Verontrustende berichten

-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Madel schreef:Uw verontrusting betreft vooral ook de afwijkingen in de kerken die niet genoemd zouden mogen worden. Zou u mij expliciet de volgende twee vragen hierover willen beantwoorden?

Kunt u mij een voorbeeld geven van een dwaling.
Kunt u de uiterste consequentie(s) van deze dwaling benoemen voor zowel de zender als toehoorders?

Daarbij ga ik er blindelings vanuit dat uw verontrusting oprecht is en dat de consequentie(s) navenant aan uw zorg zijn.
Waar ik benieuwd naar ben is in welk opzicht en bepaalde dwaling zorg kan dragen voor een bepaalde verontrusting. Door man en paard te noemen hoop ik daar wat meer zicht in te krijgen.

Zelf zie ik ook diverse dwalingen of vermeende dwalingen (vanuit mijn optiek/belevingswereld/waarheid) binnen tal van kerken, maar die dragen niet bij aan een bepaalde verontrusting. Uiteraard zal dat debet zijn aan een bepaald Godsbeeld. Graag zie ik een nadere toelichting tegemoet mbt een dwaling en de uiterste consequentie(s) hiervan.
Ik had een lang antwoord getypt. Kreeg telefoon, en werd gewaarschuwd om niet verder te gaan. Ik zei dit toch nog
even te willen beantwoorden.. en toen floepte ineens mijn hele verhaal weg. Toeval? Of heeft me dat wat te zeggen?
Indien ik het nuttig kan zijn wil ik het nog wel eens proberen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Madel
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:19

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Madel »

Graag zou ik uw reactie alsnog zien. Gewoon omdat ik oprecht geïnteresseerd ben in deze zaken. Dus van beide zijden verwacht ik met respect over dergelijke zaken te spreken.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Pimpelmees »

.

(ik zie dat mijn vraag al in een eerder bericht beantwoord is)
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Even duidelijk: Het gaat beslist niet over mijn optiek, belevingswereld of wat ook.
Als het u goeddunkt ga ik er vanavond niet meer mee beginnen want het ligt in de bedoeling een preek te beluisteren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Reiziger »

Sorry voor de late reactie, daar heb ik wel vaker een handje van.
Maar ik wilde toch graag laten weten dat ik het eens ben met Curatorium en dat ik het mooi vind hoe hij op nuchtere wijze de discussie aangaat.
Het is belangrijk in alles nuchter te blijven, en om niet op de persoon te spelen zal ik geen namen noemen, maar er zitten personen die geen nuchterheid betrachten.
Het is trouwens inderdaad wel triest hoe reformatorisch Nederland afdwaalt. Materialisme, toenemende schijnheiligheid en het verliezen van Christus' liefde krijgen steeds meer de overhand.
Zeer triest en duidelijke tekenen van verval. De jeugd haakt af, omdat zij niet dom is en dingen zoals schijnheiligheid goed opmerkt. Ook dwalingen, uiterlijk vertoon en doorslaan/-zakken op allerlei gebieden worden in toenemende mate zichtbaar.
Denk hierbij ook aan de GBS. Dat is nou echt eens een verontrustende situatie. Ze slaan door op allerlei gebieden en leggen de nadruk op de verschillen met de iets modernere flank van de gereformeerde gezindte.
Jammer.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jeremiah »

-DIA- schreef:Even duidelijk: Het gaat beslist niet over mijn optiek, belevingswereld of wat ook.
Als het u goeddunkt ga ik er vanavond niet meer mee beginnen want het ligt in de bedoeling een preek te beluisteren.
Ben best benieuwd naar uw antwoord..
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Jeremiah schreef:
-DIA- schreef:Even duidelijk: Het gaat beslist niet over mijn optiek, belevingswereld of wat ook.
Als het u goeddunkt ga ik er vanavond niet meer mee beginnen want het ligt in de bedoeling een preek te beluisteren.
Ben best benieuwd naar uw antwoord..
Kunt ik erin komen als ik zeg dat ik er een zwaar hoofd in heb, gezien de ervaring, en het me geen zaak van blijdschap is om hier nog iets te zeggen? Ik kan misschien beter een spelletje doen...?
Duidelijk: Wat ik zeg moet je niet geloven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Forummer schreef:(...)
Zeer triest en duidelijke tekenen van verval. De jeugd haakt af, omdat zij niet dom is en dingen zoals schijnheiligheid goed opmerkt. Ook dwalingen, uiterlijk vertoon en doorslaan/-zakken op allerlei gebieden worden in toenemende mate zichtbaar.
Denk hierbij ook aan de GBS. Dat is nou echt eens een verontrustende situatie. Ze slaan door op allerlei gebieden en leggen de nadruk op de verschillen met de iets modernere flank van de gereformeerde gezindte.
Jammer.
Dit is mij uit het hart gegrepen. De hardvochtigheid vanuit de GBS is wellicht deels een karaktergebrek van de betreffende schrijvers. Maar het zegt toch ook iets over de kittelachtigheid van gehoor in deze tijd. Ik lijd daar trouwens net zo goed aan. Het is alleen eenvoudiger om de gebreken van anderen waar te nemen.

Gelukkig zijn er op dit forum ook weer genoeg mensen die mijn gebreken willen uitmeten.
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DGG »

Aan Dia,
Ik begrijp uw verontrusting. Toch, als ik altijd dingen lees, bijvoorbeeld van jubilerende dominees, of wat één schreef over de gezangen 'Hoofd omhoog, het hart naar Boven', dan zeggen die dominees altijd dat God doorgaat met Zijn kerk vergaderende werk, dwars door alles heen en dat er verwachting is (Psalm 72). Wat ons het zwaarst moet wegen is onze eigen hart.

Verder reageert u zeer geërgerd op de reactie van één met het gedeelte uit Tessalonicenssen en de gezangen. Dit zou ongefundeerd zijn, schrijft u en bedoelt zijn 'om u aan te vallen'. Welnu, het is niet ongefundeerd, of wilt u beweren dat de Bijbel een ongefundeerd boek is?

Samengevat: we mogen ongerust zijn over de verontrustende berichten, betreffende leegloop van kerken, secularisatie (ook binnen onze gezindte), dwalingen van charismatische bewegingen (Jij daar!, Hart Cry, en niet in de laatste plaats de EO-jongerendag), beleid van kabinet m.b.t. zondagsrust, vrijheid van meningsuiting, et cetera, maar toch: we moeten niet moedeloos worden, want de HEERE zál doorgaan met Zijn werk zolang de zon en de maan er zullen zijn! Die belofte geldt ook nu nog!
Graag verzoek ik u, om ondanks dat u zegt dat we u niet moeten geloven, tóch een antwoord te geven op de eerdere gestelde vragen, die mislukten omdat u telefoneerde, en ook op mijn reactie.

Verder wil ik vragen of u wat meer hedendaagse bewoordingen wil gebruiken en wat minder ouderwetse termen wil gebruiken, want dat leest wat makkelijker.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verontrustende berichten

Bericht door CvdW »

DGG schreef:Verder wil ik vragen of u wat meer hedendaagse bewoordingen wil gebruiken en wat minder ouderwetse termen wil gebruiken, want dat leest wat makkelijker.
Mag een ieder op zijne wijze schrijven. DGG is waarschijnlijk 25 jaar en DIA rond de 60 jaar.
Ds. Smytegelt zou gezegd hebben: 'Span u een weinig in ....'.
DGG: leest u de oudvaders nog in oude druk. Of groeit u alleen op met sms-taal?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Terri »

Hart-cry :yahoo
Dit is wel heel modern :)
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DGG »

CvdW schreef:
DGG schreef:Verder wil ik vragen of u wat meer hedendaagse bewoordingen wil gebruiken en wat minder ouderwetse termen wil gebruiken, want dat leest wat makkelijker.
Mag een ieder op zijne wijze schrijven. DGG is waarschijnlijk 25 jaar en DIA rond de 60 jaar.
Ds. Smytegelt zou gezegd hebben: 'Span u een weinig in ....'.
DGG: leest u de oudvaders nog in oude druk. Of groeit u alleen op met sms-taal?
Praat u tegen uw familie ook: "Mocht het vandaag nog maar eens een weinigje regenen?" :haha Enne, nee, ik sms altijd in volledige taal. Sms is trouwens ook al weer achterhaald, maar dat even terzijde.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DGG »

Terri schreef:Hart-cry :yahoo
Dit is wel heel modern :)
Ik bedoel Heart-Cry...
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Benedictus
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 apr 2015, 13:21

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Benedictus »

Hier een artikel wat past bij dit topic. Zeer lezenswaardig!

http://www.refdag.nl/opinie/toegespitst ... t_1_530948
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DGG »

Benedictus schreef:Hier een artikel wat past bij dit topic. Zeer lezenswaardig!

http://www.refdag.nl/opinie/toegespitst ... t_1_530948
Dát bedoel ik nou ook!
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Gesloten