Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Erik »

Curatorium schreef:Ik zie het nut van kanselruil niet in. Het hoeft namelijk helemaal niet te leiden tot kerkelijke eenheid. Kijk naar de kanselruil tussen HHK - > CGK, CGK - > PKN en onofficieel/stiekem HHK - > Geref.B. Heeft het de kerkverbanden dichter bij elkaar gebracht? Welnee. Heeft het gezorgd voor meer onderlinge verbondenheid? Niet veel. Draagt dit bij aan kerkelijke eenheid? Conclusie: weinig tot niks. En dit is m.i. de fout die ds. Egas maakt: hij ziet kanselruil als een eerste stap, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Prima dat ds. Egas graag op GG kansels wil staan, maar het is helemaal niet zeker dat dit leid tot kerkelijke eenheid. Tevens zijn de praktische bezwaren een stuk groter dan de paar voordelen. Vervolgens gaat het ook nog eens over kerkgroeperingen waarbij er overal een predikantentekort is (BhP, GG, GGiN, OGG, rechts Geref.B, HHK dan niet), allemaal leuk en aardig dat je dan in andere kerkverbanden mag en kan preken, maar dan laat je dus bewust preekbeurten van je eigen kerkverband vervallen waar het zo hard nodig is.
CvdW schreef:
Ik denk met name aan de haamstedeconferentie, daar is men in staat om goed met elkaar te spreken. Maar Kerken die willen fuseren dat geeft breuken, als het grondvlak fuseert dan gaat de structuur ook. Maar de geschiedenis leert dat er dan ook weer nieuwe splinters ontstaan.
DDD
Berichten: 28834
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

refo schreef:Uiteindelijk is de prekenruil maar een schaamlapje. Als je niet met elkaar aan de Tafel kunt of wilt is er geen eenheid.
Een bidstond om voor eenheid te bidden is onnodig. Eenheid maak je zelf. Net als verdeeldheid.
Ik vind dit wel een goed punt. Wij kunnen geen kerken lijmen, denk ik steeds. Maar waarom kunnen wij dat niet? Omdat een deel van de mensen niet wil.

Wat dat betreft: daar mag best voor gebeden worden.
ejvl
Berichten: 5755
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door ejvl »

Curatorium schreef:Ik zie het nut van kanselruil niet in. Het hoeft namelijk helemaal niet te leiden tot kerkelijke eenheid. Kijk naar de kanselruil tussen HHK - > CGK, CGK - > PKN en onofficieel/stiekem HHK - > Geref.B. Heeft het de kerkverbanden dichter bij elkaar gebracht? Welnee. Heeft het gezorgd voor meer onderlinge verbondenheid? Niet veel. Draagt dit bij aan kerkelijke eenheid? Conclusie: weinig tot niks. En dit is m.i. de fout die ds. Egas maakt: hij ziet kanselruil als een eerste stap, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Prima dat ds. Egas graag op GG kansels wil staan, maar het is helemaal niet zeker dat dit leid tot kerkelijke eenheid. Tevens zijn de praktische bezwaren een stuk groter dan de paar voordelen. Vervolgens gaat het ook nog eens over kerkgroeperingen waarbij er overal een predikantentekort is (BhP, GG, GGiN, OGG, rechts Geref.B, HHK dan niet), allemaal leuk en aardig dat je dan in andere kerkverbanden mag en kan preken, maar dan laat je dus bewust preekbeurten van je eigen kerkverband vervallen waar het zo hard nodig is.
CvdW schreef: Verdere opmerking: Er wordt gebeden voor mensen die thuis via de kerktelefoon luisteren, of zij een zegen mogen ontvangen. Maar degene die thuis een preek lezen hebben die geen zegen nodig. In ieder geval niet van een dominee/ouderling.
Thuisluisteraars kunnen niet door ouderdom, oppassen etc.
Thuislezers laten -even gegeneraliseerd- de onderlinge samenkomst na en negeren bewust de kerk die in het NT wordt opgezet.
Plaatselijke kerkelijke eenheid is ook belangrijk. Dat het landelijk niet wil is jammer, maar plaatselijk is ook belangrijk.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door windorgel »

Als we nu eens als kerkmensen zelf begonnen door doordeweekse kerkdiensten te bezoeken in een ander kerkverband... Dan kunnen de predikanten voorlopig nog in eigen kerkverband blijven.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

Van die eenheid op plaatselijk niveau moeten we ook maar niet teveel verwachten. De prediking is nu al bij de diverse gemeenteleden te breed of te smal, waarbij het omgekeerde voor andere gemeenteleden geldt. Wat te denken dat je daar ook nog eens dominees uit andere kerkverbanden voor laat gaan?

Velen spreken op het grondvlak nu al met hun voeten. Zolang waarheid prevaleert boven liefde en eenheid gebeurd er niets.
Johannus
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 mar 2015, 10:12

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johannus »

refo schreef:Uiteindelijk is de prekenruil maar een schaamlapje. Als je niet met elkaar aan de Tafel kunt of wilt is er geen eenheid.
Een bidstond om voor eenheid te bidden is onnodig. Eenheid maak je zelf. Net als vetdeeldheid.
Wat een uiterst vreemde opmerking op een refo-forum, gesproken door een 'refo'. Wat hoogst arrogant 'eenheid maak je zelf'. Fout, God maakt eenheid en dat Hij daar mensen voor gebruikt? zeker, maar dan hebben ze het niet in eigen kracht gedaan.

We kunnen heel veel zelf, lezen, bidden, preken, sacramenten vieren. Kunnen we allemaal zelf. Maar niet in eigen kracht.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

Johannus schreef: We kunnen heel veel zelf, lezen, bidden, preken, sacramenten vieren. Kunnen we allemaal zelf. Maar niet in eigen kracht.
Inderdaad. We kunnen heel veel zelf: lezen, bidden, preken, sacramenten vieren, eenheid maken. Kunnen we allemaal zelf. Maar niet in eigen kracht.

(Sorry, hij is te makkelijk)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10444
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Orchidee »

Waarom moet ik doordeweekse kerkdiensten bezoeken
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door windorgel »

Ik opperde maar een idee om mee te beginnen. Iets wat eenvoudig te doen is en waarvoor geen synodebesluiten etc voor nodig zijn. Kan wel eens goed zijn toch, om over de drempel van een andere kerk te kijken? Als we het als kerkmensen al niet kunnen of willen waarom dan wel dit van predikanten verwachten?
-DIA-
Berichten: 32763
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Uiteindelijk is de prekenruil maar een schaamlapje. Als je niet met elkaar aan de Tafel kunt of wilt is er geen eenheid.
Een bidstond om voor eenheid te bidden is onnodig. Eenheid maak je zelf. Net als vetdeeldheid.
Oh ja? Echt waar? Bidden om eenheid onnodig? Volgens mij is dat slechts een halve waarheid.
En ons is altijd geleerd: Een halve waarheid is een hele leugen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Waarom moet ik doordeweekse kerkdiensten bezoekenAfbeelding
Voor zover ik weet heeft de Heere geen dwangarbeiders nodig, alleen vrijwilligers.
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Erik »

Orchidee schreef:Waarom moet ik doordeweekse kerkdiensten bezoekenAfbeelding
wellicht in bepaalde richtingen een traditie/goede gewoonte.

Maar je moet niks, ik ga ook nooit door de week naar diensten(muv stille week, bid-/dankdag en feestdagen) wel naar bijbelkringen en gemeenteavonden .
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Panny »

windorgel schreef:Ik opperde maar een idee om mee te beginnen. Iets wat eenvoudig te doen is en waarvoor geen synodebesluiten etc voor nodig zijn. Kan wel eens goed zijn toch, om over de drempel van een andere kerk te kijken? Als we het als kerkmensen al niet kunnen of willen waarom dan wel dit van predikanten verwachten?
Ik vind het niet eens een slecht idee. Het zou een hoop vooroordelen en ongegronde angst wegnemen.
Op zondag ga ik liever niet ergens anders naar de kerk dan in mijn eigen gemeente.
Maar doordeweeks is een ander verhaal.
Bij ons zitten doordeweeks christelijk gereformeerden, gergemmers, oud gerggemmers, etc. broederlijk naast elkaar in de bank.

En ik ga eigenlijk altijd doordweeks wel een keer naar een kerkdienst. Nog nooit spijt van gehad.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door modesto »

Waarom is doordeweeks een ander verhaal dan zondags?
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Hendrikus »

modesto schreef:Waarom is doordeweeks een ander verhaal dan zondags?
Dat was bij Kortjakje al zo: middenin de week maar zondags niet. :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie