Ontwikkelingen HHK

Piet Puk
Berichten: 5461
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Piet Puk »

Anselmus schreef: 22 apr 2024, 12:50
Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 10:35 Even een vraag aan leden uit de HH: is het geoorloofd binnen jullie kerkverband om het standpunt van Luther inzake het eten van Christus te leren? Ik krijg namelijk het idee dat ik dit een van de predikanten dit hoor zeggen.
Het is maar net wat de beoogde predikant ermee bedoelt en wat de context is.
Guido de Brès schreef:Toch vergissen wij ons niet als wij zeggen dat wat door ons gegeten en gedronken wordt,
het eigen en natuurlijke lichaam en bloed van Christus is
Ik neem aan dat je deze frase al regelmatig in je leven heb ondertekend of in ieder geval hebt toegestemd.
Tip: Let niet op een losse frase, maar op de totale boodschap. Bij elke reformator kun je een enkele zin vinden die misschien niet rechtzinnig is. Kijk naar het totaal en het evenwicht van de boodschap en toets die aan de Bijbel.
Die duidelijkheid heb ik eigenlijk nog niet. Maar hij wijst de Zwingli-gedachte af, waarbij het tot gedachtenis zou zijn. Daarbij meen ik te proeven dat hij doelt op de rechterflank van de gereformeerde gezindte.
HersteldHervormd
Berichten: 6132
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 13:09
Ararat schreef: 22 apr 2024, 12:51
Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 10:35 Even een vraag aan leden uit de HH: is het geoorloofd binnen jullie kerkverband om het standpunt van Luther inzake het eten van Christus te leren? Ik krijg namelijk het idee dat ik dit een van de predikanten dit hoor zeggen.
Kan het ook zijn dat je dit dénkt te horen, maar dat het net wat anders ligt?
Nou, ik zit er dan ook aan te denken om deze predikant te vragen zijn standpunt te verhelderen.
Goed idee, houd ons aub op de hoogte, ik ben ook wel benieuwd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Piet Puk
Berichten: 5461
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Piet Puk »

HersteldHervormd schreef: 22 apr 2024, 14:09
Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 13:09
Ararat schreef: 22 apr 2024, 12:51
Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 10:35 Even een vraag aan leden uit de HH: is het geoorloofd binnen jullie kerkverband om het standpunt van Luther inzake het eten van Christus te leren? Ik krijg namelijk het idee dat ik dit een van de predikanten dit hoor zeggen.
Kan het ook zijn dat je dit dénkt te horen, maar dat het net wat anders ligt?
Nou, ik zit er dan ook aan te denken om deze predikant te vragen zijn standpunt te verhelderen.
Goed idee, houd ons aub op de hoogte, ik ben ook wel benieuwd.
Als je niet meer zo vervelend tegen me doet :humhihi
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1163
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Anselmus »

Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 13:11
Anselmus schreef: 22 apr 2024, 12:50
Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 10:35 Even een vraag aan leden uit de HH: is het geoorloofd binnen jullie kerkverband om het standpunt van Luther inzake het eten van Christus te leren? Ik krijg namelijk het idee dat ik dit een van de predikanten dit hoor zeggen.
Het is maar net wat de beoogde predikant ermee bedoelt en wat de context is.
Guido de Brès schreef:Toch vergissen wij ons niet als wij zeggen dat wat door ons gegeten en gedronken wordt,
het eigen en natuurlijke lichaam en bloed van Christus is
Ik neem aan dat je deze frase al regelmatig in je leven heb ondertekend of in ieder geval hebt toegestemd.
Tip: Let niet op een losse frase, maar op de totale boodschap. Bij elke reformator kun je een enkele zin vinden die misschien niet rechtzinnig is. Kijk naar het totaal en het evenwicht van de boodschap en toets die aan de Bijbel.
Die duidelijkheid heb ik eigenlijk nog niet. Maar hij wijst de Zwingli-gedachte af, waarbij het tot gedachtenis zou zijn. Daarbij meen ik te proeven dat hij doelt op de rechterflank van de gereformeerde gezindte.
Iedere rechtgeaarde Calvinist wijst de Zwingliaanse visie af. Voor Zwingli was het Avondmaal volledig geestelijk, een gedachtenismaal. Zwingli hechtte weinig waarde aan de objectieve betekenis en werking van de sacramenten. Contra Luther die stelt dat Christus helemaal aanwezig is, ook naar Zijn mensheid. Dit omdat Luther de alomtegenwoordigheid van de menselijke natuur van Christus leert. Wel zwakt hij de transsubstantiatieleer van Rome af. Toch schreef hij bij die gelegenheid op tafel: Dit is mijn lichaam. Melanchthon stemt hiermee in. Bucer is meer Zwingliaans in zijn avondmaalsvisie. Calvijn neemt de tussenpositie in: niet alleen geestelijk, Christus is wel degelijk daadwerkelijk aanwezig in/bij het Avondmaal. Net als Guido de Bres zoals in het (halve) citaat hierboven en net als wij in lijn met de gereformeerde theologie belijden en geloven.
Fides Quaerens Intellectum
HersteldHervormd
Berichten: 6132
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 16:27
HersteldHervormd schreef: 22 apr 2024, 14:09
Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 13:09
Ararat schreef: 22 apr 2024, 12:51

Kan het ook zijn dat je dit dénkt te horen, maar dat het net wat anders ligt?
Nou, ik zit er dan ook aan te denken om deze predikant te vragen zijn standpunt te verhelderen.
Goed idee, houd ons aub op de hoogte, ik ben ook wel benieuwd.
Als je niet meer zo vervelend tegen me doet :humhihi
Ja jij begon!!! :D
Haha nee hoor.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie