Gelezen, gedacht, gehoord...

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
refo schreef:
Jantje schreef:Nee hoor. Vanavond hoorde ik dat geluid ook.
Dan moet je wel even duidelijk maken waar je dat dan hoorde en van wie. Anders wordt het een beetje te veel welles - nietes.
En bovendien: omdat Jantje het vanavond hoorde, is het niet zeldzaam??
Het is maar net hoe je het woord zeldzaam verstaat.
En @refo verwijs ik naar het draadje over de weekdiensten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

refo schreef:
Jantje schreef:Nee hoor. Vanavond hoorde ik dat geluid ook.
Dan moet je wel even duidelijk maken waar je dat dan hoorde en van wie. Anders wordt het een beetje te veel welles - nietes.
Ik ben ook wel benieuwd naar een concreet voorbeeld waarin het geluid van ds. Harinck naar voren kwam in de preek. En nee, ik ga de preek vooralsnog niet luisteren. Anders wordt het weer een algemene flodder van je Jantje. Als je zoiets zegt moet je ook met een voorbeeld komen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
refo schreef:
Jantje schreef:Nee hoor. Vanavond hoorde ik dat geluid ook.
Dan moet je wel even duidelijk maken waar je dat dan hoorde en van wie. Anders wordt het een beetje te veel welles - nietes.
Ik ben ook wel benieuwd naar een concreet voorbeeld waarin het geluid van ds. Harinck naar voren kwam in de preek. En nee, ik ga de preek vooralsnog niet luisteren. Anders wordt het weer een algemene flodder van je Jantje. Als je zoiets zegt moet je ook met een voorbeeld komen.
Laat ik er enkele zinnen uitpakken:
...zij kunnen het niet plaatsen dat iemand die door God getrokken is vanuit de volheid van zijn hart spreekt over het wonder dat God zo’n goddeloze genadig is geweest. Vooral niet als je over Jezus spreekt en Hem dierbaar acht. Dat doorbreekt het systeem en kan niet waar zijn. Ik denk dat ze moeite zouden gehad hebben met een vervolger, zoals Saulus van Tarsen, die nadat Ananias hem -in zijn schuldverslagenheid- het Evangelie van Jezus’ lijden en sterven had verteld: terstond Christus predikte, Handelingen 9:20. Zo snel kan en mag het niet gaan. Het hele proces moet eerst doorlopen worden...
Het tegendeel was gisterenavond waar. Er was geen enkele belemmering en Jezus werd heel rijk uitgestald en aangeboden aan iedereen!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
refo schreef:
Jantje schreef:Nee hoor. Vanavond hoorde ik dat geluid ook.
Dan moet je wel even duidelijk maken waar je dat dan hoorde en van wie. Anders wordt het een beetje te veel welles - nietes.
Ik ben ook wel benieuwd naar een concreet voorbeeld waarin het geluid van ds. Harinck naar voren kwam in de preek. En nee, ik ga de preek vooralsnog niet luisteren. Anders wordt het weer een algemene flodder van je Jantje. Als je zoiets zegt moet je ook met een voorbeeld komen.
Laat ik er enkele zinnen uitpakken:
...zij kunnen het niet plaatsen dat iemand die door God getrokken is vanuit de volheid van zijn hart spreekt over het wonder dat God zo’n goddeloze genadig is geweest. Vooral niet als je over Jezus spreekt en Hem dierbaar acht. Dat doorbreekt het systeem en kan niet waar zijn. Ik denk dat ze moeite zouden gehad hebben met een vervolger, zoals Saulus van Tarsen, die nadat Ananias hem -in zijn schuldverslagenheid- het Evangelie van Jezus’ lijden en sterven had verteld: terstond Christus predikte, Handelingen 9:20. Zo snel kan en mag het niet gaan. Het hele proces moet eerst doorlopen worden...
Het tegendeel was gisterenavond waar. Er was geen enkele belemmering en Jezus werd heel rijk uitgestald en aangeboden aan iedereen!
Ik ga hier direct over stoppen hoor. Refo had het al over welles-nietes. Ds. Harinck heeft het over "iemand die door God getrokken is en direct over Jezus spreekt en Hem dierbaar acht". Dat heeft niets met belemmeringen en aanbod te maken. Dat is toch wat tekort door de bocht. En je spreekt ook weer in algemeenheden en een beleving voor jezelf. Een concreet voorbeeld is: de ds. zei in de preek dit en dat, en dat komt overeen met wat ds. Harinck schrijft.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Ik ga hier direct over stoppen hoor. Refo had het al over welles-nietes. Ds. Harinck heeft het over "iemand die door God getrokken is en direct over Jezus spreekt en Hem dierbaar acht". Dat heeft niets met belemmeringen en aanbod te maken. Dat is toch wat tekort door de bocht. En je spreekt ook weer in algemeenheden en een beleving voor jezelf. Een concreet voorbeeld is: de ds. zei in de preek dit en dat, en dat komt overeen met wat ds. Harinck schrijft.
In de echte onderhandeling gebeurt ook echt iets. Daarin raakt de doemschuldige zondaar door schuld belijden, de straf te billijken en Jezus' bloed als enige pleitgrond over te houden, al zijn zonden aan Jezus kwijt en schenkt Jezus hem of haar Zijn volkomen gerechtigheid en gehoorzaamheid.
Heel de preek ademde dit uit.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
refo schreef:
Jantje schreef:Nee hoor. Vanavond hoorde ik dat geluid ook.
Dan moet je wel even duidelijk maken waar je dat dan hoorde en van wie. Anders wordt het een beetje te veel welles - nietes.
Ik ben ook wel benieuwd naar een concreet voorbeeld waarin het geluid van ds. Harinck naar voren kwam in de preek. En nee, ik ga de preek vooralsnog niet luisteren. Anders wordt het weer een algemene flodder van je Jantje. Als je zoiets zegt moet je ook met een voorbeeld komen.
Laat ik er enkele zinnen uitpakken:
...zij kunnen het niet plaatsen dat iemand die door God getrokken is vanuit de volheid van zijn hart spreekt over het wonder dat God zo’n goddeloze genadig is geweest. Vooral niet als je over Jezus spreekt en Hem dierbaar acht. Dat doorbreekt het systeem en kan niet waar zijn. Ik denk dat ze moeite zouden gehad hebben met een vervolger, zoals Saulus van Tarsen, die nadat Ananias hem -in zijn schuldverslagenheid- het Evangelie van Jezus’ lijden en sterven had verteld: terstond Christus predikte, Handelingen 9:20. Zo snel kan en mag het niet gaan. Het hele proces moet eerst doorlopen worden...
Het tegendeel was gisterenavond waar. Er was geen enkele belemmering en Jezus werd heel rijk uitgestald en aangeboden aan iedereen!
Misschien even helemaal terug. Ds Harinck heeft nergens gezegd dat dit geluid niet (meer) voorkomt.
Verder kunnen al de welles-nietes sprekers hier misschien even 5 minuten nadenken of ze deze Jezus al als hun Zaligmaker mochten leren kennen. Wellicht verflauwen de reacties dan en komt er wat liefde naar boven.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef: Misschien even helemaal terug. Ds Harinck heeft nergens gezegd dat dit geluid niet (meer) voorkomt.
Verder kunnen al de welles-nietes sprekers hier misschien even 5 minuten nadenken of ze deze Jezus al als hun Zaligmaker mochten leren kennen. Wellicht verflauwen de reacties dan en komt er wat liefde naar boven.
Ik weet niet waarom je dit zegt, Zeeuw. Het is een discussieforum. Jantje doet opgetogen over een preek van gisteravond en zegt dat die preek wat inhoud betreft hetzelfde geluid is als wat ds. Harinck omschrijft. Ik vraag me dat af, helemaal n.a.v. het citaat wat hij nu weer plaatst. Verder vind ik het prima en ga ik nu 5 minuten nadenken. ;)
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef: Misschien even helemaal terug. Ds Harinck heeft nergens gezegd dat dit geluid niet (meer) voorkomt.
Verder kunnen al de welles-nietes sprekers hier misschien even 5 minuten nadenken of ze deze Jezus al als hun Zaligmaker mochten leren kennen. Wellicht verflauwen de reacties dan en komt er wat liefde naar boven.
Ik weet niet waarom je dit zegt, Zeeuw. Het is een discussieforum. Jantje doet opgetogen over een preek van gisteravond en zegt dat die preek wat inhoud betreft hetzelfde geluid is als wat ds. Harinck omschrijft. Ik vraag me dat af, helemaal n.a.v. het citaat wat hij nu weer plaatst. Verder vind ik het prima en ga ik nu 5 minuten nadenken. ;)
Ik zeg dit Ad omdat het m.i. gaat over wezenlijke zaken. Zaken waar ds Harinck zeer regelmatig een (terechte) steen in een grote vijver gooit. Vaak leiden/lijden de discussies nergens anders toe dan over discussie over genade-aanbod en of dat wel of niet genoeg wordt gedaan enz. Dat mag uiteraard, ik vraag me alleen echt af hoe vruchtbaar dat is.

Daarnaast zal ik je iets anders maar even via pb melden.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Ik ga hier direct over stoppen hoor. Refo had het al over welles-nietes. Ds. Harinck heeft het over "iemand die door God getrokken is en direct over Jezus spreekt en Hem dierbaar acht". Dat heeft niets met belemmeringen en aanbod te maken. Dat is toch wat tekort door de bocht. En je spreekt ook weer in algemeenheden en een beleving voor jezelf. Een concreet voorbeeld is: de ds. zei in de preek dit en dat, en dat komt overeen met wat ds. Harinck schrijft.
In de echte onderhandeling gebeurt ook echt iets. Daarin raakt de doemschuldige zondaar door schuld belijden, de straf te billijken en Jezus' bloed als enige pleitgrond over te houden, al zijn zonden aan Jezus kwijt en schenkt Jezus hem of haar Zijn volkomen gerechtigheid en gehoorzaamheid.
Heel de preek ademde dit uit.
Jantje, jouw citaat gaat over de rijkdom en ruimte van het aanbod van genade. Dat is niet het kernonderwerp waarover ds. Harinck heeft geschreven.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Valcke »

Hollander schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Ik ga hier direct over stoppen hoor. Refo had het al over welles-nietes. Ds. Harinck heeft het over "iemand die door God getrokken is en direct over Jezus spreekt en Hem dierbaar acht". Dat heeft niets met belemmeringen en aanbod te maken. Dat is toch wat tekort door de bocht. En je spreekt ook weer in algemeenheden en een beleving voor jezelf. Een concreet voorbeeld is: de ds. zei in de preek dit en dat, en dat komt overeen met wat ds. Harinck schrijft.
In de echte onderhandeling gebeurt ook echt iets. Daarin raakt de doemschuldige zondaar door schuld belijden, de straf te billijken en Jezus' bloed als enige pleitgrond over te houden, al zijn zonden aan Jezus kwijt en schenkt Jezus hem of haar Zijn volkomen gerechtigheid en gehoorzaamheid.
Heel de preek ademde dit uit.
Jantje, jouw citaat gaat over de rijkdom en ruimte van het aanbod van genade. Dat is niet het kernonderwerp waarover ds. Harinck heeft geschreven.
Ik wil mij niet echt in deze discussie mengen.
Maar deze passage gaat niet over het aanbod van genade, maar over het ontvángen van genade.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

En zo kunnen we uren langs elkaar heen blijven praten.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hollander »

Valcke schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Ik ga hier direct over stoppen hoor. Refo had het al over welles-nietes. Ds. Harinck heeft het over "iemand die door God getrokken is en direct over Jezus spreekt en Hem dierbaar acht". Dat heeft niets met belemmeringen en aanbod te maken. Dat is toch wat tekort door de bocht. En je spreekt ook weer in algemeenheden en een beleving voor jezelf. Een concreet voorbeeld is: de ds. zei in de preek dit en dat, en dat komt overeen met wat ds. Harinck schrijft.
In de echte onderhandeling gebeurt ook echt iets. Daarin raakt de doemschuldige zondaar door schuld belijden, de straf te billijken en Jezus' bloed als enige pleitgrond over te houden, al zijn zonden aan Jezus kwijt en schenkt Jezus hem of haar Zijn volkomen gerechtigheid en gehoorzaamheid.
Heel de preek ademde dit uit.
Jantje, jouw citaat gaat over de rijkdom en ruimte van het aanbod van genade. Dat is niet het kernonderwerp waarover ds. Harinck heeft geschreven.
Ik wil mij niet echt in deze discussie mengen.
Maar deze passage gaat niet over het aanbod van genade, maar over het ontvángen van genade.
Daar heb je gelijk in, ik schaarde dat voor mijzelf onder de uitwerking van het aanbod van genade. Punt blijft echter dat ds. Harinck over een ander kernonderwerp schrijft, daar doelde ik met name op.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Tsja, de discussie waar ds. Harinck over schrijft heeft in wezen alles te maken met Zondag 23. En daar wens ik niet meer over te discussiëren. Als er één onderwerp is waar de haren mij te berge rijzen, dan is het wel over dit onderwerp.

Ik ga wat nuttigers doen. Ik heb nog een belofte in de Preekluisterkring te vervullen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8982
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ds C Harink schreef: Zie Ik sta aan de deur en Ik klop

De volgende geschiedenis is het gevolg van een bezoek dat de befaamde prediker uit de Schotse Hooglanden ds. Lacham Mackenzie eenmaal bracht aan de stad Aberdeen. De predikant de Schotse Hooglanden was gevraagd om toch eens te komen preken in Aberdeen. Hij kwam en preekte in de oude St. Nikolaaskerk.

Tijdens de avonddienst was de kerk tot de laatste plaats toe bezet. Een ieder was zeer verlangend om de bekende prediker, die zoveel vrucht op zijn werk gezien had op de Schotse eilanden, zodat men zelfs van een nieuwe uitstorting des Heiligen Geestes sprak, te horen. Maar toen ds. Mackenzie de preekstoel beklom, konden velen hun lachen niet bedwingen en anderen waren geërgerd en teleurgesteld. De verschijning van ds. Mackenzie was dan ook zo geheel verschillend van de predikanten die anders de preekstoel van de parochiekerk van St. Nikolaas bestegen. Vanwege de armoede die er in de Hooglanden heerste, had ds. Mackenzie een preekjas aan die hij zelf thuis geweven had. Verder was zijn haar lang en onverzorgd. Zijn verschijning was meer de verschijning van een schaapherder uit de Schotse Hooglanden dan die van een predikant.

Maar toen hij zijn tekst nam uit Openbaring 3 : 20: "Zie Ik sta aan de deur en Ik klop", en zijn hoorders met grote ernst en gaven schilderde hoe vreselijk het zal zijn om hier de Zone Gods buiten te laten staan en eenmaal zelf op een gesloten deur te kloppen om dan te horen: "Gaat weg van Mij Ik heb u nooit gekend", verdween de glimlach van de gezichten. Velen waren tot tranen toe geroerd toen zij naast de pleitingen van de Zone Gods om het zondaarshart binnengelaten te worden, hoorden van de schrikkelijkheid van die dag, waarop allen, die nu hun hart voor Hem sluiten, eenmaal buiten zullen staan.

Met zijn bijzondere gaven en kracht des Heiligen Geestes tekende ds. Mackenzie het vreselijke buitenstaan van de zondaar op de grote dag des oordeels. Hij wees erop dat de zondaar nu niet zag en besefte, Wie hij buiten zijn hart en leven sloot, maar het op de dag des oordeels zien zou, dat hij de Heere der heerlijkheid had buitengesloten.

In verband daarmee waarschuwde hij de hoorders niet te oordelen naar de uiterlijke verschijning, zoals zij ook hem naar zijn uiterlijk geoordeeld hadden. Hij vertelde een ware geschiedenis uit de Hooglanden. Het was de geschiedenis van een jonge schotse prinses.

Op de dag waarop zij 21 jaar werd, zei haar vader, die een weduwnaar was: „Mijn dochter, ik heb alle edele jonge mannen voor een week van festiviteiten uitgenodigd en ik wil dat jij in die week je hand aan één van hen ten huwelijk geven zal."

Terwijl de jonge prinses zich aan het kleden was voor de eerste dag der feestelijkheden en met haar dienstboden in haar kleedkamer was, werd een luid kloppen op de achterdeur van de hoftuin gehoord. Toen één van de dienstknechten ging kijken wie daar toch zo'n lawaai maakte, vond hij een bedelaar met krukken aan de deur, die ernstig en dringend verzocht om de prinses te spreken. De bedelaar zei dat hij haar moest spreken en niet eerder weg zou gaan, maar de dienaar wierp de deur voor zijn neus dicht.

Hierop nam de bedelaar zijn krukken en sloeg er zo hard mee op de deur, dat de prinses het in haar kleedkamer hoorde en vroeg wat er toch gaande was. Hierop hoorde zij dat een arme, kreupele bedelaar haar wilde spreken. "Zeer goed", antwoordde zij, „ik kom, zeg hem even te wachten".

Toen de prinses naar de deur ging, gevolgd door een stoet dienstknechten en dienstmeisjes. zag zij de bedelaar en vroeg hem vriendelijk wat hij wilde. De bedelaar boog zich en nam haar hand zeggende: „Ik ben heden gekomen om u ten huwelijk te vragen". De prinses keek hem een ogenblik diep in de ogen en zei: „Zeer goed, hier is mijn hand". Toen zei de bedelaar: „En wanneer zal ons huwelijk gesloten worden?" Hierop antwoordde de prinses: „Vandaag over een jaar". Daarna verdween de bedelaar en ieder amuseerde zich met wat de prinses gezegd had.

Maar gedurende de week van feestelijkheden veranderde dit, want de prinses, hoewel menigmaal ten huwelijk gevraagd, wees alle aanzoeken af met de woorden: „Ik heb mijn hand en hart al aan iemand weggegeven". Tenslotte kwam haar vader dit ter ore en vernam, dat zij haar hand aan een kreupele bedelaar had gegeven. Op zijn vraag of dit zo was antwoordde zij heel beslist, dat dit zo was en dat zij niet meer wilde veranderen.

Gedurende het hele jaar smeekte haar vader de gedachte uit haar hoofd te zetten, dat zij aan haar woord aan een bedelaar gegeven gebonden was. maar alles was tevergeefs. Haar antwoord was: „Ik heb hem mijn hand gegeven en het zal alles in orde komen".

Het jaar ging voorbij. Er werden geen voorbereidingen voor een bruiloft getroffen, want de kasteelheer had besloten, dat zijn dochter nooit de bedelaar huwen zou.

Op de dag, precies een jaar na het wonderlijke gebeuren, zei de edelman tot zijn dochter: „Je ziet. mijn kind, er is niemand gekomen. Maak mij gelukkig en vergeet je vreemde gelofte". Zij antwoorde hem echter: „Vader, hij zal komen!" En niet lang daarna werd een grote stoet gezien, die de weg naar het kasteel opkwam. Het was een schare ridders, op schitterende paarden, omringd door voetvolk en muzikanten. Voorop reed een koninklijke figuur.

Toen de stoet de trappen van het kasteel bereikte, sprong deze van zijn paard en nam de prinses in zijn armen. En de omstanders riepen verbaasd: „Het is de zoon van de koning!" Ja. het was de kroonprins. Hij had zich twaalf maanden geleden als een bedelaar verkleed en om de hand van de dochter van de edelman gevraagd. Niemand had hem herkend, behalve de dochter van de edelman. Ondanks zijn krukken en lompen had zij in hem de zoon van de koning herkend en hem haar jawoord gegeven.

Ds. Mackenzie herhaalde toen zijn tekst: „Zie Ik sta aan de deur en Ik klop", en vervolgde: „Geliefde hoorders, wie staat vanavond aan de deur van uw hart en klopt? Een bedelaar zegt gij. Eén van Wie staat geschreven: „De vossen hebben holen en de vogelen des hemels nesten, maar de Zoon des mensen heeft niet waar Hij het hoofd nederlegge". Ja. er is een bedelaar kloppende aan de deur van uw hart. Een versmade en verachte Christus zoekt toegang in uw hart en leven. Als gij uw hand en hart aan Hem zult geven, zal Hij u een koningin maken, want Hij is de Koning der koningen en de Heere der heren. Maar wat zal de schrik groot zijn van hen, die hier dachten niemand anders afgewezen te hebben dan een arme bedelaar en straks zullen ontdekken de Zoon Gods verworpen te hebben." Aan het eind van de preek was de gemeente te Aberdeen zo bewogen, dat er gezegd werd dat er die avond 600 mensen tot bekering waren gekomen.

O, dat wij toch beseffen Wie staat en klopt op de deur van ons hart, want eenmaal zal de Christus, Die nu als de Gekruisigde klopt en niet meer beloven kan dan: „In de wereld zult gij verdrukking hebben", wederkomen en Zich openbaren als de Koning der koningen en Heere der heren.
Bron: https://www.digibron.nl/search/detail/7 ... en-ik-klop
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Tiberius »

Moderator-mededeling

Beste mensen,

Ik heb hier wat berichten geknipt, die erg op de persoon gingen en een nare sfeer opriepen.
Het is hier niet toegestaan om predikanten zonder enig argument af te schrijven.
Verder on-topic a.u.b.

Uw moderator.


PS> En als persoonlijk advies wil ik er nog aan toevoegen: ga niet midden in de nacht elkaar zitten bestoken/bevragen over dit soort thema's, maar ga lekker bijtijds naar bed.
Plaats reactie