Gelezen, gedacht, gehoord...

-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:https://www.rd.nl/artikel/938839-loegan ... remistisch

De regering van de zelfverklaarde Volksrepubliek Loegansk –officieel Oekraïens grondgebied– heeft vier christelijke boeken bestempeld als extremistisch.
Ik ken alleen Spurgeon, de rest ken ik niet. Maar het wel weer een iets wat we moeten plaatsen in de tijd waarin we leven. Hoewel de wereld en alle mensen altijd Godevijandig zijn komt de vijandschap tegen het christendom nu wel meer openlijk openbaar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/938994-bijbel ... ine-cursus

Mooi artikel over een initiatief van ds. Jos Douma om meer aandacht te vragen voor christelijke spiritualiteit. De vragen zijn een beetje minder, maar goed, dat heb je soms.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Het is inderdaad een mooi initiatief.
Waarom vind je de vragen minder?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Misschien speelde mijn ergernis over de eerste vraag een rol, want ik vind de derde en vierde vraag nog niet zo heel gek, al zijn ze ook niet verrassend. Ik heb in zijn algemeenheid relatief vaker problemen met vragen in het RD dan in bijvoorbeeld Trouw of NRC. De vragen getuigen van erg veel inlevingsvermogen in mensen zonder algemene ontwikkeling. Ik zou liever zien dat vragen gesteld worden vanuit het perspectief van iemand die al tenminste vijf tot tien jaar de krant leest. De journalisten bij het RD hebben er een handje van om de lezers als simpele zielen te behandelen.

Los daarvan: de vraag over spiritualiteit en bijbelse bevinding is een definitiekwestie, dus is als zodanig onduidelijk. Vraag dan gewoon: wat verstaat hij onder christelijke spiritualiteit?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

Gaat in door de enge poort; Matth.7:13a

Zelfs als wij enige gerechtigheid bezaten waarop wij ons konden beroemen en als onze vijgenbladeren breder waren dan gewoonlijk en niet zo volkomen verwelkt, dan zou het nog wijs zijn om ze weg te doen en de gerechtigheid te aanvaarden die God veel meer moet behagen dan wat ook van onszelf. De HEERE moet in Zijn Zoon meer zien wat aanvaardbaar is dan in de beste van ons. De beste van ons! Het lijken wel spotwoorden, ofschoon zij zo niet worden bedoeld. ,,Er is niemand die goed doet, niet tot één toe''.
Ik, die deze regels schrijf, wil wel zeer openhartig bekennen dat ik geen draad goedheid van mezelf bezit. Ik zou er niet eens een lomp, of een stuk van een lomp mee maken. Ik ben totaal ontbloot. Maar al had ik het netste pak van goede werken dat de hoogmoed zich kan voorstellen, dan zou ik het stukscheuren, om alleen maar de klederen van het heil te kunnen aantrekken, die door de Heere Jezus uit de hemelse garderobe van Zijn verdiensten om niet worden geschonken.

C.H. Spurgeon,
Uit ' Rondom de enge poort'.

(...) Maar door het dierbaar bloed van Christus, als van een onbestraffelijk en onbevlekt Lam; (1 Petrus 1:19)
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GGotK »

https://nos.nl/artikel/2394398-geen-moe ... ar-rechter

Een echtpaar dat binnenkort een eerste kind verwacht, gaat via de rechter afdwingen dat in de geboorteakte straks geen moeder wordt geregistreerd. In plaats daarvan wil de zwangere Ryan Ramharak worden geregistreerd als 'ouder'.

Verbijsterend verhaal.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mara »

GGotK schreef:https://nos.nl/artikel/2394398-geen-moe ... ar-rechter

Een echtpaar dat binnenkort een eerste kind verwacht, gaat via de rechter afdwingen dat in de geboorteakte straks geen moeder wordt geregistreerd. In plaats daarvan wil de zwangere Ryan Ramharak worden geregistreerd als 'ouder'.

Verbijsterend verhaal.
Ik las het ook. Het gaat maar door en door.
In de filmwereld eveneens, las ik in de Volkskrant:

Gouden Kalf gaat genderneutraal: ‘Het oude onderscheid tussen man en vrouw is niet meer nodig’.

Ik hoorde wel commentaar hierop, op de radio. Maar zoals bij alles, er zal wel gewenning optreden.

Het gedoe rondom een jongen die zijn nagels lakte en daarom werd ontslagen bij de supermarkt, gaf ook opmerkingen zoals: dan moeten ze het bij vrouwen ook verbieden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GGotK »

Mara schreef:
GGotK schreef:https://nos.nl/artikel/2394398-geen-moe ... ar-rechter

Een echtpaar dat binnenkort een eerste kind verwacht, gaat via de rechter afdwingen dat in de geboorteakte straks geen moeder wordt geregistreerd. In plaats daarvan wil de zwangere Ryan Ramharak worden geregistreerd als 'ouder'.

Verbijsterend verhaal.
Ik las het ook. Het gaat maar door en door.
In de filmwereld eveneens, las ik in de Volkskrant:

Gouden Kalf gaat genderneutraal: ‘Het oude onderscheid tussen man en vrouw is niet meer nodig’.

Ik hoorde wel commentaar hierop, op de radio. Maar zoals bij alles, er zal wel gewenning optreden.

Het gedoe rondom een jongen die zijn nagels lakte en daarom werd ontslagen bij de supermarkt, gaf ook opmerkingen zoals: dan moeten ze het bij vrouwen ook verbieden.
De casus van de jongen die zijn nagels lakt is toch van een geheel andere orde dan de casus zoals beschreven in het NOS artikel.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zita »

GGotK schreef:https://nos.nl/artikel/2394398-geen-moe ... ar-rechter

Een echtpaar dat binnenkort een eerste kind verwacht, gaat via de rechter afdwingen dat in de geboorteakte straks geen moeder wordt geregistreerd. In plaats daarvan wil de zwangere Ryan Ramharak worden geregistreerd als 'ouder'.

Verbijsterend verhaal.
Heel bizar. Hysterische positieve reacties op facebook. Vrijheid en liefde.
Een zwangere persoon met een baard.
En het wordt in de reguliere media ongelooflijk gepromoot. De afgelopen maanden is er vrijwel geen dag zonder dat NOS een bericht plaatst over ofwel hoe ontzettend niet-reguliere personen gediscrimineerd worden, ofwel hoe ontzettend fijn en normaal het is om een niet-regulier persoon te zijn. Met niet-regulier bedoel ik die reeks van letters die zich met de dag lijkt uit te breiden.
Ik vraag me nu af of ik een heel beperkte kennissenkring heb of dat een heel kleine minderheid zich ontzettend ongelooflijk luidkeels laat horen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mara »

GGotK schreef:
Mara schreef:
Het gedoe rondom een jongen die zijn nagels lakte en daarom werd ontslagen bij de supermarkt, gaf ook opmerkingen zoals: dan moeten ze het bij vrouwen ook verbieden.
De casus van de jongen die zijn nagels lakt is toch van een geheel andere orde dan de casus zoals beschreven in het NOS artikel.
Dat is elke casus!
Het gaat om de reacties daarop. Sinds wanneer zijn gelakte mannennagels net zo normaal als gelakte vrouwennagels?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Forummer »

Zita schreef: of dat een heel kleine minderheid zich ontzettend ongelooflijk luidkeels laat horen.
Ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat Zita.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bezorgd »

Zita schreef:
GGotK schreef:https://nos.nl/artikel/2394398-geen-moe ... ar-rechter

Een echtpaar dat binnenkort een eerste kind verwacht, gaat via de rechter afdwingen dat in de geboorteakte straks geen moeder wordt geregistreerd. In plaats daarvan wil de zwangere Ryan Ramharak worden geregistreerd als 'ouder'.

Verbijsterend verhaal.
Heel bizar. Hysterische positieve reacties op facebook. Vrijheid en liefde.
Een zwangere persoon met een baard.
En het wordt in de reguliere media ongelooflijk gepromoot. De afgelopen maanden is er vrijwel geen dag zonder dat NOS een bericht plaatst over ofwel hoe ontzettend niet-reguliere personen gediscrimineerd worden, ofwel hoe ontzettend fijn en normaal het is om een niet-regulier persoon te zijn. Met niet-regulier bedoel ik die reeks van letters die zich met de dag lijkt uit te breiden.
Ik vraag me nu af of ik een heel beperkte kennissenkring heb of dat een heel kleine minderheid zich ontzettend ongelooflijk luidkeels laat horen.
Er zijn anti christelijke machten bezig die dit koste wat het kost op allerlei agenda's willen hebben.
En dat lukt ze aardig. Een aanval op de scheppingsorde. Ik ben er serieus bang voor. Vanuit deze hoek kan de vervolging van de kerk wel eens komen.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GGotK »

Mara schreef:
GGotK schreef:
Mara schreef:
Het gedoe rondom een jongen die zijn nagels lakte en daarom werd ontslagen bij de supermarkt, gaf ook opmerkingen zoals: dan moeten ze het bij vrouwen ook verbieden.
De casus van de jongen die zijn nagels lakt is toch van een geheel andere orde dan de casus zoals beschreven in het NOS artikel.
Dat is elke casus!
Het gaat om de reacties daarop. Sinds wanneer zijn gelakte mannennagels net zo normaal als gelakte vrouwennagels?
Ik zei niet dat het een andere casus is, maar een casus van een geheel andere orde.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Een 46-jarige inwoner van Nunspeet heeft aangifte gedaan tegen burgemeester Breunis van de Weerd wegens genderdiscriminatie. Nunspeet herkent zich niet in de beschuldiging.

De Nunspeter heeft vrijdag aangifte gedaan bij de politie, uit onvrede over de manier waarop de gemeente Nunspeet burgers aanspreekt. De persoon in kwestie wil niet worden aangesproken met „de heer” of „mevrouw”, maar met voorletter en achternaam.

De Nunspeter heeft de gemeente eerder een brief gestuurd met het verzoek te stoppen met de standaardaanspraak van „mijnheer” of „mevrouw”. De persoon in kwestie identificeert zich niet als man of vrouw. Omdat de brief niet tot het gewenste resultaat heeft geleid, heeft de Nunspeter aangifte gedaan. De persoon zegt anoniem te willen blijven wegens anti-transgeweld.
https://www.rd.nl/artikel/939967-aangif ... criminatie
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mara »

Zoals ds Sok zei: je wordt er beroerd van. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie