Rouwdienst of dankdienst

Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Mannetje »

Piet Puk schreef: 12 feb 2024, 13:37 Ik heb zelf moeite(en helaas gebeurt dit in mijn gemeente) dat de kist in de kerk word geplaatst. Ik weet niet of dit al besproken is.
Welke moeite heb je daarmee?
-
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Henk J »

Moeite met het plaatsen van de kist in de kerk is het gegeven dat het Woord tot de levenden gaat en niet tot de doden.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door merel »

Henk J schreef: 12 feb 2024, 13:42 Moeite met het plaatsen van de kist in de kerk is het gegeven dat het Woord tot de levenden gaat en niet tot de doden.
De levenden zitten toch in de kerk?
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Piet Puk »

@Bourdon en Mannetje, Henk J geeft het antwoord eigenlijk al. Wat daarnaast meespeelt voor mij is dat het een afleidingsfactor kan zijn van het horen van Gods Woord, dat we beducht moeten zijn voor verering van de overledene en dat het afscheid nemen van een overledene zich niet moet verplaatsen naar een kerk, maar in een kerkzaal kan.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Piet Puk »

merel schreef: 12 feb 2024, 13:53
Henk J schreef: 12 feb 2024, 13:42 Moeite met het plaatsen van de kist in de kerk is het gegeven dat het Woord tot de levenden gaat en niet tot de doden.
De levenden zitten toch in de kerk?
Klopt en een levenloos lichaam. En daar gaat het me om. Het heeft geen functie dat de kist daar staat in mijn beleving.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Mannetje »

Dat je er geen meerwaarde in ziet, betekent toch niet meteen dat je er op tegen zou moeten zijn?
Het Woord komt tot de levenden, dat is helder. Maar dat zal niemand ontkennen, toch?
Alleen verandert het wel of niet aanwezig zijn van het lichaam van de overledene daar niets aan.

Als men zich tot de overledene gaat richten, anders dan in een rouwklacht als David over Jonathan en Saul, dan gaat het mis. Maar is dat het directe gevolg van de overledene die aanwezig is? Ik denk het niet.

Naast een persoonlijk gevoel erbij, waar ik alle respect voor op kan brengen, ben ik eigenlijk op zoek naar echt een Bijbels argument tegen. Is dat er niet, dan laat ik graag iedere familie vrij daarin. En tegelijk zal ik kerkenraden die er een mening over hebben in hun eigen kerkgebouw ook niet hard vallen.
-
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Erskinees »

Piet Puk schreef: 12 feb 2024, 13:37 Ik heb zelf moeite(en helaas gebeurt dit in mijn gemeente) dat de kist in de kerk word geplaatst. Ik weet niet of dit al besproken is.
Ik wist niet dat dit in de GGiN toegestaan is, of verschilt dit per gemeente?
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Henk J »

Voor heel veel van onze gewoontes zijn niet direct Bijbelteksten te vinden. Het niet plaatsen van een kist in de kerk vind ik een goed uitgangspunt vanuit de gedachte die ik eerder verwoorde met daarnaast de afleiding die het veroorzaakt zoals Piet Puk aanhaalt. Zie ook de meerwaarde er niet van in.
Wel of niet zingen vind ik een lastige, kan niet echt redenen bedenken waarom je het zingen niet zou doen maar er zijn ook niet direct heldere uitgangspunten om het wel te doen. Wel kan het een discussie oproepen, omdat de te zingen Psalmen een verwijzing naar de eeuwige bestemming kunnen zijn. In onze gemeente is het het uitgangspunt om geen kist in de kerk te plaatsen en niet te zingen. Ook niet als de kerkenraad zeker weet dat de overledene een goede ruil heeft gemaakt.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Piet Puk »

Henk J schreef: 12 feb 2024, 14:24 Voor heel veel van onze gewoontes zijn niet direct Bijbelteksten te vinden. Het niet plaatsen van een kist in de kerk vind ik een goed uitgangspunt vanuit de gedachte die ik eerder verwoorde met daarnaast de afleiding die het veroorzaakt zoals Piet Puk aanhaalt. Zie ook de meerwaarde er niet van in.
Wel of niet zingen vind ik een lastige, kan niet echt redenen bedenken waarom je het zingen niet zou doen maar er zijn ook niet direct heldere uitgangspunten om het wel te doen. Wel kan het een discussie oproepen, omdat de te zingen Psalmen een verwijzing naar de eeuwige bestemming kunnen zijn. In onze gemeente is het het uitgangspunt om geen kist in de kerk te plaatsen en niet te zingen. Ook niet als de kerkenraad zeker weet dat de overledene een goede ruil heeft gemaakt.
Ik zie het zingen vaak gebeuren wanneer het iemand is waar geen twijfel over bestaat dat die persoon eeuwig God mag loven. Dan is het namelijk, ondanks het verdriet vreugde dat die persoon van al het aardse is verlost. Het word lastiger als dit niet unaniem is. Dan zou ik zeggen: laat het gewoon in alle gevallen na, voor het een splijtzwam word
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Piet Puk »

Erskinees schreef: 12 feb 2024, 14:19
Piet Puk schreef: 12 feb 2024, 13:37 Ik heb zelf moeite(en helaas gebeurt dit in mijn gemeente) dat de kist in de kerk word geplaatst. Ik weet niet of dit al besproken is.
Ik wist niet dat dit in de GGiN toegestaan is, of verschilt dit per gemeente?
Gemeenten mogen hier zelf over beslissen. Het verbaasde me echter dat een predikant zich er over uit liet in de trant van: het Levende Woord staat boven de dood, daarmee aangevend dat het niet echt erg was dat dit gebeurde. Ik was het in dit geval niet eens met de predikant.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door merel »

Piet Puk schreef: 12 feb 2024, 14:35
Erskinees schreef: 12 feb 2024, 14:19
Piet Puk schreef: 12 feb 2024, 13:37 Ik heb zelf moeite(en helaas gebeurt dit in mijn gemeente) dat de kist in de kerk word geplaatst. Ik weet niet of dit al besproken is.
Ik wist niet dat dit in de GGiN toegestaan is, of verschilt dit per gemeente?
Gemeenten mogen hier zelf over beslissen. Het verbaasde me echter dat een predikant zich er over uit liet in de trant van: het Levende Woord staat boven de dood, daarmee aangevend dat het niet echt erg was dat dit gebeurde. Ik was het in dit geval niet eens met de predikant.
Dan zou jij alvast kunnen vastleggen dat jouw kist, bij overlijden, niet in de kerk geplaatst wordt ;)
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Edelweiss »

Piet Puk schreef: 12 feb 2024, 13:53 @Bourdon en Mannetje, Henk J geeft het antwoord eigenlijk al. Wat daarnaast meespeelt voor mij is dat het een afleidingsfactor kan zijn van het horen van Gods Woord, dat we beducht moeten zijn voor verering van de overledene en dat het afscheid nemen van een overledene zich niet moet verplaatsen naar een kerk, maar in een kerkzaal kan.
Ik begrijp je gedachtengenag wel hierin.
Ik vind het persoonlijk juist mooi. Je wordt als kind gedoopt, je doet belijdenis, je trouwt, en je laat je kind dopen (even vooropgesteld dat dit allemaal gebeurt natuurlijk, niet alle elementen zijn voor iedereen weggelegd). Dat gebeurt allemaal voor in de kerk, en iedereen is daar getuige van - en is hopelijk niet afgeleid van het horen van Gods Woord. De dood hoort onmiskenbaar bij het leven, en ik vind het juist mooi dat ook dat een plaats voor in de kerk heeft. Niet ter afleiding of ter verering, maar als roepstem.
CvD
Berichten: 160
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door CvD »

Erskinees schreef: 12 feb 2024, 14:19
Piet Puk schreef: 12 feb 2024, 13:37 Ik heb zelf moeite(en helaas gebeurt dit in mijn gemeente) dat de kist in de kerk word geplaatst. Ik weet niet of dit al besproken is.
Ik wist niet dat dit in de GGiN toegestaan is, of verschilt dit per gemeente?
Ik denk dat je ook een beetje met streek gewoontes te maken hebt. Je hebt delen in het land waar ze een broodmaaltijd doen. Andere delen alleen koffie met rouw in de kerk brengen precies het zelfde. We moeten niet vergeten dat het geen officiële kerkdienst is. Zoals ook iedereen en rouwdienst mag leiden. Mijn vaders was van GGIN en de kist stond in zal van de aula waar de dienst was. Ds had er geen bezwaar tegen. Allen op de begraafplaats werd psalm 89 vers 19 gezongen. Je moet en punt ook nooit groter maken als het is.
CvD
Berichten: 160
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door CvD »

Erskinees schreef: 12 feb 2024, 14:19
Piet Puk schreef: 12 feb 2024, 13:37 Ik heb zelf moeite(en helaas gebeurt dit in mijn gemeente) dat de kist in de kerk word geplaatst. Ik weet niet of dit al besproken is.
Ik wist niet dat dit in de GGiN toegestaan is, of verschilt dit per gemeente?
Ik denk dat je ook een beetje met streek gewoontes te maken hebt. Je hebt delen in het land waar ze een broodmaaltijd doen. Andere delen alleen koffie met rouw in de kerk brengen precies het zelfde. We moeten niet vergeten dat het geen officiële kerkdienst is. Zoals ook iedereen en rouwdienst mag leiden. Mijn vaders was van GGIN en de kist stond in zal van de aula waar de dienst was. Ds had er geen bezwaar tegen. Allen op de begraafplaats werd psalm 89 vers 19 gezongen. Je moet en punt ook nooit groter maken als het is.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Piet Puk »

merel schreef: 12 feb 2024, 14:43
Piet Puk schreef: 12 feb 2024, 14:35
Erskinees schreef: 12 feb 2024, 14:19
Piet Puk schreef: 12 feb 2024, 13:37 Ik heb zelf moeite(en helaas gebeurt dit in mijn gemeente) dat de kist in de kerk word geplaatst. Ik weet niet of dit al besproken is.
Ik wist niet dat dit in de GGiN toegestaan is, of verschilt dit per gemeente?
Gemeenten mogen hier zelf over beslissen. Het verbaasde me echter dat een predikant zich er over uit liet in de trant van: het Levende Woord staat boven de dood, daarmee aangevend dat het niet echt erg was dat dit gebeurde. Ik was het in dit geval niet eens met de predikant.
Dan zou jij alvast kunnen vastleggen dat jouw kist, bij overlijden, niet in de kerk geplaatst wordt ;)
Dat gaat zeker niet gebeuren(althans heeft niet mijn instemming), mocht ik ooit een graf krijgen
Plaats reactie