Ontwikkelingen HHK

Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1768
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ararat »

Als het klopt dat het aantal predikanten toeneemt kan voor sommige gemeenten de drempel om te splitsen omlaag. Ik begreep dat een gemeente van rond de 500 zielen in meerdere opzichten een mooi 'formaat' is.
Laatst gewijzigd door Ararat op 04 apr 2023, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

Herman schreef: 04 apr 2023, 12:39
huisman schreef: 04 apr 2023, 12:33 Overschot? Waarom gaan dan elke zondag op best veel HHK kansels CGK predikanten voor.
Ik ken emeriti CGK predikanten die de helft van hun preekbeurten op HHK kansels staan.

Zijn er dan HHK predikanten/kandidaten die niet elke zondag preken?
Er zijn veel meer kansels dan dat er predikantsplaatsen zijn. Neem Zaltbommel, Hardegaryp, Haarlem, Den Haag en nog heel wat waar op zondag wel dienst zijn, maar waar het ledenaantal zo gering is dat er geen predikant dienst doet. Dat is dus één kant van het aanbod tussen predikanten en zondagse diensten.

En twee. Sommige gemeenten vissen in een wel heel kleine vijver aan predikanten die lokaal mogen voorgaan. Die zullen meer moeite hebben en dus makkelijker terechtkomen in jouw BWP vijver. Maar daar heb je natuurlijk ook meer bwp voorgangers dan kansels, toch?
Denk dat er toch eerder een bescheiden tekort is aan BwP predikanten t.o.v. het aantal kansels. Plus dat deze categorie niet zo duidelijk af te bakenen is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Erskinees »

Piet Puk schreef: 04 apr 2023, 13:27
HersteldHervormd schreef: 04 apr 2023, 13:24
Maanenschijn schreef: 04 apr 2023, 12:14
HersteldHervormd schreef:Ik vraag me wel eens af hoe de HHK om moet gaan met nieuwe studenten. Er komen meer studenten binnen dan dat er dominees met emeritaat gaan. Op ten duur heb je dan toch kandidaten die niet meer naar een gemeente kunnen omdat alle gemeentes als een dominee hebben? Is er iemand die weet hoe dit zit? En over hoeveel tijd zou dat ongeveer al zijn?
Mogelijk een nevenvak ‘gemeente-stichten-in-binnen-en-buitenland’ aanbieden tijdens de opleiding?
Ja maar ze melden zich aan bij het seminarium omdat ze zich geroepen voelen voor dominee, niet voor zendeling of catecheet.
Ik denk toch dat je een probleem hebt. En natuurlijk, je hebt op dit moment nog voldoende vacatures, maar het is een kwestie van tijd en dan zijn de vacatures vervult, en dan?
Zou God meer predikanten roepen dan er vacatures zijn? Misschien moet je dan afvragen of iedereen dan wel daadwerkelijk geroepen is.
De apostelen dienden toch ook geen vaste gemeenten? Die maakten de langste reizen en waren vaak ook maar een voorbijganger.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef: 04 apr 2023, 13:44 Zulke problemen komen vooral op uit een statische visie op roeping en ambt. Dus je bent alleen geroepen als je ergens gemeentepredikant bent in een gemeente van signatuur x. In hervormde kringen is het al jaren zo dat je bijvoorbeeld wel mag preken (dus je werkterrein is in het bijzonder de gemeente van God), maar dat je niet als predikant een gemeente dient. Het gaat mij te ver om dan een conclusie op te dringen dat het dan met je roeping niet goed zou zitten.
Wie neemt dat het besluit dat een predikant geen gemeente dient? Doet de predikant dit dan zelf?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef: 04 apr 2023, 14:56Wie neemt dat het besluit dat een predikant geen gemeente dient? Doet de predikant dit dan zelf?
Nee, een aantal proponenten in de PKN (GB) krijgen gewoon geen beroep en een deel neemt geen beroep in overweging.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef: 04 apr 2023, 14:59
Zeeuw schreef: 04 apr 2023, 14:56Wie neemt dat het besluit dat een predikant geen gemeente dient? Doet de predikant dit dan zelf?
Nee, een aantal proponenten in de PKN (GB) krijgen gewoon geen beroep en een deel neemt geen beroep in overweging.
Ok. Dat laatste kan dan, als men hiervoor gegronde redenen aanvoert oid?
MGG
Berichten: 3510
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Herman schreef: 04 apr 2023, 14:59
Zeeuw schreef: 04 apr 2023, 14:56Wie neemt dat het besluit dat een predikant geen gemeente dient? Doet de predikant dit dan zelf?
Nee, een aantal proponenten in de PKN (GB) krijgen gewoon geen beroep en een deel neemt geen beroep in overweging.
Gewoon vind ik dat niet. Gezien het aantal vacante gemeente zal er vast een reden zijn. Nu hoeft de reden niet bijzonder te zijn. Wat minder preek gaven kan tegenwoordig al een reden zijn dat iemand geen/amper beroepen krijgt.
HersteldHervormd
Berichten: 6055
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Ad Anker schreef: 04 apr 2023, 13:27
HersteldHervormd schreef: 04 apr 2023, 13:24
Maanenschijn schreef: 04 apr 2023, 12:14
HersteldHervormd schreef:Ik vraag me wel eens af hoe de HHK om moet gaan met nieuwe studenten. Er komen meer studenten binnen dan dat er dominees met emeritaat gaan. Op ten duur heb je dan toch kandidaten die niet meer naar een gemeente kunnen omdat alle gemeentes als een dominee hebben? Is er iemand die weet hoe dit zit? En over hoeveel tijd zou dat ongeveer al zijn?
Mogelijk een nevenvak ‘gemeente-stichten-in-binnen-en-buitenland’ aanbieden tijdens de opleiding?
Ja maar ze melden zich aan bij het seminarium omdat ze zich geroepen voelen voor dominee, niet voor zendeling of catecheet.
Ik denk toch dat je een probleem hebt. En natuurlijk, je hebt op dit moment nog voldoende vacatures, maar het is een kwestie van tijd en dan zijn de vacatures vervult, en dan?
Tegen die tijd is predikant in de HHK een verboden ambt.
Bedankt voor deze waarzeggerij, ik zit hier eerlijk gezegd niet zo op te wachten.
Tenzij je misschien een soort berekening hebt waarmee je aan kan tonen dat de HHK pas over een hele lange tijd met dit probleem te maken gaat krijgen? Dan zou het in ieder geval nu nog niet relevant zijn, wat dan wel weer wat anders is dan de toekomst voorspellen, maar dat terzijde.

