Ontwikkelingen HHK

HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Bertiel schreef:Wel als het gepaard gaat met het opzeggen van lidmaatschap etc
Dat vind ik ook, en de rede daarvan is volgens hem dat je bij de HHK met emeritaat moet, maar dat wist hij ook al flink wat jaren…
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Maanenschijn »

HersteldHervormd schreef:
Bertiel schreef:Wel als het gepaard gaat met het opzeggen van lidmaatschap etc
Dat vind ik ook, en de rede daarvan is volgens hem dat je bij de HHK met emeritaat moet, maar dat wist hij ook al flink wat jaren…
Dan had zoon W. nog jaren de HHK kunnen dienen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:
Bertiel schreef:Wel als het gepaard gaat met het opzeggen van lidmaatschap etc
Dat vind ik ook, en de reden daarvan is volgens hem dat je bij de HHK met emeritaat moet, maar dat wist hij ook al flink wat jaren…
Hij wist niet alleen dat hij met emeritaat moest, hij was ook al bijna 12 jaar met emeritaat. Sinds eind augustus 2012. Verder is de redenering een vreemde. "hij vindt dat God een predikant voor zijn hele leven roept en dus niet met emeritaat mag gaan.". Een predikant blijft zijn hele leven predikant, ook na het emeritaat. Hij mag de gemeenten nog op alle mogelijke manier dienen, alleen niet meer als gemeentepredikant. De Levieten werden ook door God geroepen, maar de Heere gaf hen ook 'emeritaat'. Redelijk vergelijkbaar trouwens met de manier waarop een predikant na zijn emeritaat nog mag dienen: "23 De HEERE sprak tot Mozes:
24. Dit geldt voor de Levieten: vanaf vijfentwintig jaar oud en daarboven is men tot de dienst in de tent van ontmoeting verplicht.
25. Maar iemand vanaf vijftig jaar oud zal van de dienst ontheven zijn en zal niet meer hoeven te dienen.
26. Wel mag hij zijn broeders in de tent van ontmoeting bijstaan bij het vervullen van hun taak; de dienst zelf mag men echter niet meer verrichten. Zo moet u inzake de Levieten doen ten aanzien van hun taken." (Numeri 8)
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Maanenschijn schreef:
HersteldHervormd schreef:
Bertiel schreef:Wel als het gepaard gaat met het opzeggen van lidmaatschap etc
Dat vind ik ook, en de rede daarvan is volgens hem dat je bij de HHK met emeritaat moet, maar dat wist hij ook al flink wat jaren…
Dan had zoon W. nog jaren de HHK kunnen dienen.
Klopt, daarom begrijp ik het ook niet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door gallio »

KDD schreef:Grappig. Net gevonden op google maps. Ik ga die hoek om zowat iedere dag. Nog nooit geweten. Er staat ook geen bord. Je weet wel altijd iets bijzonders.
Het is ook geen dorp. Gewoon een kruispunt wat ooit een naam gekregen heeft. Ik heb het ook van google maps moeten leren waar DDD het over had :-)
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door gallio »

DDD schreef:Dat denk ik ook. Je kunt daar op de fiets zo een aantal van die bekende namen langsgaan, dan hoef je nog niet eens om te rijden:

Otterville, Springford, Newark, Mt Elgin, Salford, (Hagles Cornes, dat staat dan weer nooit in de krant), Ingersoll. je kunt ook nog afslaan naar Burgesville en Norwich en volgens mij heb je dan alle gemeenten die regelmatig in het RD staan, gehad.

Er komt nu een klein puntje aan de route bij, maar van Salford naar Ingersoll is 7 hele kilometers. Dat zijn voor Canadese begrippen echt geen afstanden. De opmerking 25 kilometer verderop zou ik dan ook maar met een grote korrel zout nemen.
Klopt, iemand die in Ingersoll evangeliseert gaat gewoon mensen aantrekken uit de refo gemeenschap.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ad Anker »

KDD schreef:
KB_ schreef:jammer... Weer een Hollandse kerk erbij daar. En waarschijnlijk voor de zoveelste keer onrust in Springford. Moment lijkt ook wel wat tactisch gekozen te zijn. Ds. k. veldman heeft pas zijn lidmaatschap opgezegd toen hij terug was in Canada zodat hij afgelopen maanden in Nederland nog rustig allerlei HHG""s kon dienen.
Ook jammer voor ds. Mulder om zo te beginnen hier. Maar misschien is het beter. Ds. M Veldman stond aan de tweetal met ds. Mulder .
Is dat zo? In het artikel staat dat de prediking van ds. Veldman niet geaccepteerd werd door de kerkenraad. Dan lijkt me het stug dat hij op tweetal stond.
KDD
Berichten: 1534
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door KDD »

Ad Anker schreef:
KDD schreef:
KB_ schreef:jammer... Weer een Hollandse kerk erbij daar. En waarschijnlijk voor de zoveelste keer onrust in Springford. Moment lijkt ook wel wat tactisch gekozen te zijn. Ds. k. veldman heeft pas zijn lidmaatschap opgezegd toen hij terug was in Canada zodat hij afgelopen maanden in Nederland nog rustig allerlei HHG""s kon dienen.
Ook jammer voor ds. Mulder om zo te beginnen hier. Maar misschien is het beter. Ds. M Veldman stond aan de tweetal met ds. Mulder .
Is dat zo? In het artikel staat dat de prediking van ds. Veldman niet geaccepteerd werd door de kerkenraad. Dan lijkt me het stug dat hij op tweetal stond.
Dat zegt hij. Daar staan meer dingen in die artikel dat niet klopt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ad Anker »

KDD schreef: Dat zegt hij. Daar staan meer dingen in die artikel dat niet klopt.
Dus jij stelt dat ds. M. Veldman op tweetal stond terwijl hij zelf zegt dat zijn prediking niet geaccepteerd werd door de kerkenraad?
KDD
Berichten: 1534
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door KDD »

Ad Anker schreef:
KDD schreef: Dat zegt hij. Daar staan meer dingen in die artikel dat niet klopt.
Dus jij stelt dat ds. M. Veldman op tweetal stond terwijl hij zelf zegt dat zijn prediking niet geaccepteerd werd door de kerkenraad?
Ja. En dat Ingersoll onontgonnen gebied is is ook niet waar. Het is net hoe dat je het bekijkt denk ik.
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door KB_ »

Het schijnt eigenlijk een vrij simpel verhaal te zijn. Ds. m. Veldman is vorig jaar naar de HHK overgekomen om zo in Springford te kunnen voorgaan. Daarna heeft hij op het tweetal gestaan maar is een andere ds beroepen. Die heeft het beroep aangenomen en vervolgens zijn beide ds. Veldmans uit boosheid voor zichzelf begonnen en uit de HHk getreden

Dat is inderdaad anders dan in het Rd staat
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Toch vind ik het wel wat onnozel van zo'n RD-redacteur dat hij hier niet wat meer kritische vragen stelt. Tien minuten voorbereiden was genoeg geweest om te zien dat het verhaal niet klopt. Daarvoor hoef je niet eens in Canada geweest te zijn. De laatste 20 jaar het RD lezen, was voldoende.

En wat had Van der Zwaag gedacht van hoor en wederhoor bij de kerkenraad?

Ik zou mij schamen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Toch vind ik het wel wat onnozel van zo'n RD-redacteur dat hij hier niet wat meer kritische vragen stelt. Tien minuten voorbereiden was genoeg geweest om te zien dat het verhaal niet klopt. Daarvoor hoef je niet eens in Canada geweest te zijn. De laatste 20 jaar het RD lezen, was voldoende.

En wat had Van der Zwaag gedacht van hoor en wederhoor bij de kerkenraad?

Ik zou mij schamen.
Ik snap dat ook niet. Gemiste kans van het RD.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zita »

Alhier een zgn 'insiderbericht' en de reacties daarop geknipt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Overigens had de HHK mogelijk deze gemeente beter niet toe kunnen laten. Canadese gemeenten in de HHK zijn nergens voor nodig.

Dan had de gemeente lid kunnen worden van de FRCNA. Volgens mij is de bandbreedte van deze denominatie ongeveer gelijk aan de HHK.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie