Beroepingswerk discussie [3]

Jantje

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Berichtdoor Jantje » 18 Mei 2018, 09:04

Roeline schreef:
Pianoman schreef:Maar stel je nu eens voor: de heer De Boer bedankt voor alle op hem uitgebrachte beroepen, wat gebeurt er dan?

De beslissingstermijn zal eens verlopen, wordt hij dan opnieuw beroepbaar gesteld? Zijn daar afspraken over?

Zou een gemeente als Geldermalsen zich dan alsnog geroepen voelen om te beroepen?

In de Ger. Gemeenten is zulks wel eens voorgekomen bijv. Kersten jr. en Burggraaf. Beide kandidaten zijn toen opnieuw beroepbaar gesteld, en hebben een beroep aangenomen, zij het dat Burggraaf nooit bevestigd is.

Maar goed, laten we vooralsnog maar even afwachten wat er gaat gebeuren, dat is beter dan speculeren.

Zou "nood tot een gemeente" in plaats van "nood vanuit een gemeente" ook kunnen/mogen? Stel dat iemand weet naar een gemeente te moeten maar daar niet beroepen wordt? Vragen dominees of kandidaten weleens zelf om een beroep? Weet iemand of dat weleens gebeurt?

Ik meen dat het wel eens is gebeurd, maar ik weer niet meer wanneer.
Prediker 1 vers 17 en vers 18

Mistig

Berichtdoor Mistig » 18 Mei 2018, 10:30

Jantje schreef:
Roeline schreef:
Zou "nood tot een gemeente" in plaats van "nood vanuit een gemeente" ook kunnen/mogen? Stel dat iemand weet naar een gemeente te moeten maar daar niet beroepen wordt? Vragen dominees of kandidaten weleens zelf om een beroep? Weet iemand of dat weleens gebeurt?

Ik heb het nog nooit gehoord. Maar bijvoorbeeld bij kandidaten/predikanten die de zending in willen gebeurt het wel. Verder weet ik niet of het voorkomt. Volgens mij is het in de reformatorische hoek vaak zo dat we dan ook wel geloven dat er dan een beroep zal komen.
'Zie, God is groot en wij begrijpen het niet' - Job 36:26

Jantje

Berichtdoor Jantje » 18 Mei 2018, 13:58

Mistig schreef:
Jantje schreef:
Roeline schreef:

Ik heb het nog nooit gehoord. Maar bijvoorbeeld bij kandidaten/predikanten die de zending in willen gebeurt het wel. Verder weet ik niet of het voorkomt. Volgens mij is het in de reformatorische hoek vaak zo dat we dan ook wel geloven dat er dan een beroep zal komen.

Weet @Dia dat niet?
Prediker 1 vers 17 en vers 18

Jongere

Berichtdoor Jongere » 18 Mei 2018, 21:05

Over het algemeen wordt daar erg terughoudend mee omgegaan, omdat juist het daadwerkelijk ontvangen van een beroep via de normale, 'kerkelijke weg', gezien wordt als een bevestiging van de roeping van de Heere. Als Hij roept, zal Hij ook de weg banen. Als je zelf gaat bellen en dingen toezeggen, voordat de roep vanuit de gemeente naar je is toegekomen, kan later sterker de aanvechting spelen dat het je eigen weg is geweest die je bent gegaan.

Ik zeg niet dat het per definitie zo moet gaan, maar denk dat bovenstaande redenering vaak wel meespeelt. Ik ben er wel van overtuigd dat het bij beroepen moet gaan om een "wederzijds huwelijk". Niet alleen de predikant moet weten tot een gemeente geroepen te zijn, maar ook van de kant van de gemeente moet er een 'band' zijn. Juist dat wordt gewaarborgd in de huidige manier van beroepen, waarbij de roep eerst van de gemeente uitgaat.
Je hoort regelmatig (en vaak op het forum) in dit soort discussies de voorzienigheid van God op een verkeerde manier gebruikt worden. "Als God het wil, dan zal het wel..." etc. Ik denk dat in de meeste gevallen de wil van de Heere kenbaar wordt door het gewone verloop van de dingen, zoals een stemming en uitgebracht beroep. We moeten die volgorde niet omdraaien, ook niet in onze speculaties.

Overigens vind ik het op het forum voortdurend terugkomen op het uitblijven van de beslissing van deze kandidaat erg ongepast. We dragen zo alleen maar bij aan de toch al te grote hijgerigheid, als we hier allemaal op de tribune gaan zitten toekijken en iedere nieuwe dag die verstrijkt weer gaan benoemen. Geef deze dingen hun tijd en geef ze over in de handen van God.

Roeline

Berichtdoor Roeline » 19 Mei 2018, 00:44

Jongere schreef:Over het algemeen wordt daar erg terughoudend mee omgegaan, omdat juist het daadwerkelijk ontvangen van een beroep via de normale, 'kerkelijke weg', gezien wordt als een bevestiging van de roeping van de Heere. Als Hij roept, zal Hij ook de weg banen. Als je zelf gaat bellen en dingen toezeggen, voordat de roep vanuit de gemeente naar je is toegekomen, kan later sterker de aanvechting spelen dat het je eigen weg is geweest die je bent gegaan.

Ik zeg niet dat het per definitie zo moet gaan, maar denk dat bovenstaande redenering vaak wel meespeelt. Ik ben er wel van overtuigd dat het bij beroepen moet gaan om een "wederzijds huwelijk". Niet alleen de predikant moet weten tot een gemeente geroepen te zijn, maar ook van de kant van de gemeente moet er een 'band' zijn. Juist dat wordt gewaarborgd in de huidige manier van beroepen, waarbij de roep eerst van de gemeente uitgaat.
Je hoort regelmatig (en vaak op het forum) in dit soort discussies de voorzienigheid van God op een verkeerde manier gebruikt worden. "Als God het wil, dan zal het wel..." etc. Ik denk dat in de meeste gevallen de wil van de Heere kenbaar wordt door het gewone verloop van de dingen, zoals een stemming en uitgebracht beroep. We moeten die volgorde niet omdraaien, ook niet in onze speculaties.

Overigens vind ik het op het forum voortdurend terugkomen op het uitblijven van de beslissing van deze kandidaat erg ongepast. We dragen zo alleen maar bij aan de toch al te grote hijgerigheid, als we hier allemaal op de tribune gaan zitten toekijken en iedere nieuwe dag die verstrijkt weer gaan benoemen. Geef deze dingen hun tijd en geef ze over in de handen van God.

Eens met je laatste alinea, een zelfde soort hijgerigheid als bij vergaderingen van het curatorium. De extra servers voor de verwachte toeloop op dit forum eind van deze maand zullen al wel klaar staan. Bij wijze van spreken uiteraard. Ik moet overigens zeggen er zelf ook gevoelig voor te zijn. Ik probeer er tegen te strijden. Hoewel er ongetwijfeld ook zeker meeleven en betrokkenheid aan ten grondslag ligt is het dat ongetwijfeld niet alleen.

Ben het met je andere alinea's overigens ook van harte eens. Ik wil er nog aan toevoegen dat Paulus in sommige gemeenten "gebeden werd te komen" en zich tot andere zelf wendde. Hoewel het bij ons niet gebruikelijk is mag het volgens mij grond geven voor het, in uitzonderlijke gevallen, door een dominee zelf contact opnemen met een gemeente. Uiteraard moet dat zeer voorzichtig en vertrouwelijk gebeuren. Misschien gebeurt het vaker dan wij weten of vermoeden en dat is dan dus heel correct: niemand hoeft dat verder te weten. Er kan in de ordelijke weg een verkiezing worden uitgeschreven en de betreffende persoon al dan niet worden beroepen.

mark1985

Berichtdoor mark1985 » 19 Mei 2018, 08:28

Herman schreef:Fijn hoor. Ik ken vanuit Geldermalsen twee andere anekdotes en die kan ik helaas niet onder de noemer 'gemoedelijkheid' kwijt. Het is net als overal ook gewoon een gemeente buiten het paradijs.

En verder zit hier een heel aardige collega tegen over mij, die daar ook kerkt.

Het is overal weleens wat. Er gaat niets een kerkdeur voorbij.
Maar laat iedereen blij zijn met zijn eigen gemeente en predikant.
Hier zijn al pagina's geschreven over: Ridderkerk, Kruiningen, Opheusden.
Iedereen was blij met z'n predikant, maar toch is het zo gelopen.
We hebben met de feestdagen de consulent. Met bid- en dankdagen ook 2x en bijna wekelijks een predikant.
Daarnaast nog 6-8 keer per jaar op zondag een voorganger.
Het is nu eenmaal zo en we hebben niets te klagen.

windorgel

Berichtdoor windorgel » 19 Mei 2018, 09:45

Ik vind het toch wat lastig dat predikanten blijkbaar geen "nee" durven te zeggen als broeder Philibert ze vraagt. Terwijl er vele gemeenten zijn die nooit een predikant hebben op een feestdag, bid- of dankdag en door de week maar af en toe een predikant bereid kunnen vinden om te komen preken. Op zondag hebben ze hooguit eenmaal per 2 jaar een predikant...

