Afwezige ouders? Lastige kinderen

merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door merel »

Wilg schreef:Iedereen zal de afweging, over wel of niet werken voor een moeder, persoonlijk met een biddend hart moeten nemen.
Voor ons hoogst actueel.
3e kindje op komst in februari b.l.e.w., vrouw werkt 1 dag buitenshuis en heeft daar plezier in, kinderen gaan naar vaste gastouder. Kan het financieel uit om helemaal te stoppen? wat kunnen we evt. bezuinigen in ons gezin? kan de 2e auto eruit? (heb auto vd zaak dus overdag heeft de vrouw dan niet de beschikking over een auto) kunnen we met iemand uit de buurt een auto delen? is het wel 'slechtt' of 'minder goed' als de kinderen 1 dag in de week naar een vaste gastouder gaat? en wat als de belasting regels weer veranderen?
Allemaal vragen die voor een ander niet zijn in te vullen.
Onze mening blijft dat een moeder zo veel als dat mogelijk is thuis 'moet' en mag zijn, en s' avonds als vader aandacht voor de kinderen. Durf ook nee te zeggen zodat beide ouders minimaal 2 avonden in een werkweek thuis kunnen zijn. Zowel voor de kinderen als de relatie.
Ik ben het grotendeels met je eens. Alleen zijn er erg weinig banen waar je 1 dag kan parttimen. In mijn werk kan het in ieder geval niet. Het minimum is 3 dagen en dat is al krap om bij te blijven.

En minimaal 2 avonden thuis blijven in een week :oO . Waar moet je in vredesnaam heen al die avonden. Wij zijn nog geen 2 avonden weg.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door merel »

eilander schreef:@merel als je niet wilt zien dat hier enorm fiscaal gestuurd wordt, houdt het op. Het is allemaal niet zo neutraal als je het wilt doen voorkomen.
Zoals ik al zei hebben wij hier een andere visie op. Jij bent van mening dat het totale gezinsinkomen gelijk belast moet worden. Ik ben van mening dat elk inkomen (afzonderlijk) belast wordt. Dus niet het inkomen dat mijn man ik en gezamenlijk verdienen.

Jij noemt dat disciminatie van de niet werkende vrouw. Ik vind dat geen discriminatie, omdat zij niet gediscrimineerd wordt, maar zelf de keuze maakt om niet te werken. En gelukkig mag dat!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door samanthi »

CvdW schreef:
merel schreef:Hoezo gediscrimineerd? Je hebt nog steeds de keuze om thuis te blijven. Niemand verplicht om te gaan werken.

Nu gaat de knuppe in het hoenderhok :D
Laten we eerlijk blijven. Werkende vrouwen gaat alleen om meer luxe (erbij horen). Wanneer vrouwen hun baan buitenshuis moeten doen op vrijwilligersbasis dan hebben ze thuis ineens heel veel te doen.
Collega gehad die alleen profeteerde van zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof. Kotsmisselijk wordt je van zulke mensen.
Ik ben beslist een voorstander van een moeder thuis, maar ik heb ook moeten werken,omdat mijn man afgekeurd werd en wij zeven kinderen moesten kleden en voeden. We hebben geen auto koophuis of overbodige luxe zoals droger magnetron mixer ed ik heb voor die tijd wel vrijwilligerswerk gedaan. Ik vind dat je generaliseerd en mensen wegzet terwijl het echt andere redenen kan hebben.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:
eilander schreef:@merel als je niet wilt zien dat hier enorm fiscaal gestuurd wordt, houdt het op. Het is allemaal niet zo neutraal als je het wilt doen voorkomen.
Zoals ik al zei hebben wij hier een andere visie op. Jij bent van mening dat het totale gezinsinkomen gelijk belast moet worden. Ik ben van mening dat elk inkomen (afzonderlijk) belast wordt. Dus niet het inkomen dat mijn man ik en gezamenlijk verdienen.

Jij noemt dat disciminatie van de niet werkende vrouw. Ik vind dat geen discriminatie, omdat zij niet gediscrimineerd wordt, maar zelf de keuze maakt om niet te werken. En gelukkig mag dat!
Frappant dan dat die redenering voor uitkeringen niet opgaat. Die zijn niet individueel. Zoals de AOW.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 26 jan 2017, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door eilander »

merel schreef:
eilander schreef:@merel als je niet wilt zien dat hier enorm fiscaal gestuurd wordt, houdt het op. Het is allemaal niet zo neutraal als je het wilt doen voorkomen.
Zoals ik al zei hebben wij hier een andere visie op. Jij bent van mening dat het totale gezinsinkomen gelijk belast moet worden. Ik ben van mening dat elk inkomen (afzonderlijk) belast wordt. Dus niet het inkomen dat mijn man ik en gezamenlijk verdienen.

Jij noemt dat disciminatie van de niet werkende vrouw. Ik vind dat geen discriminatie, omdat zij niet gediscrimineerd wordt, maar zelf de keuze maakt om niet te werken. En gelukkig mag dat!
Met alle respect, maar je schrijft nu de belastingwet over in je eigen woorden. Ik begrijp ook heus wel dat de huidige regels nu eenmaal zo zijn. Ik heb alleen gezegd dat de overheid hierin fiscaal stuurt, en niet zo'n beetje ook. Vanaf 2009 wordt het jaarlijks erger, zodanig dat er gevallen zijn dat er 6x zoveel belasting betaald moet worden, terwijl het bruto gezinsinkomen gelijk is.
Ik vraag me af of je ook zo zou praten als de overheid zou besluiten om fiscaal te stimuleren om één van de ouders thuis voor de kinderen te laten zorgen, en dat de ontwikkeling andersom zou zijn.

Nogmaals, het gaat mij vooral om het enorme, buitenproportionele verschil.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door merel »

@ eilander Zoals ik al aangaf zijn wij het op dit punt niet met elkaar eens. Ik ben juist een voorstander van het stimuleren van werkende vrouwen en vind het niet meer dan normaal dat de zgn aanrechtsubsidie vervalt. Het 'niet'werken hoeft in dit kader niet beloond te worden met een fiscale korting.
Tjaja
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2017, 12:24

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Tjaja »

Ik lees regelmatig mee op dit forum. Zo las ik dit topic. Daar werd ik toch wel verdrietig van. Wat worden hier harde en liefdeloze uitspraken gedaan. Mensen (vrouwen in dit geval) worden veroordeeld om het feit dat ze werken. Sorry, maar dat vind ik echt te kort door de bocht.

Mijn vrouw heeft het na ons trouwen geprobeerd om als moeder thuis te zijn. Immers, dat hoorde zo. Als moeder hoor je niet te werken. Tot ze na ongeveer 4 a 5 jaar finaal vastliep. Ik kan daar hele verhalen over vertellen, dat doe ik niet. Ze heeft het ontzettend zwaar gehad en moest uit eindelijk uit een heel diep dal weer omhoog krabbelen. De oorzaak was vooral dat ze zich moest conformeren aan het heersende gedachte goed dat een vrouw en moeder thuis moest zijn. Ze werd daar zo diep ongelukkig van. Na een intensieve periode (voor ons hele gezin) heeft ze een fulltime studie opgepakt. Ik ben er van overtuigd dat zij nu een betere moeder is, dan toen ze niet werkte. Ze heeft nu veel meer tijd en gelegenheid om op een goede manier bezig te zijn.

Er is zeker een verband tussen afwezige ouders en lastige kinderen. Afwezig wil niet zeggen dat ze niet thuis zijn, maar als je niet beschikbaar bent in het leven van kinderen dan gaat het mis. Volgens mij is dat de link. En ja, door werken wordt je moe. Als ouder zit je dan niet altijd te wachten op een gesprek met je kinderen, maar dat vraagt zelfverloochening. Pak de gouden momenten om even met je kind te praten.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door CvdW »

merel schreef:@ eilander Zoals ik al aangaf zijn wij het op dit punt niet met elkaar eens. Ik ben juist een voorstander van het stimuleren van werkende vrouwen en vind het niet meer dan normaal dat de zgn aanrechtsubsidie vervalt. Het 'niet'werken hoeft in dit kader niet beloond te worden met een fiscale korting.
Verschillend denken mag. In jaren 80 was max. belastingtarief 72%. Moeten ze weer invoeren, zodanig dat bij gezamenlijk inkomen boven 55.000 euro 72% betaald moet worden. Gevolg zal zijn dat meer moeders thuis blijven en betere zorg besteden aan huisgezin.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door eilander »

merel schreef:@ eilander Zoals ik al aangaf zijn wij het op dit punt niet met elkaar eens. Ik ben juist een voorstander van het stimuleren van werkende vrouwen en vind het niet meer dan normaal dat de zgn aanrechtsubsidie vervalt. Het 'niet'werken hoeft in dit kader niet beloond te worden met een fiscale korting.
Inderdaad begrijp ik dat we het niet eens zijn, en dat geeft verder niet. Ik vind het wel jammer dat je geen antwoord op mijn vraag geeft. Nog concreter dan:
1. Ben je het met me eens dat de overheid middels deze fiscale regels duidelijk stuurt?
Zo nee, dan houdt het op.
Zo ja:
2. Vind je dan niet dat 6x meer belasting in sommige gevallen buitenproportioneel is?
3. Vind je het dan niet absurd dat sommige eenverdieners, die bruto meer gaan verdienen, er netto op achteruit gaan? Hetgeen duidt op een bijzonder vreemde fiscale behandeling van eenverdieners?
4. Ben je het met me eens dat het in sommige gevallen helemaal geen eigen keuze is, bijvoorbeeld bij een zieke partner? Als een man en vrouw samen werken, en de man wordt arbeidsongeschikt zodat alleen de vrouw nog kan werken, is het toch hetzelfde verhaal? Vind je dat eerlijk?
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Wim Anker »

Tjaja schreef:Ik lees regelmatig mee op dit forum. Zo las ik dit topic. Daar werd ik toch wel verdrietig van. Wat worden hier harde en liefdeloze uitspraken gedaan. Mensen (vrouwen in dit geval) worden veroordeeld om het feit dat ze werken. Sorry, maar dat vind ik echt te kort door de bocht.

Mijn vrouw heeft het na ons trouwen geprobeerd om als moeder thuis te zijn. Immers, dat hoorde zo. Als moeder hoor je niet te werken. Tot ze na ongeveer 4 a 5 jaar finaal vastliep. Ik kan daar hele verhalen over vertellen, dat doe ik niet. Ze heeft het ontzettend zwaar gehad en moest uit eindelijk uit een heel diep dal weer omhoog krabbelen. De oorzaak was vooral dat ze zich moest conformeren aan het heersende gedachte goed dat een vrouw en moeder thuis moest zijn. Ze werd daar zo diep ongelukkig van. Na een intensieve periode (voor ons hele gezin) heeft ze een fulltime studie opgepakt. Ik ben er van overtuigd dat zij nu een betere moeder is, dan toen ze niet werkte. Ze heeft nu veel meer tijd en gelegenheid om op een goede manier bezig te zijn.

Er is zeker een verband tussen afwezige ouders en lastige kinderen. Afwezig wil niet zeggen dat ze niet thuis zijn, maar als je niet beschikbaar bent in het leven van kinderen dan gaat het mis. Volgens mij is dat de link. En ja, door werken wordt je moe. Als ouder zit je dan niet altijd te wachten op een gesprek met je kinderen, maar dat vraagt zelfverloochening. Pak de gouden momenten om even met je kind te praten.
Het gaat hier nu niet om werken of niet werken voor moeders. Het gaat hier om de manier waarop de overheid meent te moeten sturen middels belasting. En de manier waarop @merel hier reageert getuigd van egoïsme en ikke, ikke, ikke. Dat heeft verder ook niets te maken met een verschil van inzicht, dat is enkel de redenering om het een schijn van recht te geven.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Dodo »

Wim Anker schreef:
Tjaja schreef:Ik lees regelmatig mee op dit forum. Zo las ik dit topic. Daar werd ik toch wel verdrietig van. Wat worden hier harde en liefdeloze uitspraken gedaan. Mensen (vrouwen in dit geval) worden veroordeeld om het feit dat ze werken. Sorry, maar dat vind ik echt te kort door de bocht.

Mijn vrouw heeft het na ons trouwen geprobeerd om als moeder thuis te zijn. Immers, dat hoorde zo. Als moeder hoor je niet te werken. Tot ze na ongeveer 4 a 5 jaar finaal vastliep. Ik kan daar hele verhalen over vertellen, dat doe ik niet. Ze heeft het ontzettend zwaar gehad en moest uit eindelijk uit een heel diep dal weer omhoog krabbelen. De oorzaak was vooral dat ze zich moest conformeren aan het heersende gedachte goed dat een vrouw en moeder thuis moest zijn. Ze werd daar zo diep ongelukkig van. Na een intensieve periode (voor ons hele gezin) heeft ze een fulltime studie opgepakt. Ik ben er van overtuigd dat zij nu een betere moeder is, dan toen ze niet werkte. Ze heeft nu veel meer tijd en gelegenheid om op een goede manier bezig te zijn.

Er is zeker een verband tussen afwezige ouders en lastige kinderen. Afwezig wil niet zeggen dat ze niet thuis zijn, maar als je niet beschikbaar bent in het leven van kinderen dan gaat het mis. Volgens mij is dat de link. En ja, door werken wordt je moe. Als ouder zit je dan niet altijd te wachten op een gesprek met je kinderen, maar dat vraagt zelfverloochening. Pak de gouden momenten om even met je kind te praten.
Het gaat hier nu niet om werken of niet werken voor moeders. Het gaat hier om de manier waarop de overheid meent te moeten sturen middels belasting. En de manier waarop @merel hier reageert getuigd van egoïsme en ikke, ikke, ikke. Dat heeft verder ook niets te maken met een verschil van inzicht, dat is enkel de redenering om het een schijn van recht te geven.
Lees de topictitel nog eens.
Jammer dat je zo veroordelend doet. Volkomen onterecht, mijns inziens.
Wilg
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 aug 2016, 10:07

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Wilg »

merel schreef:
Wilg schreef:Iedereen zal de afweging, over wel of niet werken voor een moeder, persoonlijk met een biddend hart moeten nemen.
Voor ons hoogst actueel.
3e kindje op komst in februari b.l.e.w., vrouw werkt 1 dag buitenshuis en heeft daar plezier in, kinderen gaan naar vaste gastouder. Kan het financieel uit om helemaal te stoppen? wat kunnen we evt. bezuinigen in ons gezin? kan de 2e auto eruit? (heb auto vd zaak dus overdag heeft de vrouw dan niet de beschikking over een auto) kunnen we met iemand uit de buurt een auto delen? is het wel 'slechtt' of 'minder goed' als de kinderen 1 dag in de week naar een vaste gastouder gaat? en wat als de belasting regels weer veranderen?
Allemaal vragen die voor een ander niet zijn in te vullen.
Onze mening blijft dat een moeder zo veel als dat mogelijk is thuis 'moet' en mag zijn, en s' avonds als vader aandacht voor de kinderen. Durf ook nee te zeggen zodat beide ouders minimaal 2 avonden in een werkweek thuis kunnen zijn. Zowel voor de kinderen als de relatie.
Ik ben het grotendeels met je eens. Alleen zijn er erg weinig banen waar je 1 dag kan parttimen. In mijn werk kan het in ieder geval niet. Het minimum is 3 dagen en dat is al krap om bij te blijven.

En minimaal 2 avonden thuis blijven in een week :oO . Waar moet je in vredesnaam heen al die avonden. Wij zijn nog geen 2 avonden weg.
- Voordeel van het werken bij een familiebedrijf.. :super
- Vrijwilligerswerk, kerk, verjaardagen, vrijwillige brandweer, werk, enz. enz.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Jongere »

Het grootste probleem in de huidige structuur is dat de overheid geen erkenning heeft voor het feit dat "aan het aanrecht staande moeders" ook werken en bovendien een zeer zinvolle bijdrage leveren aan onze samenleving. De redenatie van merel, "je kiest er zelf voor om niet te werken", vind ik te beperkt. Je kiest er zelf voor om je kinderen op te voeden, dat is geen weggegooide tijd of een poging om werken te ontlopen. Het feit dat dat hele besef verdwijnt is een veeg teken. En ja, als dat financieel zó wordt benadeeld door de overheid heeft dat ook inhoudelijk iets te zeggen. Het is niet een eenvoudige "loon naar werk" oplossing. Er ligt de gedachte achter van onze liberale en seculiere regering, die alleen dat wat direct economisch nut heeft wil belonen. Het loflied uit Spreuken zal in zo'n samenleving niet meer klinken.

Ik deel overigens wel het gevoelen van Tjaja, dat er heel wat gevoelens spelen rond dit onderwerp waar te makkelijk aan voorbij wordt gegaan. En wat mij betreft is het ook geen plicht voor moeders om fulltime thuis te zijn. Ik ben ook niet tegen een vorm van opvang, al heb ik grote vragen bij een gehele "uitbesteding". Ik denk dat we al veel zouden winnen in ons gesprek, als het oordeel over de keuze van een ander minder snel geveld zou worden. Thuisblijvende moeders zijn niet lui, maar volgen één van de belangrijkste roepingen die God ons kan toebetrouwen. Werkende moeders doen dat niet per definitie om meer geld of status. Wie dat denkt, kijkt (ook als man!) veel te beperkt naar werk. Ik zie verschillende moeders ook heel dienstbaar op plekken in de samenleving.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Orchidee »

merel schreef: Je zal toch de kost moeten verdienen.
Afgezien van het feit wanneer je de "kost" verdient, zijn er ook genoeg vrouwen/moeders die niet KUNNEN werken en net genoeg energie hebben om de huishoudelijke en opvoed taken te 'klaren'.

Er zijn echtparen/ouders die samen MOETEN werken om de "kost" te verdienen maar dat zijn er minder dan zij die werken voor hun zelfontploooiing, carriere en meer geld willen om 'leuke dingen' te doen.
En ja, dat gaat meestal ten koste van de tijd voor de kinderen.

Ik vraag me heel vaak af in deze seculiere wereld: waarom "nemen" sommige mensen uberhaupt kinderen?
Ze hebben of willen helemaal geen tijd 'kwijt' zijn.
Laatst gewijzigd door Orchidee op 26 jan 2017, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:@ eilander Zoals ik al aangaf zijn wij het op dit punt niet met elkaar eens. Ik ben juist een voorstander van het stimuleren van werkende vrouwen en vind het niet meer dan normaal dat de zgn aanrechtsubsidie vervalt. Het 'niet'werken hoeft in dit kader niet beloond te worden met een fiscale korting.
Inderdaad begrijp ik dat we het niet eens zijn, en dat geeft verder niet. Ik vind het wel jammer dat je geen antwoord op mijn vraag geeft. Nog concreter dan:
1. Ben je het met me eens dat de overheid middels deze fiscale regels duidelijk stuurt?
Zo nee, dan houdt het op.
Zo ja:
2. Vind je dan niet dat 6x meer belasting in sommige gevallen buitenproportioneel is?
3. Vind je het dan niet absurd dat sommige eenverdieners, die bruto meer gaan verdienen, er netto op achteruit gaan? Hetgeen duidt op een bijzonder vreemde fiscale behandeling van eenverdieners?
4. Ben je het met me eens dat het in sommige gevallen helemaal geen eigen keuze is, bijvoorbeeld bij een zieke partner? Als een man en vrouw samen werken, en de man wordt arbeidsongeschikt zodat alleen de vrouw nog kan werken, is het toch hetzelfde verhaal? Vind je dat eerlijk?
Ad1. Ja
Ad2. Ik heb de cijfers niet paraat, maar ik vermoed dat dit zal gelden bij een hoog bruto jaarinkomen. Ik vind dat niet discriminerend, omdat het percentage belasting dat iemand betaald gelijk is voor een elk individu met hetzelfde bruto jaarinkomen.
Ad3. Nee, datzelfde geldt immers ook voor ieder die meer gaat verdienen. Op het moment dat je boven een bepaald bedrag verdient, ga je er door de hogere belastingschaal er in eerste instantie netto op achteruit.
Ad4. Als iemand arbeidsongeschikt raakt, heeft hij of zij recht op een wia uitkering.

En of ik iets eerlijk vindt, doet m.i. niet terzake. Als het je eigen portemonnee treft, voelt het snel als niet eerlijk. Op het moment dat wij kinderen kregen werd net de kinderopvangtoeslag enorm verlaagd. Op een gegeven moment waren de kosten ongeveer evenredig aan het bedrag dat ik verdiende. Nu onze opvang as zomer stopt, wordt het net weer fors verhoogd. Is dat eerlijk? Velen hier zullen zeggen van wel, omdat zij tegen opvang zijn. Op dat moment baalden wij ook wel even. Waarschijnlijk zouden wij op dat moment meer overgehouden hebben als ik was gestopt met werken en wij gebruik hadden kunnen maken van de fiscale aftrek :) . Die keuze hebben wij echter niet gemaakt. En zo zie ik het ook met dit onderwerp. Je maakt een principiële keuze om wel of niet te werken ongeacht de consequenties.

@ wim anker jammer dat je zo reageert en dat een fatsoenlijk gesprek niet mogelijk is
Plaats reactie