Beroepingswerk discussie [2]

Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Curatorium »

Welke gemeenten in die regio zijn op weg naar samenvoeging? Aalst en Poederoijen functioneren prima op zichzelf. De leden van Breda zijn lid geworden te Dordrecht en Sprang-Capelle als ik me niet vergis.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Tiberius »

En weer loopt de beroepingswerkdiscussie na enkele pagina's uit op asociale en respectloze berichten; die ik overigens inmiddels verwijderd heb.
Beschouw dit maar als een laatste waarschuwing, voordat de beroepingswerkdiscussie weer eens gesloten wordt. Dit keer voor 6 weken.
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DGG »

Wat is jullie mening over gemeentes die jaar in, jaar uit, dezelfde dominee minimaal één keer per jaar beroepen (2 keer achter elkaar mag niet, dus meestal zit er één andere predikant/kandidaat tussen en soms wat meer.)
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jeremiah »

DGG schreef:Wat is jullie mening over gemeentes die jaar in, jaar uit, dezelfde dominee minimaal één keer per jaar beroepen (2 keer achter elkaar mag niet, dus meestal zit er één andere predikant/kandidaat tussen en soms wat meer.)
Dat kan toch niet? Een predikant is toch maar een beperkte periode beroepbaar?
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DGG »

Jeremiah schreef:
DGG schreef:Wat is jullie mening over gemeentes die jaar in, jaar uit, dezelfde dominee minimaal één keer per jaar beroepen (2 keer achter elkaar mag niet, dus meestal zit er één andere predikant/kandidaat tussen en soms wat meer.)
Dat kan toch niet? Een predikant is toch maar een beperkte periode beroepbaar?
Natuurlijk, maar zolang hij beroepbaar is (en geen beroep aanneemt naar een andere gemeente), wordt hij, jaar in, jaar uit beroepen, door een gemeente.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Bruna »

DGG schreef:
Jeremiah schreef:
DGG schreef:Wat is jullie mening over gemeentes die jaar in, jaar uit, dezelfde dominee minimaal één keer per jaar beroepen (2 keer achter elkaar mag niet, dus meestal zit er één andere predikant/kandidaat tussen en soms wat meer.)
Dat kan toch niet? Een predikant is toch maar een beperkte periode beroepbaar?
Natuurlijk, maar zolang hij beroepbaar is (en geen beroep aanneemt naar een andere gemeente), wordt hij, jaar in, jaar uit beroepen, door een gemeente.
Dat de kerkenraad het goede tweetal zet. Anders zou immers door de leden deze niet elk jaar gestemd worden.
Aan de andere kant zou je moeten proberen iedereen aan bod te laten komen.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door GGBeroopingswerk »

Vooropgesteld: Ik ben blij voor Brakel.

Toch vind ik het jammer dat de kleine gemeenten niet aan het beroepen zijn gegaan toen kandidaat Al-Chalabi beroepbaar werd gesteld. Een vrijgezelle man heeft een veel lager tractement nodig dan een predikant met een heel gezin. Wordt daar binnen de GG eigenlijk onderscheid gemaakt? Ik weet van mensen in de OGG, waar er in de nodige gemeenten 'op de zak' gepreekt wordt, dat mensen wel kijken naar dergelijke situaties bij het deponeren van geld in de collectezak met een 'P'. Zo is bekend van een gemeente waar student Klok (meer dan 10 kinderen) soms tweemaal zoveel geld kreeg voor een preekbeurt dan de kinderloze student Monster.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

Alleenstaanden maken ook erg veel kosten. Ik ben het hier daarom helemaal niet mee eens. Als je als predikant je huis en de tuin wekelijks wilt bijhouden, heb je zeker 15 uur in de week hulp nodig, om daar maar eens mee te beginnen.

Los daarvan vind ik het wat vreemd om mensen te belonen al naar gelang van hun thuissituatie. Dat geeft denk ik al snel scheve gezichten. Ik begrijp wel dat het geen beloning is, maar een gift, maar dan nog.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door eilander »

DDD schreef:Alleenstaanden maken ook erg veel kosten. Ik ben het hier daarom helemaal niet mee eens. Als je als predikant je huis en de tuin wekelijks wilt bijhouden, heb je zeker 15 uur in de week hulp nodig, om daar maar eens mee te beginnen.

Los daarvan vind ik het wat vreemd om mensen te belonen al naar gelang van hun thuissituatie. Dat geeft denk ik al snel scheve gezichten. Ik begrijp wel dat het geen beloning is, maar een gift, maar dan nog.
Je kunt natuurlijk je vragen hebben bij het concept 'op de zak preken'. Maar los daarvan, binnen dat systeem vind ik het wel mooi als er enigszins gekeken wordt naar de financiële behoeften van de prediker. Als de mensen die hierover niets mógen zeggen, het ook niet doen, komen er absoluut geen scheve gezichten.

Enne.... over de vergelijking tussen de kosten van een alleenstaande en de kosten van een (groot) gezin moet je toch nog eens nadenken. Daar zit echt heel erg veel verschil in.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door merel »

Ik ben ook meer een voorstander van een vast salaris dan een voorkeursbehandeling naar gelang wie er preekt. Een vast salaris kan je objectief vaststellen op basis van leeftijd, ervaring, werkzaamheden etc. Net zoals in de 'normale' wereld/werksituatie.

@ DDD
Beetje offtopic, maar 15! uur hhh per week is wel heel veel hoor voor een alleenstaande. Dat zou net zoals bij iedereen ook gewoon 3 uur hulp kunnen zijn. En waarom kan een alleenstaande ds ook niet wat zelf in zijn tuin rommelen, net zoals iedereen
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Tiberius »

merel schreef:@ DDD
Beetje offtopic, maar 15! uur hhh per week is wel heel veel hoor voor een alleenstaande.
Mogelijk is weleerwaarde niet zo handig in huis en tuin.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
merel schreef:@ DDD
Beetje offtopic, maar 15! uur hhh per week is wel heel veel hoor voor een alleenstaande.
Mogelijk is weleerwaarde niet zo handig in huis en tuin.
De pastoor had altijd een dienstmeisje in huis, voor dag en nacht.
merel schreef:maar 15! uur hhh per week is wel heel veel hoor voor een alleenstaande. Dat zou net zoals bij iedereen ook gewoon 3 uur hulp kunnen zijn
Dat is wel heel erg basic. In die tijd kun je alleen het "grove werk" doen.
Stel dat je een was aanzet als je komt, kun je die niet droog hebben voordat je weg gaat, laat staan gestreken.
Eén keer per week stofzuigen is veel te weinig voor een pastorie (met aanloop).
Ik denk dat hij dan meer geholpen is met elke dag één a anderhalf uur of zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Tiberius schreef:
merel schreef:@ DDD
Beetje offtopic, maar 15! uur hhh per week is wel heel veel hoor voor een alleenstaande.
Mogelijk is weleerwaarde niet zo handig in huis en tuin.
De pastoor had altijd een dienstmeisje in huis, voor dag en nacht.
merel schreef:maar 15! uur hhh per week is wel heel veel hoor voor een alleenstaande. Dat zou net zoals bij iedereen ook gewoon 3 uur hulp kunnen zijn
Dat is wel heel erg basic. In die tijd kun je alleen het "grove werk" doen.
Stel dat je een was aanzet als je komt, kun je die niet droog hebben voordat je weg gaat, laat staan gestreken.
Eén keer per week stofzuigen is veel te weinig voor een pastorie (met aanloop).
Ik denk dat hij dan meer geholpen is met elke dag één a anderhalf uur of zo.
Ook een alleenstaande kan best z'n (m/v) handjes laten wapperen in het huishouden, lijkt mij. Ik kan het zelf in ieder geval wel, en als ik om me heen kijk ben ik echt geen uitzondering. Een dominee is na de bevestigingsdienst niet plotsklaps onbekwaam tot het aanzetten van een was of tot het stofzuigen van een woonkamer.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door merel »

Precies! Iedereen kan zijn eigen huishouden naast zijn werkzaamheden doen. Waarom zou een ds daar onbekwaam voor zijn. Voordat hij ds werd, redde hij zich toch ook?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Orchidee »

Precies, ik ben vaak ook "onbekwaam" maar moet het ook zelf zien te rooien met m,n gezin hoor en dan is niet altijd alles even spic en span.
Moet dat bij een predikant wel dan?
Als een predikant alleen is, kan hij het zelf netjes/opgeruimd houden en als er kinderen zijn: wie valt er dan over wat speelgoed enzo
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gesloten