Ad Anker schreef:Precies Freek, ik bedoel het volgende heel eerbiedig:
Ach, ik val mezelf zo vaak tegen, als ik op mezelf zie is het een verloren zaak. Maar er zijn wel eens van die ogenblikken dat ik een blik mag slaan buiten me zelf op die dierbare Middelaar, en dan mag ik het wel eens geloven.
klinkt anders als:
ik weet, als ik naar mezelf kijk, dat ik een verloren zondaar ben, maar ik als ik mag zien op Christus, geloof ik dat Hij mijn zonden vergeven heeft.
terwijl hetzelfde bedoeld wordt.
De preken in bevindelijk-gereformeerde kring staan in een traditie. En het is maar net in welke traditie je 'gevoed' bent. Ook daar is onderscheid in. Ook op taalkundig gebied zou het loslaten van de bevindelijke taal een breuk zijn met het verleden. En dat zou onwenselijk zijn. Want dat zou ook betekenen dat veel geschriften van onze vaderen minder toegankelijk worden, en uiteindelijk ook de Bijbel. Dat moeten we niet willen. Al weet ik: ook hierin is onderscheid: ik merk in de uitdrukkingen van ds. J. Roos bijvoorbeeld dat hij gevoed wordt uit de geschriften van de puriteinen. Die drukten zich anders uit dan andere oudvaders.
De Puriteinen zijn vaak veel directer. Als ik heel wat predikanten tegenwoordig hoor zijn ze eerder indirect of spreken in wensende vorm of gebruiken onnodig veel woorden.
Niet altijd, maar wel onnodig. Het gaat erom of taal Bijbels is niet of men vasthoud aan een traditie.
Ik weet dat in een GG een preek van ds. Boston werd gelezen, die was glashelder. Er zijn genoeg preken die inhoudelijk niet zijn aangepast maar wel taalkundig, beter leesbaar zijn gemaakt.
Bevindelijke taal zou ook wel eens getoetst aan Gods woord moeten worden. Er is bevindelijke taal die zeker geen Bijbels fundament heeft. Preken mogen klinken in verstaanbare taal, de taal mag geen drempel zijn. Verstaanbare taal is iets anders dan moderne taal.
Pas las ik een preek van William Chalmers Burns (1815-1868) hij sabelde de ongelovige neer, riep op tot verootmoediging en separeerde duidelijk, maar wees ook direct en duidelijk op Christus. Voluit Bijbelse preek. Maar ook een verstaanbare preek, veel mensen zullen het te duidelijk vinden.
Sommige willen kosten wat het kost vasthouden aan bepaalde uitdrukkingen en staande zegswijzen, en er zijn zelfs mensen die een preek daar op beoordelen, niet of Gods woord ruimte krijgt en toegepast wordt nee of de geliefde uitdrukkingen wel langskomen.
Gods Heilige Geest kan ook een preek die taalkundig moeilijker is gebruiken, maar taak is het dat de predikant geen onnodig moeilijk taalgebruik gebruikt. En leg een term maar eens uit. Heiligmaking, rechtvaardigmaking enzo....
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"