Goede noties.DDD schreef:Dat vind ik een moeilijke vraag, omdat het lastig is te definiëren. Dus zonder suggestie van volledigheid: aanvaarden van de kinderdoop, theologische nadruk op het verbond van God met zijn kerk, oriëntatie op Calvijn, aanvaarden van de gereformeerde belijdenisgeschriften.
Wat nu als blijkt dat men met de mond deze zaken onderschrijft, maar in de praktijk het tegendeel blijkt?
Wat nu als een niet-gereformeerde hermeneutiek een deel van de Schrift in feite monddood maakt?
Wat nu als het leven van Gods genade - naar men zegt - kennelijk hand in hand kan gaan met een open houding naar de cultuur, inclusief de levensstijl die daarin past?
Wat nu als in ethische opvattingen de meerderheidsopvattingen veel groter gewicht in de schaal leggen als het 'gij geheel anders' van de Schrift?
Kijk, het punt is: Ik kan zeggen dat ik gereformeerd ben, ik kan ook zeggen dat ik de gereformeerde belijdenis onderschrijf, maar als mijn leven en (theologisch) spreken en handelen daarmee niet in overeenstemming is, is mijn belijdenis 0,0 waard.
Ik ben bang dat binnen de brede gereformeerde stroom in Nederland bovenstaande aan de orde is.