Beroepingswerk discussie [2]

Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Vorst »

Ja wat dacht jij dan?
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Reiziger »

Hohoho, voordat we allerlei valse beschuldigingen gaan uiten aan het adres van predikanten over geld: ik meen dat een predikant, waar hij ook preekt, hetzelfde tarief krijgt voor een preekbeurt, van Eindhoven tot Rijssen-Zuyd
DDD
Berichten: 28814
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

Dat geloof ik niet. Volgens mij zijn er wel degelijk verschillen in betalingen.

Predikanten in de PKN krijgen alleen een onkostenvergoeding, maar in de GG worden ze wel betaald. Niet veel, maar het is ook extra natuurlijk.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door GGBeroopingswerk »

Jan Vogel schreef:
GerGem schreef:Even een andere vraag.

Ds. P. van Veen.
Preekt hij nog in Benthuizen ?
Ik hoorde hem bij oudjaar in Waddinxveen terwijl het in Benthuizen leeskerk was.
En bij kerktijden.nl zie ik hem bij feestdagen ook ergens elders.
OGG's vermelden vaak hun kerkdiensten niet op kerktijden. Daarover is het al eerder een keer gegaan in deze discussie of een ander item.
D.V. 15 januari preekt ds. van Veen gewoon in Benthuizen. Het zal dus wel aan het doorgeven van de preekvoorziener liggen.
Vanwege de nood van de vele vacante gemeenten heeft hij met zijn kerkenraad afgesproken ongeveer om de andere zondag elders te preken, als ook regelmatig op feestdagen.
CvdW
Berichten: 2958
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door CvdW »

DDD schreef:Dat geloof ik niet. Volgens mij zijn er wel degelijk verschillen in betalingen.

Predikanten in de PKN krijgen alleen een onkostenvergoeding, maar in de GG worden ze wel betaald. Niet veel, maar het is ook extra natuurlijk.
Bij GG rond de 200 euro per preekbeurt plus reiskostenvergoeding. Reken even mee.
In meerdere gemeenten wordt dezelfde preek gehouden. Stel vijf externe gemeenten, dus vijf maal tweehonderd is duizend euro. De preekvoorbereiding valt onder salaris van eigen gemeente. Dus zeer royaal betaald.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23871
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door refo »

Forummer schreef:Hohoho, voordat we allerlei valse beschuldigingen gaan uiten aan het adres van predikanten over geld: ik meen dat een predikant, waar hij ook preekt, hetzelfde tarief krijgt voor een preekbeurt, van Eindhoven tot Rijssen-Zuyd
Plus reiskosten.
DDD
Berichten: 28814
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

CvdW schreef:
DDD schreef:Dat geloof ik niet. Volgens mij zijn er wel degelijk verschillen in betalingen.

Predikanten in de PKN krijgen alleen een onkostenvergoeding, maar in de GG worden ze wel betaald. Niet veel, maar het is ook extra natuurlijk.
Bij GG rond de 200 euro per preekbeurt plus reiskostenvergoeding. Reken even mee.
In meerdere gemeenten wordt dezelfde preek gehouden. Stel vijf externe gemeenten, dus vijf maal tweehonderd is duizend euro. De preekvoorbereiding valt onder salaris van eigen gemeente. Dus zeer royaal betaald.
Dat is maar net hoe je dat bekijkt. Dat is een uurtarief dat lager is dan dat van mijn garage, al moet deze daar ook andere kosten van betalen, natuurlijk.

Het is overigens in de GG als je niet heel vaak ruilt echt onmogelijk om vijf keer dezelfde preek te houden. Je moet er sowieso al zes tot acht per maand maken voor de eigen gemeente. Als je op zondag één keer extra preekt, kun je elke preek misschien twee keer gebruiken, gemiddeld dan. En sommige dominees preken ook door de weeks. Dan kun je nog wat extra preken. Maar dominees die door de weeks preken, preken soms op zondag maar twee keer. Dus ik denk dat je rekensom niet deugt.
CvdW
Berichten: 2958
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door CvdW »

Uiteraard zal het niet voor alle predikanten gelden, maar kijk is op kerktijden.nl en neem bijv. ds. J. van Belzen. Zondags drie keer en doordeweeks nagenoeg standaard twee keer per week tijdens verenigingsseizoen in zomertijd drie keer per week.
Ds. G.J. Baan heeft dit ook. Het gaat er mij niet om gelijk te hebben, maar binnen GG wordt zeer royaal betaald. Ik zie liever dat ze meer tijd besteden in de studeerkamer.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10610
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Ad Anker »

CvdW schreef:Uiteraard zal het niet voor alle predikanten gelden, maar kijk is op kerktijden.nl en neem bijv. ds. J. van Belzen. Zondags drie keer en doordeweeks nagenoeg standaard twee keer per week tijdens verenigingsseizoen in zomertijd drie keer per week.
Ds. G.J. Baan heeft dit ook. Het gaat er mij niet om gelijk te hebben, maar binnen GG wordt zeer royaal betaald. Ik zie liever dat ze meer tijd besteden in de studeerkamer.
Ds. Baan preekt nooit doordeweeks. Wel 4x op zondag meestal.
CvdW
Berichten: 2958
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door CvdW »

Eeen beetje kinderachtig. Op kerktijden.nl zie ik toch ook doordeweekse dagen. In het verleden preekte hij doordeweeks wel.
Wellicht heeft het te maken zoals in het interview stond dat hij dagelijks 3 a 4 uur studeert op muziekinstrument(en). Is hij al klaar met zijn promotie op muziekgebied?

http://www.digibron.nl/search/detail/5a ... t-cantates
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Curatorium »

CvdW schreef:Eeen beetje kinderachtig. Op kerktijden.nl zie ik toch ook doordeweekse dagen.
Dan kijk je toch wel bij de verkeerde predikant? Ik zie geen doordeweekse preekbeurten, niet zijnde op christelijke feestdagen. Het is trouwens wel een grote zegen dat zo'n evangelieprediker de energie en de kracht van boven krijgt om vier keer te preken, met oog op de vacante gemeenten. Het is niet meer vanzelfsprekend dat een predikant drie maal preekt per zondag, begrijpelijk overigens.
DDD
Berichten: 28814
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

CvdW schreef:Eeen beetje kinderachtig. Op kerktijden.nl zie ik toch ook doordeweekse dagen. In het verleden preekte hij doordeweeks wel.
Wellicht heeft het te maken zoals in het interview stond dat hij dagelijks 3 a 4 uur studeert op muziekinstrument(en). Is hij al klaar met zijn promotie op muziekgebied?

http://www.digibron.nl/search/detail/5a ... t-cantates
Zeg hoor eens. Ik dacht precies hetzelfde: hij preekt nooit door de weeks. Dus ik vond jouw opmerking eerder kinderachtig.

Los daarvan: vanwaar nu weer dit gezeur? Een dominee wordt voor 40 uur betaald. Het mogen er best een keer 50 zijn. Maar dat is echt wel genoeg hoor.
DDD
Berichten: 28814
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

Curatorium schreef:
CvdW schreef:Eeen beetje kinderachtig. Op kerktijden.nl zie ik toch ook doordeweekse dagen.
Dan kijk je toch wel bij de verkeerde predikant? Ik zie geen doordeweekse preekbeurten, niet zijnde op christelijke feestdagen. Het is trouwens wel een grote zegen dat zo'n evangelieprediker de energie en de kracht van boven krijgt om vier keer te preken, met oog op de vacante gemeenten. Het is niet meer vanzelfsprekend dat een predikant drie maal preekt per zondag, begrijpelijk overigens.
Toch begrijp ik dat niet zo goed. Ik zou denk ik ook vier keer op een zondag kunnen preken. Je bent totaal nog niet één uur aan het woord (althans, als je je een beetje weet in te perken). Leerkrachten moeten heel wat langer én lichamelijk zwaarder werk verrichten. Want ik begrijp dat de eeuwige dingen zwaar wegen, maar verder is het vrij eenvoudig orde houden in de kerk.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jongere »

CvdW schreef:Ds. G.J. Baan heeft dit ook. Het gaat er mij niet om gelijk te hebben, maar binnen GG wordt zeer royaal betaald. Ik zie liever dat ze meer tijd besteden in de studeerkamer.
Ik vind dat predikanten een opslag verdienen. Als week in week uit je functioneren op refoforum wordt besproken, mag je daar best wat extra's voor krijgen.
CvdW
Berichten: 2958
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door CvdW »

Curatorium schreef:
CvdW schreef:Eeen beetje kinderachtig. Op kerktijden.nl zie ik toch ook doordeweekse dagen.
Dan kijk je toch wel bij de verkeerde predikant? Ik zie geen doordeweekse preekbeurten, niet zijnde op christelijke feestdagen. Het is trouwens wel een grote zegen dat zo'n evangelieprediker de energie en de kracht van boven krijgt om vier keer te preken, met oog op de vacante gemeenten. Het is niet meer vanzelfsprekend dat een predikant drie maal preekt per zondag, begrijpelijk overigens.
Om 14.00 uur preken in Rilland en 16.00 uur preken in Vlissingen. Snelheidsovertreding?
Gesloten