Belastingdruk eenverdieners

Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Wim Anker »

Deze manier van argumenteren van Ambtenaar is - helaas - ook binnnen de christelijke bevolkingsgroep de gangbare. De teneur is, "Zeur niet, pas je dan aan. De echo "Knielt!" klinkt ook bij vele christenen in navolging van het seculiere denken erin door. En dat betekent dat het echt niet zal veranderen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door freek »

Ik vraag me wel eens af hoe het zit met eenverdieners in een eenpersoonshuishouden. Mijn gevoel zegt dat je dan ook behoorlijk de pineut bent.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Het laatste argument is natuurlijk echt flauwekul. Lasten eerlijk verdelen betekent dat het voor de ene daalt, en voor de ander iets toeneemt. Als je de groep eenverdieners waar het over gaat, gaat het volgens Dijsselbloem om 5%, dus een betere lastenverdeling zou helemaal geen probleem zijn.
Op basis van percentages niet, in absolute getallen loopt het in de miljoenen. Herverdeling en ombuigingen zijn lastige onderwerpen in Den Haag.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef:Deze manier van argumenteren van Ambtenaar is - helaas - ook binnnen de christelijke bevolkingsgroep de gangbare. De teneur is, "Zeur niet, pas je dan aan. De echo "Knielt!" klinkt ook bij vele christenen in navolging van het seculiere denken erin door. En dat betekent dat het echt niet zal veranderen.
Ik ben niet tegen het verdelen van inkomen van eenverdieners over beide partners, zeker niet als er sprake is van (chronische) ziekte waardoor men überhaupt niet in staat is om te werken. Het heeft enkel ook keerzijdes als je dit doet, en die moeten wat mij betreft niet onvermeld blijven.

Bij stijgende arbeidsparticipatie van vrouwen kunnen er ook negatieve effecten optreden, waardoor de maatschappelijke kosten stijgen. Bijv. door een lagere beschikbaarheid van vrijwilligers.
-DIA-
Berichten: 32752
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door -DIA- »

freek schreef:Ik vraag me wel eens af hoe het zit met eenverdieners in een eenpersoonshuishouden. Mijn gevoel zegt dat je dan ook behoorlijk de pineut bent.
Hier is er eentje...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Het laatste argument is natuurlijk echt flauwekul. Lasten eerlijk verdelen betekent dat het voor de ene daalt, en voor de ander iets toeneemt. Als je de groep eenverdieners waar het over gaat, gaat het volgens Dijsselbloem om 5%, dus een betere lastenverdeling zou helemaal geen probleem zijn.
Op basis van percentages niet, in absolute getallen loopt het in de miljoenen. Herverdeling en ombuigingen zijn lastige onderwerpen in Den Haag.
Ik kan hier echt een beetje boos om worden. Herverdeling en ombuiging is inderdaad wat het kabinet sinds 2011 aan het doen is, ten nadele van de eenverdiener! Dus dat vind ik een buitengewoon slecht argument.
Nog afgezien van de miljoenen, die echt heel eenvoudig herverdeeld kunnen worden met de tweeverdieners.

Dit is helemaal niet in gang gezet om te bezuinigen! Het is een keuze om iets te stimuleren wat naar mijn mening helemaal niet gestimuleerd hoeft te worden, en dat ten nadele van bv. moeders die ervoor kiezen om fulltime voor hun gezin te zorgen. En niet zomaar een beetje nadeel...
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Ik kan hier echt een beetje boos om worden. Herverdeling en ombuiging is inderdaad wat het kabinet sinds 2011 aan het doen is, ten nadele van de eenverdiener! Dus dat vind ik een buitengewoon slecht argument.
Don't shoot the messenger.
Nog afgezien van de miljoenen, die echt heel eenvoudig herverdeeld kunnen worden met de tweeverdieners.
De vraag is niet of het eenvoudig is, maar of het politiek gewenst is.
Dit is helemaal niet in gang gezet om te bezuinigen!
Dat beweer ik dan ook niet. Ik zeg enkel dat bij een wijziging van het huidige belastingstelsel ten voordelen van de eenverdiener en moet worden herverdeeld c.q. omgebogen.
Het is een keuze om iets te stimuleren wat naar mijn mening helemaal niet gestimuleerd hoeft te worden, en dat ten nadele van bv. moeders die ervoor kiezen om fulltime voor hun gezin te zorgen. En niet zomaar een beetje nadeel...
Ik zeg niet dat ik het met je oneens ben, maar de politieke realiteit is anders.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door refo »

freek schreef:Ik vraag me wel eens af hoe het zit met eenverdieners in een eenpersoonshuishouden. Mijn gevoel zegt dat je dan ook behoorlijk de pineut bent.
Ja, dat is eender. Maar die hebben dan ook niet de lasten van meerdere mensen.
Zie mijn voorbeelden. Het bedrag wat netto overblijft bij de gezinséénverdiener wordt gedeeld met één persoon. En niet met twee of meer.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door refo »

Overigens gaat het hele stelsel op de schop de komende jaren.
In EU-verband is een harmonisatie afgesproken. De BTW gaat naar 25% over alles wat belast is, in alle lidstaten. De meeropbrengst zal besteed worden aan lagere inkomstenbelastingen. Het gekke is dat je er in de verkiezingen helemaal niets over hoort en nu in de formatie ook niet.
Het wordt als een vergroening gezien, dus wellicht dat daarom GL door Rutte toch gedoogd wordt.
Ik sprak laatst ook een belastingambtenaar. Die snapte ook niet waarom dit onder de pet gehouden worden.

In Nederland zal 6% en 21% BTW samengevoegd worden naar 19% als eerste stap. (2018 of 2019?) Daarna in 6 jaarlijkse stappen naar 25% omhoog, terwijl tegelijk de inkomensheffingen omlaag zullen gaan.

Ook in de winstbelastingen moeten veranderingen komen. Wereldwijd gaat die verder omlaag, maar zullen de te belasten bedragen gelijkgetrokken worden. Nu is het zo dat Starbucks voor iedere beker koffie die in NL verkocht wordt vanuit Ierland 95% aan royalties doorberekend. In Nederland is dat een last, dus hier betaalt Starbucks niets. Royalties zijn in Ierland onbelast. Tel uit je winst! Europa is nog lang geen UNIE.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door merel »

refo schreef:
freek schreef:Ik vraag me wel eens af hoe het zit met eenverdieners in een eenpersoonshuishouden. Mijn gevoel zegt dat je dan ook behoorlijk de pineut bent.
Ja, dat is eender. Maar die hebben dan ook niet de lasten van meerdere mensen.
Zie mijn voorbeelden. Het bedrag wat netto overblijft bij de gezinséénverdiener wordt gedeeld met één persoon. En niet met twee of meer.
Dan zal ik graag ons inkomen willen verdelen over 6 personen ( of 9 als ik voor mijn ouders en schoonouders zorg) :D
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door freek »

refo schreef:
freek schreef:Ik vraag me wel eens af hoe het zit met eenverdieners in een eenpersoonshuishouden. Mijn gevoel zegt dat je dan ook behoorlijk de pineut bent.
Ja, dat is eender. Maar die hebben dan ook niet de lasten van meerdere mensen.
Zie mijn voorbeelden. Het bedrag wat netto overblijft bij de gezinséénverdiener wordt gedeeld met één persoon. En niet met twee of meer.
Ja, dat is zo. Ik lig er ook niet wakker van.
Het huidige systeem stimuleert niet echt om te werken. Ik overweeg (tijdelijk) minder te gaan werken. En toen ik een beetje aan het rekenen ging, bleek dat ik relatief veel meer over zal houden als ik minder ga werken. Dat is eigenlijk best vreemd.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Orchidee »

Dat kan heel goed @Freek.
Vaak krijg je dan WEL zorgtoeslag ed. en anders loop je het vaak NET mis.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32752
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door -DIA- »

Door een paar enkele centen ben ik zowel de huur- als de zorgtoeslag kwijtgeraakt.
Ik zal beslist niet klagen, maar het is niet zo heel erg makkelijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door windorgel »

Door minder te gaan werken loop je wel pensioenopbouw mis. Dat heeft op de lange termijn negatief effect.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
-DIA-
Berichten: 32752
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door -DIA- »

windorgel schreef:Door minder te gaan werken loop je wel pensioenopbouw mis. Dat heeft op de lange termijn negatief effect.
Het kleine pensioentje dat ik bij een Landelijke Grootgrutter heb opgebouwd, daar lonken intussen de ogen van de Belastingdienst ook al naar. Tenminste, ik ben er voor gewaarschuwd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie