Britse Israëlvisie

Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door David J
Tja, er zijn ook mensen die beweren dat de Nederlanders van Zebulon afstammen. Die woonde immers volgens Gen. 49 ook aan de haven der zeeen... Zoek maar eens op 'stam Zebulon Nedeland' als je meer wilt weten. Ik vermoed dat je dan ook snel links tegenkomt over de 'Brits Israel' gedachte.

Wat mij betreft is dit onzin. Vrucht van het hogere puzzelwerk met bijbelteksten.

In de gemeente van mijn ouders zit een familie Polak. Zijn dat joden? Hebben zij een landbelofte in Israel? (Ik heb het ze nooit gevraagd :D)

Inderdaad inlegkunde; geen enkele theoloog of volkenkundige houdt zich hier mee bezig.Het is net zo kul verhaal als de protokollen van Sion.
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Tsja ik denk dat het wat anders ligt..
Er zijn simpelweg geen 10 verloren stammen
Er is wat hier al door anderen is gezegd een deel , dat getrouw aan de Heer bleef en dat naar het 2 stammen rijk ging, de rest van Israel is in andere volken opgegaan, anders dan de Joden, die erin slaagden als volk te overleven
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Ja Grace, ik zou het ook wel graag willen weten waar de 10 stammen verborgen zijn. Maar ik geloof zeker dat de Heere het weet en dat bij de wederkomst van de Messias Hij het gehele volk in het land zal brengen wat eenmaal aan Abraham is beloofd. Het is verborgen voor ons, maar om er over van gedachten te wisselen vind ik leerzaam. De Brits-Israël visie vind ik aardig maar ik kan het niet in de bijbel vinden daarom kan ik er niets mee. Wat heel mooi is, dat is een bijbelstudie van Peter Steffens over het boek Openbaring, dat is echt een openbaring. Ik heb 7 CD met deze studie, maar ik weet niet hoe ik ze op het Web moet zetten, misschien kan dat niet. Als iemand weet hoe dat moet, wil ik het wel doen.
Hoi Toeschouwer,

Ik ben zeer benieuwd...Heb je ze niet op papier staan. Mag ik weten wie Peter Scheffens is?

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Op een andere topic heb ik het ook gezegd (schema over de eindtijd) dat ik mooie bijbelstudies heb, dat wij de grote lijn in de bijbel leren zien van Joodse mensen die Yeshua hebben leren kennen als hun Messias. Leerzaam en verrassend, door en door schriftuurlijk maar ze behoeven zich niet te houden aan "onze" leerstellingen, dat is soms confronterend maar je leert de bijbel weer lezen.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Ben nog wat vergeten. Wie een studie wil hebben kan dat bekend maken dat kan denk ik via een u2u bericht dan geef je me je adres maar.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Om even op het onderwerp terug te komen. De sociaalpsychologe Helene van Woelderen heeft hier in 1971 een boek over geschreven. Zij gaat er van uit dat Nederland de stam Zebulon is. Zij haalt Bijbelteksten aan en combineerd die met wat cliches over Nederlanders. Het is volgens mij te vinden op http://www.bijbelnet.org.

In de Brits-Israel visie zou Engeland Manasse zijn
Zweden Aser
Denemarken Dan
Frankrijk Naftali (maar alleen de Hugenoten!)
Daarnaast stammen de Amerikanen af van Gad, geloof ik. Kritiekpunt: wie zijn de Amerikanen, de Engelse, Ierse, Chinese, Italiaanse kolonisten of de indianen?

Er bestaat bovendien een Bond Nederlands-Israel, maar zij zijn de laatste jaren berucht geworden door vermeende antisemitische uitspraken.

Theologen en wetenschappers nemen overigens dit soort ideeen niet serieus. Daarnaast heeft mevr. Van Woelderen nog verschillende rare boeken over astrologie geschreven. :roll:
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Britse Israëlvisie

Bericht door Bonny »

Nog een erg late aanvulling, de stichting Ekklesia evangelisatiekorps in het Friese Buitenpost is een van de organisatoren van dit gedachtegoed in Nederland. Dezelfde leden zitten ook in de Bond Nederlands Israel. zie http://www.ekklesia-evangeliekorps.nl.
Daarnaast is ds. J. den Admirant uit Hoogeveen, die eerder voorging in de NHK, een aanhanger van deze theorie
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Britse Israëlvisie

Bericht door Afgewezen »

Bonny schreef:Nog een erg late aanvulling, de stichting Ekklesia evangelisatiekorps in het Friese Buitenpost is een van de organisatoren van dit gedachtegoed in Nederland. Dezelfde leden zitten ook in de Bond Nederlands Israel. zie http://www.ekklesia-evangeliekorps.nl.
Daarnaast is ds. J. den Admirant uit Hoogeveen, die eerder voorging in de NHK, een aanhanger van deze theorie
Ik ben ooit eens naar een bijeenkomst geweest daar (wat in Friesland, weet niet meer of het Buitenpost was), toen werd die soldaat Van Loon geïnstalleerd of zo.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Britse Israëlvisie

Bericht door Gian »

Ik kom die meneer van Loon overal tegen op internet. Erg serieus kan ik deze man niet nemen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Britse Israëlvisie

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Ik kom die meneer van Loon overal tegen op internet. Erg serieus kan ik deze man niet nemen.
Ik ook niet. ;)
Plaats reactie