Piet Puk schreef: 04 apr 2023, 13:27 Zou God meer predikanten roepen dan er vacatures zijn? Misschien moet je dan afvragen of iedereen dan wel daadwerkelijk geroepen is.
Geen idee, ik heb daar eerlijk gezegd geen pasklaar antwoord op. We mogen er op vertrouwen dat de Heere zelf een weg vrij maakt, ook in dit soort kwesties.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Wellicht zijn die mensen eigenlijk in een andere kerk geroepen.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1768
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ararat »

DDD schreef: 04 apr 2023, 15:39 Wellicht zijn die mensen eigenlijk in een andere kerk geroepen.
Doet God aan kerken?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Henk J
Berichten: 2586
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

HersteldHervormd schreef: 04 apr 2023, 12:09 Ik vraag me wel eens af hoe de HHK om moet gaan met nieuwe studenten. Er komen meer studenten binnen dan dat er dominees met emeritaat gaan. Op ten duur heb je dan toch kandidaten die niet meer naar een gemeente kunnen omdat alle gemeentes als een dominee hebben? Is er iemand die weet hoe dit zit? En over hoeveel tijd zou dat ongeveer al zijn?
Er is nog altijd een tekort volgens mij, niet alle gemeenten hebben een predikant. En daarnaast gaan er binnen nu en twee jaar ook al wel weer een aantal dominees met emeritaat.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1768
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ararat »

HersteldHervormd schreef: 04 apr 2023, 12:09 Ik vraag me wel eens af hoe de HHK om moet gaan met nieuwe studenten. Er komen meer studenten binnen dan dat er dominees met emeritaat gaan. Op ten duur heb je dan toch kandidaten die niet meer naar een gemeente kunnen omdat alle gemeentes als een dominee hebben? Is er iemand die weet hoe dit zit? En over hoeveel tijd zou dat ongeveer al zijn?
Hypothetische vraag naar aanleiding van het bovenstaande:
Hoe zou het beroepingswerk vorm krijgen als álle gemeenten een predikant hebben?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bona Fide »


Piet Puk schreef:Zou God meer predikanten roepen dan er vacatures zijn? Misschien moet je dan afvragen of iedereen dan wel daadwerkelijk geroepen is.
Wedervraag aan jou:
Zou God meer vacante gemeenten laten zijn dan er predikanten zijn? Misschien moet je dan afvragen of elke gemeente dan wel daadwerkelijk Gods gemeente is.

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk


Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3975
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Terri »

HersteldHervormd schreef: 04 apr 2023, 15:31
Ad Anker schreef: 04 apr 2023, 13:27
Tegen die tijd is predikant in de HHK een verboden ambt.
Bedankt voor deze waarzeggerij, ik zit hier eerlijk gezegd niet zo op te wachten.
Tenzij je misschien een soort berekening hebt waarmee je aan kan tonen dat de HHK pas over een hele lange tijd met dit probleem te maken gaat krijgen? Dan zou het in ieder geval nu nog niet relevant zijn, wat dan wel weer wat anders is dan de toekomst voorspellen, maar dat terzijde.

Ws bedoelt Ad dat het Christendom dan verboden is, denk ik.....
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Bona Fide schreef: 04 apr 2023, 16:33
Piet Puk schreef:Zou God meer predikanten roepen dan er vacatures zijn? Misschien moet je dan afvragen of iedereen dan wel daadwerkelijk geroepen is.
Wedervraag aan jou:
Zou God meer vacante gemeenten laten zijn dan er predikanten zijn? Misschien moet je dan afvragen of elke gemeente dan wel daadwerkelijk Gods gemeente is.

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
Als je als gemeente geen predikant kan betalen heb je niet veel keus en een vacante gemeente is net zo goed een volwaardige gemeente.
Plaats reactie