Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johann Gottfried Walther »

"Zo werk het geloof van een bekommerde en schuldige zondaar bij God. Het ontdekt Christus en zegt: Zie, Heere, hier is Uw Zoon Die mijn Borg is. Hij wil betalen. Hij is mijn verlossing".

"Het ware geloof is het aannamen en ontvangen van Christus als Heere en Zaligmaker. De Persoon van Jezus Christus is daarbij het ONMIDDELIJKE voorwerp van het geloof".


Obadiah Sedgwick (1599-1658, Puriteins predikant)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:"Zo werk het geloof van een bekommerde en schuldige zondaar bij God. Het ontdekt Christus en zegt: Zie, Heere, hier is Uw Zoon Die mijn Borg is. Hij wil betalen. Hij is mijn verlossing".

"Het ware geloof is het aannamen en ontvangen van Christus als Heere en Zaligmaker. De Persoon van Jezus Christus is daarbij het ONMIDDELIJKE voorwerp van het geloof".


Obadiah Sedgwick (1599-1658, Puriteins predikant)
Zijn er preken of meer gegevens bekend over Obadiah Sedgwick online te lezen? Ik ken de naam namelijk niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:"Zo werk het geloof van een bekommerde en schuldige zondaar bij God. Het ontdekt Christus en zegt: Zie, Heere, hier is Uw Zoon Die mijn Borg is. Hij wil betalen. Hij is mijn verlossing".

"Het ware geloof is het aannamen en ontvangen van Christus als Heere en Zaligmaker. De Persoon van Jezus Christus is daarbij het ONMIDDELIJKE voorwerp van het geloof".


Obadiah Sedgwick (1599-1658, Puriteins predikant)
Zijn er preken of meer gegevens bekend over Obadiah Sedgwick online te lezen? Ik ken de naam namelijk niet.
Er zijn nu twee boeken van hem bekend: Zie ik sta aan de deur en ik klop, preken over Openb3v20
en Onverwachte redding. De bekering van de stokbewaarder.

Segdwick was een breed gerespecteerd predikant, in het boek van De bekering van de stokbewaarder, staat een aanbeveling van de bekende Puriteinen: Thomas Manton en Edmund Calamy.

https://www.debanier.nl/posts/onverwachte-redding
https://www.debanier.nl/posts/onverwachte-redding2
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:"Zo werk het geloof van een bekommerde en schuldige zondaar bij God. Het ontdekt Christus en zegt: Zie, Heere, hier is Uw Zoon Die mijn Borg is. Hij wil betalen. Hij is mijn verlossing".

"Het ware geloof is het aannamen en ontvangen van Christus als Heere en Zaligmaker. De Persoon van Jezus Christus is daarbij het ONMIDDELIJKE voorwerp van het geloof".


Obadiah Sedgwick (1599-1658, Puriteins predikant)
Zijn er preken of meer gegevens bekend over Obadiah Sedgwick online te lezen? Ik ken de naam namelijk niet.
Er zijn nu twee boeken van hem bekend: Zie ik sta aan de deur en ik klop, preken over Openb3v20
en Onverwachte redding. De bekering van de stokbewaarder.

Segdwick was een breed gerespecteerd predikant, in het boek van De bekering van de stokbewaarder, staat een aanbeveling van de bekende Puriteinen: Thomas Manton en Edmund Calamy.

https://www.debanier.nl/posts/onverwachte-redding
https://www.debanier.nl/posts/onverwachte-redding2
Dank voor de informatie!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

https://www.rd.nl/artikel/940169-politi ... n-harskamp

Geen barmhartige Samaritanen in Harskamp.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door John Galt »

Ambtenaar schreef:https://www.rd.nl/artikel/940169-politi ... n-harskamp

Geen barmhartige Samaritanen in Harskamp.
Die zijn er wel, maar die werken in stilte. Evengoed beschamend dit.
Who is John Galt? :quoi
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef:https://www.rd.nl/artikel/940169-politi ... n-harskamp

Geen barmhartige Samaritanen in Harskamp.
Helaas niet, gelukkig zijn er ook anderen. Maar ik kijk met schaamte naar deze gebeurtenissen.......
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Valcke »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:"Zo werk het geloof van een bekommerde en schuldige zondaar bij God. Het ontdekt Christus en zegt: Zie, Heere, hier is Uw Zoon Die mijn Borg is. Hij wil betalen. Hij is mijn verlossing".

"Het ware geloof is het aannamen en ontvangen van Christus als Heere en Zaligmaker. De Persoon van Jezus Christus is daarbij het ONMIDDELIJKE voorwerp van het geloof".


Obadiah Sedgwick (1599-1658, Puriteins predikant)
Zijn er preken of meer gegevens bekend over Obadiah Sedgwick online te lezen? Ik ken de naam namelijk niet.
Er zijn nu twee boeken van hem bekend: Zie ik sta aan de deur en ik klop, preken over Openb3v20
en Onverwachte redding. De bekering van de stokbewaarder.

