Weekdiensten

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten

Bericht door Geytenbeekje »

CvdW schreef: 18 mar 2024, 14:44
johannes123 schreef: 18 mar 2024, 14:18 D.V. Woensdag 20 maart hoopt Ds. E.J. Boudewijn voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente van Yerseke.
Aanvang: 19.30u
Online meeluisteren is mogelijk via gergemyerseke.nl
Staat ds. van Krimpen in Yerseke?
Zou het niet mooier zijn dat ds. Boudewijn in Bodegraven voorgaat? Deze gemeente is al zo lang vacant.
Berkenwoude nog langer, en wellicht is er nog een andere (middelgrote) gemeente die nog langer vacant is ;)
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door MGG »

CvdW schreef: 18 mar 2024, 14:44
johannes123 schreef: 18 mar 2024, 14:18 D.V. Woensdag 20 maart hoopt Ds. E.J. Boudewijn voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente van Yerseke.
Aanvang: 19.30u
Online meeluisteren is mogelijk via gergemyerseke.nl
Staat ds. van Krimpen in Yerseke?
Zou het niet mooier zijn dat ds. Boudewijn in Bodegraven voorgaat? Deze gemeente is al zo lang vacant.
Het zou inderdaad mooi zijn als Bodegraven ds. Boudewijn uitnodigt.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Weekdiensten

Bericht door CvdW »

MGG schreef: 18 mar 2024, 14:53
CvdW schreef: 18 mar 2024, 14:44
johannes123 schreef: 18 mar 2024, 14:18 D.V. Woensdag 20 maart hoopt Ds. E.J. Boudewijn voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente van Yerseke.
Aanvang: 19.30u
Online meeluisteren is mogelijk via gergemyerseke.nl
Staat ds. van Krimpen in Yerseke?
Zou het niet mooier zijn dat ds. Boudewijn in Bodegraven voorgaat? Deze gemeente is al zo lang vacant.
Het zou inderdaad mooi zijn als Bodegraven ds. Boudewijn uitnodigt.
Bodegraven was slechts een voorbeeld. Mij gaat het meer om dat predikanten in gemeenten moeten voorgaan die vacant zijn.
johannes123
Berichten: 192
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:55

Re: Weekdiensten

Bericht door johannes123 »

Klopt daar staat ds. van Krimpen

Tja, dan moet Bodegraven dat zelf regelen.
Ds. Boudewijn komt op uitnodiging van de plaatselijke SGP preken.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten

Bericht door Mannetje »

Daar zouden ook eens grenzen aan moeten zijn. Waarom laat je iemand van de Veluwe komen voor dat doel? Zijn er geen predikanten in de buurt te vinden die de SGP een warm hart toedragen?
-
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door MGG »

Mannetje schreef: 18 mar 2024, 20:03 Daar zouden ook eens grenzen aan moeten zijn. Waarom laat je iemand van de Veluwe komen voor dat doel? Zijn er geen predikanten in de buurt te vinden die de SGP een warm hart toedragen?
Een reformatorische kilometerpolitie lijkt mij een uitstekend idee. Hopelijk wordt deze preekbeurt niet gecombineerd met een bezoekje aan familie of vrienden. De verdeelsleutel moet nog op een speciale synode worden vastgesteld.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten

Bericht door Mannetje »

Ik zou zeggen dat je als je dan toch zo'n eind reist, beter wel op visite kunt gaan.
-
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Weekdiensten

Bericht door vriend-en-metgezel »

Mannetje schreef: 18 mar 2024, 20:03 Daar zouden ook eens grenzen aan moeten zijn. Waarom laat je iemand van de Veluwe komen voor dat doel? Zijn er geen predikanten in de buurt te vinden die de SGP een warm hart toedragen?
Heel goed om er de meetlat naast te leggen. Het zou erg zijn als predikanten zelf hun eigen keuzes mochten maken.
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Weekdiensten

Bericht door Piet Puk »

CvdW schreef: 18 mar 2024, 15:17
MGG schreef: 18 mar 2024, 14:53
CvdW schreef: 18 mar 2024, 14:44
johannes123 schreef: 18 mar 2024, 14:18 D.V. Woensdag 20 maart hoopt Ds. E.J. Boudewijn voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente van Yerseke.
Aanvang: 19.30u
Online meeluisteren is mogelijk via gergemyerseke.nl
Staat ds. van Krimpen in Yerseke?
Zou het niet mooier zijn dat ds. Boudewijn in Bodegraven voorgaat? Deze gemeente is al zo lang vacant.
Het zou inderdaad mooi zijn als Bodegraven ds. Boudewijn uitnodigt.
Bodegraven was slechts een voorbeeld. Mij gaat het meer om dat predikanten in gemeenten moeten voorgaan die vacant zijn.
En dus worden gemeenten met een predikant uitgesloten van SGP-tijdreden? Die zijn enkel voor vacante gemeenten?
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten

Bericht door Mannetje »

De eigen predikant zou ook een tijdrede kunnen houden. Maar het ging mij er vooral om dat predikanten stad en land afreizen voor een tijdrede, alsof er geen predikanten in de buurt zijn die een tijdrede kunnen houden.
-
Gerardus2
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jun 2023, 19:26

Re: Weekdiensten

Bericht door Gerardus2 »

Mannetje schreef: 19 mar 2024, 11:56 De eigen predikant zou ook een tijdrede kunnen houden. Maar het ging mij er vooral om dat predikanten stad en land afreizen voor een tijdrede, alsof er geen predikanten in de buurt zijn die een tijdrede kunnen houden.
Ik ervaar een tijdrede meestal als gewone preek (behalve de collecte voor het goede doel), blijf het een vreemd fenomeen vinden.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten

Bericht door Mannetje »

Gerardus2 schreef: 19 mar 2024, 12:07
Mannetje schreef: 19 mar 2024, 11:56 De eigen predikant zou ook een tijdrede kunnen houden. Maar het ging mij er vooral om dat predikanten stad en land afreizen voor een tijdrede, alsof er geen predikanten in de buurt zijn die een tijdrede kunnen houden.
Ik ervaar een tijdrede meestal als gewone preek (behalve de collecte voor het goede doel), blijf het een vreemd fenomeen vinden.
Als het goed is bevat een tijdrede ook een link naar de actualiteit. Helaas heb ik ook weleens meegemaakt dat die link vooral bestond uit het ontkennen van het feit dat ons gedrag invloed heeft op het klimaat.
De geestelijke les uit die preek was beter, gelukkig.
-
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Weekdiensten

Bericht door Zita »

Mannetje schreef: 19 mar 2024, 11:56 De eigen predikant zou ook een tijdrede kunnen houden. Maar het ging mij er vooral om dat predikanten stad en land afreizen voor een tijdrede, alsof er geen predikanten in de buurt zijn die een tijdrede kunnen houden.
Tja, je kunt ook stellen dat een gemeente met predikant iedere dienst dezelfde predikant hoort. Zij kunnen hard eraan toe zijn om het ook eens op een andere manier te horen. Een vacante gemeente heeft vaker gastpredikanten en leespreken, en dus minder kans op stokpaardjes.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten

Bericht door Mannetje »

Dat is mijn punt ook niet. Maar een predikant uit de buurplaats kan het toch ook doen?
-
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Weekdiensten

Bericht door Inwoner »

Mannetje schreef: 19 mar 2024, 13:21 Dat is mijn punt ook niet. Maar een predikant uit de buurplaats kan het toch ook doen?
Zeker kan een predikant uit een buurplaats een dienst of tijdrede verzorgen. Maar als een predikant gevraagd wordt om ergens te komen spreken, is dat (vaak) ook een mogelijkheid om wet en evangelie te verkondigen, en er zijn maar weinig predikanten die dat niet graag doen. Het is dan ook een legitieme keuze van zo'n voorganger om daar ja tegen te zeggen, zeker in aanmerking nemende dat dit soort diensten vaak op vrijwillige basis zijn (tegen reiskostenvergoeding) of, in sommige gevallen, 'op de zak'.
Als een predikant niet wil, of betere alternatieven weet in de nabije omgeving, is dat zijn vrijheid om daar wat van te zeggen, of niet..
En fijn voor 'Yerseke' als ze eens een andere predikant horen, toch?
Plaats reactie