Ontwikkelingen HHK

HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef: 18 mar 2024, 19:23
HersteldHervormd schreef: 18 mar 2024, 19:00 Alles is mogelijk.
Heb niet het idee dat de HHK een opleiding samen met de GG wilt doen, eerder met de CGK (TUA)
Het gaat ook om samenwerking, niet perse samen een opleiding starten.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GGotK »

Geytenbeekje schreef: 18 mar 2024, 19:23
HersteldHervormd schreef: 18 mar 2024, 19:00 Alles is mogelijk.
Heb niet het idee dat de HHK een opleiding samen met de GG wilt doen, eerder met de CGK (TUA)
Dat denk ik ook. Heeft er iemand kennis aan het visiedocument ”Vanwaar en waarheen?
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Anselmus »

Henk J schreef: 18 mar 2024, 15:11 Ik eigenlijk niet, hoop dat de bestaande situatie met het seminarie aan de VU nog lang zo door kan gaan. Dat gaat prima op deze wijze, vraag is hoe lang er ruimte blijft voor een eigen opleiding aan de VU.
Eens, ik ben er ook niet blij mee. Theologie is altijd gezien als de koningin van de wetenschap en vanuit die visie bekijk je alle andere vakken. Theologie wordt niet meer zo gezien, maar het verhouden tot andersdenkenden en de academische vaardigheden zijn mij betreft echt nodig. Professor van Vlastuin staat er ook zo in. Het is een fundamentele keuze om aan een universiteit verbonden te zijn.

Naast de TUA en evt. de PThU is er nog een andere optie, namelijk aansluiting zoeken bij een Amerikaanse universiteit. Het onderwijs wordt dan in Nederland vormgegeven onder de vlag van een Amerikaanse universiteit. Samenwerken met de GG gaat niet gebeuren, dan moet de kerkorde aangepast worden omdat daarin een universitaire studie een eis is en daarnaast driekwart van de kerkelijke docenten lid van de HHK moet zijn.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Ik ben zonder meer voor een eigen seminarie, al dan niet in samenwerking met een Bijbelgetrouwe andere universiteit. In Nederland is dan alleen de Boezemsingel een echt kerkelijke opleiding, maar die hanteert dan weer wat al te bijzondere studienormen.
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Konijntje »

HersteldHervormd schreef: 18 mar 2024, 19:23
Geytenbeekje schreef: 18 mar 2024, 19:23
HersteldHervormd schreef: 18 mar 2024, 19:00 Alles is mogelijk.
Heb niet het idee dat de HHK een opleiding samen met de GG wilt doen, eerder met de CGK (TUA)
Het gaat ook om samenwerking, niet perse samen een opleiding starten.
Als er al sprake kan zijn van samenwerking, zal er ook herkenning moeten zijn op geestelijk vlak.

Tussen de HHK en GG zijn er vrij grote leerverschillen.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door CvdW »

Geytenbeekje schreef: 18 mar 2024, 19:23
HersteldHervormd schreef: 18 mar 2024, 19:00 Alles is mogelijk.
Heb niet het idee dat de HHK een opleiding samen met de GG wilt doen, eerder met de CGK (TUA)
Wil de GG wel samen een opleiding doen met HHK?
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Zijn de synode van de HHK altijd besloten? Weet iemand wat de afweging is om deze en mogelijke alle synode achter gesloten deuren te houden? Het verbaast mij, omdat andere kerkverbanden voor meer openheid kiezen.
Refojongere
Berichten: 383
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Refojongere »

Konijntje schreef: 18 mar 2024, 21:10
HersteldHervormd schreef: 18 mar 2024, 19:23
Geytenbeekje schreef: 18 mar 2024, 19:23
HersteldHervormd schreef: 18 mar 2024, 19:00 Alles is mogelijk.
Heb niet het idee dat de HHK een opleiding samen met de GG wilt doen, eerder met de CGK (TUA)
Het gaat ook om samenwerking, niet perse samen een opleiding starten.
Als er al sprake kan zijn van samenwerking, zal er ook herkenning moeten zijn op geestelijk vlak.

Tussen de HHK en GG zijn er vrij grote leerverschillen.
Eens, zie ook recensie van ds. De Heer waarin dat doorschemert:
https://www.rd.nl/artikel/1056788-uitpu ... -prediking

"Wat de dogmatiek betreft, haakte het wel eens. Er staat bijvoorbeeld dat de tweeslag uit- en inwendige roeping behoort tot de scholastieke onderscheidingen. Ik zou daar positiever over willen spreken"

Ik vermoed dat dr. Van Kooten er niet zo van is omdat in de praktijk mensen de uitwendige roeping niet serieus nemen omdat ze wachten op de inwendige roeping.

"Ook bij uiteenzettingen over het bevindelijke leven stokte het bij het lezen weleens, bijvoorbeeld bij wat er staat over de doorleving van de rechtvaardigmaking en de betekenis van de heilsfeiten voor het geestelijk leven. Over deze tere zaken had voor mij welwillender en voorzichtiger mogen worden geschreven."

"De Nadere Reformatie komt zodoende niet echt tot haar recht in het handboek."

Ik vermoed dat een niet onbelangrijke stroming binnen de HHK zich veel meer richt op Calvijn dan op de Nadere Reformatie. Begrippen als rechtvaardiging van eeuwigheid, inwendige roeping, uurtjes der minne, het moeten meemaken van een crisiservaring voordat je je bekeerd mag weten, zijn in HHK redelijk onbekend
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Leuk om te zien dat een van mijn stokpaardjes genoemd wordt.
'Maar vanuit de Schrift lijkt het mij moeilijk om te stellen dat een universitaire studie een vereiste is voor het ambt.'

Onmogelijk was een betere keus dan moeilijk. Het is een extra eis die door mensen bedacht is. Ik begrijp de argumenten, maar de regel blijft haaks staan op de diverse Bijbelse voorbeelden.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

MGG schreef: 18 mar 2024, 22:11 Zijn de synode van de HHK altijd besloten? Weet iemand wat de afweging is om deze en mogelijke alle synode achter gesloten deuren te houden? Het verbaast mij, omdat andere kerkverbanden voor meer openheid kiezen.
Generale synode is besloten, classicale vergaderingen niet. In het landelijke kerkblad komt wel een uitgebreider verslag te staan van de generale synode. Sowieso stond er pas een uitgebreid stuk in van de rector van het seminarie over de toekomst van de opleiding.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

Geytenbeekje schreef: 18 mar 2024, 19:23
HersteldHervormd schreef: 18 mar 2024, 19:00 Alles is mogelijk.
Heb niet het idee dat de HHK een opleiding samen met de GG wilt doen, eerder met de CGK (TUA)
Het heeft de voorkeur om de opleiding in een seculiere omgeving te hebben zodat ook predikanten oog krijgen voor de breedte van de samenleving. In Apeldoorn heb je dat niet dus een gezamenlijke opleiding zie ik zo gauw niet komen.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

MGG schreef: 18 mar 2024, 22:31 Leuk om te zien dat een van mijn stokpaardjes genoemd wordt.
'Maar vanuit de Schrift lijkt het mij moeilijk om te stellen dat een universitaire studie een vereiste is voor het ambt.'

Onmogelijk was een betere keus dan moeilijk. Het is een extra eis die door mensen bedacht is. Ik begrijp de argumenten, maar de regel blijft haaks staan op de diverse Bijbelse voorbeelden.
Mijns inziens niet minder haaks dan een curatorium.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Refojongere schreef: 18 mar 2024, 22:17Ik vermoed dat een niet onbelangrijke stroming binnen de HHK zich veel meer richt op Calvijn dan op de Nadere Reformatie. Begrippen als rechtvaardiging van eeuwigheid, inwendige roeping, uurtjes der minne, het moeten meemaken van een crisiservaring voordat je je bekeerd mag weten, zijn in HHK redelijk onbekend
Ik denk dat je de gezelschapstheologie bedoelt in plaats van waar je Nadere Reformatie schrijft. De HHK kent een significante stroming die zich op de nadere reformatie richt, alleen vind je er bijna niet de gezelschapstheologie, termen en opvattingen. Wat het handboek van dr. Van Kooten betreft: hij behoort inderdaad tot de stroming in de HHK die zich inderdaad meer op de Reformatie richt.

De inwendige roeping is overigens wel iets van de nadere reformatie, en niet van de gezelschapstheologie. Die heb ik echt weleens horen benoemen in mijn "wat rechts van het midden"-gemeente weleens horen benoemen. Ook door mijn eigen predikant.

De rechtvaardiging van eeuwigheid zul je in de HHK niet zomaar tegenkomen. Die kom je meer tegen in de kerkelijke kringen waar men door Comrie is beïnvloed. Abraham Kuijper leerde de rechtvaardiging van eeuwigheid, en in gezelschapskringen kwam je die ook tegen. Maar dat is niet iets wat kenmerkend is voor de predikanten uit de Nadere Reformatie.

De term "het uurtje der minne" zul je inderdaad in de HHK niet zo snel tegenkomen. Ik heb hem één keer gehoord uit de mond een predikant die ik zeer waardeer, maar dat is een zeer grote uitzondering.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Bertiel
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

ds van Kooten heeft het over 1 roeping met tweeërlei uitwerking.
dus zie 1 roep maar wel een inwendige en een uitwendige werking
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

In de Angelsaksische gereformeerde wereld spreekt met in plaats van over de inwendige roeping over de "effectual calling" (effectieve roeping).

Ik heb geen probleem met de term "inwendige roeping", maar de term "effectual calling" is wel wat minder vatbaar voor misverstanden (bijvoorbeeld het onderwaarderen van de uitwendige roeping).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie