Tekenen der tijden

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

Moderators! Hier gaat het fout! Ik meende dat dit een refoforum heet?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Floppy »

@DIA, alstublieft... probeer te realiseren dat u "van nature" aangelegd bent om nogal zwartwit te denken.
DDD reageerde op het door u aangehaalde stuk van ds. Mallan in een welwillende toon, dat had best zo kunnen blijven.

Ook ik vond het stuk prima om te lezen, en het was mooi om te lezen dat ds. Mallan de vrijmoedigheid van een Roomse gelovige gebruikte om dat als voorbeeld te stellen, zonder direct te vervallen in het in detail uit werken van paapse dwalingen. Je kunt dan nog steeds inhoudelijk van mening verschillen, daar is het een forum voor, toch?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

Floppy schreef:@DIA, alstublieft... probeer te realiseren dat u "van nature" aangelegd bent om nogal zwartwit te denken.
DDD reageerde op het door u aangehaalde stuk van ds. Mallan in een welwillende toon, dat had best zo kunnen blijven.

Ook ik vond het stuk prima om te lezen, en het was mooi om te lezen dat ds. Mallan de vrijmoedigheid van een Roomse gelovige gebruikte om dat als voorbeeld te stellen, zonder direct te vervallen in het in detail uit werken van paapse dwalingen. Je kunt dan nog steeds inhoudelijk van mening verschillen, daar is het een forum voor, toch?
De eerste reactie was niet verkeerd. Daarna ging het mis. Ik geloof ook, hem een beetje kennende uit zijn postings, dat hij veel breder en vrijer denkt als de oude bevindelijke leraars. Ik denk dan dat we voor de ons overgeleverde waarheid moeten staan. En niet in allerlei hoeken er meer bij zoeken. Om een voorbeeld te noemen: Ds. Mallan en prof. Douma (om wat te noemen wat me zo te binnen schiet) kunnen niet samen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tekenen der tijden

Bericht door DDD »

Dat is dan heel spijtig voor hen. Gelukkig hebben wij zelf geen inspraak in hoe dat in de hemel gaat.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Tekenen der tijden

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Om een voorbeeld te noemen: Ds. Mallan en prof. Douma (om wat te noemen wat me zo te binnen schiet) kunnen niet samen.
Ach, DIA. Doe dit toch niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat is dan heel spijtig voor hen. Gelukkig hebben wij zelf geen inspraak in hoe dat in de hemel gaat.
We hebben het meer over de hemel, zo valt me op, dan over de eeuwige rampzaligheid. Ik geloof ook dat het minder worden van het besef van de eeuwigheid ons meer zorgeloos maakt. Ik geloof ook niet dat een waar gelovige meteen aan de hemelse heerlijkheid denkt, maat allereerst aan zijn zonden waarmee hij God vertoornd heeft. Dan zal er een vraag ontstaan, als we ons buiten de gemeenschap met God waarnemen: Is er enig middel om de welverdiende straf te ontgaan en wederom met God verzoend te worden. Dat gaat niet in de eerste plaats over de hemel. Bovendien kan daar ook niets van gezegd worden: Paulus spreekt over dingen die het de mens niet geoorloofd zijn om uit te spreken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Om een voorbeeld te noemen: Ds. Mallan en prof. Douma (om wat te noemen wat me zo te binnen schiet) kunnen niet samen.
Ach, DIA. Doe dit toch niet.
Hoe moet ik het anders (in mijn gebrekkige kennis) duidelijk maken? Ik kan best heel wat lijken, maar ik heb niet meer dan de lagere school, en anderhalf jaar LTS, waarvan de meeste ziek.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Om een voorbeeld te noemen: Ds. Mallan en prof. Douma (om wat te noemen wat me zo te binnen schiet) kunnen niet samen.
Ach, DIA. Doe dit toch niet.
Hoe moet ik het anders (in mijn gebrekkige kennis) duidelijk maken? Ik kan best heel wat lijken, maar ik heb niet meer dan de lagere school, en anderhalf jaar LTS, waarvan de meeste ziek.
@DIA luister naar @ eilander hij heeft het beste met je voor. Ik had dit eventueel per pb willen doen, maar dat wil je niet.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tekenen der tijden

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Dat is dan heel spijtig voor hen. Gelukkig hebben wij zelf geen inspraak in hoe dat in de hemel gaat.
We hebben het meer over de hemel, zo valt me op, dan over de eeuwige rampzaligheid. Ik geloof ook dat het minder worden van het besef van de eeuwigheid ons meer zorgeloos maakt. Ik geloof ook niet dat een waar gelovige meteen aan de hemelse heerlijkheid denkt, maat allereerst aan zijn zonden waarmee hij God vertoornd heeft. Dan zal er een vraag ontstaan, als we ons buiten de gemeenschap met God waarnemen: Is er enig middel om de welverdiende straf te ontgaan en wederom met God verzoend te worden. Dat gaat niet in de eerste plaats over de hemel. Bovendien kan daar ook niets van gezegd worden: Paulus spreekt over dingen die het de mens niet geoorloofd zijn om uit te spreken.
Wel, er is ook alle reden om over de eeuwige rampzaligheid te spreken.

Allen die hebben geweten dat het oordeel aan God is, maar die daar niet naar hebben geleefd, zullen met vele slagen geslagen worden. Wij zullen rekenschap moeten geven van ieder klakkeloos woord dat wij hebben gesproken.

En als ik wij zeg, dan heb ik het zeker niet alleen over mijzelf.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Boertje »

In beginsel zijn we allemaal extreem. Het is of of, een tussenweg is er niet. Het is eeuwig wel of eeuwig wee.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Tekenen der tijden

Bericht door J.C. Philpot »

Boertje schreef:In beginsel zijn we allemaal extreem. Het is of of, een tussenweg is er niet. Het is eeuwig wel of eeuwig wee.
Precies. Dan zijn we weer bij de kern van de zaak.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

WIE ZAL STAANDE BLIJVEN?
Geen mens. U niet, en ik niet, in eigen kracht.


Naar aanleiding van een mens die een Bijbelgetrouwe partij verwisselde voor een seculiere partij.

Soms is het ook wel goed om eens wat terug te lezen in de tijd. Zo kwam ik een artikel tegen in De Saaambinder van 9 juli 1981.
Dhr. P. Kuijt schrijft daar over de tekenen die in zijn tijd, een tijd die in mijn waarneming kort achter mij ligt, over veranderingen in Nederland. Als we denken aan 1981 en 2019 is er dan niet heel veel gebeurt wat in 1981 zelfs nog niet in ons op zou komen, aangaande het verval van de kerken en de opkomst van vreemde en valse godsdiensten en de terugkeer naar het heidendom, je erger, een uitgesproken atheïsme?

OPMARS VAN DE VALSE RELIGIES
De Saambinder 9 juli 1981
__________________________________________________________________________________________________________
Wie had het ooit kunnen denken: in West- Europa, ook in ons land, de ene moskee na de andere, tempels voor boeddhisten! Zeker, de tienduizenden gastarbeiders willen, hier vasthouden aan hun eigen religie. Wie hun en hun gezinnen een verblijfs- en werkvergunning geeft, zal ook moeten toestaan dat voor hen en hun gezinnen de mogelijkheid geopend wordt hun plichten op religieus gebied waar te nemen.
Er is echter méér aan de hand. Terwijl de christelijke zending (en waarop stoelde deze helaas?) het veld moet ruimen in Azië en Afrika, rukken tal van heidense religies op. Niet alleen het Mohammedanisme, maar ook het Boeddhisme en het Hindoeïsme ontplooien een ongekende werfkracht. Binnen deze religies zijn het vooral de orthodoxe aanhangers, geleid door na de Tweede Wereldoorlog verrezen leiders, die fanatiek bezig zijn hun religie als de enig ware te verkondigen. En juist deze nieuwe leiders zijn het, die het christendom niet dulden. Ze grijpen het christendom aan in -zijn eigen afval van God en Zijn Woord. We beluisterden hen: „Het beste argument, dat de christenen tot dusverre tegen ons hadden, hebben zij zelf als zijnde een dwaling laten vallen. Jezus van Nazareth is niet de eeuwige Zoon van God, maar een stichter van een religie, zoals Mohammed en zovele andere." Het zijn met name de Amadya-moslims, die overal in West-Europa hun moskeeën en missie-centra stichten en het christendom wijzen op zijn eigen schandelijke verloochening van de grondwaarheden der Heilige Schrift. Wat zal er van het westerse christendom overblijven?

Is het niet te verstaan, dat het oprechte volk des Heeren zucht: „Zo niet de Heere der heirscharen ons nog enig overblijfsel had gelaten, als Sodom zouden wij geworden zijn, wij zouden Gomorra gelijk zijn geworden", Jes. 1:9. Of tekent deze profeet niet de Gemeente des Heeren in deze tijd: „Doch een nalezing zal daarin overig blijven, gelijk in de afschudding eens olijfbooms, twee of drie bezien in de top der opperste twijg, en vier of vijf aan zijn vruchtbare takken, spreekt de Heere, de God Israëls? " Jes. 17:6.
We leven in een zeer bewogen en ernstige tijd, waarin we met grote ernst ons moeten afvragen, of hetgeen we belijden ook onze beleving is geworden door Gods genade over ons.

Als paddenstoelen
We logeerden eens samen in een hotel. Mijn vrouw en schrijver dezes. Een klein hotel. De kamer beneden bleek zeer vochtig. En wat zagen we 's morgens? Aan één der deurposten was in één nacht een enorme paddenstoel tevoorschijn gekomen. We hebben deze er afgebroken. Een paar dagen later was het wéér zover.
Aan deze bijzondere gebeurtenis moesten we denken, toen we met ontsteltenis moesten constateren hoe de mens van deze tijd, die met God en Zijn Woord heeft afgedaan, toch boven de dagelijkse beslommeringen zoekt naar vreemde religieuze en occultische ideeën, waarin hij rust zoekt voor zijn onrustig hart. We behoeven dan heus niet naar Brazilië te gaan, waar tal van soorten spiritisme hoogtij vieren. Eén van deze vormen heeft een enorme vlucht genomen, omdat zij op allerlei wijze de medemenselijkheid voorstaat. Jezus is voor deze mensen het grote Voorbeeld. Zij volgen Hem consequent in armen- en ziekenverzorging, in hun zorg voor werklozen en daklozen. De moderne theologie kan bij deze spiritisten in de leer gaan!

We noemden dit spiritisme, dat in Brazilië geheel het staatkundig, maatschappelijk, maar ook het kerkelijk en schoolleven beheerst. We zouden echter een hele lijst kunnen maken van sekten en valse religies, die in deze dagen als paddenstoelen uit de grond rijzen. Het kerkelijk leven, dat in prediking en catechetisch onderwijs, in opvoeding en zielszorg zich richt naar wat de Reformatie en de Nadere Reformatie ons hebben nagelaten, voldoet niet meer. Het levensgevoel van de moderne „christen" zoekt naar gezelligheid, naar houvast aan de ander, naar het gevoelsmatig te benaderen hogere-Ik, dat het eigen-ik laat voor wat het is.

En wie eenmaal in een of andere vorm van deze psychische epidemieën is terechtgekomen, komt er moeilijk meer van los. Als iemand er van los komt, heeft zijn zielenleven veel weg van een uitgebrande krater. Alles wat aan indrukken uit de jeugd aanwezig was, is uitgeblust. Zo wordt het christendom in ons westen door tal van valse religies en wat daarvoor moet doorgaan, uitgehold. Zal het zó moeten worden, als bij Israël? De profeet Hosea constateerde in hoofdstuk 4 : 6: „Dewijl gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u verworpen!" Geldt dit woord misschien ook van ons en onze kinderen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

Ook in het jaaroverzicht, in het Kerkelijk Jaarboek 2019, van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland wordt gesproken over de situatie waarin de kerk in Nederland zich bevind. Ook hier wordt waargenomen dat het oordeel begint van het huis Gods. Dat de rechterflank van wat we de gereformeerde gezindte noemen aan uitholling en vormendienst dreigt weg te zinken. Om het letterlijk te lezen, zou ik een citaat willen overnemen uit het Jaarboek 2019: _____________________________________________________________________________________________


De moderne tijd rekent af met de heilzame en heilige geboden, ons door de Heere gegeven in Zijn Heilig Woord. Wat is er in ons vaderland niet een sterke drang, om maar te leven zoals de mens in zijn verdorvenheid zelf meent dat goed is, Ja, men moet ook kunnen sterven wanneer men zelf wil. En daarbij vind men dat anderen dat dan ook maar moeten accepteren. Voor Gods Woord is in toenemende mate geen plaats meer. We worden steeds meer overgeleverd aan de 'intolerantie van de toleranten.' Daarbij hebben we het nog niet over de reacties vanuit de reformatorische gezindte. We moeten constateren, en dat ook in toenemende mate, dat de rechterflank van ons reformatorisch volksdeel, steeds verder weg groeit van het vaste fundament van Gods Woord waarop onze vaderen bouwden.

Tekent wat we in de dagbladen konden lezen niet de geest van deze tijd? De geest der wereld, die al verder en verder doordringt in onze kerkelijke gemeenten? Hoe is het daar gesteld? Zouden we samen, met de godvrezende Ezra, niet wenende moeten uitroepen (Ezra 9:6) Mijn God, ik ben beschaamd om mijn aangezicht tot U op te heffen; mijn God; want onze ongerechtigheden zijn vermenigvuldigd tot boven ons hoofd en onze schuld is groot geworden tot aan den hemel? Hoe is het in onze huisgezinnen? Hoe gaat het er toe onder ouderen en jongeren? We mogen onze ogen er niet voor sluiten dat wij samen zo gemakkelijk twee heren proberen te dienen. God wat en de wereld wat.

Ds. F. Mallan heeft ons een ernstige waarschuwing nagelaten: “Vreselijke dingen gaan er gebeueren. Het oordeel zal beginnen van het huis Gods. Maar wee de mens (met zijn aanhang) door wie de ergenissen komen. Laat u niet misleiden door al die mensen die een heerlijke kerkstaat verwachten. Al die mensen met hun opwekkingsbewegingen en toekomstverwachtingen, zijn de geesten waartegen Christus gewaarschuwd heeft”.
Is het dan geheel hopeloos? Nee, voor Kerk is er verwachting! De Heere zal de Zijnen er zeker uithalen. Ondanks alles wat er plaatsvindt, zal Hij doorgaan met Zijn Kerkvergaderend werk.

De vraag zal echter voor een ieder van ons maar zijn, of we uit genade een levend lidmaat van de heilige, algemene, Christelijke Kerk zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Tekenen der tijden

Bericht door liz boer »

Johannes 3

18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:Johannes 3

18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
Die tekst spreekt duidelijke taal. Ook ik, en de schrijver van bovenstaand stukje, zal deze tekst ongetwijfeld kennen. We moeten echter wel elke tekst wel lezen in het verband met geheel de Schrift. Losse teksten kunnen voor alle doeleinden worden gebruikt. Hoewel de teksten volkomen de Waarheid zijn.

We zouden kunnen vragen wie er bedoelt worden met die in Hem geloven. Jezus Zelf spreekt ook van o.a. een historieel geloof enz. Ik wil daar niet verder op ingaan, maar ik zie hier wel een tendens dat men thans veel meer historieel geloof houdt voor het ware werk van God. We kunnen dat in elke kerk waarnemen, van uiterst rechts tot vrijzinnig, in zoverre die laatsten nog echt weten van het verschil tussen historieel en waar geloof.

Wij mogen niet oordelen, dat doen we dan ook niet, maar we nemen wel wat waar. Ogen open, en dan licht om te zien. Voor de duidelijkheid, dit schrijf ik vanzelf in het algemeen, naar onze belijdenis op grond van de Schrift.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie