Positief topic over de GGIN

GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door GGotK »

Hoopvol schreef:
Piet Puk schreef:
Hoopvol schreef: En helaas heeft de synode van dit jaar het niet aangedurfd om die besluiten te herroepen. En de argumentatie was om te huilen.
Dat ben ik met je eens. De tucht word niet toegepast(tenminste heb er nooit van gehoord, enkel dan bij doopdiensten) en wat mij betreft dus dit besluit intrekken.
Overigens snap ik het echt niet. Het gaat over wereldgelijkvormigheid. We mogen de wereld niet nalopen, gelijkvormig worden. Tot zo ver mee eens. Maar dan wordt er besloten dat men geen baarden, snorren en witte trouwjurken mag, er wordt gewaarschuwd voor kort haar bij vrouwen, leggings, ongefilterd internet en nog een hele voorraad aan zaken waar men zich aan ergert.

En na de vergadering stappen de meeste van die broeders in hun mooie Mercedes of BMW of Volvo en rijden voldaan naar huis. Maar dat heeft gelukkig niets met wereldgelijkvormigheid te maken.
Maar kort haar bij vrouwen is een fundamenteel andere discussie dan over de kleur van trouwjurken, me dunkt.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door GGotK »

Job schreef:Moeten doopjurken trouwens ook donker zijn?
Als de doopjurk van de trouwjurk gemaakt wordt zeker. De meisjes liefst met hoofdbedekking en bij jongens wordt de jurk eenmalig gedoogd.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Job »

GGotK schreef:
Hoopvol schreef:
Piet Puk schreef:
Hoopvol schreef: En helaas heeft de synode van dit jaar het niet aangedurfd om die besluiten te herroepen. En de argumentatie was om te huilen.
Dat ben ik met je eens. De tucht word niet toegepast(tenminste heb er nooit van gehoord, enkel dan bij doopdiensten) en wat mij betreft dus dit besluit intrekken.
Overigens snap ik het echt niet. Het gaat over wereldgelijkvormigheid. We mogen de wereld niet nalopen, gelijkvormig worden. Tot zo ver mee eens. Maar dan wordt er besloten dat men geen baarden, snorren en witte trouwjurken mag, er wordt gewaarschuwd voor kort haar bij vrouwen, leggings, ongefilterd internet en nog een hele voorraad aan zaken waar men zich aan ergert.

En na de vergadering stappen de meeste van die broeders in hun mooie Mercedes of BMW of Volvo en rijden voldaan naar huis. Maar dat heeft gelukkig niets met wereldgelijkvormigheid te maken.
Maar kort haar bij vrouwen is een fundamenteel andere discussie dan over de kleur van trouwjurken, me dunkt.
Als je oprecht trouw wenst te doen aan de doopbelofte is ongefilterd internet dat ook.

Maar eens met Hoopvol dat het evenwicht zoek is. Niet alleen daar trouwens hoor, ik zie dat helaas ook terug in mijn eigen leven. Druk kunnen zijn met het kerkelijk leven. En tegelijk Gods eer en mijn ziel gerust een week (of langer...) volslagen verwaarlozen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Job »

GGotK schreef:
Job schreef:Moeten doopjurken trouwens ook donker zijn?
Als de doopjurk van de trouwjurk gemaakt wordt zeker. De meisjes liefst met hoofdbedekking en bij jongens wordt de jurk eenmalig gedoogd.
Die hoofdbedekking voor meisjes is eigenlijk heel consequent. Het is misschien best apart dat er zoveel aandacht uitgaat naar trouwjurken en niet naar doopkleertjes. Tenminste ik hoor daar nooit over, ook niet in onze best behoudende gereformeerde gemeente.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Simon0612 »

Piet Puk schreef:Er is weer een nieuwe Nabij Jou, Simon0612 zal binnenkort wel aangeven of deze aanbevolen kan worden of niet.

Een tipje van de sluier(en mijn waarneming): was ik bij voorgaande edities niet heel positief, ik kan wel zeggen dat er nu positieve zaken instaan, die ik zeker zal gaan lezen. Ik vind namelijk dat het goed is om een ambtsdrager samen met jongeren uit de gemeente over een bepaald onderwerp in gesprek te laten gaan en dat is nu gebeurd.
Zojuist al je bezwaren eens doorgenomen, en evenals de bezwaren die je me over de vorige nummers mailde, vind ik ze ook ditmaal weer vergezocht. Wat betrefd Nabij Jou zijn we het niet eens Pietje. Mooi blad!

Dus zoals je al verwacht had, en om een van de default uitdrukkingen van ons geliefd medeforum lid GGLid nog maar eens te kapen: “Van harte aanbevolen!” :haha
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 25 feb 2023, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bezorgd »

:oO echt, zo kijk ik bij het lezen van dit topic.
Zijn daar echt allemaal synodebesluiten over?

En is dat rijtje aan te vullen? Met bv:
Minimale roklengte
Kleur van onderbroek
Waar zondagse schoenen aan moeten voldoen
En toegestane zondagse maaltijden?


Heeft men op de GS niets wezenlijkers te bespreken?
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door MGG »

Job schreef:
GGotK schreef:
Job schreef:Moeten doopjurken trouwens ook donker zijn?
Als de doopjurk van de trouwjurk gemaakt wordt zeker. De meisjes liefst met hoofdbedekking en bij jongens wordt de jurk eenmalig gedoogd.
Die hoofdbedekking voor meisjes is eigenlijk heel consequent. Het is misschien best apart dat er zoveel aandacht uitgaat naar trouwjurken en niet naar doopkleertjes. Tenminste ik hoor daar nooit over, ook niet in onze best behoudende gereformeerde gemeente.
Alleen getrouwde vrouwen moeten volgens de Bijbel het hoofd bedekken. Kanttekening 12 verwoord het mooi.
Dat ongetrouwde vrouwen en meisjes hoofdbedekking dragen, is niet meer dan een (goede) gewoonte.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Simon0612 »

Bezorgd schreef::oO echt, zo kijk ik bij het lezen van dit topic.
Zijn daar echt allemaal synodebesluiten over?

En is dat rijtje aan te vullen? Met bv:
Minimale roklengte
Kleur van onderbroek
Waar zondagse schoenen aan moeten voldoen
En toegestane zondagse maaltijden?


Heeft men op de GS niets wezenlijkers te bespreken?
Ben je gek. Er wordt hier nogal doordraven op een een ander hoor.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door KDD »

Bezorgd schreef::oO echt, zo kijk ik bij het lezen van dit topic.
Zijn daar echt allemaal synodebesluiten over?

En is dat rijtje aan te vullen? Met bv:
Minimale roklengte
Kleur van onderbroek
Waar zondagse schoenen aan moeten voldoen
En toegestane zondagse maaltijden?


Heeft men op de GS niets wezenlijkers te bespreken?
Dat zou ik liever hebben dan over vrouwelijke ambstdragers.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Hoopvol »

Simon0612 schreef:
Bezorgd schreef::oO echt, zo kijk ik bij het lezen van dit topic.
Zijn daar echt allemaal synodebesluiten over?

En is dat rijtje aan te vullen? Met bv:
Minimale roklengte
Kleur van onderbroek
Waar zondagse schoenen aan moeten voldoen
En toegestane zondagse maaltijden?


Heeft men op de GS niets wezenlijkers te bespreken?
Ben je gek. Er wordt hier nogal doordraven op een een ander hoor.
Op wat dan?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef:
Piet Puk schreef:Er is weer een nieuwe Nabij Jou, Simon0612 zal binnenkort wel aangeven of deze aanbevolen kan worden of niet.

Een tipje van de sluier(en mijn waarneming): was ik bij voorgaande edities niet heel positief, ik kan wel zeggen dat er nu positieve zaken instaan, die ik zeker zal gaan lezen. Ik vind namelijk dat het goed is om een ambtsdrager samen met jongeren uit de gemeente over een bepaald onderwerp in gesprek te laten gaan en dat is nu gebeurd.
Zojuist al je bezwaren eens doorgenomen, en evenals de bezwaren die je me over de vorige nummers mailde, vind ik ze ook ditmaal weer vergezocht. Wat betrefd Nabij Jou zijn we het niet eens Pietje. Mooi blad!

Dus zoals je al verwacht had, en om een van de default uitdrukkingen van ons geliefd medeforum lid GGLid nog maar eens te kapen: “Van harte aanbevolen!” :haha
Welke bezwaren had ik deze keer dan, Simon? Dat valt toch mee?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Geytenbeekje »

Hoopvol schreef:
Piet Puk schreef: Volgens mij ben je GGiN-er. Stel de problematiek eens voor op de eigen ledenvergadering met het verzoek aan de kerkenraad om dit op de meerdere vergaderingen aan de orde te stellen. Dan zie ik het in een van de komende jaren wel in de synodeverslagen aan bod komen.
Indertijd, ik ben lid in de GGiN. Maar je weet zelf ook dat, wat jij zegt, niet gaat. Sowieso heb je als lid geen inspraak. En als kerkenraad heb je zeer beperkt inspraak op synodebesluiten. Dat weet jij ook. Je kan met goeie argumentatie komen maar als de gevestigde orde daar per ongeluk anders over denkt heb je gewoon pech.

Ik kreeg als antwoord van de kerkenraad op een serieuze vraag: dat doen we niet. Toen vroeg ik: Waarom niet? Er werd geantwoord: we doen dat niet. Ik vroeg: is er een reden voor? Het antwoord daarop was: dat doen we niet, heb je het niet begrepen?

Overigens is het niet alleen een frustratie voor mij, op de synode van afgelopen jaar waren er diverse frustraties van (kerkenraads)leden te horen tijdens de discussie. Gelukkig is de frustratie voor mij aardig beperkt, ik kan het meestal naast me neerleggen. Maar ik krijg regelmatig vragen van jongeren en dit soort wettische fratsen zorgt wel voor twijfels over het kerkverband voor veel jongeren.
Als je op kliksafe Calvijn intypt krijg je dan een man zonder baard/sik te zien? :huhu
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Je moet de bezwaren wel recht doen. Het ging er vast om dat je niet met de mode meedoet, niet dat er op zichzelf iets mis zou zijn met een baard.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door KDD »

Bezorgd schreef::oO echt, zo kijk ik bij het lezen van dit topic.
Zijn daar echt allemaal synodebesluiten over?

En is dat rijtje aan te vullen? Met bv:
Minimale roklengte
Kleur van onderbroek
Waar zondagse schoenen aan moeten voldoen
En toegestane zondagse maaltijden?


Heeft men op de GS niets wezenlijkers te bespreken?
Of dit:

Chassidische hipsters zullen hun skinny jeans - of, waarschijnlijker, hun skinny zwarte broek - moeten laten varen. Dat zegt een deskundige op het gebied van de joodse wet die zijn autoriteit heeft geleend aan een veldtocht in Jeruzalem tegen strakke herenkleding.
Berichten die in de Haredi-wijken van de stad zijn geplaatst, bevatten nu een citaat van de Israëlische rabbijn Chaim Kanievsky, een vooraanstaande Ashkenazische religieuze geleerde, die waarschuwt dat mannen die opzettelijk strakke broeken dragen, geëxcommuniceerd zullen worden.
Terwijl dameskleding lange tijd een centrale zorg is geweest onder de religieuzen, is de focus op mannelijke bescheidenheid nog maar een paar maanden oud.
Volgens Kanievsky en zijn aanhangers is het dragen van strakke kleding (een "gewoonte van de gojim") ten strengste verboden door de Thora.

https://www.timesofisrael.com/thou-shal ... ght-pants/
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Piet Puk »

Het zat er vandaag weer bij....
Plaats reactie