Beroepingswerk discussie [2]

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Ad Anker »

mulder schreef:
Ad Anker schreef: Dit is gewoon cultuur. Dat zie je alleen bij de GG/GGiN en OGG. Kandidaten worden beroepbaar gesteld en krijgen dan een regen van beroepen waaruit blijkt dat het kerkverband aardig homogeen is. Er is voor elk wat wils, op een paar uitzonderingen na. Niet te overspannen over doen.
dan is de cultuur wel veranderd! vroeger duurde dat toch langer. dat is raar want onze God is toch een God van orde?
Wat is er onordelijk aan de huidige gang van zaken? Kandidaten dienen binnen 6 weken te beslissen en dat hebben ze gevieren keurig gedaan!
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Reiziger »

Dus als ik het goed begrijp moesten deze vier vóór 31 juli een beroep hebben aangenomen?
En wat als ze dat niet hadden gedaan?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Wandelende »

Forummer schreef:Dus als ik het goed begrijp moesten deze vier vóór 31 juli een beroep hebben aangenomen?
En wat als ze dat niet hadden gedaan?
Je moet ergens een grens stellen.
Ik weet niet de exacte procedure in deze zaak.
Echter vervalt de periode van een beroep na 6 weken. Dat is alleen bij het beroepen van een kandidaat.
Het beroep op een dienstdoende predikant binnen de GG is in de regel een beslissingstermijn van 3 weken.
(~)
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Reiziger »

Wandelende schreef:
Forummer schreef:Dus als ik het goed begrijp moesten deze vier vóór 31 juli een beroep hebben aangenomen?
En wat als ze dat niet hadden gedaan?
Je moet ergens een grens stellen.
Ik weet niet de exacte procedure in deze zaak.
Echter vervalt de periode van een beroep na 6 weken. Dat is alleen bij het beroepen van een kandidaat.
Het beroep op een dienstdoende predikant binnen de GG is in de regel een beslissingstermijn van 3 weken.
Vervalt de periode? Wat bedoelt u daarmee?
Is het beroep dan niet meer geldig, of geldt het dan als niet uitgebracht?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Wandelende »

Forummer schreef:
Wandelende schreef:
Forummer schreef:Dus als ik het goed begrijp moesten deze vier vóór 31 juli een beroep hebben aangenomen?
En wat als ze dat niet hadden gedaan?
Je moet ergens een grens stellen.
Ik weet niet de exacte procedure in deze zaak.
Echter vervalt de periode van een beroep na 6 weken. Dat is alleen bij het beroepen van een kandidaat.
Het beroep op een dienstdoende predikant binnen de GG is in de regel een beslissingstermijn van 3 weken.
Vervalt de periode? Wat bedoelt u daarmee?
Is het beroep dan niet meer geldig, of geldt het dan als niet uitgebracht?
Met "vervalt de periode" bedoel ik "eindigt de periode van het beroep".
Nogmaals, die procedure ken ik niet exact. Maar ik weet dat in onze eigen gemeente het beroep bewust met einddatum wordt uitgebracht. Wanneer een dominee niet tijdig kan beslissen is de normale gang van zaken dat hij een periode van uitstel aanvraagt.
Dus wanneer de einddatum is geweest zal er vast en zeker contact zijn met de kerkenraad en de dominee. Wellicht dat een kerkenraadslid meer duidelijkheid kan geven over de precieze afspraken omtrent dergelijke procedures.
(~)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door refo »

Volgens mij is er geen nieuwe regel gesteld, maar is Burggraaf te kennen gegeven dat hij binnen zoveel tijd een beroep moest aannemen. Blijkbaar is er geen behoefte aan wandelende kandidaten.
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Bruna »

Ik vind wel dat je alle gemeenten de tijd moet geven om te beroepen. Als kandidaat weet je toch niet van tevoren welke beroepen je krijgt. Wellicht is er nog een beroep onderweg geweest en als je dan al zo snel aanneemt dan neem je het beroep van andere gemeenten - wat ook gedaan wordt in biddend opzien- niet serieus. Ik vindt dat een kandidaat rustig alle beroepsbrieven, toelichting van kerkenraden op dit beroep, etc moet overwegen voordat een beroep wordt aangenomen.

Bepaalde gemeenten hebben nu geen kans gehad en bij veel gemeenten was de keus al ingeperkt door het snelle aannemen.

Verder - is mijn gevoel - dat het snel aannemen door de 1e kandidaat, heeft gezorgd dat ook de andere kandidaten sneller een beroep zijn aan gaan nemen. Immers niets menselijks is ons - en ook de kandidaten niet - vreemd. Het werkt op de psyche dat je studiegenoot/genoten al snel beslissen en dan komt er meer druk op jezelf om ook sneller te gaan beslissen.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Vorst »

Helemaal eens met je post Bruna.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jantje »

Bruna schreef:Ik vind wel dat je alle gemeenten de tijd moet geven om te beroepen. Als kandidaat weet je toch niet van tevoren welke beroepen je krijgt. Wellicht is er nog een beroep onderweg geweest en als je dan al zo snel aanneemt dan neem je het beroep van andere gemeenten - wat ook gedaan wordt in biddend opzien- niet serieus. Ik vindt dat een kandidaat rustig alle beroepsbrieven, toelichting van kerkenraden op dit beroep, etc moet overwegen voordat een beroep wordt aangenomen.

Bepaalde gemeenten hebben nu geen kans gehad en bij veel gemeenten was de keus al ingeperkt door het snelle aannemen.

Verder - is mijn gevoel - dat het snel aannemen door de 1e kandidaat, heeft gezorgd dat ook de andere kandidaten sneller een beroep zijn aan gaan nemen. Immers niets menselijks is ons - en ook de kandidaten niet - vreemd. Het werkt op de psyche dat je studiegenoot/genoten al snel beslissen en dan komt er meer druk op jezelf om ook sneller te gaan beslissen.
Het gaat er niet om wat wij vinden, maar wat God vindt!
Het was in Zijn raad en volvoering en Zijn weg dat de kandidaten het, menselijk gezien, snel aannamen. Bij God is én dag is duizend jaar en duizend jaar als één dag. Hij is niet aan tijd en plaats gebonden. Dus laten we dan Hem ook vrij zijn in Zijn almacht.
De kandidaten wisten, gezien het snelle aannemen, al naar welke gemeente ze moesten, vóórdat die hen had beroepen. Dan is het toch logisch dat je niet langer wacht dan nodig is? Als kand. De Kok nou had gewacht tot dinsdag Middelharnis hem had beroepen, en hij nam woensdagavond aanstaande het alsnog naar Westkapelle aan, dan had dat toch ook niets veranderd? Nu konden juist de gemeenten van Uddel, Slikkerveer en Middelwatering nog een andere dominee beroepen. En het feit dat men het 'opmerkelijk' vind dat in Middelwatering er een ander tweetal stond als kand. Huisman en kand. De Kok, is ook onzin. Als het goed is, gaat het niet in eerste instantie om de persoon, maar om het Woord. En het lijkt me, dat je er ook gewoon rekening mee moet houden dát het mogelijk is dat één of meerderen van de kandidaten een beroep aanneemt en je een 'reserve-tweetal' achter de hand hebt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:
Bruna schreef:Ik vind wel dat je alle gemeenten de tijd moet geven om te beroepen. Als kandidaat weet je toch niet van tevoren welke beroepen je krijgt. Wellicht is er nog een beroep onderweg geweest en als je dan al zo snel aanneemt dan neem je het beroep van andere gemeenten - wat ook gedaan wordt in biddend opzien- niet serieus. Ik vindt dat een kandidaat rustig alle beroepsbrieven, toelichting van kerkenraden op dit beroep, etc moet overwegen voordat een beroep wordt aangenomen.

Bepaalde gemeenten hebben nu geen kans gehad en bij veel gemeenten was de keus al ingeperkt door het snelle aannemen.

Verder - is mijn gevoel - dat het snel aannemen door de 1e kandidaat, heeft gezorgd dat ook de andere kandidaten sneller een beroep zijn aan gaan nemen. Immers niets menselijks is ons - en ook de kandidaten niet - vreemd. Het werkt op de psyche dat je studiegenoot/genoten al snel beslissen en dan komt er meer druk op jezelf om ook sneller te gaan beslissen.
Het gaat er niet om wat wij vinden, maar wat God vindt!
Het was in Zijn raad en volvoering en Zijn weg dat de kandidaten het, menselijk gezien, snel aannamen. Bij God is én dag is duizend jaar en duizend jaar als één dag. Hij is niet aan tijd en plaats gebonden. Dus laten we dan Hem ook vrij zijn in Zijn almacht.
De kandidaten wisten, gezien het snelle aannemen, al naar welke gemeente ze moesten, vóórdat die hen had beroepen. Dan is het toch logisch dat je niet langer wacht dan nodig is? Als kand. De Kok nou had gewacht tot dinsdag Middelharnis hem had beroepen, en hij nam woensdagavond aanstaande het alsnog naar Westkapelle aan, dan had dat toch ook niets veranderd? Nu konden juist de gemeenten van Uddel, Slikkerveer en Middelwatering nog een andere dominee beroepen. En het feit dat men het 'opmerkelijk' vind dat in Middelwatering er een ander tweetal stond als kand. Huisman en kand. De Kok, is ook onzin. Als het goed is, gaat het niet in eerste instantie om de persoon, maar om het Woord. En het lijkt me, dat je er ook gewoon rekening mee moet houden dát het mogelijk is dat één of meerderen van de kandidaten een beroep aanneemt en je een 'reserve-tweetal' achter de hand hebt.
Je stelt hier de kandidaten op zo'n hoge plaats, alsof zij geen mensen zijn en geen fouten kunnen maken in het aannemen van een beroep. Als zij in het beroepingswerk onfeilbaar zijn, zijn ze dat dan ook in het verdere van hun loopbaan?
Zeker wordt alles bestuurd, maar er gebeuren ook zaken die eigenlijk anders zouden moeten, maar onder Gods toelating, en zeker - dat heeft ook weer een doel. Ik zeg niet dat ze niet naar die gemeenten moeten welke beroepen ze nu hebben aangenomen maar alleen de manier waarop.

De kerkenraad stelt het 2-tal/3-tal/4-tal in biddend opzien. De ledenvergadering beroept na stemming 1 van de kandidaten - in biddend opzien. De kandidaten zijn kandidaat gesteld binnen het geheel van de Gereformeerde Gemeenten, ze moeten dan mijns inziens alle beroepen serieus bekijken en overwegen anders neem je zo'n ledenvergadering van een plaatselijke GerGem totaal niet serieus.

Als we dan consequent zouden zijn dan kunnen we beter vragen om de kandidaten die weten waar ze naar toe moeten dit aan te geven. Dan kan de ledenvergadering stemmen of dit akkoord is. De kandidaten die het nog niet weten daar kunnen de overige gemeenten dan nog op stemmen.

Of je moet het zo doen - dat voordat je als gemeente kunt beroepen, dan moeten er werkzaamheden zijn aan de troon der genade. Als er geen werkzaamheden zijn, kun je niet beroepen - zie Geldermalsen.
Laatst gewijzigd door Bruna op 24 jun 2017, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Orchidee »

Wel een hoogmoedige gedachte!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jantje »

Bruna schreef:
Jantje schreef:
Bruna schreef:Ik vind wel dat je alle gemeenten de tijd moet geven om te beroepen. Als kandidaat weet je toch niet van tevoren welke beroepen je krijgt. Wellicht is er nog een beroep onderweg geweest en als je dan al zo snel aanneemt dan neem je het beroep van andere gemeenten - wat ook gedaan wordt in biddend opzien- niet serieus. Ik vindt dat een kandidaat rustig alle beroepsbrieven, toelichting van kerkenraden op dit beroep, etc moet overwegen voordat een beroep wordt aangenomen.

Bepaalde gemeenten hebben nu geen kans gehad en bij veel gemeenten was de keus al ingeperkt door het snelle aannemen.

Verder - is mijn gevoel - dat het snel aannemen door de 1e kandidaat, heeft gezorgd dat ook de andere kandidaten sneller een beroep zijn aan gaan nemen. Immers niets menselijks is ons - en ook de kandidaten niet - vreemd. Het werkt op de psyche dat je studiegenoot/genoten al snel beslissen en dan komt er meer druk op jezelf om ook sneller te gaan beslissen.
Het gaat er niet om wat wij vinden, maar wat God vindt!
Het was in Zijn raad en volvoering en Zijn weg dat de kandidaten het, menselijk gezien, snel aannamen. Bij God is én dag is duizend jaar en duizend jaar als één dag. Hij is niet aan tijd en plaats gebonden. Dus laten we dan Hem ook vrij zijn in Zijn almacht.
De kandidaten wisten, gezien het snelle aannemen, al naar welke gemeente ze moesten, vóórdat die hen had beroepen. Dan is het toch logisch dat je niet langer wacht dan nodig is? Als kand. De Kok nou had gewacht tot dinsdag Middelharnis hem had beroepen, en hij nam woensdagavond aanstaande het alsnog naar Westkapelle aan, dan had dat toch ook niets veranderd? Nu konden juist de gemeenten van Uddel, Slikkerveer en Middelwatering nog een andere dominee beroepen. En het feit dat men het 'opmerkelijk' vind dat in Middelwatering er een ander tweetal stond als kand. Huisman en kand. De Kok, is ook onzin. Als het goed is, gaat het niet in eerste instantie om de persoon, maar om het Woord. En het lijkt me, dat je er ook gewoon rekening mee moet houden dát het mogelijk is dat één of meerderen van de kandidaten een beroep aanneemt en je een 'reserve-tweetal' achter de hand hebt.
Je stelt hier de kandidaten op zo'n hoge plaats, alsof zij geen mensen zijn en geen fouten kunnen maken in het aannemen van een beroep. Als zij in het beroepingswerk onfeilbaar zijn, zijn ze dat dan ook in het verdere van hun loopbaan?
Zeker wordt alles bestuurd, maar er gebeuren ook zaken die eigenlijk anders zouden moeten, maar onder Gods toelating, en zeker - dat heeft ook weer een doel. Ik zeg niet dat ze niet naar die gemeenten moeten welke beroepen ze nu hebben aangenomen maar alleen de manier waarop.

De kerkenraad stelt het 2-tal/3-tal/4-tal in biddend opzien. De ledenvergadering beroept na stemming 1 van de kandidaten - in biddend opzien. De kandidaten zijn kandidaat gesteld binnen het geheel van de Gereformeerde Gemeenten, ze moeten dan mijns inziens alle beroepen serieus bekijken en overwegen anders neem je zo'n ledenvergadering van een plaatselijke GerGem totaal niet serieus.

Als we dan consequent zouden zijn dan kunnen we beter vragen om de kandidaten die weten waar ze naar toe moeten dit aan te geven. Dan kan de ledenvergadering stemmen of dit akkoord is. De kandidaten die het nog niet weten daar kunnen de overige gemeenten dan nog op stemmen.

Of je moet het zo doen - dat voordat je als gemeente kunt beroepen, dan moeten er werkzaamheden zijn aan de troon der genade. Als er geen werkzaamheden zijn, kun je niet beroepen - zie Geldermalsen.
Ik vind dit erg kortzichtig.
Er wordt nu nét gedaan alsof alle aangenomen beroepen van de kandidaten te snel en dus mensenwerk zijn en het eigenlijk ánders had gemoeten; want ja, zó snel..., dat klopt toch eigenlijk niet... Maar dit is Gods weg en wij hebben maar te volgen! Zo simpel is het... En ja, de meeste gemeentes werden binnen 12 uur met een bedankje geantwoord. Maar áls een kandidaat nou door God bepaald is dat hij naar een gemeente moet, waarom zou hij dan al die andere gemeenten nog langer in spanning laten zitten tot voorbij het weekend? En dan wordt er zondag door al die gemeenten gebeden, terwijl de kandidaat het allang weet? Als een kandidaat het weet, waarom moet hij dan wachten? Omdat er een theoretische kans bestaat dat hij nog 10 beroepen krijgt? Het gaat er niet om dat alle gemeenten een 'kans' moeten krijgen en de kandidaat moet 'wachten'. God zendt Zijn knechten tot WIE Hij wil en WANNEER Hij wil en HOE Hij wil. Niet hoe wij het het best achten!!!
Laatst gewijzigd door Jantje op 24 jun 2017, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jantje »

Orchidee schreef:Wel een hoogmoedige gedachte!
Van wie?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door JCRyle »

@Jantje:

Zou je niet twee octaven lager gaan zitten? Je zegt namelijk hele grote woorden: Het is in Gods raad, het is Gods weg, het is hoe God het wilt dat het gaat! Zou je niet wat voorzichtiger zijn? Jij weet helemaal niet of het wel in Gods raad, weg of wil is. Of je moet pretenderen gelijk te zijn aan God?!

Overigens heeft Bruna gewoon gelijk. Deze kandidaten hebben veel te snel besloten. Men kan wel menen dat men naar een bepaalde gemeente moet, maar als de andere beroepen binnen komen kan de weg ook heel anders gaan. Daarom moet je maar niet te grote woorden gebruiken en daarom moeten kandidaten (die nog nooit eerder te maken hebben gehad met beroepingswerk) maar heel voorzichtig zijn in het wel of niet aannemen van een beroep. Denk daar maar even over na. En als je op gronden mag komen tot het besluit, laat het dan nog maar even sudderen. Dat was een terecht punt van Luther, laat het dan maar een weekje 'beproeven', voordat je iets aanneemt!

Overigens is je redenenering voor Capelle-Middelwatering en Ridderkerk-Slikkeveer niet heel plausibel. Als .. dan .. redeneringen moet je bij wegblijven, dat heeft totaal geen toegevoegde waarde.
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door claus »

Refo, er is indertijd wel terdege een nieuwe regel ingesteld. Predikanten krijgen en hadden dat ook al 3 weken bedenktijd en bij een kandidaat is dat gezet op 6 weken. Dat was een besluit van het curatorium, dat is overgenomen door de Generale Synode. Wijlen ds. W. Hage, curator en vaak synodelid, zei nogal eens: 'De gemeenten moeten hun tijd waarnemen. Volgens mijn overtuiging is dat dat ze een beroep moeten uitbrengen in de week nadat de kandidaten mogen beroepen worden. Niet later. Een kandidaat moet de gemeenten minimaal één week de gelegenheid bieden om beroepen uit te brengen, ook al mogen ze al weten naar welke gemeente ze mogen/moeten.' Wijze woorden!
Gesloten