Ontwikkelingen HHK

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

aggieoudje schreef: 15 apr 2024, 20:26 Ds Jongejan is pastoraal werker in de Hervormde gemeente van Groot Ammers.
Kan hij niets in Ede doen? Dat lijkt me ook een grote gemeente.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MePaul »

Geytenbeekje schreef: 15 apr 2024, 20:29
aggieoudje schreef: 15 apr 2024, 20:26 Ds Jongejan is pastoraal werker in de Hervormde gemeente van Groot Ammers.
Kan hij niets in Ede doen? Dat lijkt me ook een grote gemeente.
Klopt de Oude Kerk in Ede is echt een grote en levendige gemeente. Op zondagmorgen worden er honderden stoelen bijgezet om iedereen een plekje te kunnen geven. Het is erg mooi dat hij zijn plek heeft gevonden in Groot-Ammers wat een grote gemeente is waar veel te doen is onder oud en jong. Daarnaast preekt hij zeer regelmatig door het hele land en mag zijn preek tot zegen zijn.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8985
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Refojongere schreef: 15 apr 2024, 20:03 Door wie worden die dominees betaald als ze overstappen en geen beroep krijgen? Het kan zijn dat de VHG hem niet kan betalen, de HHK hem niet terugwil en dat hij uit arren moede dan om des broods wille PKN wordt.
Hij zal er wel een betrekking naast hebben. Van de VHG kun je als predikant echt niet rondkomen. Misschien doet hij ergens pastoraal werk of is hij docent, of werkt hij in de ICT (toen hij nog kandidaat was werkte hij ook bij een ICT bedrijf).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HHR
Berichten: 991
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HHR »

Lastige situaties.
Als je heel bewust bent meegegaan met de HHK. Daar een scheuring hebt meegemaakt. En nu weer terug naar de PKN.
Dat moet je voor jezelf toch echt kunnen verantwoorden.
HersteldHervormd
Berichten: 6116
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

HHR schreef: 16 apr 2024, 08:03 Lastige situaties.
Als je heel bewust bent meegegaan met de HHK. Daar een scheuring hebt meegemaakt. En nu weer terug naar de PKN.
Dat moet je voor jezelf toch echt kunnen verantwoorden.
Inderdaad, dat lijkt mij ook.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Johann Gottfried Walther »

MePaul schreef: 15 apr 2024, 22:23
Geytenbeekje schreef: 15 apr 2024, 20:29
aggieoudje schreef: 15 apr 2024, 20:26 Ds Jongejan is pastoraal werker in de Hervormde gemeente van Groot Ammers.
Kan hij niets in Ede doen? Dat lijkt me ook een grote gemeente.
Klopt de Oude Kerk in Ede is echt een grote en levendige gemeente. Op zondagmorgen worden er honderden stoelen bijgezet om iedereen een plekje te kunnen geven.
Zijn er gewoon te weinig zitplaatsen? Of groeit de gemeente?
Of wat is de reden?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Henk J
Berichten: 2602
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

Johann Gottfried Walther schreef: 16 apr 2024, 09:55 Zijn er gewoon te weinig zitplaatsen? Of groeit de gemeente?
Of wat is de reden?
De Oude kerk gemeente en ook de Sionkerk gemeente zijn de laatste tijd behoorlijk gegroeid. Naar wat ik vernam betreft het voornamelijk overkomst uit andere kerken maar ook wel mensen die geen christen waren.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MePaul »

Henk J schreef: 16 apr 2024, 10:04
Johann Gottfried Walther schreef: 16 apr 2024, 09:55 Zijn er gewoon te weinig zitplaatsen? Of groeit de gemeente?
Of wat is de reden?
De Oude kerk gemeente en ook de Sionkerk gemeente zijn de laatste tijd behoorlijk gegroeid. Naar wat ik vernam betreft het voornamelijk overkomst uit andere kerken maar ook wel mensen die geen christen waren.
Klopt! Vooral in de tijd dat dominee J.M. Molenaar predikant was van wijkgemeente Oude kerk is de gemeente hard gegroeid. Onder andere door instroom van mensen uit de gereformeerde gemeente maar ik ken ook wel voorbeelden van mensen uit de Evangelische gemeenten die hervormd zijn geworden in Ede. De Oude kerk in Lunteren is ook gegroeid de afgelopen jaren en daar overwegen ze zelfs om uit te breiden qua predikantsplaasen. De Oude kerk in Ede kan helaas geen extra predikant beroepen in verband met afspraken die er zijn tussen de hervormde wijkgemeentes in Ede (Oude Kerk, Sionskerk, Nieuwe Kerk, de Ark, Bethelkerk etc.).
Piet Puk
Berichten: 5461
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Piet Puk »

Even een vraag aan leden uit de HH: is het geoorloofd binnen jullie kerkverband om het standpunt van Luther inzake het eten van Christus te leren? Ik krijg namelijk het idee dat ik dit een van de predikanten dit hoor zeggen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 10:35 Even een vraag aan leden uit de HH: is het geoorloofd binnen jullie kerkverband om het standpunt van Luther inzake het eten van Christus te leren? Ik krijg namelijk het idee dat ik dit een van de predikanten dit hoor zeggen.
Nee, dat is niet in overeenstemming met de catechismus. Dus als je dat leert, dan ga je een leerstellige grens over.
Piet Puk
Berichten: 5461
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef: 22 apr 2024, 10:41
Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 10:35 Even een vraag aan leden uit de HH: is het geoorloofd binnen jullie kerkverband om het standpunt van Luther inzake het eten van Christus te leren? Ik krijg namelijk het idee dat ik dit een van de predikanten dit hoor zeggen.
Nee, dat is niet in overeenstemming met de catechismus. Dus als je dat leert, dan ga je een leerstellige grens over.
Dankjewel. Ik kan me namelijk voor stellen dat wanneer Luther toch ook nog steeds gelezen word in Reformatorische kerken en ook niet aan de genade-staat van Luther getwijfeld word, dat het niet vreemd zou zijn om dit wel te kunnen leren
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8985
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 10:43Dankjewel. Ik kan me namelijk voor stellen dat wanneer Luther toch ook nog steeds gelezen word in Reformatorische kerken en ook niet aan de genade-staat van Luther getwijfeld word, dat het niet vreemd zou zijn om dit wel te kunnen leren
Ik neem aan dat als er preken van Luther gelezen worden in Reformatorische kerken, men geen preken die handelen over de consubstantinatie leest.

Verder:
Ik twijfel ook niet aan de genadestaat van hen die waarlijk door God bekeerd zijn de Rooms Katholieke kerk, en die (nog(?)) niet verlaten hebben. Maar dat wil niet zeggen dat mijn kerkverband (HHK) het uitdragen van Mariaverering zou moeten toestaan. Het niet twijfelen aan iemand genadestaat wil niet zeggen dat alles wat die persoon leert per definitie als zoete koek geslikt moet worden.

Net zoals ik er vanuit gaat dat er in de tijd van de reformatie waarlijk bekeerde Mennonieten, en hede ten dage Baptisten zijn, en die vele malen dichter bij de Heere leven dat veel Reformatorische mensen. Maar ik ben niet van mening dat we het vrij moeten laten in onze kerken om de herdoop te leren of te praktiseren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Anselmus »

Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 10:35 Even een vraag aan leden uit de HH: is het geoorloofd binnen jullie kerkverband om het standpunt van Luther inzake het eten van Christus te leren? Ik krijg namelijk het idee dat ik dit een van de predikanten dit hoor zeggen.
Het is maar net wat de beoogde predikant ermee bedoelt en wat de context is.
Guido de Brès schreef:Toch vergissen wij ons niet als wij zeggen dat wat door ons gegeten en gedronken wordt,
het eigen en natuurlijke lichaam en bloed van Christus is
Ik neem aan dat je deze frase al regelmatig in je leven heb ondertekend of in ieder geval hebt toegestemd.
Tip: Let niet op een losse frase, maar op de totale boodschap. Bij elke reformator kun je een enkele zin vinden die misschien niet rechtzinnig is. Kijk naar het totaal en het evenwicht van de boodschap en toets die aan de Bijbel.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1793
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ararat »

Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 10:35 Even een vraag aan leden uit de HH: is het geoorloofd binnen jullie kerkverband om het standpunt van Luther inzake het eten van Christus te leren? Ik krijg namelijk het idee dat ik dit een van de predikanten dit hoor zeggen.
Kan het ook zijn dat je dit dénkt te horen, maar dat het net wat anders ligt?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Piet Puk
Berichten: 5461
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Piet Puk »

Ararat schreef: 22 apr 2024, 12:51
Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 10:35 Even een vraag aan leden uit de HH: is het geoorloofd binnen jullie kerkverband om het standpunt van Luther inzake het eten van Christus te leren? Ik krijg namelijk het idee dat ik dit een van de predikanten dit hoor zeggen.
Kan het ook zijn dat je dit dénkt te horen, maar dat het net wat anders ligt?
Nou, ik zit er dan ook aan te denken om deze predikant te vragen zijn standpunt te verhelderen.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 22 apr 2024, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie