Kerk in slaap

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerk in slaap

Bericht door samanthi »

Vagari schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:Geef me nu eens een Bijbels voorbeeld, @ejvl. Tegenover alle voorbeelden die ik gegeven heb uit de Bijbel, heb ik er nog niet één van jou gezien.
Je hebt nog geen enkel bijbels voorbeeld aangedragen eilander als het gaat om het gebed voor een nieuwe wedergeboorte terwijl iemand al wedergeboren is.
Wel als het gaat om bekering, vernieuwing, geloof en dergelijke, maar daarover heb ik heel vaak gezegd dat dit juist wel moet.
Ik zie ook geen enkel bijbels voorbeeld, ook niet in psalm 51 bijvoorbeeld. David bidt daar om vergeving, vernieuwing, schuld uitdelgen en dergelijke maar zegt zeker niet dat hij God niet kent, geestelijk dood is, en daarom vraagt of hij God mag kennen, een nieuwe wedergeboorte.
Miskenning van wat God heeft gedaan?! Geen sprake van! De Heere ziet niets liever dan bedelaars, dat is de ware dankbaarheid. Want die mensen leven uit Christus.
Precies, bedelaars. Ook een bedelaar zal niet ontkennen dat hij wedergeboren is als hij door Christus gered is toch?

Dus jij vind dat als een wedergeboren christen vraagt om wedergeboorte, terwijl hij wedergeboren is, en dit weet, geen miskenning?
We hebben het dus niet over vergeving, vernieuwing, geloof, vertrouwen en dergelijke maar over de wedergeboorte, Christus kennen dus.
Jij maakt er wedergeboorte van. De discussie begon over een nieuw hart.
Eilander stelt dat een wedergeboren mens (als her recht ligt) het niet erg vindt te bidden om een nieuw hart. En dat bewijst hij o.a. met Psalm 51.

Juist als hij/zij door Christus is gekocht is hij/zij ook gewillig gemaakt om Hem te volgen en naar al Gods geboden te leven. En lukt dat met heel het hart?...... Dus waarom zal hij/zij vragen?
Ik denk dat alleen wedergeboren mensen kunnen bidden om een nieuw hart. Als je niet wedergeboren bent zit je er helemaal niet over in dat je hart God niet wil dienen. (En hiermee bedoel ik niet dat je wedergeboren bent als je denkt dat je er wel over treurt dat je God niet kunt dienen met je gehele hart. Maar dit is weer een andere discussie)

Lees ook eens zondag 33, 44 en 52
Kort Begrip: 69
Met verwijsteksten naar:

Psalmen 19:12 / STV
12 ‭‭( 19–13) Wie zou de afdwalingen‭²⁴‭ verstaan? Reinig mij van de verborgene‭²⁵‭ ‭afdwalingen‭.‭
Psalmen 51:10 / STV
10 ‭‭( 51–12) Schep‭²¹‭ mij een ‭rein‭ ‭hart‭, o God! en vernieuw in het binnenste van mij een vasten‭²²‭ geest.‭
Romeinen 7:14-15 / STV
14 ‭‭Want wij weten,‭⁴²‭ dat de wet geestelijk is,‭⁴³‭ maar ik ben vleselijk,‭⁴⁴‭ verkocht onder de zonde.‭⁴⁵‭‭ 15 ‭‭Want hetgeen ik doe,‭⁴⁶‭ dat ken ik niet;‭⁴⁷‭ want hetgeen ik wil,‭⁴⁸‭ dat doe ik niet,‭⁴⁹‭ maar hetgeen ik haat,‭⁵⁰‭ dat doe ik.‭
Romeinen 7:23 / STV
23 ‭‭Maar ik zie een andere wet in mijn leden,‭⁶⁰‭ welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds,‭⁶¹‭ en mij gevangen neemt onder de wet der zonde,‭⁶²‭ die in mijn leden is.‭
Galaten 5:17 / STV
17 ‭‭Want het vlees begeert tegen den Geest,‭⁶⁰‭ en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander,‭⁶¹‭ alzo dat gij niet doet,‭⁶²‭ hetgeen gij wildet.‭⁶³‭‭

DL: hoofdstuk 1:13
Uit het gevoel en de verzekerdheid van deze verkiezing nemen de kinderen Gods dagelijks meerder oorzaak om zichzelven voor God te verootmoedigen, de diepte van Zijn barmhartigheden te aanbidden, zichzelven te reinigen, en Hem, Die hen eerst zo uitnemend heeft liefgehad, wederom vuriglijk te beminnen.

We weten toch dat vlees hier niet verwijst naar een arm of been die zonden begaan? Maar dat vlees verwijst naar ons hele zijn? Net zoals hart verwijst naar ons zijn. Dat is de bron waar onze wil en doen uit voort komt. En als je dus een nieuw hart hebt gekregen van God in de zin van: stenen hart --> vlesen hart (Ezechiël 11:19) zul je ook steeds meer gaan vragen om een nieuw hart in de zin van: vlesen hart --> reinigen (want de zonde (o.a. ongeloof of onwil) doet nu pijn met een vlesen hart)

Psalmen 139:23-24 / STV
23 ‭‭Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten.‭ 24 ‭‭En zie, of bij mij een schadelijke‭⁴⁰‭ weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.‭⁴¹‭‭

http://www.kerkwebsys.nl/hhgalblasserd ... 6-0902.mp3
Is een nieuw hart niet hetzelfde als wedergeboorte?
Vernieuwing? Of zit ik er nu helemaal naast?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerk in slaap

Bericht door ejvl »

Precies. Ik heb al eerder gezegd dat ik dat als hetzelfde beschouw.
Als een nieuw hart als vernieuwing wordt bedoeld is daar natuurlijk niets mis mee.
Ik heb het al die tijd over het zien als wedergeboorte zoals ik meerdere malen gezegd heb.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerk in slaap

Bericht door Terri »

Er is verwarring over de betekenis van de woorden.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1242
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Kerk in slaap

Bericht door Klavart »

Terri schreef:Er is verwarring over de betekenis van de woorden.
Dat is een terugkerend/blijvend probleem wat voor veel verwarring zorgt.
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Kerk in slaap

Bericht door Martijn »

Mara schreef:Ik was bij een oude man en hij verwoordde het zo:
Er is heden ten dage heel veel godsdienst, maar is er ook werkelijke Godsvreze?
"Er wordt veel en gemakkelijk over het geloof gesproken, maar hoor je nog eens over jezelf kunnen bedriegen voor de eeuwigheid", vroeg hij aan mij.
En eerlijk gezegd hoor ik dat wel minder.
De prediking is bij ons voornamelijk gericht op de bekeerde mens.
In slaap zal ik het niet willen noemen, integendeel, het woord bekommerd hoor ik echter niet meer.
Dat ligt echt aan de kerk waar je komt. Ik hoor nog iedere zondag onze ds over bekommerden (s)preken.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Kerk in slaap

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:Wat vind je dan van het voorbeeld van Petrus, @ Eilander? (Was me dan maar helemaal)
Ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar een reactie hierop. Want het is vreemd dat een kind van God zal blijven vragen of hij een kind van God mag zijn. Het komt bij mij wat wantrouwend over, alsof dat wat God heeft gedaan, heeft gezegd niet waar is.
En uiteraard, dat ben ik ook met evl eens, de dagelijkse bekering, de dagelijkse vergeving blijft nodig. En natuurlijk zal er wel eens twijfel zijn. Maar ik denk dat het verkeerd is om dag in, dag uit het voor iedereen het "verplicht" te laten stellen te vragen om een nieuw hart.
Overigens, treffend dat voorbeeld van die jongen van Adullam.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17370
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerk in slaap

Bericht door huisman »

JolandaOudshoorn schreef:
helma schreef:Wat vind je dan van het voorbeeld van Petrus, @ Eilander? (Was me dan maar helemaal)
Ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar een reactie hierop. Want het is vreemd dat een kind van God zal blijven vragen of hij een kind van God mag zijn. Het komt bij mij wat wantrouwend over, alsof dat wat God heeft gedaan, heeft gezegd niet waar is.
En uiteraard, dat ben ik ook met evl eens, de dagelijkse bekering, de dagelijkse vergeving blijft nodig. En natuurlijk zal er wel eens twijfel zijn. Maar ik denk dat het verkeerd is om dag in, dag uit het voor iedereen het "verplicht" te laten stellen te vragen om een nieuw hart.
Overigens, treffend dat voorbeeld van die jongen van Adullam.
Dit zegt Gods Woord. Gods kinderen zijn verbrijzeld,nederig,arm,verslagen,ellendig...maar vele godsdienstigen zijn verder dan dit...verdrietig en beangstigend.
Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden.
Want Mijn hand heeft al deze dingen gemaakt, en al deze dingen zijn geweest, spreekt de HEERE; maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft.
Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Kerk in slaap

Bericht door Martijn »

huisman schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
helma schreef:Wat vind je dan van het voorbeeld van Petrus, @ Eilander? (Was me dan maar helemaal)
Ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar een reactie hierop. Want het is vreemd dat een kind van God zal blijven vragen of hij een kind van God mag zijn. Het komt bij mij wat wantrouwend over, alsof dat wat God heeft gedaan, heeft gezegd niet waar is.
En uiteraard, dat ben ik ook met evl eens, de dagelijkse bekering, de dagelijkse vergeving blijft nodig. En natuurlijk zal er wel eens twijfel zijn. Maar ik denk dat het verkeerd is om dag in, dag uit het voor iedereen het "verplicht" te laten stellen te vragen om een nieuw hart.
Overigens, treffend dat voorbeeld van die jongen van Adullam.
Dit zegt Gods Woord. Gods kinderen zijn verbrijzeld,nederig,arm,verslagen,ellendig...maar vele godsdienstigen zijn verder dan dit...verdrietig en beangstigend.
Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden.
Want Mijn hand heeft al deze dingen gemaakt, en al deze dingen zijn geweest, spreekt de HEERE; maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft.
Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.
Gods Woord zegt toch ook nog iets anders?
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Kerk in slaap

Bericht door -DIA- »

Martijn schreef:
huisman schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
helma schreef:Wat vind je dan van het voorbeeld van Petrus, @ Eilander? (Was me dan maar helemaal)
Ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar een reactie hierop. Want het is vreemd dat een kind van God zal blijven vragen of hij een kind van God mag zijn. Het komt bij mij wat wantrouwend over, alsof dat wat God heeft gedaan, heeft gezegd niet waar is.
En uiteraard, dat ben ik ook met evl eens, de dagelijkse bekering, de dagelijkse vergeving blijft nodig. En natuurlijk zal er wel eens twijfel zijn. Maar ik denk dat het verkeerd is om dag in, dag uit het voor iedereen het "verplicht" te laten stellen te vragen om een nieuw hart.
Overigens, treffend dat voorbeeld van die jongen van Adullam.
Dit zegt Gods Woord. Gods kinderen zijn verbrijzeld,nederig,arm,verslagen,ellendig...maar vele godsdienstigen zijn verder dan dit...verdrietig en beangstigend.
Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden.
Want Mijn hand heeft al deze dingen gemaakt, en al deze dingen zijn geweest, spreekt de HEERE; maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft.
Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.
Gods Woord zegt toch ook nog iets anders?
Ja, maar we hebben tegenwoordig, zo het lijkt, alleen maar gearriveerde christenen. En die zullen dat wellicht niet herkennen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Kerk in slaap

Bericht door Panny »

Het lijkt wel een Babylonische spraakverwarring hier.
Willen we elkaar niet begrijpen of luisteren we alleen naar onszelf.
Ik zie gewoon meerdere mensen precies hetzelfde vinden.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk in slaap

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:Het lijkt wel een Babylonische spraakverwarring hier.
Willen we elkaar niet begrijpen of luisteren we alleen naar onszelf.
Ik zie gewoon meerdere mensen precies hetzelfde vinden.
Een Babylonische spraakverwarring, dat lijkt het niet alleen, dat ís het ook.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: RE: Re: Kerk in slaap

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef: Ja, maar we hebben tegenwoordig, zo het lijkt, alleen maar gearriveerde christenen. En die zullen dat wellicht niet herkennen.
:banghead
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Kerk in slaap

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:
-DIA- schreef: Ja, maar we hebben tegenwoordig, zo het lijkt, alleen maar gearriveerde christenen. En die zullen dat wellicht niet herkennen.
:banghead
Is het u dan duidelijk? Lijkt me niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerk in slaap

Bericht door helma »

Volgens mij heeft niemand ontkend wat Huisman post.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk in slaap

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Volgens mij heeft niemand ontkend wat Huisman post.
Maar weet je wat ook is, de genoemde teksten worden bijna niet meer bepreekt. En dan wordt het donker omtrent deze zaken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie