Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12064
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef: 15 jan 2024, 13:09
T. Aquinas schreef:For the soul is in the body as containing it, not as contained by it.
Dit citaat kwam ik ergens tegen. Kun je dat zo zeggen?
Dat is dus een citaat uit vraag 52 van de Summa die handelt over: "Question 52. The angels in relation to place"
Accordingly there is no need for saying that an angel can be deemed commensurate with a place, or that he occupies a space in the continuous; for this is proper to a located body which is endowed with dimensive quantity. In similar fashion it is not necessary on this account for the angel to be contained by a place; because an incorporeal substance virtually contains the thing with which it comes into contact, and is not contained by it: for the soul is in the body as containing it, not as contained by it. In the same way an angel is said to be in a place which is corporeal, not as the thing contained, but as somehow containing it.
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Martijn »

Deze kwam voorbij ergens op Social Media https://youtu.be/9TdfxImOBQU?si=lXfeqZuDV_lCh4Q1

Moest denken aan oa het topic over de prediking.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

Artikel over een conferentie in Ghana over De Viervoudige Staat van Boston in het blad Silas. Een derde van de bezoekers kwamen uit de Pinkster kerken. Bijzonder!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johann Gottfried Walther »

"'t Schijnt wel of bekwaamheden uit de hemel regenen. Ik heb horen vertellen van leraars, die erop pochten niet te studeren. Zij kregen 't alles uit de hemel; rechtstreeks; zij wisten geen vijf minuten voor de tijd over welke tekst zij preken zouden - maar behandelden dan een tekst, die ze soms tienmalen bepreekt hadden. Eerlijk, ik gruw van zulk hoogmoedig en leugenachtig doen".
Ds. G.H. Kersten (1882 - 1948)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HHR »

Verstandig artikel van ds Egas op CVandaag : https://cvandaag.nl/99519-ds-egas-ziet- ... e-is-groot
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

HHR schreef: 17 jan 2024, 09:31 Verstandig artikel van ds Egas op CVandaag : https://cvandaag.nl/99519-ds-egas-ziet- ... e-is-groot
Helaas kan ik alleen het eerste stukje lezen, maar dat ben ik er ook 100% mee eens. Dat is heldere taal!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johann Gottfried Walther »

"Als Christus in je preek ontbreek, dan heb je niet gepreekt"
Ds. A. Vergunst (1926-1981)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Tot 1993 schreef hij zijn preken uit, daarna maakte hij ze op de pc. „Ik kan ook uit m’n hoofd preken. Dat heb ik drie keer gedaan, toen ik m’n preek vergeten was mee te nemen.” Lachend: „Het resultaat was dat mensen tien minuten langer in de kerk zaten.”
https://www.rd.nl/artikel/1049247-ds-m- ... me-zondaar
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HHR »

Interessant, in dit artikel reageert ds Clements wel inhoudelijk en meer verbindend. En erkent de noodzaak van aanbod van genade:
https://www.rd.nl/artikel/1049337-ds-g- ... naar-boven

Zou hij dit stuk geschreven hebben omdat er toch wel wat kritiek kwam op zijn vorige bijdrage?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Het is me niet duidelijk op welk onderwerp ze nu van mening verschillen. Maar wonderbaarlijk genoeg is het een artikel waar ik het helemaal mee eens kan zijn.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door MGG »

Online
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

https://www.terdege.nl/artikelen/de-zwa ... tot-elkaar
Vond dit ook wel een mooi stukje. Als deze predikanten zo open spreken over kanselruil hou ik hoop dat het er nog eens van komt.
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door KDD »

altijd mooi om over te denken ...
John Bunyan schreef: Hij leidde hen toen in een andere kamer waar een hen was, die kuikens had. Hij verzocht hen ze eens een poosje gade te slaan. Ziet, een van de kuikens ging naar een bakje om te drinken en telkens als het dronk, hief het zijn kopje en zijn ogen ten hemel.

UITLEGGER. Ziet toch zei hij, wat dit kleine kuiken doet, en leert daarvan te erkennen van waar uw genade komt, door naar Boven te zien, wanneer u die ontvangt. En wederom, zei hij, merkt op en ziet; daarom gaven zij acht en bemerkten, dat de klokhen zich op vierderlei wijze jegens haar kuikens gedroeg.
1. Zij gaf een gewoon geluid, en dat liet zij alle dagen horen.
2. Zij had een bijzonder geluid, dat zij soms liet horen.
3. Zij liet een teken van broeden horen, en
4. Zij liet een alarmkreet horen. Matth. 23:37.
Vergelijk, zei hij, nu eens deze klokhen met uw Koning, en deze kuikens met zijn gehoorzame volgelingen. Want even als deze hen, heeft Hij ook Zijn wijze, waarop hij zich jegens zijn volk gedraagt. Door zijn gewoon geluid geeft Hij niets; door zijn bijzonder geluid, heeft Hij altijd wat te geven. Hij heeft ook een koesterende stem voor diegenen, welke Hij onder zijn vleugelen heeft vergaderd; en een alarmkreet om te waarschuwen, wanneer Hij de vijand ziet komen.
Online
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

Een mooi interview met ds. R. van Kooten in het RD vanwege zijn ambtsjubileum.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef: 25 jan 2024, 19:56 Een mooi interview met ds. R. van Kooten in het RD vanwege zijn ambtsjubileum.
Op 23e al vader en dominee.
Sommigen zijn wel erg vroege vogels :hum
Plaats reactie