Beroepingswerk discussie [3]

Curie

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Berichtdoor Curie » 14 Jun 2018, 08:15

Piet Puk schreef:Ik heb hoop voor Veenendaal

Ik wil niets van je hoop afdoen. Maar kort geleden zei je precies hetzelfde over de GGiN in Ederveen toen deze gemeente ds. Geuse beriep, die overigens bedankte. Ik zou terughoudend zijn in het uitspreken van zulke gevoelens. Klinkt nogal overgeestelijk, zeker als die hoop nadien niet blijkt uit te komen. Kun je beter de uitkomst biddende afwachten.
Laatst gewijzigd door Curie op 14 Jun 2018, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Curie

Berichtdoor Curie » 14 Jun 2018, 08:18

(foutje gemaakt bij het wijzigen, geciteerd in plaats van gewijzigd,dubbel bericht nu weggehaald)
Laatst gewijzigd door Curie op 14 Jun 2018, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.

GGBeroopingswerk

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Berichtdoor GGBeroopingswerk » 14 Jun 2018, 08:49

Jantje schreef:
Gerson schreef:
Piet Puk schreef:
Wandelende schreef:Ik vind het mooi om te zien dat in de GGiN er een redelijke rust is in het beroepen in vergelijking met het overhaaste gestress binnen de GG. Vrijwel iedere dag druppelen er een paar beroepen binnen en bijv. Veenendaal gaat op 18 juni a.s. pas beroepen.

Ik heb hoop voor Veenendaal

Waar is die hoop dan op gebaseerd?

Op het feit dat hij daar lid is misschien? Overigens is het dan wel zo dat er 4 predikanten op afzienbare afstand van elkaar komen te wonen (Barneveld, Elspeet, Rhenen, Veenendaal).
En de verhouding tussen de predikanten van Veenendaal en Rhenen is historisch niet altijd positief te noemen.

GGBeroopingswerk

Berichtdoor GGBeroopingswerk » 14 Jun 2018, 09:11

Piet Puk schreef:
Bruna schreef:
Jantje schreef:
Piet Puk schreef:Vandaag en morgen geen beroepen op kand. Van der Kieft.

... Omdat vanavond ds. O.M. van der Tang in Barneveld voorging in een bidstond ter voorbereiding op de Generale Synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland die morgen (ook in Barneveld) gehouden zullen worden.

Jullie vullen elkaar aan.
Maar het lijkt me dat een vergadering op woensdagavond toch gewoon mogelijk is?
Het is mi geen regel dat op de dag van de synode niet beroepen mag worden.

Het kan, maar kan me voorstellen dat kerkenraden na een dagje intensief vergaderen(waarvan ook het eindtijdstip niet bekend is) nog energie hebben om ledenvergadering te houden
In verleden jaren gebeurde het in Opheusden wel. Als de synode uitliep moesten de mannen op de vergadering rustig wachten. De broeders waren onderweg.

Bruna

Berichtdoor Bruna » 14 Jun 2018, 09:14

GG Beroepingswerk schreef:
Jantje schreef:
Gerson schreef:
Piet Puk schreef:Ik heb hoop voor Veenendaal

Op het feit dat hij daar lid is misschien? Overigens is het dan wel zo dat er 4 predikanten op afzienbare afstand van elkaar komen te wonen (Barneveld, Elspeet, Rhenen, Veenendaal).
En de verhouding tussen de predikanten van Veenendaal en Rhenen is historisch niet altijd positief te noemen.

Je doelt wellicht op het ontstaan van de GGiN buiten verband in 1980. De predikanten waar je op doelt werden daarvoor wel de Siamese tweeling genoemd, dus het kan verkeren.
Echter heeft dat volgens mij niet zo veel met de plaatsen Rhenen en Veenendaal te maken en zeker niet met de huidige predikant van Rhenen, dus is volslagen offtopic.
Verder is het volkomen gissen dat de kandidaat naar Veenendaal gaat. @Pietje Puk gooit m.i. op een vrome manier zomaar een balletje op. Ik zou het kunnen plaatsen als het de gemeente van @Pietje Puk was.

GGBeroopingswerk

Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Berichtdoor GGBeroopingswerk » 14 Jun 2018, 09:22

Bruna schreef:
GG Beroepingswerk schreef:
Jantje schreef:
Gerson schreef:[quote="Piet Puk"]
Ik heb hoop voor Veenendaal

Je doelt wellicht op het ontstaan van de GGiN buiten verband in 1980. De predikanten waar je op doelt werden daarvoor wel de Siamese tweeling genoemd, dus het kan verkeren.
Echter heeft dat volgens mij niet zo veel met de plaatsen Rhenen en Veenendaal te maken en zeker niet met de huidige predikant van Rhenen, dus is volslagen offtopic.
Verder is het volkomen gissen dat de kandidaat naar Veenendaal gaat. @Pietje Puk gooit m.i. op een vrome manier zomaar een balletje op. Ik zou het kunnen plaatsen als het de gemeente van @Pietje Puk was.[/quote]Siamese tweelingen worden altijd (indien mogelijk) gescheiden.

Als ik hoor hoe de omgang is tussen ds. Schultink en ds. F. Mulder dan is er inderdaad verschil.

Jantje

Berichtdoor Jantje » 14 Jun 2018, 09:40

GGBeroopingswerk schreef:Als ik hoor hoe de omgang is tussen ds. Schultink en ds. F. Mulder dan is er inderdaad verschil.

In positieve of negatieve zin?
...

Piet Puk

Berichtdoor Piet Puk » 14 Jun 2018, 10:10

Dank dat we worden weggezet als iemand met vrome manieren. Het doet voor mij niets af aan de hoop die ik voor deze gemeente heb. Ederveen staat hier los van. Dat is een persoonlijk iets

eilander
Moderator

Berichtdoor eilander » 14 Jun 2018, 10:16

Piet Puk schreef:Dank dat we worden weggezet als iemand met vrome manieren. Het doet voor mij niets af aan de hoop die ik voor deze gemeente heb. Ederveen staat hier los van. Dat is een persoonlijk iets

Ik vraag me even af of er geen sprake is van spraakverwarring. 'Hoop hebben voor...' wordt hier toch niet bedoeld als 'ik hoop dat...'?
Iemand 'vrome manieren' toedichten vind ik inderdaad ook niet heel netjes.

Piet Puk

Berichtdoor Piet Puk » 14 Jun 2018, 10:25

eilander schreef:
Piet Puk schreef:Dank dat we worden weggezet als iemand met vrome manieren. Het doet voor mij niets af aan de hoop die ik voor deze gemeente heb. Ederveen staat hier los van. Dat is een persoonlijk iets

Ik vraag me even af of er geen sprake is van spraakverwarring. 'Hoop hebben voor...' wordt hier toch niet bedoeld als 'ik hoop dat...'?
Iemand 'vrome manieren' toedichten vind ik inderdaad ook niet heel netjes.

Correct. Want verder heb ik weinig met Veenendaal op, gezien het feit hoe er soms geprofileerd wordt. Het kan zijn dat van der Kieft daar niet heen gaat, maar dat heb ik ook niet gezegd

Waar ik slecht tegen kan is dat achteraf gezegd wordt, ik dacht toen ook al dat hij daar wel eens heen zou kunnen gaan. Ik ben er helder over nu en niet straks.

Piet Puk

Berichtdoor Piet Puk » 14 Jun 2018, 11:46

Graag wil ik hier nog iets kwijt m.b.t. wat ik over Veenendaal heb gezegd. Helaas merk ik dat hetgeen in mijn hart leeft, op Refoforum zet. Het verschil tussen eerder Ederveen en Veenendaal is, dat ik persoonlijk worstel met Ederveen en er liefde tot die gemeente is gegeven in het hart. Ik wil daar verder niet op ingaan. Ik besef dat ik een risico heb genomen dit hier te vermelden.

Wat Veenendaal betreft, ik loop al langer met die gemeente en ik voel persoonlijk hier geen binding mee. Destijds had ik bij het beroep uit Alblasserdam hetzelfde. Had vooraf verteld tegen iemand uit die gemeente dat ik voelde dat ds. Van der Tang daar heen zou gaan. Het bleek juist te zijn. Dan kun je achteraf gaan vertellen dat je het wist, maar dat vind ik altijd zulke vaagheid. Daarom zet ik het nu hier neer qua Veenendaal. Wat jullie van mij vinden als het niet zo zou zijn, doet me niet veel.

GGBeroopingswerk

Berichtdoor GGBeroopingswerk » 14 Jun 2018, 12:19

Jantje schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Als ik hoor hoe de omgang is tussen ds. Schultink en ds. F. Mulder dan is er inderdaad verschil.

Positief. Zeer vriendschappelijk

GGBeroopingswerk

Berichtdoor GGBeroopingswerk » 15 Jun 2018, 08:44

In de Noord Amerikaanse GG zijn alle beroepen voor kandidaat Witvoet. Niet één gemeente beroep een ander. Weet iemand of er wel gemeenten zijn die normaal wel beroepen, maar nu niet?

Zeeuwse huisvrouw

Berichtdoor Zeeuwse huisvrouw » 15 Jun 2018, 08:54

GGBeroopingswerk schreef:
Jantje schreef:

Positief. Zeer vriendschappelijk

Mooi! Ik hoor meer van vriendschappelijke banden onder dominees binnen verschillende kerkverbanden. Ik blijf er ook van overtuigd dat in Christus kerkmuren wegvallen. Kijken naar wat bindt met elkaar geeft meer onderlinge liefde, wat de wereld meer begrijpt, dan het harde spreken over verschillende visie's terwijl we dezelfde God aanbidden. Dat wordt echt niet begrepen. Dus van bovenstaande berichten wordt ik echt blij!

eilander
Moderator

Berichtdoor eilander » 15 Jun 2018, 09:12

Zeeuwse huisvrouw schreef:Mooi! Ik hoor meer van vriendschappelijke banden onder dominees binnen verschillende kerkverbanden. Ik blijf er ook van overtuigd dat in Christus kerkmuren wegvallen. Kijken naar wat bindt met elkaar geeft meer onderlinge liefde, wat de wereld meer begrijpt, dan het harde spreken over verschillende visie's terwijl we dezelfde God aanbidden. Dat wordt echt niet begrepen. Dus van bovenstaande berichten wordt ik echt blij!

Het kunnen soms kleine dingen zijn. Op onze PKN-kansel werd onlangs nog de GG-predikant wijlen ds. E. Venema aangehaald, en eerder de OGGiN-predikanten ds. Van der Poel en ds. Monster. En er zijn vriendschappen met een aantal HHK-dominees.

Terug naar “Kerk en Cultuur - Nieuws”