Een onsterfelijke ziel

Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Refomeisje

Bericht door Roos2017 »

heusden-op schreef:JC Ryle schreef:
Ik heb hier werkelijk nog nooit van gehoord en vind het behoorlijk onschriftuurlijk klinken.
Ik vind... Ik heb nog nooit gehoord... Geen inhoudelijke argumenten. Zou je meer op tafel kunnen leggen?
Nergens staat in de Bijbel dat de gezaligden in de hemel weet hebben van het leven op aarde. Dus hoe kunnen mensen op aarde dan contact hebben met mensen in de hemel?
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Refomeisje

Bericht door heusden-op »

Jullie kennen toch wel de tekst die ds. P. de Vries aanhaalt in deze context, uit Hebr.?
dam-leer
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Refomeisje

Bericht door Mara »

Roos2017 schreef:
heusden-op schreef:JC Ryle schreef:
Ik heb hier werkelijk nog nooit van gehoord en vind het behoorlijk onschriftuurlijk klinken.
Ik vind... Ik heb nog nooit gehoord... Geen inhoudelijke argumenten. Zou je meer op tafel kunnen leggen?
Nergens staat in de Bijbel dat de gezaligden in de hemel weet hebben van het leven op aarde. Dus hoe kunnen mensen op aarde dan contact hebben met mensen in de hemel?
''[...] Als ze"van een begrafenis terugkwam, zei ze wel eens: Ik heb meer vrienden Boven dan beneden op de aarde. Dan zat ze soms uren in overpeinzing over de eeuwige gelukzaligheid, waar de triumferende Kerk het ongestoord bezit van had.

Op een nacht kreeg Moeder gemeenschap met de triumferende Kerk. ''s Morgens vertelde ze dat aan ons en wij zagen nog iets van de glans der heerlijkheid op Moeders gelaat. Ze zei dat het een liefdesgemeenschap was in en door Christus. Het was ook een trekkende liefde. [...] Met haar staat en hij was niet meer de mens der aarde. [...] Door deze ontmoeting werd Moeder ook versterkt in haar gevoelen dat de gemeenschap der heiligen wederzijds is.''
https://www.digibron.nl/search/detail/1 ... ligen-slot

Ik heb het ook vaker gehoord.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Refomeisje

Bericht door Charles »

Roos2017 schreef:
heusden-op schreef:JC Ryle schreef:
Ik heb hier werkelijk nog nooit van gehoord en vind het behoorlijk onschriftuurlijk klinken.
Ik vind... Ik heb nog nooit gehoord... Geen inhoudelijke argumenten. Zou je meer op tafel kunnen leggen?
Nergens staat in de Bijbel dat de gezaligden in de hemel weet hebben van het leven op aarde. Dus hoe kunnen mensen op aarde dan contact hebben met mensen in de hemel?
Sterker nog, er zijn geen gezaligden in de hemel*. Zij wachten tot op de jongste dag de bazuin zal klinken. Lees met die gedachte in het achterhoofd de bijbel maar eens opnieuw. Veel passages zullen duidelijker worden (Lazarus, dochtertje van Jairus, Paulus over belang van opstanding uit de doden etc).

*met uitzondering van wellicht expliciete gevallen zoals Henoch, Elia etc.
Laatst gewijzigd door Charles op 26 mar 2018, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Refomeisje

Bericht door Herman »

heusden-op schreef:Jullie kennen toch wel de tekst die ds. P. de Vries aanhaalt in deze context, uit Hebr.?
Verwijs je nu naar eerder in de discussie? Dan mag je de feiten nog wel even verifiëren.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Refomeisje

Bericht door Herman »

Herman schreef:
heusden-op schreef:Jullie kennen toch wel de tekst die ds. P. de Vries aanhaalt in deze context, uit Hebr.?
Verwijs je nu naar eerder in de discussie? Dan mag je de feiten nog wel even verifiëren.
En als je hierheen verwijst, dan past een bronverwijzing:

Artikel dr. P. de Vries
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Refomeisje

Bericht door -DIA- »

Ik zou het niet aangehaald hebben ware het niet dat er zulk een karikatuur staat in dat nare boek.
Als er mee gespot wordt (wat er wel in zat) moeten we inderdaad beter zwijgen.
Alleen dit: Weet wat u doet als u Gods werk voor duivels werk verklaard. Als dat bewust gebeurt
hoef ik niet te zeggen hoe daar de Bijbel over oordeelt.


Verder, zoals zo vaak al, ik voel me hier niet thuis. Niet omdat ik me om de een of adere reden wat zou verbeelden, maar omdat de zaken die vroeger onder ons volkomen zekerheid hadden nu vrijwel allen in twijfel worden getrokken. En de reden lijkt me het minder nauwe leven met God. Dat zal toch ook iedereen wel kunnen aanvoelen. Ik denk ook een gebrek aan de bevindelijke prediking. Daar kwam wel eens zoiets uit. Niet om de zaken zelf, maar wel om God erin te verheerlijken. Dat volk was zelf niets, maar daar was God alles. Dat missen we. Er kan (en ik moet me er zelf ook bij insluiten) zoveel
meer bij door. Het tere leven, het wandelen met God, het is bijna weg, en dat mag ons wel doen bedenken wat daarvan de oorzaak is. We moeten dan allemaal maar bij onszelf beginnen. Niet eerst naar een ander wijzen. We zingen met de bede- en boetedagen wel:
Wij hebben God op het hoogst misdaan,
Wij zijn van het heilspoor afgegaan.
Ja wij, en onze vaderen tevens.

En dan moeten we wel eens denken: Zou er nog eentje verbroken onder zijn?
En eerst bij onszelf beginnen. Wat zijn we en wat behoorden we te zijn?
Misschien is dat er nog zijn die als Jeremia weent op de puinhopen van Jeruzalem.
Daar is er één die dit weet. Voor ons is soms veel verborgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Refomeisje

Bericht door Augustienus »

Ds Heijkamp vond de gemeenschap met overleden kinderen Gods die Mientje Vrijdag had een uitglijder, overigens zonder iets af te doen van de persoon en het werk van God in haar.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/220 ... e-vrijdag/
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Refomeisje

Bericht door eilander »

Voor zover ik zie wordt er niet mee gespot hier. Wel worden er vraagtekens bij bijzondere ervaringen gezet. Ik vind dat niet goed en zelfs gevaarlijk.
Maar je staat hierin zeker niet alleen, DIA.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Refomeisje

Bericht door -DIA- »

Augustienus schreef:Ds Heijkamp vond de gemeenschap met overleden kinderen Gods die Mientje Vrijdag had een uitglijder, overigens zonder iets af te doen van de persoon en het werk van God in haar.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/220 ... e-vrijdag/
Je zou haast moeten reageren dat die dominee dat durft te zeggen. Moet je daarvoor een account aanmaken zeker. Dat doe ik niet, dus dan heeft die dominee misschien daardoor geluk gehad.
Ik zeg het nu wat sarcastisch, maar het in feite verschrikkelijk.
Hij kan het niet plaatsen, en dan noemen we het een uitglijder?
Ds. van Dieren heeft over de brieven van Mientje Vrijdag eens gezegd dat in die brieven de hele
dogmatiek van ds. Kersten naar voren komt. Dat is toch andere taal dacht ik.

Ja juist, er worden vraagtekens bij gezet, en de generatie die ze nog gekend heeft sterft weg.
Dat moest ons toch verontrusten?
En nog eens, we hoeven niet naar het bijzondere te staan, helemaal niet,
maar het erge is dat er vraagtekens gezet worden bij het tere bevindelijke leven van Gods oude volk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Refomeisje

Bericht door Jongere »

Charles schreef:Sterker nog, er zijn geen gezaligden in de hemel*. Zij wachten tot op de jongste dag de bazuin zal klinken. Lees met die gedachte in het achterhoofd de bijbel maar eens opnieuw. Veel passages zullen duidelijker worden (Lazarus, dochtertje van Jairus, Paulus over belang van opstanding uit de doden etc).

*met uitzondering van wellicht expliciete gevallen zoals Henoch, Elia etc.
Kun je dit uitleggen?
Ik lijk erin te lezen dat je gelooft in het idee van een "zielenslaap", of iets dergelijks. Als het ware geen bewustzijn, tot op de dag van de opstanding. Dat is echter een standpunt dat vanuit de gereformeerde visie altijd is afgewezen.

Het is waar dat Paulus het belang van de opstanding benadrukt. Zonder de opstanding van het lichaam, is er geen volmaaktheid. Iemand die "in de Heere" gestorven is, wacht dus nog op wat de Bijbel noemt de "openbaring van de kinderen Gods", waarin zij aan Hem gelijk zullen worden. Op dat moment ontvangen zij hun verheerlijkt lichaam, om te wonen op de nieuwe aarde.

Dat is wel iets anders dan stellen dat er nu geen gezaligden in de hemel zijn, zoals jij zegt. Ik denk dat je het als volgt moet zien. Als het gaat over de tijd ná de wederkomst van Christus, is het beter om niet alleen over "de hemel" te spreken. De Bijbel spreekt over een nieuwe hemel en nieuwe aarde, en ook over heel concrete lichamelijkheid na de opstanding. Gods kinderen zijn dus niet 'voor eeuwig in de hemel'.
Maar tegelijk is er ook het heden, de periode vóór de wederkomst, de "tussentoestand" zoals dat in de theologie wel genoemd wordt. Waar gaat iemand heen die in de Heere sterft, maar niet direct wordt opgewekt? Ik denk dan dat de oude uitdrukking van het 'in de hemel zijn' wel degelijk juist is, en de sterkste Bijbelse papieren heeft. Om maar een paar dingen te noemen:
- de moordenaar aan het kruis zal heden met Christus in het paradijs zijn
- Openbaring 6 tekent de zielen van de martelaren die gestorven zijn vanwege het Woord van God. Zij zijn wel degelijk bij de Heere in de hemel ("onder het altaar") en roepen daar om vergelding, waarbij ook hun opstanding (=publieke rechtvaardiging) hoort.
- Paulus schrijft dat "ontbonden en met Christus te zijn" voor hem verreweg het beste is. Ontbonden zijn wijst in het NT op de dood, namelijk het afleggen van het lichaam. Ook Paulus, die zeer duidelijk over de noodzaak van de opstanding schreef, kent dus een periode zonder lichaam, maar wél met Christus.

We zijn off-topic, misschien is dit een onderwerp voor een nieuw topic. Ik ben in ieder geval benieuwd te horen wat je precies bedoelde met je uitspraken.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Refomeisje

Bericht door heusden-op »

Ja, stel dat het nu echt geschonken wordt. En dat zo'n dominee als Heikamp het zelf niet heeft meegemaakt. En dat dan als uitglijder benoemen. Och, wat past dan toch voorzichtigheid.
dam-leer
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Refomeisje

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Ja juist, er worden vraagtekens bij gezet, en de generatie die ze nog gekend heeft sterft weg.
Dat moest ons toch verontrusten?
En nog eens, we hoeven niet naar het bijzondere te staan, helemaal niet,
maar het erge is dat er vraagtekens gezet worden bij het tere bevindelijke leven van Gods oude volk.
DIA, er is helaas ook veel rarigheid, het spreken met de geesten van overledenen wordt uitgevent op straat, op tv.
Door zogenoemde spirituele zieners.
Dus ik kan me voorstellen dat enige terughoudendheid en voorzichtigheid niet verkeerd is.
Ik heb het zeker ook gehoord, dat mensen gemeenschap hadden met overleden heiligen.
Ik zal het niet als onzin durven betitelen. Maar ik hoor predikanten van nu er ook niet meer over.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Refomeisje

Bericht door Augustienus »

.
Laatst gewijzigd door Augustienus op 26 mar 2018, 17:18, 2 keer totaal gewijzigd.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Refomeisje

Bericht door heusden-op »

nee, ik ben bevreesd voor de keerzijde. Dat mensen iets niet hebben meegemaakt, en dan verwerpen wat aan anderen wel geschonken wordt.
De norm is en blijft Gods Woord, zie Hebr. 12 voor deze kwestie.
dam-leer
Plaats reactie