Segdwick was een breed gerespecteerd predikant, in het boek van De bekering van de stokbewaarder, staat een aanbeveling van de bekende Puriteinen: Thomas Manton en Edmund Calamy.

https://www.debanier.nl/posts/onverwachte-redding
https://www.debanier.nl/posts/onverwachte-redding2
Daarnaast nog werken die vroeger uitgegeven zijn in oude letter (o.a. Psalm 23, Jesaja 55).
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Valcke »

Henk J schreef:
Ambtenaar schreef:https://www.rd.nl/artikel/940169-politi ... n-harskamp

Geen barmhartige Samaritanen in Harskamp.
Helaas niet, gelukkig zijn er ook anderen. Maar ik kijk met schaamte naar deze gebeurtenissen.......
Tegelijk kan ik de reactie van onze ministers niet erg serieus nemen gezien het NL beleid ten aanzien van het opnemen van vluchtelingen uit bv. Griekenland en bootvluchtelingen. Meten met twee maten...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Meten met twee maten...
Er is genoeg verschil toch, tussen beide groepen? Of gaat het hier niet om Afghanen die op bepaalde wijze aan de Nederlandse missie is gelieerd?
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Meten met twee maten...
Er is genoeg verschil toch, tussen beide groepen? Of gaat het hier niet om Afghanen die op bepaalde wijze aan de Nederlandse missie is gelieerd?
Ik doelde op de reactie van de ministers op 'Harskamp' en de argumenten die ze daarbij gebruiken.
NOS schreef:Zowel Bijleveld en Kaag als staatssecretaris Broekers-Knol namen afstand van de demonstranten die gisteren protesteerden tegen de komst van honderden vluchtelingen op legerplaats De Harskamp. "Het is verschrikkelijk. Deze mensen moeten een keer naar de tv kijken om te zien wat er elders in de wereld gebeurt en hoe blij ze moeten zijn dat we hier vrij zijn", zei Bijleveld.

Kaag voegde eraan toe dat ze meer 'verwarmd' wordt door andere reacties: "Mensen die langskomen, die spulletjes afleveren, die laten zien dat we respect hebben en dat we er zijn voor mensen in nood. Dat zijn de Nederlandse waarden."
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Susanna »

Hoe moet ik omgaan met emotie

De echtheid van je bekering is mede hieraan te herkennen dat het je innerlijk heeft aangeraakt. Verstandsgeloof heeft over zonde geen smart en het heeft over vergeving geen vreugde. Echte bekering is een hartelijk verdriet (zoals de Catechismus terecht zegt) en een hartelijke vreugde.

Wanneer jij een kind van God bent geworden, zul je (hebben) ervaren dat emotie, het gevoelig ergens over aangedaan zijn, na verloop van tijd niet altijd zo sterk is als in het begin. Je vraagt je misschien af: hoe kan ik zo onaangedaan, zo ongevoelig, aanhoren wat de Heere Jezus voor mij heeft willen lijden? Ben ik wel écht bekeerd, terwijl ik zo’n stenen hart schijn te hebben? Weet dan, dat geloof wel niet helemaal zónder emotie / gevoel kan, maar dat je geloof ook niet op het gevoel steunt. Als jij Christus kent als jouw Zaligmaker, dan mag je op Zijn gevoelvolle barmhartigheid steunen, al voel je soms niets.

Ds. W. Pieters
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

Maar de zondaar, die een doorboord geweten heeft, is niet gemakkelijk gerustgesteld. Hij ziet dat de God Wiens gunst hij zoekt, zowel heilig als liefdevol is, en dat hij zowel met de gerechtigheid als met de genade van doen heeft. Vandaar dat de eerste vraag die hij doet, gaat over de gerechtigheid van de vergeving, die de genade van God hem aanbiedt. Hij moet op dit punt gerustgesteld worden en ziet dat de genade een rechtvaardigende genade is, welke hij alleen in een weg van gerechtigheid kan genieten.

Zijn consciëntie moet geheiligd worden. (Hebr.9:9-14), anders moet hij altijd nog een onbehaaglijk gevoel hebben dat alles niet in orde is, dat zijn zonde te eniger tijd weer tegen hem zal opstaan.


Wat het hart geruststelt, zal niet altijd het geweten tevreden stellen. Het gezicht op de genade zal het eerste bewerken, maar alleen het gezicht van de rechtvaardigheid van de genade zal het tweede geven. Totdat het laatste werkelijkheid is geworden, kan er geen ware vrede bestaan.

De breuk kan alleen voor de dag komen, wanneer over de ware vrede gesproken wordt. Hier verschijnt het werk van Christus. Het kruis van de Zondedrager beantwoordt de vraag van het ontwaakte geweten. 'Is de genade door gerechtigheid?' Het is het grote werk van verzoening dat God vertoont als 'de rechtvaardige God en de Heiland' (Jes.45:21). (...)

Uit Gods Weg van vrede. H.Bonar.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Opmerkelijk.
Een Duitse theologiestudent heeft zich voor de rechtbank moeten verantwoorden voor het onbevoegd dragen van een toga.

Twee vrouwelijke predikanten stelden dat de 42-jarige Rico Endler uit Harrislee zich op die manier voordeed als predikant. Endler bestreed dat, meldde de Duitse christelijke nieuwsdienst Idea donderdag.

De rechtbank van Flensburg heeft de procedure tegen Endler inmiddels stopgezet. De student moest wel 60 uur als vrijwilliger in een instelling werken.
Bron: https://www.rd.nl/artikel/940538-duitse ... er-om-toga
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Na ds. A.A. Brugge en ds. A.I. Kazen komt vandaag dr. C.P. de Boer langs in het video-interview met Caroline Schimmel: https://www.rd.nl/artikel/940580-corona ... merserie-3

Ook hier valt veel over te zeggen. Maar dat is het beste te doen in de binnenkamer, dunkt me.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie