Dwaalleraren

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Dwaalleraren

Bericht door Mara »

Volgens het AD:
Dit jaar doet voor het eerst een 'World Religion Boat' mee aan de botenparade Canal Pride in Amsterdam. Het is de bedoeling dat alle grote religies erop zijn vertegenwoordigd.
De initiatiefnemers hopen op een ,,vrolijk interreligieus samenzijn'' met aanhangers van religies als de islam, Jodendom, het boeddhisme, het hindoeïsme en het christendom. Dat moet de boodschap uitdragen dat ,,gelovige LHBT'ers (lesbiennes, homo's, bi's en transgenders) ook een belangrijk deel zijn van God's familie''.

De organisatoren verwachten dat behalve activisten ook religieuze leiders meevaren die zelf homo of homovriendelijk zijn. Namen zijn nog niet bekend. Ook leden van de verschillende geloofsgemeenschappen mogen meevaren tijdens de EuroPride Canal Parade. Het initiatief komt uit de koker van Barbara Rogoski van de Internationale Roze Kerk in Den Haag.

Ik heb het topic maar dwaalleraren genoemd. M.i. zijn mensen dat als ze op deze wijze het Evangelie menen te moeten verspreiden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dwaalleraren

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Volgens het AD:
Dit jaar doet voor het eerst een 'World Religion Boat' mee aan de botenparade Canal Pride in Amsterdam. Het is de bedoeling dat alle grote religies erop zijn vertegenwoordigd.
De initiatiefnemers hopen op een ,,vrolijk interreligieus samenzijn'' met aanhangers van religies als de islam, Jodendom, het boeddhisme, het hindoeïsme en het christendom. Dat moet de boodschap uitdragen dat ,,gelovige LHBT'ers (lesbiennes, homo's, bi's en transgenders) ook een belangrijk deel zijn van God's familie''.

De organisatoren verwachten dat behalve activisten ook religieuze leiders meevaren die zelf homo of homovriendelijk zijn. Namen zijn nog niet bekend. Ook leden van de verschillende geloofsgemeenschappen mogen meevaren tijdens de EuroPride Canal Parade. Het initiatief komt uit de koker van Barbara Rogoski van de Internationale Roze Kerk in Den Haag.

Ik heb het topic maar dwaalleraren genoemd. M.i. zijn mensen dat als ze op deze wijze het Evangelie menen te moeten verspreiden.
Toch geloof ik dat we deze openlijke dwaalleraren minder te duchten hebben. Het is zondermeer duidelijk wat dit is. [knip]
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dwaalleraren

Bericht door eilander »

Wat is een juiste reactie van ons? Zie Ezra, Nehemia, Daniël. Die riepen niet maar wat, maar beleden de zonden van het volk alsof ze zelf eraan meegedaan hadden.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Dwaalleraren

Bericht door Auto »

Wel grappig dat juist de GG en het deputaatschap afgelopen zaterdag opgeroepen heeft om activistischer te worden:
De leden van de Gereformeerde Gemeenten moeten meer uit hun isolement komen en in contact treden met de wereld om hen heen.
En
De Veenendaalse predikant vindt het tijd worden om uit de comfortzone te komen. Nederlandse christenen leven in een land waar de ontwikkelingen op het gebied van de secularisatie razendsnel gaan en waar de invoering van de participatiesamenleving en de komst van de vluchtelingen allerlei zaken veranderd hebben. „Het is mijn verlangen dat de Heere onze achterban mobiliseert”, zei de voorzitter van het deputaatschap evangelisatie van de Gereformeerde Gemeenten.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Dwaalleraren

Bericht door parsifal »

Het is wel opvallend dat we van homoseksualiteit het teken van dwaaleer maken. Ik geloof dat er inderdaad Bijbels geen ruimte is voor homoseksuele relaties, maar het min of meer samenbrengen van verschillende godsdiensten en Christendom als een van de vele zien zie ik als een groter probleem.

Ik had de discussie pas met enkele Indonesische Christenen. In Indonesie komen nu enige organisaties op voor de rechten van homoseksuelen en meer homoseksuelen tonen hun geaardheid. Dit wordt ook door veel Indonesische Christenen gezien als een teken van moreel verval. M.i. wordt vergeten dat in het land meer dan 80% moslim is, de overheid door en door corrupt is en veel mensen meewerken aan de corruptie. Een land waar in de jaren 60 mogelijk honderdduizenden mensen zijn vermoord die op een of andere manier met communisme in verband zijn gebracht. Een verleden dat nog steeds verzwegen wordt. Is in deze omstandigheden homoseksualiteit echt een teken van moreel verval? Of komt er nu een zonde bij waar veel van ons niet toe verleid worden en kunnen we bij deze zonde de moreel hogere positie makkelijk innemen?

Nee we moeten homoseksualiteit niet goed praten, maar we mogen best duidelijk maken dat in een land waar homoseksuelen af en toe in elkaar getrapt worden, de kerken deze mensen liefhebben zoals ze alle mensen buiten de kerk liefhebben. Dat wij als Christenen ook maar een groep geredde zondaren zijn en dat het ontkennen en goedpraten van zonde in het algemeen een grotere dwaalleer is dan het specifiek homoseksualiteit niet als zonde zien. We ruilen onze zonden wel in, of het jodenhaat is van voor de tweede wereldoorlog, of we een oog dicht deden over slavernij. Of we als kerken in de 3 eeuwen voor 1900 vrijwel niets aan evangelisatie in Indonesie hebben gedaan. Of dat we de homoseksueel als lastig hebben gezien en uitgestoten.

Blijf zonde, zonde noemen! Zowel homoseksualiteit als gebrek aan liefde voor de homoseksuele mens.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dwaalleraren

Bericht door eilander »

Grotendeels ben ik het wel met je eens, @parsifal. Maar vergeet niet dat het hier gaat om een evenement waar veel mensen, hoe ze ook over homoseksualiteit denken, niets van moeten hebben omdat het op z'n zachtst gezegd niet zo fatsoenlijk is.
Dat je je als christenen met zo'n vreemde uiting wilt associëren, geeft wel aan dat je wel heel wanhopig je best wilt doen om 'vriendelijk' over te komen. Ik schaam me ervoor; voor het hele evenement maar zeker ook als er nog zo'n boot moet meevaren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dwaalleraren

Bericht door eilander »

Een aantal postings hier weggehaald. Off-topic.
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Dwaalleraren

Bericht door Martijn »

Auto schreef:Wel grappig dat juist de GG en het deputaatschap afgelopen zaterdag opgeroepen heeft om activistischer te worden:
De leden van de Gereformeerde Gemeenten moeten meer uit hun isolement komen en in contact treden met de wereld om hen heen.
En
De Veenendaalse predikant vindt het tijd worden om uit de comfortzone te komen. Nederlandse christenen leven in een land waar de ontwikkelingen op het gebied van de secularisatie razendsnel gaan en waar de invoering van de participatiesamenleving en de komst van de vluchtelingen allerlei zaken veranderd hebben. „Het is mijn verlangen dat de Heere onze achterban mobiliseert”, zei de voorzitter van het deputaatschap evangelisatie van de Gereformeerde Gemeenten.
Goede oproep van deze predikant. Helaas is dit alleen nog niet geland bij bepaalde voorgangers en kerkenraden. Blijkbaar moet er eerst bij die mensen nog een bepaalde knop om.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dwaalleraren

Bericht door eilander »

Nou @Martijn, jij verwacht wel een héél snelle actie....
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dwaalleraren

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Nou @Martijn, jij verwacht wel een héél snelle actie....
En het gáát al zo snel... Hoe zou het zijn als de versnelling nog verhoogd zou worden? Zou dat ook geen gevolgen kunnen hebben?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Dwaalleraren

Bericht door Panny »

Ik werd erg blij van het stukje in de krant!

Een hele belangrijke taak van een christen is toch een getuigen zijn van Christus hier op aarde.
En dat terwijl er buiten de kerk miljarden verloren mensen zijn.
Het is echt de hoogste tijd dat we veel meer missionair worden.

De kerk is niet alleen een fijne en veilige plek voor mensen uit ons eigen clubje.
Waar we met elkaar spreken over allerlei ingewikkelde leerstellingen in een taal die niemand buiten ons clubje meer begrijpt.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dwaalleraren

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:Ik werd erg blij van het stukje in de krant!

Een hele belangrijke taak van een christen is toch een getuigen zijn van Christus hier op aarde.
En dat terwijl er buiten de kerk miljarden verloren mensen zijn.
Het is echt de hoogste tijd dat we veel meer missionair worden.

De kerk is niet alleen een fijne en veilige plek voor mensen uit ons eigen clubje.
Waar we met elkaar spreken over allerlei ingewikkelde leerstellingen in een taal die niemand buiten ons clubje meer begrijpt.
Ik weet of ik het mag zeggen, maar vroeger lag onze kracht in het isolement. En we lezen van Israël dat het een volk was dat alleen zou wonen. Assimileren we zo niet sneller met de wereld om ons heen? Het zal wel weer te pessimistisch gedacht zijn...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dwaalleraren

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Panny schreef:Ik werd erg blij van het stukje in de krant!

Een hele belangrijke taak van een christen is toch een getuigen zijn van Christus hier op aarde.
En dat terwijl er buiten de kerk miljarden verloren mensen zijn.
Het is echt de hoogste tijd dat we veel meer missionair worden.

De kerk is niet alleen een fijne en veilige plek voor mensen uit ons eigen clubje.
Waar we met elkaar spreken over allerlei ingewikkelde leerstellingen in een taal die niemand buiten ons clubje meer begrijpt.
Ik weet of ik het mag zeggen, maar vroeger lag onze kracht in het isolement. En we lezen van Israël dat het een volk was dat alleen zou wonen. Assimileren we zo niet sneller met de wereld om ons heen? Het zal wel weer te pessimistisch gedacht zijn...
Of het pessimistisch is, weet ik niet maar ik ben het roerend met je eens. Als de kerk zich druk maakt om vooral zich als bruid van Christus te gedragen, komt het met dat getuigen vanzelf goed!
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Dwaalleraren

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:
Panny schreef:Ik werd erg blij van het stukje in de krant!

Een hele belangrijke taak van een christen is toch een getuigen zijn van Christus hier op aarde.
En dat terwijl er buiten de kerk miljarden verloren mensen zijn.
Het is echt de hoogste tijd dat we veel meer missionair worden.

De kerk is niet alleen een fijne en veilige plek voor mensen uit ons eigen clubje.
Waar we met elkaar spreken over allerlei ingewikkelde leerstellingen in een taal die niemand buiten ons clubje meer begrijpt.
Ik weet of ik het mag zeggen, maar vroeger lag onze kracht in het isolement. En we lezen van Israël dat het een volk was dat alleen zou wonen. Assimileren we zo niet sneller met de wereld om ons heen? Het zal wel weer te pessimistisch gedacht zijn...
Het ene sluit het andere niet uit.
Juist doordat we zo werelds gericht geworden zijn, zijn we zo weinig getuigen van Christus hier op aarde.

Wereldgelijkvormigheid gaat veel verder dan het kijken naar speelfilms, sport, social media... Wereldgelijkvormigheid is ook dat we leven alsof we voor eeuwig op aarde zijn. Dat we het vergaderen van aardse schatten veel belangrijker vinden dan de hemelse schatten. Dat we eigenlijk geen één enkel aards gemak willen opgeven voor de zaak van Christus. En dat we al onze tijd besteden aan allerlei dingen die voor het Koninkrijk van God helemaal niet belangrijk zijn.

En zou het ook niet de andere kant op kunnen werken? Dat we juist doordat we de grote Opdracht van Christus zo negeren we slappe en slapende christenen geworden zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dwaalleraren

Bericht door eilander »

Is het de taak van iedere christen om te evangeliseren? En zo ja, waar staat dit?
Plaats reactie