coco schreef:Hierbij een vraag waar ik al even m'n gedachten over laat gaan. De meeste dominees van welk kerkverband dan ook hebben kasten vol boeken staan waaruit ze ook ongetwijfeld weleens wat mee de kansel op nemen. Nu hoorde ik pas van een zeker gerespecteerde oudvader ( de naam is me ontschoten, ik meen dat het een Engelse was) dat hij tamelijk afwijzend stond tegenover ambtsbroeders die hun wijsheid uit de boeken haalden. Het zou zo moeten zijn dat een prediker enkel zou verkondigen wat de Heere Zelf hem op het hart bond, stelde hij.
Nu vind ik dat zeer rechtzinnig klinken. Eigenlijk krijg ik er geen spelt tussen.. Alleen kom ik een beetje in het nauw als ik dan de hedendaagse dominees hun 'boekenwijsheid' hoor uitdragen vanaf de kansel. Hoe moet ik dat nu interpreteren? Als gestolen wijsheden? Of juist als nuttig voor de rechte prediking? Als teken van geesteloosheid van deze tijd?
Als er op dit forum al eens over gesproken is hoor ik het graag!
51 En Jezus zeide tot hen: Hebt gij dit alles verstaan? Zij zeiden tot Hem: Ja Heere.
52 En Hij zeide tot hen: Daarom, een iegelijk schriftgeleerde, 40in het Koninkrijk der hemelen onderwezen, is gelijk een heer des huizes, die uit zijn 41schat nieuwe en oude dingen voortbrengt.
40 Of: tot; dat is, een verstandig en geoefend man in de Schrift, een leraar, gelijk Ezra was. Zie Ezra 7:6, 11.
41 Of: voorraad.
Als het goed is worden er lijnen getrokken vanuit het Oude Testament naar het Nieuwe Testament en dan naar het heden.
Het is voor een luisteraar goed om te horen dat de lijn vanuit Gods Woord - Reformatie vastgehouden wordt.
Dus de kanttekeningen citeren en Calvijn citeren moet niet gezien worden als gestolen wijsheden, maar dat we juist staan in die lijn. Hiermee krijgt men juist een rechte prediking die naar Gods Woord is.
Is het een teken van geesteloosheid van deze tijd? Het afwijken is juist een teken van geesteloosheid.
Laatst boekje gelezen over 'order des heils' geschreven door ds. A. Sch.. Hierin staat zoals geleerd wordt binnen de GG, maar is dat de lijn van OT / NT / Kanttekeningen / Reformatie?
Hierbij denk ik aan de tekst:
12 cMaar 23de huurling en die geen herder is, wiens de schapen niet eigen zijn, ziet den wolf komen, en verlaat de schapen, en vliedt; en de wolf grijpt ze en verstrooit de schapen.
c Zach. 11:16.
23 Dat is, die de schapen hoedt, alleen of voornamelijk ziende op het tijdelijke loon, en niet op de behoudenis en het welvaren der schapen, Ez. 34:2, 3, 8.
13 En de huurling vliedt, overmits hij een huurling is, 24en heeft geen zorg voor de schapen.
24 Dat is, zorgt meer voor zichzelven dan voor de schapen.
14 Ik ben de goede Herder; en dIk ken 25de Mijnen en word van de Mijnen gekend.
d 2 Tim. 2:19.
25 Namelijk schapen, dat is, Mijn uitverkoren gelovigen.
15 eGelijkerwijs de Vader Mij kent, 26alzo ken Ik ook den Vader; en Ik 27stel Mijn leven voor de schapen.
e Matth. 11:27. Luk. 10:22. Joh. 6:46; 7:29.
26 Of: en Ik den Vader ken.
27 Gr. Mijn ziel, dat is, zal haast Mijn leven voor hen in den dood overgeven, Matth. 20:28.
16 Ik heb nog 28andere schapen, die van dezen 29stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn 30stem horen, fen het zal worden één 31kudde en één Herder.
28 Namelijk de uitverkorenen uit de heidenen.
29 Namelijk van de Joodse gemeente, Joh. 11:51, 52.
30 Dat is, leer, van de apostelen en andere getrouwe dienaars des Woords hun voorgedragen.
f Ez. 37:22.
31 Dat is, één gemeente, bestaande beide uit Joden en heidenen, Ef. 2:13, 14.