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

mark1985

Berichtdoor mark1985 » 19 Mei 2018, 11:30

windorgel schreef:Ik vind het toch wat lastig dat predikanten blijkbaar geen "nee" durven te zeggen als broeder Philibert ze vraagt. Terwijl er vele gemeenten zijn die nooit een predikant hebben op een feestdag, bid- of dankdag en door de week maar af en toe een predikant bereid kunnen vinden om te komen preken. Op zondag hebben ze hooguit eenmaal per 2 jaar een predikant...

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

Moet je ze beide maar opbellen!
Met Hemelvaartsdag was ds. P. van Veen er niet, dus ik denk wel in eigen gemeente, maar was 2 x in Stavenisse.
Denk dat de afspraak is dat ds. P. van Veen niet op een 2e feestdag / Hemelvaartsdag in eigen gemeente is.
En is 1 zondag in eigen gemeente en dan 1 zondag weer elders (waarvan 2-3 keer / jaar bij ons).

Paul

Berichtdoor Paul » 19 Mei 2018, 18:11

Ouddorp schreef:De HHG Barneveld bestaat uit 9 wijken en slechts 1 ervan behelst Kootwijkerbroek. Dat suggereert dat er circa 120 leden uit Kootwijkerbroek komen. De groei zal in een reformatorische omgeving als Barneveld wel van verschillende kanten komen en zal (voorlopig) wellicht minder worden na het vertrek van ds. Jongejan.

De toestroom is inderdaad vermindert; wel gaat het besluit om twee ochtenddiensten te beleggen door.

Paul

Berichtdoor Paul » 21 Mei 2018, 19:14

Wie weet er of de hervormde gemeente van Hoevelaken, Stoutenburg en Achterveld al aan het beroepen is na het emiritaat van dominee P.H. van Trigt. En de hervormde gemeente van Sint-Anthoniepolder?

Jeschurun

Berichtdoor Jeschurun » 21 Mei 2018, 19:51

Mistig schreef:Ik heb het nog nooit gehoord. Maar bijvoorbeeld bij kandidaten/predikanten die de zending in willen gebeurt het wel. Verder weet ik niet of het voorkomt. Volgens mij is het in de reformatorische hoek vaak zo dat we dan ook wel geloven dat er dan een beroep zal komen.

Komt toch wel voor, ik weet van een kandidaat (GG) die wat langer wachtte met het aannemen van een beroep. De docenten van de TS onderhouden in die periode intensief contact met de kandidaten (o.a. om Burggraaf en Kersten scenario's te voorkomen). Aan een docent van de TS liet de kandidaat weten naar welke gemeente hij dacht te moeten, die docent liet dat op zijn beurt weten aan een ambtsbroeder van die gemeente, en toen was het uiteindelijk snel gebeurd.
Wie leeft er, die ... ?

Brbndr

Berichtdoor Brbndr » 21 Mei 2018, 20:25

als ik het vragen mag: wat is een Burggraaf en een Kersten scenario?
"I tremble for my country when I reflect that God is just; that His justice cannot sleep forever."
- Thomas Jefferson

HHKtE

Berichtdoor HHKtE » 21 Mei 2018, 20:26

Paul schreef:Wie weet er of de hervormde gemeente van Hoevelaken, Stoutenburg en Achterveld al aan het beroepen is na het emiritaat van dominee P.H. van Trigt. En de hervormde gemeente van Sint-Anthoniepolder?

Hoevelaken heeft sinds kort toestemming om een tweede predikant te beroepen. wel part time

Wandelende

Berichtdoor Wandelende » 21 Mei 2018, 20:35

Brbndr schreef:als ik het vragen mag: wat is een Burggraaf en een Kersten scenario?

Zie:
https://www.gergeminfo.nl/voorgangers/m-burggraaf
Wanneer men de naaste zo lief moet hebben als zichzelf, is de centrale vraag hoe lief men zichzelf heeft.

Brbndr

Berichtdoor Brbndr » 21 Mei 2018, 20:42

tja - een apart verhaal - nooit van zoiets gehoord. Ik zat aan een andere Burggraaf te denken.
"I tremble for my country when I reflect that God is just; that His justice cannot sleep forever."
- Thomas Jefferson

Terug naar “Kerk en Cultuur - Nieuws”