mohammed, was een allervriendelijkste man. Een voorbeeld voor veel autochtone Nederlanders! Maar wat wisten wij in die tijd (jaren 70) waarvoor het dat schaap nodig had? Vaag wisten we wel iets, maar de Islam was voor ons, ver van de grote steden, was het iets vreemds waar we (dachten we) niets mee van doen hadden.

Tuurlijk Dia, net zo goed bij jullie als bij ons, dat schaap was bestemd voor hun Offerfeest.
Onze ouders hadden deze mensen niet zomaar voor de maaltijd uitgenodigd, maar ook om iets te laten merken van het christelijk geloof.
Ga niet 1 maar 2 mijlen mee als dat winst kan opleveren.
Niet prominent, want een moslim mag niet in een andere godsdienst geloven, maar subtiel vanuit de liefde, in de hoop dat ze er Christus mee konden winnen. En dat is van onze kant onmogelijk, maar wel zeer te wensen.

Terug naar “Actuele zaken”