Beroepingswerk discussie [3]

Johannes 3:16

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Berichtdoor Johannes 3:16 » 17 Mei 2018, 15:10

mark1985 schreef:Tijdens laatste ledenvergadering een vraag gesteld over beroepen,toen was net bekend dat ze Beroepbaar waren. Philbert heeft gevraagd: wie heeft er werkzaamheden aan de troon der genade om te gaan beroepen en het bleef stil....
Daarna nog wel wat vragen. Het is eerst roepen en daarna beroepen. Maar wie weet inderdaad.
Diaken verkiezingen zijn er altijd, ouderling niet , er is ook geen kandidaat hiervoor zo ik kan zien,.maar tijden kunnen veranderen.
Leden lopen niet weg hoor, 28 belijdenis gedaan en veel trouwerijen.
Vanuit ogg Geldermalsen

Toch raar: wel werkzaamheden als het gaat om de verkiezing van diakenen, maar niet als het gaat om een ouderling of een predikant.

Diakonos

Berichtdoor Diakonos » 17 Mei 2018, 16:49

mark1985 schreef:Tijdens laatste ledenvergadering een vraag gesteld over beroepen,toen was net bekend dat ze Beroepbaar waren. Philbert heeft gevraagd: wie heeft er werkzaamheden aan de troon der genade om te gaan beroepen en het bleef stil....
Daarna nog wel wat vragen. Het is eerst roepen en daarna beroepen. Maar wie weet inderdaad.
Diaken verkiezingen zijn er altijd, ouderling niet , er is ook geen kandidaat hiervoor zo ik kan zien,.maar tijden kunnen veranderen.
Leden lopen niet weg hoor, 28 belijdenis gedaan en veel trouwerijen.
Vanuit ogg Geldermalsen

Lijkt me zeker logisch dat er werkelijk nood in de gemeente mag zijn voor het beroepen van een herder en leraar!
Anderzijds, is het ook niet gezond als een gemeente (die een eigen herder en leraar zou kunnen bekostigen) te zijner tijd eens een beroep uitbrengt op een predikant. Anders kun je een cultuur krijgen waarin ouderlingen en of diakenen heersers worden in gemeenten.

Piet Puk

Berichtdoor Piet Puk » 17 Mei 2018, 18:53

Even een vraagje: Wie vindt de discussie over OGGiN Geldermalsen nog vallen onder het huidige topic?

Jantje

Berichtdoor Jantje » 17 Mei 2018, 19:00

Piet Puk schreef:Even een vraagje: Wie vindt de discussie over OGGiN Geldermalsen nog vallen onder het huidige topic?

Ik. Het gaat over het beroepingswerk in de OGGiN van Geldermalsen.

Overigens blijft het nog steeds stil op Urk...
Prediker 1 vers 17 en vers 18

Johannes 3:16

Berichtdoor Johannes 3:16 » 17 Mei 2018, 20:32

Jantje schreef:
Piet Puk schreef:Even een vraagje: Wie vindt de discussie over OGGiN Geldermalsen nog vallen onder het huidige topic?

Ik. Het gaat over het beroepingswerk in de OGGiN van Geldermalsen.

Overigens blijft het nog steeds stil op Urk...

Hij gaat in ieder geval niet naar Geldermalsen.

mark1985

Berichtdoor mark1985 » 17 Mei 2018, 20:44

We zien het vanzelf. Ik dacht zelf, misschien naar een gemeente waar onlangs Dhr. Romkes of dat. A.f.r. van de Veen is beroepen, dat hij daar toch naar toe moet.
Laten we Geldermalsen nu maar rusten. Ik hoop dat alle commentaar geefsters/gevers de genade mogen hebben die ouderling philibert heeft.
Redeneren kan iedereen zo goed.....

Piet Puk

Berichtdoor Piet Puk » 17 Mei 2018, 20:44

Als de Boer voor alle gemeenten bedankt, zou ik dit als Geldermalsen toch nog eens overwegen

Bezorgd

Berichtdoor Bezorgd » 17 Mei 2018, 21:23

mark1985 schreef:We zien het vanzelf. Ik dacht zelf, misschien naar een gemeente waar onlangs Dhr. Romkes of dat. A.f.r. van de Veen is beroepen, dat hij daar toch naar toe moet.
Laten we Geldermalsen nu maar rusten. Ik hoop dat alle commentaar geefsters/gevers de genade mogen hebben die ouderling philibert heeft.

Ook mensen met genade kunnen dwalen op bepaalde punten.
Als ik zo lees hoe het gaat in Geldermalsen, is dat echt geen gezonde situatie.
- Als gemeente behoor je, uitgezonderd echt bijzondere situaties van praktische aard, gewoon te beroepen en het niet afhankelijk te maken van eventuele gevoelde nood.
- Waarom geen ouderlingen verkiezingen en wel diakenen? Diakenen horen net als ouderlingen vol te zijn dan de Heilige Geest.

Pianoman

Berichtdoor Pianoman » 17 Mei 2018, 21:50

Maar stel je nu eens voor: de heer De Boer bedankt voor alle op hem uitgebrachte beroepen, wat gebeurt er dan?

De beslissingstermijn zal eens verlopen, wordt hij dan opnieuw beroepbaar gesteld? Zijn daar afspraken over?

Zou een gemeente als Geldermalsen zich dan alsnog geroepen voelen om te beroepen?

In de Ger. Gemeenten is zulks wel eens voorgekomen bijv. Kersten jr. en Burggraaf. Beide kandidaten zijn toen opnieuw beroepbaar gesteld, en hebben een beroep aangenomen, zij het dat Burggraaf nooit bevestigd is.

Maar goed, laten we vooralsnog maar even afwachten wat er gaat gebeuren, dat is beter dan speculeren.

Wet en Evangelie

Berichtdoor Wet en Evangelie » 17 Mei 2018, 22:12

mark1985 schreef:We zien het vanzelf. Ik dacht zelf, misschien naar een gemeente waar onlangs Dhr. Romkes of dat. A.f.r. van de Veen is beroepen, dat hij daar toch naar toe moet.

Inderdaad, er wordt wat geredeneerd en gespeculeerd. Misschien moet hij wel naar Ochten-Echteld. Ds. Gerritsen is net weg en is er maar zo kort geweest. Heeft er wel onder Gods zegen een gemeente opgebouwd.

Roeline

Berichtdoor Roeline » 17 Mei 2018, 22:20

Beste Mark, hoewel het ambtsdragersbeleid in mijn optiek niet helemaal Bijbels is (formulier: dat niet bij één of weinigen de regering staat), ben ik afgezien daarvan ergens toch ook jaloers op jou en je gemeente. In deze tijd waarin iedereen het beter weet en conflicten lijkt te zoeken met hun kerkenraad, ontevreden zijn over van alles en nog wat binnen de kerk vind ik het toch ook verkwikkend dat deze gemeente zo trouw is aan hun kerk en kerkenraad. Ik ken de gemeente een beetje en ben toch altijd weer geraakt door de vriendelijkheid en de sfeer in de gemeente.

Ik weet het: daar hebben we voor de eeuwigheid niets aan. Maar het is wel een voorrecht.

Roeline

Berichtdoor Roeline » 17 Mei 2018, 22:23

Pianoman schreef:Maar stel je nu eens voor: de heer De Boer bedankt voor alle op hem uitgebrachte beroepen, wat gebeurt er dan?

De beslissingstermijn zal eens verlopen, wordt hij dan opnieuw beroepbaar gesteld? Zijn daar afspraken over?

Zou een gemeente als Geldermalsen zich dan alsnog geroepen voelen om te beroepen?

In de Ger. Gemeenten is zulks wel eens voorgekomen bijv. Kersten jr. en Burggraaf. Beide kandidaten zijn toen opnieuw beroepbaar gesteld, en hebben een beroep aangenomen, zij het dat Burggraaf nooit bevestigd is.

Maar goed, laten we vooralsnog maar even afwachten wat er gaat gebeuren, dat is beter dan speculeren.

Zou "nood tot een gemeente" in plaats van "nood vanuit een gemeente" ook kunnen/mogen? Stel dat iemand weet naar een gemeente te moeten maar daar niet beroepen wordt? Vragen dominees of kandidaten weleens zelf om een beroep? Weet iemand of dat weleens gebeurt?

Piet Puk

Berichtdoor Piet Puk » 17 Mei 2018, 22:39

@Pianoman: In mijn optiek blijft de heer de Boer beroepbaar ook al zou hij voor alle nu alle uitgebrachte beroepen. Dat is mijn inziens toch een duidelijk signaal voor andere gemeenten dat ook zij een beroep dienen te overwegen.

Als een kandidaat/student voor alle beroepen bedankt, kan ik me voorstellen dat een curatorium/commissie van onderzoek besluit dat diegenen beter iets anders kunnen gaan doen

Bruna

Berichtdoor Bruna » 18 Mei 2018, 07:33

Roeline schreef:

Beste Mark, hoewel het ambtsdragersbeleid in mijn optiek niet helemaal Bijbels is (formulier: dat niet bij één of weinigen de regering staat), ben ik afgezien daarvan ergens toch ook jaloers op jou en je gemeente. In deze tijd waarin iedereen het beter weet en conflicten lijkt te zoeken met hun kerkenraad, ontevreden zijn over van alles en nog wat binnen de kerk vind ik het toch ook verkwikkend dat deze gemeente zo trouw is aan hun kerk en kerkenraad. Ik ken de gemeente een beetje en ben toch altijd weer geraakt door de vriendelijkheid en de sfeer in de gemeente.

Ik weet het: daar hebben we voor de eeuwigheid niets aan. Maar het is wel een voorrecht.

:super zo is dat, mee eens.

Herman

Berichtdoor Herman » 18 Mei 2018, 09:01

Fijn hoor. Ik ken vanuit Geldermalsen twee andere anekdotes en die kan ik helaas niet onder de noemer 'gemoedelijkheid' kwijt. Het is net als overal ook gewoon een gemeente buiten het paradijs.

En verder zit hier een heel aardige collega tegen over mij, die daar ook kerkt.

Terug naar “Kerk en Cultuur - Nieuws”