Drievoudig snoer en nationaal socialisme
Geplaatst: 09 mei 2016, 13:07
Naar aanleiding van twee boeken van Henk Tijssen, onder andere over NSB-predikant ds. Ekering, schreef dr. B.J. Spruyt een artikel in het RD. Natuurlijk gaat het in de boeken over de vraag hoe het kan dat predikanten zich aangetrokken voelden tot het nationaal-socialisme.
Spruyt zal ook spreken bij de presentatie van deze boeken. In het RD gaf hij een opmerkelijke verklaring voor deze aantrekkingskracht, nl. de gedachte van het drievoudig snoer. Deze predikanten hielden vast aan de gedachte God-Nederland-Oranje (een verbond), en omdat Nederland verder wegzonk in de zonde zou de aanval van Duitsland, en de bezetting Gods verbondswraak zijn. Daarom moest Nederland bukken onder het Duitse juk in plaats van zich verzetten.
Ik vraag me af of die gedachte van de verbondswraak ergens terug te vinden is. Spruyt gaf geen bron waarin dit letterlijk te vinden is.
Zelf kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat dit de verklaring was. Nederland wilde lang neutraal blijven, zoals in de eerste wereldoorlog; deze ds. Ekering was echter al in 1936 lid geworden van de NSB en ook duidelijk over zijn sympathie. Dat gaat véél verder dan "buigen onder Gods verbondswraak". Hij ging ook verder dan iemand als ds. Kersten, maar ook van ds. Kersten vraag ik me af of die verbondswraak een rol speelde. Tijssen noemt die verklaring ook niet.
Spruyt zal ook spreken bij de presentatie van deze boeken. In het RD gaf hij een opmerkelijke verklaring voor deze aantrekkingskracht, nl. de gedachte van het drievoudig snoer. Deze predikanten hielden vast aan de gedachte God-Nederland-Oranje (een verbond), en omdat Nederland verder wegzonk in de zonde zou de aanval van Duitsland, en de bezetting Gods verbondswraak zijn. Daarom moest Nederland bukken onder het Duitse juk in plaats van zich verzetten.
Ik vraag me af of die gedachte van de verbondswraak ergens terug te vinden is. Spruyt gaf geen bron waarin dit letterlijk te vinden is.
Zelf kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat dit de verklaring was. Nederland wilde lang neutraal blijven, zoals in de eerste wereldoorlog; deze ds. Ekering was echter al in 1936 lid geworden van de NSB en ook duidelijk over zijn sympathie. Dat gaat véél verder dan "buigen onder Gods verbondswraak". Hij ging ook verder dan iemand als ds. Kersten, maar ook van ds. Kersten vraag ik me af of die verbondswraak een rol speelde. Tijssen noemt die verklaring ook niet.