Voortbestaan TUA

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door merel »

s1051952 schreef:
merel schreef:Of deze visie typisch christelijk gereformeerd is laat ik in het midden.
Het feit dat hij een voorbeeldfunctie heeft, vind ik persoonlijk nog zwaarder wegen. Als hij het niet eens is met bepaalde standpunten moet hij dat op de classis bespreken en daar een meerderheid zoeken. Bezwaar indienen bij de synode mag uiteraard ook, ( dat doen meerdere predikanten die het niet eens zijn met de genomen beslissingen van de synode). Ik vind het storend dat hij het via social media te pas en te onpas ventileert waarom hij zich schaamt om christelijk gereformeerd te zijn. En nog storender vind ik het dat hij daarbij aangeeft dat hij de synodaal genomen beslissingen niet zal opvolgen.
Enerzijds snap ik je wel. Anderzijds zie je dat bijv. ds. Roos ook erg hard (m.i. te hard) oordeelt over gemeenten aan de linkerzijde en in het bijzonder over gemeenten die samenwerken met de plaatselijke GKv. Het valt me dan op bijv. een ds. Roos wel zulke harde uitspraken mag doen, maar als ds. W. de Bruin nu andersom ook vrij stevige uitspraken doet, vindt de rechterzijde dat hij deze dingen niet op deze manier naar buiten moet brengen. Kortom: m.i. gebruiken zowel de rechter- als de linkerzijde van de CGK soms erg grote woorden (t.o.v. elkaar) om hun punt duidelijk te maken (want de uitspraken van ds. Roos en ds. De Bruin zijn slechts een paar voorbeelden, er zijn er meer aan te wijzen).
Welke uitlatingen ds Roos heeft gedaan weet ik niet. Van de rechterflank heb ik hierover niets op internet gelezen

Mijn punt van zorg is meer dat ds de Bruin de wandelgangen als bron gebruikt voor zijn ventilatie via twitter en dat baart mij zorg. Zie hiervoor zijn discussie met ds van der Rhee op twitter over dit onderwerp. Hij is het niet eens met de uitkomst van synodalge beslissing, maar heeft geen flauw idee op welke gronden deze beslissing genomen is. Vecht dit niet uit via de media, maar gewoon via de juiste kanalen.
Daarbij blijf ik bij mijn standpunt dat als de visie van de kerk die jij vertegenwoordigt zo anders ligt dan jouw eigen visie je eigenlijk naar een ander kerkverband moet overstappen.
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door s1051952 »

Luther schreef:
s1051952 schreef:
DDD schreef:
Herman schreef:
Mensen die zich storen aan de toon in BHP hebben een overgevoelige natuur, vind ik.
(...)
Als je dat dus vindt, hoef je zeker niets op te merken over de toon van de linkerflank CGK-voorgangers. Want die is tot op heden nooit zó onaardig.
Mee eens (over het algemeen).
Niet mee eens. Het gaat namelijk niet over aardig of onaardig, maar over - en ik besef dat dit grote woorden zijn - over eeuwig wel of eeuwig wee. Lees de artikelen van ds. Kieviet over de verzoening in BhP.
Misschien maakt een korte anekdote helder wat ik bedoel: ik heb een oprecht gelovige tante die er dikwijls niet voor terugdeinst om andere christenen te wijzen op zaken die volgens haar niet passen bij een christelijk leven. Op zichzelf is dat heel erg goed. Echter, doordat ze dikwijls erg aanvallend en ongenuanceerd begint, ontstaat er dikwijls geen gesprek over de drijfveren van de mensen waarmee ze in gesprek is maar een conflict. Helaas zet ze daardoor andere christenen vaak niet aan het denken maar ontstaat er vaak verwijdering.

Datzelfde (maar dan gelukkig in een mildere vorm) zie ik volgens mij soms ook bij sommige BhP-dominees. Ik vind de manier waarop sommige 'BhP-dominees' hun (m.i. soms zeer terechte) bezwaren uiten t.o.v. de linkerflank soms te kort door de bocht. Als ze zich soms iets beter verdiepen in drijfveren van hen waar ze hun bezwaren over uiten of als ze een oprechte poging proberen te doen om recht te doen aan de drijfveren van de linkerzijde, komt een artikel/preek waarin ze hun bezwaren uiten t.o.v. de linkerzijde (1) veel krachtiger over en (2) is de kans veel groter dat er een daadwerkelijk gesprek ontstaat over wezenlijke zaken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Luther »

s1051952 schreef:Misschien maakt een korte anekdote helder wat ik bedoel: ik heb een oprecht gelovige tante die er dikwijls niet voor terugdeinst om andere christenen te wijzen op zaken die volgens haar niet passen bij een christelijk leven. Op zichzelf is dat heel erg goed. Echter, doordat ze dikwijls erg aanvallend en ongenuanceerd begint, ontstaat er dikwijls geen gesprek over de drijfveren van de mensen waar ze in gesprek is maar een conflict. Helaas zet ze daardoor andere christenen vaak niet aan het denken maar ontstaat er vaak verwijdering.

Datzelfde (maar dan gelukkig in een mildere vorm) zie ik volgens mij soms ook bij sommige BhP-dominees. Ik vind de manier waarop sommige 'BhP-dominees' hun (m.i. soms zeer terechte) bezwaren uiten t.o.v. de linkerflank soms te kort door de bocht. Als ze zich soms iets beter verdiepen in drijfveren van hen waar ze hun bezwaren over uiten of als ze een oprechte poging proberen te doen om recht te doen aan de drijfveren van de linkerzijde, komt een artikel/preek waarin ze hun bezwaren uiten t.o.v. de linkerzijde (1) veel krachtiger over en (2) is de kans veel groter dat er een daadwerkelijk gesprek ontstaat over wezenlijke zaken.
Helder!
Maar dat is dus wezenlijk iets anders dan wat @DDD beweert. Het gaat jou kennelijk over de vorm waarin bezwaren en zorgen worden geuit. Dat is wat mij betreft echt iets anders dan het continue en niet op gesprek gericht afbreken van synodebesluiten via de social media.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door s1051952 »

merel schreef:
s1051952 schreef:
merel schreef:Of deze visie typisch christelijk gereformeerd is laat ik in het midden.
Het feit dat hij een voorbeeldfunctie heeft, vind ik persoonlijk nog zwaarder wegen. Als hij het niet eens is met bepaalde standpunten moet hij dat op de classis bespreken en daar een meerderheid zoeken. Bezwaar indienen bij de synode mag uiteraard ook, ( dat doen meerdere predikanten die het niet eens zijn met de genomen beslissingen van de synode). Ik vind het storend dat hij het via social media te pas en te onpas ventileert waarom hij zich schaamt om christelijk gereformeerd te zijn. En nog storender vind ik het dat hij daarbij aangeeft dat hij de synodaal genomen beslissingen niet zal opvolgen.
Enerzijds snap ik je wel. Anderzijds zie je dat bijv. ds. Roos ook erg hard (m.i. te hard) oordeelt over gemeenten aan de linkerzijde en in het bijzonder over gemeenten die samenwerken met de plaatselijke GKv. Het valt me dan op bijv. een ds. Roos wel zulke harde uitspraken mag doen, maar als ds. W. de Bruin nu andersom ook vrij stevige uitspraken doet, vindt de rechterzijde dat hij deze dingen niet op deze manier naar buiten moet brengen. Kortom: m.i. gebruiken zowel de rechter- als de linkerzijde van de CGK soms erg grote woorden (t.o.v. elkaar) om hun punt duidelijk te maken (want de uitspraken van ds. Roos en ds. De Bruin zijn slechts een paar voorbeelden, er zijn er meer aan te wijzen).
Welke uitlatingen ds Roos heeft gedaan weet ik niet. Van de rechterflank heb ik hierover niets op internet gelezen

Mijn punt van zorg is meer dat ds de Bruin de wandelgangen als bron gebruikt voor zijn ventilatie via twitter en dat baart mij zorg. Zie hiervoor zijn discussie met ds van der Rhee op twitter over dit onderwerp. Hij is het niet eens met de uitkomst van synodalge beslissing, maar heeft geen flauw idee op welke gronden deze beslissing genomen is. Vecht dit niet uit via de media, maar gewoon via de juiste kanalen.
Daarbij blijf ik bij mijn standpunt dat als de visie van de kerk die jij vertegenwoordigt zo anders ligt dan jouw eigen visie je eigenlijk naar een ander kerkverband moet overstappen.
Het originele artikel kan ik zo snel niet vinden maar hier vind je een voorbeeld: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=39&t=5071

En ik ben het met je eens dat Twitter niet echt een handig medium is om een dergelijk gesprek goed en genuanceerd te voeren.
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door s1051952 »

Luther schreef:
s1051952 schreef:Misschien maakt een korte anekdote helder wat ik bedoel: ik heb een oprecht gelovige tante die er dikwijls niet voor terugdeinst om andere christenen te wijzen op zaken die volgens haar niet passen bij een christelijk leven. Op zichzelf is dat heel erg goed. Echter, doordat ze dikwijls erg aanvallend en ongenuanceerd begint, ontstaat er dikwijls geen gesprek over de drijfveren van de mensen waar ze in gesprek is maar een conflict. Helaas zet ze daardoor andere christenen vaak niet aan het denken maar ontstaat er vaak verwijdering.

Datzelfde (maar dan gelukkig in een mildere vorm) zie ik volgens mij soms ook bij sommige BhP-dominees. Ik vind de manier waarop sommige 'BhP-dominees' hun (m.i. soms zeer terechte) bezwaren uiten t.o.v. de linkerflank soms te kort door de bocht. Als ze zich soms iets beter verdiepen in drijfveren van hen waar ze hun bezwaren over uiten of als ze een oprechte poging proberen te doen om recht te doen aan de drijfveren van de linkerzijde, komt een artikel/preek waarin ze hun bezwaren uiten t.o.v. de linkerzijde (1) veel krachtiger over en (2) is de kans veel groter dat er een daadwerkelijk gesprek ontstaat over wezenlijke zaken.
Helder!
Maar dat is dus wezenlijk iets anders dan wat @DDD beweert. Het gaat jou kennelijk over de vorm waarin bezwaren en zorgen worden geuit. Dat is wat mij betreft echt iets anders dan het continue en niet op gesprek gericht afbreken van synodebesluiten via de social media.
Klopt
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

Luther schreef:
DDD schreef:Ik denk dat in de GKN-bloedgroep binnen de PKN meer van de Schrift overeind staat dan 20 jaar geleden.

En verder kan ik de CGK in 1935 niet goed overzien. Dus ik kan niet beoordelen of je daarin gelijk hebt.

Wat betreft de ruimte die er binnen de gereformeerde belijdenis is voor meningsverschillen, zijn wij het duidelijk niet eens. Maar goed, het zou wat mij betreft te ver voeren om alle gespreksonderwerpen afzonderlijk nog eens langs te lopen.

Ik blijf erbij dat de dominees in de linkerflank van de CGK hun mening een stuk aardiger geven dan in BHP. En verder vind ik op hoofdlijnen niets mis met de column en het artikel.
Wij zijn het duidelijk niet eens over de grenzen van wat nog gereformeerd mag heten. Ik vind jouw opvattingen geregeld (ver) over die grens heengaan.
Dat is natuurlijk helemaal niet aardig om te zeggen, ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat je dat persoonlijk opvat - hoewel dat niet zo bedoeld is - maar ik kan het helaas niet anders zien. Ik vraag me ook echt af, hoe je met jouw opvattingen binnen de GG kunt functioneren. De opvattingen die regelmatig op dit forum ten beste geeft, zie ik op dit moment vooral terug binnen de GKV en de NGK...
Ik zie niets onaardigs in jouw opmerkingen. En ook niet in die van Stefan Paas. Maar wel in sommige artikelen in BHP.

Ik functioneer prima, maar net zoals je in de GKV bezwaarden hebt, heb je die in de GG ook. Je moet in de kerk ook niet van iedere kleinigheid een punt willen maken. Ik kan prima leven met het ontbreken van vrouwelijke predikanten, hoewel ik het jammer vind dat er in de GG veel lege kansels zijn. Ik ga daar niet over, en daar kan ik prima mee leven.

@Merel:
Mijns inziens is het overstappen van kerk zonde. Daarom doet de dominee er goed aan dat niet te overwegen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door merel »

@ DDD Dan had hij in de ger gem moeten blijven. Daar is hij namelijk opgegroeid. Voor zijn opleiding tot predikant is hij christelijk gereformeerd geworden ;) Daarbij is hij nog 'maar' 7 jaar dominee. Ik kan mij niet voorstellen dat zijn visie op de diverse onderwerpen de afgelopen jaren 180 graden gedraaid zijn. Wellicht had hij tijdens zijn studie al zijn knopen moeten tellen en zichzelf de vraag moeten stellen of hij wel in het 'juiste' kerkverband dominee wilde worden.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

O, dat is inderdaad jammer. Nog eentje. Maar dat terzijde. Daar vind ik verder niets van, omdat ik niet weet hoe dat gegaan is.

Maar los daarvan: ik vind hem uitstekend in de CGK passen en dat vinden de gemeenten die hem beroepen waarschijnlijk ook.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Luther »

DDD schreef:Ik zie niets onaardigs in jouw opmerkingen. En ook niet in die van Stefan Paas. Maar wel in sommige artikelen in BHP.
Je zou het bijvoorbeeld onaardig kunnen vinden dat ik jouw opvattingen op verschillende punten ver buiten de grenzen vindt vallen van wat nog gereformeerd mag heten.
DDD schreef:Ik functioneer prima, maar net zoals je in de GKV bezwaarden hebt, heb je die in de GG ook. Je moet in de kerk ook niet van iedere kleinigheid een punt willen maken. Ik kan prima leven met het ontbreken van vrouwelijke predikanten, hoewel ik het jammer vind dat er in de GG veel lege kansels zijn. Ik ga daar niet over, en daar kan ik prima mee leven.
Onbegrijpelijk dat je vrouwelijke ambtsdragers als een 'kleinigheid' betiteld, zoals je dat in een eerder stadium ook al deed rond homoseksuele relaties. Is er bij jou t.o.v. het gezag van de Schrift dan niets meer heilig?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door merel »

@dvd Qua standpunten past hij m.i. meer bij de NGK dan bij de CGK. Zelfs voor de GKv vind ik hem nog te links.
Maar even off topic een persoonlijke vraag (als het te persoonlijk is, hoef je niet te antwoorden); waarom ben jij van mening dat het overstappen naar een ander kerkverband zondig is, terwijl de standpunten t.a.v. vrouwen in het ambt en het aangaan van homoseksuele relaties door jou een kleinigheid genoemd worden.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

Luther schreef:
DDD schreef:Ik zie niets onaardigs in jouw opmerkingen. En ook niet in die van Stefan Paas. Maar wel in sommige artikelen in BHP.
Je zou het bijvoorbeeld onaardig kunnen vinden dat ik jouw opvattingen op verschillende punten ver buiten de grenzen vindt vallen van wat nog gereformeerd mag heten.
DDD schreef:Ik functioneer prima, maar net zoals je in de GKV bezwaarden hebt, heb je die in de GG ook. Je moet in de kerk ook niet van iedere kleinigheid een punt willen maken. Ik kan prima leven met het ontbreken van vrouwelijke predikanten, hoewel ik het jammer vind dat er in de GG veel lege kansels zijn. Ik ga daar niet over, en daar kan ik prima mee leven.
Onbegrijpelijk dat je vrouwelijke ambtsdragers als een 'kleinigheid' betiteld, zoals je dat in een eerder stadium ook al deed rond homoseksuele relaties. Is er bij jou t.o.v. het gezag van de Schrift dan niets meer heilig?
Natuurlijk is het gezag van de Schrift heilig. Maar dat wil niet zeggen dat je iedere tekst onverkort moet toepassen zoals jij deze uitlegt. Een goede uitleg is systematisch verdedigbaar en hanteert één gelijke hermeneutiek voor alle onderwerpen. Jouw manier van bijbeluitleg is naar ik vrees willekeurig. Want over vlechten in het haar en over slavernij zou je precies hetzelfde kunnen schrijven als over homoseksualiteit en vrouwen in het ambt. Maar dit draadje is niet bedoeld om discussies daarover te herhalen.

Overigens is je laatste vraag wel wat onaardig, althans suggestief. Maar dat geheel terzijde. Ik durf wel te stellen dat ik de Schrift meer als heilige Schrift interpreteer én toepas, dan velen op dit forum die zeggen de Bijbel letterlijk te nemen, maar ondertussen vooral traditioneel hun ouders of omgeving volgen zonder er daadwerkelijk een congruente interpretatie van alle bijbelse leefregels op na te houden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Luther schreef:
DDD schreef:Ik zie niets onaardigs in jouw opmerkingen. En ook niet in die van Stefan Paas. Maar wel in sommige artikelen in BHP.
Je zou het bijvoorbeeld onaardig kunnen vinden dat ik jouw opvattingen op verschillende punten ver buiten de grenzen vindt vallen van wat nog gereformeerd mag heten.
DDD schreef:Ik functioneer prima, maar net zoals je in de GKV bezwaarden hebt, heb je die in de GG ook. Je moet in de kerk ook niet van iedere kleinigheid een punt willen maken. Ik kan prima leven met het ontbreken van vrouwelijke predikanten, hoewel ik het jammer vind dat er in de GG veel lege kansels zijn. Ik ga daar niet over, en daar kan ik prima mee leven.
Onbegrijpelijk dat je vrouwelijke ambtsdragers als een 'kleinigheid' betiteld, zoals je dat in een eerder stadium ook al deed rond homoseksuele relaties. Is er bij jou t.o.v. het gezag van de Schrift dan niets meer heilig?
Natuurlijk is het gezag van de Schrift heilig. Maar dat wil niet zeggen dat je iedere tekst onverkort moet toepassen zoals jij deze uitlegt. Een goede uitleg is systematisch verdedigbaar en hanteert één gelijke hermeneutiek voor alle onderwerpen. Jouw manier van bijbeluitleg is naar ik vrees willekeurig. Want over vlechten in het haar en over slavernij zou je precies hetzelfde kunnen schrijven als over homoseksualiteit en vrouwen in het ambt. Maar dit draadje is niet bedoeld om discussies daarover te herhalen.

Overigens is je laatste vraag wel wat onaardig, althans suggestief. Maar dat geheel terzijde. Ik durf wel te stellen dat ik de Schrift meer als heilige Schrift interpreteer én toepas, dan velen op dit forum die zeggen de Bijbel letterlijk te nemen, maar ondertussen vooral traditioneel hun ouders of omgeving volgen zonder er daadwerkelijk een congruente interpretatie van alle bijbelse leefregels op na te houden.
Tip 1 : lees kanttekening 23 op 1Tim 2:9.

Jouw redenatie klinkt een beetje als omdat jij vlechten in het haar niet afwijst hoef ik homoseksualiteit niet af te wijzen, hoef ik de vrouw in het ambt niet af te wijzen, hoef ik de evolutietheorie niet af te wijzen enz.

.....een vreemde egocentrische redenatie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

@Huisman:
Ten eerste is dat niet mijn redenatie. Ten tweede is het vreemd om een redenatie zonder enige onderbouwing of tegenwerping vreemd te noemen. Ten derde is het begrip egocentrisch hier op geen enkele manier van toepassing. Je onderbouwt je stelling niet. Bovendien wordt mijn redenering door een heleboel gelovigen gedeeld, waaronder vermoedelijk ook de twee mensen over wiens bijdragen wij hier het gesprek voeren. Dat maakt het nog meer onaannemelijk dat mijn redenering egocentrisch is.

@Merel:
Omdat ik de Bijbel niet anders kan lezen dan dat kerkscheuringen zonde zijn. Ik heb dat in een ander draadje volgens mij uitvoerig toegelicht. Over de plaats van vrouwen in de gemeente des Heeren zijn verschillende standpunten denkbaar, die ik allebei gereformeerd kan vinden. Maar het scheuren van het lichaam van Christus is mijns inziens geen kleinigheid. Slavernij ook niet trouwens. Maar ik ben mij ervan bewust dat onze culturele bril veel invloed heeft op het interpreteren van de Bijbel. Ik heb nog nooit een consistente bijbeluitleg/ hermeneutiek gelezen die uitgaat van het standpunt dat vrouwen in de christelijke gemeente niet mogen voorgaan en die tegelijkertijd een bevredigend antwoord heeft op culturele en ethische ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld de waardering van slavernij en van de maatschappelijke positie van geestelijk gehandicapten. Zolang ik daar geen overtuigend verhaal bij heb, voel ik me meer thuis bij de benadering van dr. Loonstra in Zo goed en zo kwaad.

Een gereformeerde visie die kerkscheuringen legitimeert is misschien ook wel denkbaar, maar vind ik niet overtuigend. Maar ik veroordeel mensen niet die daar anders over denken.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door merel »

@ddd Dank voor je uitleg!

@ huisman
Dat je het niet met DDD eens bent, begrijp ik vanuit jouw optiek. Iemand om deze standpunten egocentrisch noemen, lijkt mij niet bevorderlijk voor de discussie.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Mara »

DDD schreef: Omdat ik de Bijbel niet anders kan lezen dan dat kerkscheuringen zonde zijn. Ik heb dat in een ander draadje volgens mij uitvoerig toegelicht.
Dan maken we ons er allemaal wel schuldig aan, want wat is nu de Moederkerk nog?
We kerken allemaal in een gescheurde kerk, dacht ik.
DDD schreef:Over de plaats van vrouwen in de gemeente des Heeren zijn verschillende standpunten denkbaar, die ik allebei gereformeerd kan vinden.
Die jij gereformeerd vindt, maar is dat dan ook zo?

... Ook beseffen we dat de situatie op de TUA niet kan blijven zoals deze is, er zullen zaken moeten veranderen vanwege overheidseisen.
Tegelijk hebben we in het verleden gezien dat de TUA altijd door moeilijke tijden heen is mogen komen. De Heere heeft ons de TUA gegeven er tot heden Zijn zegen aan willen verbinden. Het mag ons gebed zijn of de Heere onze TUA door alles heen wil leiden en dat de opleiding tot predikant tot zegen van de kerken hier plaats mag blijven vinden.

We hebben in de kerkgeschiedenis gezien dat opwekkingen niet georganiseerd behoeften te worden door grote instituten, maar juist in het kleine en in de eenvoud zijn ontstaan en door de Heere gewerkt.

P. Nobel, Alphen a.d. Rijn

Twee citaten uit BhP - Generale Synode (5)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie