Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ad Anker »

Orchidee schreef:Wij hebben geen doordeweekse diensten.
Als anderen doordeweekse diensten willen bezoeken; prima!
Vergeet niet dat het ook menselijke inzettingen zijn en je zeker niet verplicht bent om een doordeweekse dienst te bezoeken!
Triest is het als je alleen in een kerkdienst de HEERE kan ontmoeten Afbeelding
Hele trieste reactie. Onbegrijpelijk. In de trant van: doe wat je leuk vindt maar voel je vooral niet verplicht. De boze fluistert wat smoezen in om ons gedrag te rechtvaardigen.
Online
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wim Anker »

Mischien moeten we eerst eens definieren wat het bijbelse begrip eenheid eigenlijk behelst.

Het is wat raar te suggereren dat dit betekend dat elke ds. maar overal uitgenodigd kan worden. Stel je voor, een groslijst van een paar 100 predikanten en dan een kittelachtige gemeente die maar zeurt dat ds. nr. 145 (alfabetische volgorde) niet uitgenodigd wordt.........

Dan heb je wel een hadoop cluster nodig om dergelijk gemekker statistisch te ontkrachten.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ad Anker schreef:
Orchidee schreef:Wij hebben geen doordeweekse diensten.
Als anderen doordeweekse diensten willen bezoeken; prima!
Vergeet niet dat het ook menselijke inzettingen zijn en je zeker niet verplicht bent om een doordeweekse dienst te bezoeken!
Triest is het als je alleen in een kerkdienst de HEERE kan ontmoeten Afbeelding
Hele trieste reactie. Onbegrijpelijk. In de trant van: doe wat je leuk vindt maar voel je vooral niet verplicht. De boze fluistert wat smoezen in om ons gedrag te rechtvaardigen.
Volgens mij wil Orchidee alleen maar aangeven dat God door Zijn woord spreekt, en dat mogen wij lezen.
God werkt ook buiten die weekdiensten. Ik heb Orchidee er niets fouts over horen zeggen.

Ad je doet nu net alsof mensen die in eigen gemeente geen weekdiensten hebben verplicht die moeten bezoeken in naburige gemeenten.
Wij moeten geen Shibboleth gaan maken van weekdiensten...

Je ziet in gemeenten waar geen weekdiensten zijn er meer verenigingen of Bijbelkringen zijn en dat die bezocht worden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door helma »

Toen de kinderen nog klein waren en vroeg op bed lagen ging ik elke week een keer naar een doordeweekse dienst. Maakte niet uit waar. Inmiddels zijn ze groot en wil ik liever thuis blijven. Dus luister ik thuis een preek. Met de komst van internet is dat ook wel makkelijker geworden. Als we zelf doordeweeks kerk hebben gaan we wel zoveel mogelijk. Meestal gaan er dan ook wel een stel kinderen mee. Ik ben blij dat we ipv lidmatenavonden nu kerkdiensten hebben. Luister liever naar een preek, maar dat is persoonlijk.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door huisman »

helma schreef:Toen de kinderen nog klein waren en vroeg op bed lagen ging ik elke week een keer naar een doordeweekse dienst. Maakte niet uit waar. Inmiddels zijn ze groot en wil ik liever thuis blijven. Dus luister ik thuis een preek. Met de komst van internet is dat ook wel makkelijker geworden. Als we zelf doordeweeks kerk hebben gaan we wel zoveel mogelijk. Meestal gaan er dan ook wel een stel kinderen mee. Ik ben blij dat we ipv lidmatenavonden nu kerkdiensten hebben. Luister liever naar een preek, maar dat is persoonlijk.
Precies dezelfde ervaring.......soms wel eens heimwee naar die winterse doordeweekse diensten waar eendracht geproefd werd bij de hoorders die uit vele kerkverbanden kwamen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

In Hand 2:46 staat over de eerste christengemeente: : "dagelijks" en "in de tempel" en ook belangrijk "eendrachtig"
Als onze kerkenraad doordeweeks een kerkdienst belegd hoort de gemeente "eendrachtig" te komen.

Waarom zien wij kerkdiensten als een last terwijl het " de dienst der verzoening" is. Begrijp niets van deze aversie tegen doordeweekse diensten.[/quote]

Ik begrijp u uw gezichtsveld enigszins beperkt is.
Vroeger was er in een plaats op de Veluwe elke week kerk. De vader was ambtsdrager en moeder zat met meerdere kleine kinderen thuis. Begrijpt u het? Het werd een last de wekelijkse dienst. Wanneer u het persoonlijke verhaal wil lezen stuur dan een PB.

Wanneer een kerkenraad een kerkdienst belegd hoort de gemeente 'eendrachtig' te komen. Ook wanneer niet alle predikanten worden uitgenodigd? Een kerkdienst hoeft geen last te zijn, wanneer Christus verkondigd wordt. Bij vele preken gaat het om de mens. Het wordt mij dan wel een last.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door helma »

Toen mijn vader ambtsdrager was en wij klein waren kwam er oppas als er kerk was (voor de kleintjes). Ik herinner me nog hoe leuk ik de oppas vond. Het was iemand die er altijd een feestje van maakte. Maar vader en moeder zouden ook om beurten kunnen gaan. Lijkt me vrij logisch.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Is niet logisch. Ambtsdrager dient elke week aanwezig te zijn. Er waren maar 2 ouderlingen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zita »

CvdW schreef:Is niet logisch. Ambtsdrager dient elke week aanwezig te zijn. Er waren maar 2 ouderlingen.
Tja. Ik zie het drama niet zo. In de meeste gezinnen in het wel zo dat één van de ouders een avond per week weg is. De grotere kinderen hadden met vader mee naar de kerk gekund, moeder stopt de kleinere kinderen in bed en luistert zo mogelijk mee.
Online
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wim Anker »

Ik zie het probleem ook niet zo dat kerkgang doordeweeks bij oudere kinderen niet meer zou gaan eigenlijk.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mara »

helma schreef:Toen mijn vader ambtsdrager was en wij klein waren kwam er oppas als er kerk was (voor de kleintjes). Ik herinner me nog hoe leuk ik de oppas vond. Het was iemand die er altijd een feestje van maakte. Maar vader en moeder zouden ook om beurten kunnen gaan. Lijkt me vrij logisch.
Onze kerk heeft nooit een doordeweekse dienst gehad, maar mijn ouders gingen wel regelmatig naar andere avonddiensten, soms best ver weg. Ik vond het als kind afschuwelijk als ik mee moest, vooral in de zomer als ik nog lekker buiten wilde spelen na het avondeten.
Zelfs op koninginnedagavond zat ik een keer in een kerkzaal en zag de lampionoptocht voorbijkomen.
Bij mijn zoon in de gemeente is elke week een avonddienst, maar hij zegt dat nog niet de helft van de gemeente opkomt dan. Heel soms als er een "aansprekende naam" op de kansel staat, komen mensen van buiten de gemeente luisteren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door huisman »

Mara schreef:
helma schreef:Toen mijn vader ambtsdrager was en wij klein waren kwam er oppas als er kerk was (voor de kleintjes). Ik herinner me nog hoe leuk ik de oppas vond. Het was iemand die er altijd een feestje van maakte. Maar vader en moeder zouden ook om beurten kunnen gaan. Lijkt me vrij logisch.
Onze kerk heeft nooit een doordeweekse dienst gehad, maar mijn ouders gingen wel regelmatig naar andere avonddiensten, soms best ver weg. Ik vond het als kind afschuwelijk als ik mee moest, vooral in de zomer als ik nog lekker buiten wilde spelen na het avondeten.
Zelfs op koninginnedagavond zat ik een keer in een kerkzaal en zag de lampionoptocht voorbijkomen.
Bij mijn zoon in de gemeente is elke week een avonddienst, maar hij zegt dat nog niet de helft van de gemeente opkomt dan. Heel soms als er een "aansprekende naam" op de kansel staat, komen mensen van buiten de gemeente luisteren.

Ik heb alleen maar goede herrineringen aan deze avonddiensten. Lees de prachtige stukjes van ds J.T. Doornenbal over de doordeweekse diensten op een koude winteravond. Heimwee.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Orchidee »

Ad Anker schreef:
Orchidee schreef:Wij hebben geen doordeweekse diensten.
Als anderen doordeweekse diensten willen bezoeken; prima!
Vergeet niet dat het ook menselijke inzettingen zijn en je zeker niet verplicht bent om een doordeweekse dienst te bezoeken!
Triest is het als je alleen in een kerkdienst de HEERE kan ontmoeten Afbeelding
Hele trieste reactie. Onbegrijpelijk. In de trant van: doe wat je leuk vindt maar voel je vooral niet verplicht. De boze fluistert wat smoezen in om ons gedrag te rechtvaardigen.
Dit is pas een trieste reactie!
Je kent me niet en naar smoezen om mijn gedrag te rechtvaardigen hoef je niet te luisteren!
Wij hebben geen weekdiensten en ik ben zeker niet verplicht om weekdiensten elders te bezoeken!
Het mag wel, het moet niet :nonnon
Ik luister persoonlijk regelmatig online naar een preek of meditatie, soms is dat zelfs waardevoller dan een dienst te bezoeken, je word veel minder afgeleid is mijn ervaring.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door samanthi »

CvdW schreef:In Hand 2:46 staat over de eerste christengemeente: : "dagelijks" en "in de tempel" en ook belangrijk "eendrachtig"
Als onze kerkenraad doordeweeks een kerkdienst belegd hoort de gemeente "eendrachtig" te komen.

Waarom zien wij kerkdiensten als een last terwijl het " de dienst der verzoening" is. Begrijp niets van deze aversie tegen doordeweekse diensten.
Ik begrijp u uw gezichtsveld enigszins beperkt is.
Vroeger was er in een plaats op de Veluwe elke week kerk. De vader was ambtsdrager en moeder zat met meerdere kleine kinderen thuis. Begrijpt u het? Het werd een last de wekelijkse dienst. Wanneer u het persoonlijke verhaal wil lezen stuur dan een PB.

Wanneer een kerkenraad een kerkdienst belegd hoort de gemeente 'eendrachtig' te komen. Ook wanneer niet alle predikanten worden uitgenodigd? Een kerkdienst hoeft geen last te zijn, wanneer Christus verkondigd wordt. Bij vele preken gaat het om de mens. Het wordt mij dan wel een last.[/quote]

Ik proef heel veel pijn.
Laten we hier niet makkelijk zeggen dat dit geen drama is, voor CvdW blijkbaar wel, laten we proberen tussen de regels door te lezen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ad Anker »

Er zijn andere kanalen om jeugdtrauma's te delen, dunkt me. Ik ben mijn hele jeugd ook verplicht weekdiensten te bezoeken, jarenlang in het winterseizoen maar soms de hele zomer door hield onze dominee bijbellezingen. Ook ik heb een leeftijd gehad dat ik er geen zin in had. Toch wil ik mijn kinderen ook meenemen als het enigszins kan. Ik zag gisteren in mijn gemeente ook veel kinderen. Mooi dat dat nog gebeurt.
Plaats reactie