Gelezen, gedacht, gehoord...

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:De HHK in Veen vind ik op het eerste gezicht inderdaad een lelijk kerkgebouw. Dat geldt ook voor de HHK in Zwartebroek-Terschuur en Elspeet. Die van Achterberg lijkt wel mooier, aan de buitenkant. Al vind ik de foto's die ik van Tholen vond mooier.


Maar het blijkt maar dat er heel verschillende smaken zijn.
De foto's van de kerk van Tholen vind ik niet mooi. De overige kerken eigenlijk wel. Ik houd namelijk van traditioneel. Vooral de kerk van Elspeet is (zowel vanbuiten als vanbinnen) mooi.
J.C. Philpot schreef:Ik vind HHK over het algemeen nog wel meevallen, omdat ze toch iets hervormds uit willen stralen met het ontwerp. Maar er zijn inderdaad lelijke uitzonderingen.

Het nadeel van moderne architectuur is dat het over 25 jaar lelijk is. Een klassiek ontwerp kan langer mee.

Wat mij betreft kan onze gezindte beter niet zulke kerken bouwen:
Afbeelding
Afbeelding
Nee, deze kerk, de GG van Geldermalsen, meen ik, is wel redelijk.
De kerk van de GG van Zeist, dat is wat mij betreft de meest niet-mooie kerk. Ik snap werkelijk niet dat men daar ooit toestemming voor heeft gegeven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
DDD schreef:De HHK in Veen vind ik op het eerste gezicht inderdaad een lelijk kerkgebouw. Dat geldt ook voor de HHK in Zwartebroek-Terschuur en Elspeet. Die van Achterberg lijkt wel mooier, aan de buitenkant. Al vind ik de foto's die ik van Tholen vond mooier.


Maar het blijkt maar dat er heel verschillende smaken zijn.
De foto's van de kerk van Tholen vind ik niet mooi. De overige kerken eigenlijk wel. Ik houd namelijk van traditioneel. Vooral de kerk van Elspeet is (zowel vanbuiten als vanbinnen) mooi.
J.C. Philpot schreef:Ik vind HHK over het algemeen nog wel meevallen, omdat ze toch iets hervormds uit willen stralen met het ontwerp. Maar er zijn inderdaad lelijke uitzonderingen.

Het nadeel van moderne architectuur is dat het over 25 jaar lelijk is. Een klassiek ontwerp kan langer mee.

Wat mij betreft kan onze gezindte beter niet zulke kerken bouwen:
Afbeelding
Afbeelding
Nee, deze kerk, de GG van Geldermalsen, meen ik, is wel redelijk.
De kerk van de GG van Zeist, dat is wat mij betreft de meest niet-mooie kerk. Ik snap werkelijk niet dat men daar ooit toestemming voor heeft gegeven.
GG zeist dat is die hoogoven? ja dat vind ik ook de leijkste kerk die ik ooit gezien heb, maar smaken verschillen, ik hou verder wel van moderne architectuur, ik ben erg gek op kerkenuit de jaren 60 tot 80, hoge ramen, veel hout en natuursteen binnen en vaak wat vierkant/rechthoekig van buiten.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Dit vind ik werkelijk absurd.

De kerk van de GG in Zeist is mijns inziens een van de mooiste kerken van de GG. Ik vind dat mensen die daar anders over denken, duidelijk geen smaak hebben. Maar het heeft weinig zin om daarover te twisten, want dat hangt samen met iemands algehele culturele opvoeding en ontwikkeling.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:Dit vind ik werkelijk absurd.

De kerk van de GG in Zeist is mijns inziens een van de mooiste kerken van de GG. Ik vind dat mensen die daar anders over denken, duidelijk geen smaak hebben. Maar het heeft weinig zin om daarover te twisten, want dat hangt samen met iemands algehele culturele opvoeding en ontwikkeling.
Dat is inderdaad een kwestie van smaak... Bij de HHK in Zwartebroek, die jij lelijk noemt, heb ik het idee van een kerk. Bij de GG Zeist krijg ik het idee dat ze graag een kasteel wilden bouwen, maar vergeten zijn muren tussen de vier torens te plaatsen
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Dat ben ik dan wel in zoverre met je eens, dat de HHK Z-T minder verrassend is. Ook met een IQ van 60 zie je onmiddellijk dat het een kerk is.

Bij de GG in Zeist is dat wat subtieler. Van binnen heeft deze kerk echter een prachtig ruimtelijk effect, wat voor mensen die daar gevoel voor hebben een soort hemelwaartse sfeer meebrengt. Ook de lichtinval past heel goed bij een godshuis. Ik vind het een zeer geslaagde kerk. Het zou een landelijk monument moeten zijn, vind ik.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Luther »

DDD schreef:Dat ben ik dan wel in zoverre met je eens, dat de HHK Z-T minder verrassend is. Ook met een IQ van 60 zie je onmiddellijk dat het een kerk is.

Bij de GG in Zeist is dat wat subtieler. Van binnen heeft deze kerk echter een prachtig ruimtelijk effect, wat voor mensen die daar gevoel voor hebben een soort hemelwaartse sfeer meebrengt. Ook de lichtinval past heel goed bij een godshuis. Ik vind het een zeer geslaagde kerk. Het zou een landelijk monument moeten zijn, vind ik.
Hier zijn we het snel over eens!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

DDD schreef:Dit vind ik werkelijk absurd.

De kerk van de GG in Zeist is mijns inziens een van de mooiste kerken van de GG. Ik vind dat mensen die daar anders over denken, duidelijk geen smaak hebben. Maar het heeft weinig zin om daarover te twisten, want dat hangt samen met iemands algehele culturele opvoeding en ontwikkeling.
Dat is echt smaak en geen opvoeding ik hou juist van moderne kunst architectuur muziek en mijn ouders juist helemaal niet. Alleen als het precies leek of volgens de norm was kon het er mee door.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Nou goed. Ik troost me met de gedachte dat kunst wel vaker lelijk wordt gevonden. Ik houd ook lang niet van alle moderne kunst.

Misschien is het de uitgesprokenheid van het ontwerp die mij aanspreekt. Ik ben zelf ook een tamelijk uitgesproken type, al is het welhaast overbodig om dat te vermelden.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

DDD schreef:Nou goed. Ik troost me met de gedachte dat kunst wel vaker lelijk wordt gevonden. Ik houd ook lang niet van alle moderne kunst.

Misschien is het de uitgesprokenheid van het ontwerp die mij aanspreekt. Ik ben zelf ook een tamelijk uitgesproken type, al is het welhaast overbodig om dat te vermelden.
:haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

Luther schreef:
DDD schreef:Dat ben ik dan wel in zoverre met je eens, dat de HHK Z-T minder verrassend is. Ook met een IQ van 60 zie je onmiddellijk dat het een kerk is.

Bij de GG in Zeist is dat wat subtieler. Van binnen heeft deze kerk echter een prachtig ruimtelijk effect, wat voor mensen die daar gevoel voor hebben een soort hemelwaartse sfeer meebrengt. Ook de lichtinval past heel goed bij een godshuis. Ik vind het een zeer geslaagde kerk. Het zou een landelijk monument moeten zijn, vind ik.
Hier zijn we het snel over eens!
Monumenten hoeven gelukkig niet mooi te zijn.

Het is een foeilelijk gebouw met verschrikkelijk tegels op de vloer. Maar... het is wel uniek! Kunst hoeft niet mooi te zijn om geslaagd te zijn.
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dit vind ik werkelijk absurd.

De kerk van de GG in Zeist is mijns inziens een van de mooiste kerken van de GG. Ik vind dat mensen die daar anders over denken, duidelijk geen smaak hebben. Maar het heeft weinig zin om daarover te twisten, want dat hangt samen met iemands algehele culturele opvoeding en ontwikkeling.
Dat laatste is zeker waar. En over smaak vakt nu eenmaal niet te twisten. Ik houd van zeer traditioneel, zowel als het om het interieur als om het exterieur gaat. Wat dat betreft stemt het me tot genoegen dat de GG van Utrecht het orgel van Rotterdam-Centrum overneemt. Ik ben benieuwd naar het exterieur van de nieuw te bouwen kerk...

Kun jij dan eens een kerk(stijl) noemen (in de GG) die jij foeilelijk vindt?

De mooiste kerk in de GG is wat mij betreft het kerkgebouw van Hoofddorp. Ook de GG van Aalburg en Opheusden en de HHK van Ouderkerk aan den IJssel vind ik mooie gebouwen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
DDD schreef:Dat ben ik dan wel in zoverre met je eens, dat de HHK Z-T minder verrassend is. Ook met een IQ van 60 zie je onmiddellijk dat het een kerk is.

Bij de GG in Zeist is dat wat subtieler. Van binnen heeft deze kerk echter een prachtig ruimtelijk effect, wat voor mensen die daar gevoel voor hebben een soort hemelwaartse sfeer meebrengt. Ook de lichtinval past heel goed bij een godshuis. Ik vind het een zeer geslaagde kerk. Het zou een landelijk monument moeten zijn, vind ik.
Hier zijn we het snel over eens!
Wil je werkelijk beweren dat DDD gelijk heeft? Wat is volgens jouw dan niet mooi?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door GGotK »

De kerken van Dordrecht en Lisse zijn prachtig.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Sliedrecht, daar kom je net de trein langs, is ook mooi.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8975
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

In RK Amerika komt traditionele nieuwbouw ook weer in. Wat prachtige voorbeelden: http://www.thechristianreview.com/comin ... works/amp/

Ik wilde dat we in Nederland zulke mooie nieuwbouwkerken bouwden. Als protestanten.

Maar ook daar gaat het weleens mis, getuige de lelijke nieuwe kathedraal in Los Angeles.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie