Kerkelijke eenheid / Kanselruil

HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door HHR »

Het is weliswaar een SGP tijdrede, maar toch is het wel mooi. Ds Simons op een GG kansel.


https://kerkdienstgemist.nl/stations/77 ... 2100000077
Gerardus2
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jun 2023, 19:26

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Gerardus2 »

HHR schreef: 26 jan 2024, 09:27 Het is weliswaar een SGP tijdrede, maar toch is het wel mooi. Ds Simons op een GG kansel.


https://kerkdienstgemist.nl/stations/77 ... 2100000077
Heel mooi en dankbaar: hopelijk volgen er meer!
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MGG »

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef:https://www.rd.nl/artikel/1052821-ambts ... r-eindtijd

Iemand de brochure al gelezen?
Mooi te lezen, een vriendengroep van 6 predikanten uit 6 verschillende kerkverbanden/ -genootschappen.

Die ook nog samen pennenvruchten voortbrengen.

(En brengt me de moeder van ds. Breure in gedachten, die jarenlang voor ons in de kerk zat :) )
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef: 15 feb 2024, 00:00(En brengt me de moeder van ds. Breure in gedachten, die jarenlang voor ons in de kerk zat :) )
Leuk, die herinneringen :)

Mij herinnert het aan een vakantiepark, waar mijn oudste zoon samen met ds. Breure (gekleed in een zwarte lange broek en wit overhemd) de voetbalwedstrijd won, en zo een taart binnensleepte.

Ik mocht zijn prediking toen tijdens de vakantiediensten met aangenaamheid beluisteren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Henk J »

Heb ook nog goede herinneringen aan een vakantiepark waar ds. Breure voor ging. Was toen ook aanwezig bij de preekbespreking en die was zeker waardevol. Als je hem dan ziet voorgaan in de andere afdeling van Gods kerk op ons dorp dan zou je er bijna naar toe gaan :) .
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ararat »

MGG schreef: 14 feb 2024, 22:53 https://www.rd.nl/artikel/1052821-ambts ... r-eindtijd

Iemand de brochure al gelezen?
Ik heb 'm gelezen. Ik vind laatste zinnen in het voorwoord eigenlijk het mooiste gedeelte van de brochure: "Vanwege die God is er hoop! Hoe donker ook de tijd, hoe donker ook misschien jouw leven, er is een levende Zaligmaker vol van genade en waarheid. We wensen je van harte de zegen van de Heere toe."
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zita »

Het initiatief vind ik prachtig. En toch vraag ik me af hoeveel jongeren die brochure nu werkelijk zullen lezen. Ik geef les in bovenbouw havo en vwo op een reformatorische school. Uit mijn huidige klassen kan ik mij misschien hooguit twee leerlingen voorstellen die zo'n brochure zullen doorkijken. Boeken lezen ze niet, en theologische boeken al helemaal niet.
Ik vraag mij af of de initiatiefnemers hebben nagedacht over de vorm van hun communicatie in verhouding tot de doelgroep.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MGG »

Zita schreef: 16 feb 2024, 22:18 Het initiatief vind ik prachtig. En toch vraag ik me af hoeveel jongeren die brochure nu werkelijk zullen lezen. Ik geef les in bovenbouw havo en vwo op een reformatorische school. Uit mijn huidige klassen kan ik mij misschien hooguit twee leerlingen voorstellen die zo'n brochure zullen doorkijken. Boeken lezen ze niet, en theologische boeken al helemaal niet.
Ik vraag mij af of de initiatiefnemers hebben nagedacht over de vorm van hun communicatie in verhouding tot de doelgroep.
Ik dacht dat de brochure over corona in onze gemeente op catechisatie is behandeld. Gezien het aantal bladzijden is het prima te lezen, maar jongeren hebben wat motivatie nodig. Uit jezelf een brochure, boek of krant pakken is aan veel jongeren niet besteed.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Ararat schreef:
MGG schreef: 14 feb 2024, 22:53 https://www.rd.nl/artikel/1052821-ambts ... r-eindtijd

Iemand de brochure al gelezen?
Ik heb 'm gelezen. Ik vind laatste zinnen in het voorwoord eigenlijk het mooiste gedeelte van de brochure: "Vanwege die God is er hoop! Hoe donker ook de tijd, hoe donker ook misschien jouw leven, er is een levende Zaligmaker vol van genade en waarheid. We wensen je van harte de zegen van de Heere toe."
Bedoel je dat er weinig zinnigs in staat?
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ararat »

DDD schreef: 17 feb 2024, 00:45
Ararat schreef:
MGG schreef: 14 feb 2024, 22:53 https://www.rd.nl/artikel/1052821-ambts ... r-eindtijd

Iemand de brochure al gelezen?
Ik heb 'm gelezen. Ik vind laatste zinnen in het voorwoord eigenlijk het mooiste gedeelte van de brochure: "Vanwege die God is er hoop! Hoe donker ook de tijd, hoe donker ook misschien jouw leven, er is een levende Zaligmaker vol van genade en waarheid. We wensen je van harte de zegen van de Heere toe."
Bedoel je dat er weinig zinnigs in staat?
Dat gaat iets te ver. Er staan veel zinnige dingen in en het initiatief is mooi. Echter:

Ik schat dat er zo'n 8400 woorden geschreven staan. Dat is dus een klein uur lezen. Dat gaan veruit de meeste jongeren niet doen. Zeker niet met dit thema. Ik denk dat de schrijvers teveel verwachten van onze jongeren (en hun ouders)

Verder hebben de schrijvers in mijn ogen hun best gedaan om aan te sluiten bij de jongeren. Ze zijn actueel en gebruiken de bekende voorbeelden. Daar haken sommigen juist op af. Wéér die telefoon, enz. erbij gesleept.

Eigenlijk is het een tijdrede in 6 delen waarvan ik me afvraag of de jongeren worden aangesproken op hun angst voor de wederkomst, of het verlangen naar God die wederkomt. Want die laatste groep is groter dan menigeen denkt!

Kortom: mooi initiatief, gemiste kans.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door HHR »

Het is natuurlijk ook een heel veilig onderwerp.
Zo kun je met vertegenwoordigers uit zes kerkverbanden een boekje gezamenlijk uitbrengen.
Ik krijg dan meer het gevoel dat het vooral voor de bühne is.

Wees eens creatief. Schrijf zo'n boekje met allemaal een stukje over de Prediking of de Doop of Wedegeboorte en geloof.
En dan eerlijk laten zien waar men ook verschillend over denkt.
Dat kunnen jongeren uit 2024 echt wel handelen . En is juist leerzaam.

Daarnaast, even los van bovenstaande, denk ik dat er haast geboden is om in onze gezindte doordenking te hebben over ethische vraagstukken die nu als een stortvloed over ons heen komen, hoe als christen staan tov van gebruik en ontwikkeling: AI, Robotica of hersenimplantaten?
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef: 17 feb 2024, 08:55
DDD schreef: 17 feb 2024, 00:45
Ararat schreef:
MGG schreef: 14 feb 2024, 22:53 https://www.rd.nl/artikel/1052821-ambts ... r-eindtijd

Iemand de brochure al gelezen?
Ik heb 'm gelezen. Ik vind laatste zinnen in het voorwoord eigenlijk het mooiste gedeelte van de brochure: "Vanwege die God is er hoop! Hoe donker ook de tijd, hoe donker ook misschien jouw leven, er is een levende Zaligmaker vol van genade en waarheid. We wensen je van harte de zegen van de Heere toe."
Bedoel je dat er weinig zinnigs in staat?
Dat gaat iets te ver. Er staan veel zinnige dingen in en het initiatief is mooi. Echter:

Ik schat dat er zo'n 8400 woorden geschreven staan. Dat is dus een klein uur lezen. Dat gaan veruit de meeste jongeren niet doen. Zeker niet met dit thema. Ik denk dat de schrijvers teveel verwachten van onze jongeren (en hun ouders)

Verder hebben de schrijvers in mijn ogen hun best gedaan om aan te sluiten bij de jongeren. Ze zijn actueel en gebruiken de bekende voorbeelden. Daar haken sommigen juist op af. Wéér die telefoon, enz. erbij gesleept.

Eigenlijk is het een tijdrede in 6 delen waarvan ik me afvraag of de jongeren worden aangesproken op hun angst voor de wederkomst, of het verlangen naar God die wederkomt. Want die laatste groep is groter dan menigeen denkt!

Kortom: mooi initiatief, gemiste kans.
Ik heb inmiddels delen gelezen. Absoluut een mooi initiatief. Met de kids een stukje gelezen. Dat lukte zowaar. Maar wat is de reactie van de puber op de inleiding 'tsjonge, waarom moet het altijd zo depressief'. Ik denk dat dat aansluit bij wat je boven aangeeft: 'spreek je aan op angst, of gaat het juist om het verlangen naar de Heere die ook onze jongeren nog kan en wil bekeren tot Hem aan te wakkeren'.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zeeuw »

HHR schreef: 17 feb 2024, 09:08 Het is natuurlijk ook een heel veilig onderwerp.
Zo kun je met vertegenwoordigers uit zes kerkverbanden een boekje gezamenlijk uitbrengen.
Ik krijg dan meer het gevoel dat het vooral voor de bühne is.

Wees eens creatief. Schrijf zo'n boekje met allemaal een stukje over de Prediking of de Doop of Wedegeboorte en geloof.
En dan eerlijk laten zien waar men ook verschillend over denkt.
Dat kunnen jongeren uit 2024 echt wel handelen . En is juist leerzaam.

Daarnaast, even los van bovenstaande, denk ik dat er haast geboden is om in onze gezindte doordenking te hebben over ethische vraagstukken die nu als een stortvloed over ons heen komen, hoe als christen staan tov van gebruik en ontwikkeling: AI, Robotica of hersenimplantaten?
Dat denk ik ook. Dat laatste gebeurt overigens onder jongeren en docenten m.i. behoorlijk.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ararat »

Zeeuw schreef: 17 feb 2024, 12:49
Ararat schreef: 17 feb 2024, 08:55
DDD schreef: 17 feb 2024, 00:45
Ararat schreef: Ik heb 'm gelezen. Ik vind laatste zinnen in het voorwoord eigenlijk het mooiste gedeelte van de brochure: "Vanwege die God is er hoop! Hoe donker ook de tijd, hoe donker ook misschien jouw leven, er is een levende Zaligmaker vol van genade en waarheid. We wensen je van harte de zegen van de Heere toe."
Bedoel je dat er weinig zinnigs in staat?
Dat gaat iets te ver. Er staan veel zinnige dingen in en het initiatief is mooi. Echter:

Ik schat dat er zo'n 8400 woorden geschreven staan. Dat is dus een klein uur lezen. Dat gaan veruit de meeste jongeren niet doen. Zeker niet met dit thema. Ik denk dat de schrijvers teveel verwachten van onze jongeren (en hun ouders)

Verder hebben de schrijvers in mijn ogen hun best gedaan om aan te sluiten bij de jongeren. Ze zijn actueel en gebruiken de bekende voorbeelden. Daar haken sommigen juist op af. Wéér die telefoon, enz. erbij gesleept.

Eigenlijk is het een tijdrede in 6 delen waarvan ik me afvraag of de jongeren worden aangesproken op hun angst voor de wederkomst, of het verlangen naar God die wederkomt. Want die laatste groep is groter dan menigeen denkt!

Kortom: mooi initiatief, gemiste kans.
Ik heb inmiddels delen gelezen. Absoluut een mooi initiatief. Met de kids een stukje gelezen. Dat lukte zowaar. Maar wat is de reactie van de puber op de inleiding 'tsjonge, waarom moet het altijd zo depressief'. Ik denk dat dat aansluit bij wat je boven aangeeft: 'spreek je aan op angst, of gaat het juist om het verlangen naar de Heere die ook onze jongeren nog kan en wil bekeren tot Hem aan te wakkeren'.
Ik ga het volgende week eens navragen bij de pubers. Ik ben bang dat ik hetzelfde terugkrijg als bij jou en Zita te lezen is.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Plaats reactie