Weekdiensten [3]

Mannes

Re: Weekdiensten [3]

Berichtdoor Mannes » 13 Okt 2018, 12:48

Jantje schreef:Welnee, het is een minimalistisch verschilletje, zeker in het licht van de eeuwigheid. We moeten niet van een mug een olifant willen maken.

Tja, waarom dan een verklaring opstellen en elke predikant laten ondertekenen? Zelf iemand die het er niet mee eens is? Ik vermoed dat de gebroeders GGiN er anders over denken. Bel eens een predikant er vraag er eens naar, kijken hoe hard je mug gaat groeien.

Piet Puk

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Berichtdoor Piet Puk » 13 Okt 2018, 13:23

Mannes schreef:
Piet Puk schreef:

Ik maak bezwaar tegen het elke keer schermen met een verklaring die openbaar niet is bekendgemaakt bijv. in de DWS.

Hij is inderdaad niet gepubliceerd. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat er ook personen genoemd worden. Ook staat de handtekening van elke predikant er onder. (1953 was de laatste keer dat dit op deze manier gebeurd is!) U kan er mag elke predikant bellen en naar deze verklaring vragen. Dat je dit niet durft/wil is natuurlijk geen argument om te zeggen dat ik er niet mee mag schermen. Ik mag hem niet overhandigen wegens bovenstaande reden.

Je bezwaar is dus ongegrond verklaard :langue

@Mannes, dit is flauw en ongepast. Wees dan een vent en publiceer hier die verklaring. Nu verwijs je naar het bellen van predikanten. Je weet zelf al dat er zijn die dit of niet doen of als ze bellen geen antwoord krijgen. En jij blijft dan volhouden. Ik schaar dit onder ontoelaatbare insinuaties.

Mannes

Berichtdoor Mannes » 13 Okt 2018, 13:28

Piet Puk schreef:
Mannes schreef:
Piet Puk schreef:

Ik maak bezwaar tegen het elke keer schermen met een verklaring die openbaar niet is bekendgemaakt bijv. in de DWS.

Hij is inderdaad niet gepubliceerd. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat er ook personen genoemd worden. Ook staat de handtekening van elke predikant er onder. (1953 was de laatste keer dat dit op deze manier gebeurd is!) U kan er mag elke predikant bellen en naar deze verklaring vragen. Dat je dit niet durft/wil is natuurlijk geen argument om te zeggen dat ik er niet mee mag schermen. Ik mag hem niet overhandigen wegens bovenstaande reden.

Je bezwaar is dus ongegrond verklaard :langue

@Mannes, dit is flauw en ongepast. Wees dan een vent en publiceer hier die verklaring. Nu verwijs je naar het bellen van predikanten. Je weet zelf al dat er zijn die dit of niet doen of als ze bellen geen antwoord krijgen. En jij blijft dan volhouden. Ik schaar dit onder ontoelaatbare insinuaties.

Maak niet zo'n theater.
Of je belt een predikant of je bedwingt je nieuwsgierigheid.
Nee, ik mag hem niet publiceren dus vandaar dat ik moet doorverwijzen. De predikanten zijn kerkrechtelijk verplicht om te antwoorden dus gewoon bellen, niet ineens doen alsof het normaal dat je geen antwoord krijgt en dat ik daarom iets geks opper. Dat schaar ik onder niet zuiver redeneren.

Jantje

Berichtdoor Jantje » 13 Okt 2018, 13:29

Ik geef @Pietje Puk gelijk. Je moet met verifieerbare bewijzen komen, anders vind ik het ontoelaatbare beweringen die niet normaal te controleren zijn.
Erger(t) u/je niet,
verwonder(t) u/je slechts...

Piet Puk

Berichtdoor Piet Puk » 13 Okt 2018, 14:01

Beste Mannes, ik ontken niet dat die verklaring er zou kunnen zijn, alhoewel ik het zeer ernstig betwijfel. Elk jaar is er synodale vergadering en hoop ik daarheen te gaan. Het is altijd goed daar te zijn. Er heerst een sfeer van eensgezindheid en liefde. Ondanks de problemen in Opheusden heb ik dat ook dit jaar mogen merken. Als zo'n dergelijke verklaring er zou zijn geweest, ben ik er van overtuigd dat daarvan zeer zeker iets merkbaar zou zijn, dit jaar of de jaren ervoor

Ad Anker

Berichtdoor Ad Anker » 13 Okt 2018, 14:07

Het verschil is minimalistisch nog onoverbrugbaar maar wel heeft zo'n verschil in 1980 een kerkscheuring veroorzaakt. Zo'n kerkscheuring is zo diep ingrijpend. Ik merkte dat vanmorgen weer. Het artikel over ds. Geuze in de krant van vandaag lees ik met gemengde gevoelens. Maar dit geheel terzijde.

Oudvaders gaan met dit vraagstuk verschillend om. Oudvaders die in dit kerkverband breed geprezen worden.

pierre27

Berichtdoor pierre27 » 13 Okt 2018, 14:16

Ad Anker schreef:Het verschil is minimalistisch nog onoverbrugbaar maar wel heeft zo'n verschil in 1980 een kerkscheuring veroorzaakt. Zo'n kerkscheuring is zo diep ingrijpend. Ik merkte dat vanmorgen weer. Het artikel over ds. Geuze in de krant van vandaag lees ik met gemengde gevoelens. Maar dit geheel terzijde.

Oudvaders gaan met dit vraagstuk verschillend om. Oudvaders die in dit kerkverband breed geprezen worden.

Ik snap je Ad, ik heb die gemengde gevoelens ook als ik berichten lees van de GG in Veenendaal...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.

Piet Puk

Berichtdoor Piet Puk » 13 Okt 2018, 14:40

Wie weet waar in de kerkorde staat dat predikanten verplicht zijn zich volgende genoemde kerkorde te antwoorden op vragen van gemeenteleden? Dit vanwege de opmerking door Mannes gemaakt.

Luther

Berichtdoor Luther » 13 Okt 2018, 15:29

Mannes schreef:Maak niet zo'n theater.
Nee, ik mag hem niet publiceren dus vandaar dat ik moet doorverwijzen. De predikanten zijn kerkrechtelijk verplicht om te antwoorden dus gewoon bellen, niet ineens doen alsof het normaal dat je geen antwoord krijgt en dat ik daarom iets geks opper. Dat schaar ik onder niet zuiver redeneren.
Beste Mannes, zojuist heb ik één van de predikanten gesproken. Wat je hier beweert, is klinklare onzin.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)

Mannes

Berichtdoor Mannes » 13 Okt 2018, 16:34

Luther schreef:
Beste Mannes, zojuist heb ik één van de predikanten gesproken. Wat je hier beweert, is klinklare onzin.

Dus er is geen verklaring opgesteld? Stuur je mobiele nummer even via een PB. Moet u hem daarna nog maar eens bellen en vertellen dat hij niet mag liegen..

Ik geloof trouwens niet dat u iemand aan de lijn hebt gehad.

Bezorgd

Berichtdoor Bezorgd » 13 Okt 2018, 16:37

Mannes schreef:
Luther schreef:

Dus er is geen verklaring opgesteld? Stuur je mobiele nummer even via een PB. Moet u hem daarna nog maar eens bellen en vertellen dat hij niet mag liegen..

Ik geloof trouwens niet dat u iemand aan de lijn hebt gehad.

Maak er geen familietwist van, Luther ;)

Mannes

Berichtdoor Mannes » 13 Okt 2018, 16:56

Piet Puk schreef:Beste Mannes, ik ontken niet dat die verklaring er zou kunnen zijn, alhoewel ik het zeer ernstig betwijfel. Elk jaar is er synodale vergadering en hoop ik daarheen te gaan. Het is altijd goed daar te zijn. Er heerst een sfeer van eensgezindheid en liefde. Ondanks de problemen in Opheusden heb ik dat ook dit jaar mogen merken. Als zo'n dergelijke verklaring er zou zijn geweest, ben ik er van overtuigd dat daarvan zeer zeker iets merkbaar zou zijn, dit jaar of de jaren ervoor

Bel eens een predikant en vraag eens naar een verklaring die is opgesteld op 10 juni 2015.
De laatste regel is: door middel van hun handtekening bevestigen de predikanten hun instemming met deze verklaring. Gevolgd door 6 handtekeningen.

Die eensgezindheid hebben we kunnen lezen in 'de kleine fluit'.

Gerson

Berichtdoor Gerson » 13 Okt 2018, 17:09

Luther schreef:

Ik heb het in een ander draadje ook al eens geschreven.
Die verklaring bestaat gewoon wel, ik heb hem zelf gelezen.
Uiteraard niet ondertekent door de predikanten van de Kieft en van der Tang,
zij waren op het moment van ondertekening nog geen predikant.
Of u liegt, of u heeft een van deze 2 gesproken.
Overigens lijkt het me sterk dat deze laatst genoemden niks van deze verklaring af zouden weten, gezien de spanningen rondom de prediking van ds van Voorden.

N

Piet Puk

Berichtdoor Piet Puk » 13 Okt 2018, 17:18

Wanneer men afstand wenst te doen van leeruitspraken van je ambtsbroeder doe je dat onder 4 ogen, zo'n verklaring is een zodanig zwaar middel, dat ik er niet in geloof. Als het echt zo zwaar is, moet je om schorsing vragen en niet op deze manier

Refoforum2017

Berichtdoor Refoforum2017 » 13 Okt 2018, 17:20

Mannes schreef:
Piet Puk schreef:Beste Mannes, ik ontken niet dat die verklaring er zou kunnen zijn, alhoewel ik het zeer ernstig betwijfel. Elk jaar is er synodale vergadering en hoop ik daarheen te gaan. Het is altijd goed daar te zijn. Er heerst een sfeer van eensgezindheid en liefde. Ondanks de problemen in Opheusden heb ik dat ook dit jaar mogen merken. Als zo'n dergelijke verklaring er zou zijn geweest, ben ik er van overtuigd dat daarvan zeer zeker iets merkbaar zou zijn, dit jaar of de jaren ervoor

Bel eens een predikant en vraag eens naar een verklaring die is opgesteld op 10 juni 2015.
De laatste regel is: door middel van hun handtekening bevestigen de predikanten hun instemming met deze verklaring. Gevolgd door 6 handtekeningen.

Die eensgezindheid hebben we kunnen lezen in 'de kleine fluit'.

Wat was de aanleiding voor deze verklaring? Want toen speelde de situatie met ds. Van Voorden nog niet. En wat is de inhoud? Dat wordt me nog niet direct duidelijk uit dit topic.

Terug naar “Kerk en Cultuur - Nieuws”