DIA schreef:Toen de Heere Jezus werd geboren werd door heilige troongeesten deze boodschap tot degenen gebracht die de verlossing in Israël nog verwachten.
Ik vroeg mij af waar in de Schrift staat dat de aankondiging van Zijn geboorte werd gedaan door serafs of cherubs. Ik meen dat er staat dat het door Gabriël werd gedaan. Eén van de weinige engelen wiens naam genoemd wordt.
Serafs worden vnl. genoemd in Jesaja 6. En wellicht is er een vergelijk met de cherubs.
Jesaja 6 : 2
2 De serafs stonden boven Hem; een iegelijk had zes vleugels; met twee bedekte
ieder zijn aangezicht, en met twee bedekte hij zijn voeten, en met twee vloog
hij.
In dit schriftgedeelte wordt over "serafs" gesproken. Zij hadden zes vleugels. In Jesaja 6 : 3 staat:
Jesaja 6 : 3
3 En de een riep tot den ander (= zij riepen tot elkaar), Heilig, heilig, heilig is de
HEERE der heirscharen! De ganse aarde is van Zijn heerlijkheid vol!
Dus zij riepen, wat wij noemen "het driemaal heilig": "Heilig, heilig, heilig is de HEERE".
Dezelfde uitspraak komt voor uit de mond van de "cherubs" in:
Openbaring 4 : 8
8 En de vier dieren hadden elkeen voor zichzelven zes vleugelen rondom, en
waren van binnen vol ogen; en hebben geen rust dag en nacht, zeggende:
Heilig, heilig, heilig is de HEERE God, de Almachtige, Die was en Die is en Die
komen zal.
Het anagram van cherub is "bechur " en bechur heeft alles te maken met het eerstgeboorterecht".
Een andere anagram is baruch, een naam die in de Bijbel staat "zegenen", interessant genoeg om dat verder te bestuderen.
Er wordt ook bij gezegd waar het mee te maken heeft, waarom het driemaal heilig is. Dat is vanwege dat Hij is, dat Hij was en dat Hij komen
zal.
Het staat in verband met heden, verleden en toekomst, namelijk de onvergankelijkheid, en...
de onwankelbaarheid van de troon van God en van Christus
Er is ook een vergelijk met de tekst uit Johannes 12 vers 41. De aangehaalde teksten spreken over de heerlijkheid van Christus.
De teksten uit Jesaja referen naar de gezichten in Ezechiël en zo verwijst Johannes 12 : 41 weer naar Jesaja.
Dit zeide Jesaja, toen hij Zijn heerlijkheid zag ....
Nog een anagram zie je in deze tekst:
Ezechiël 10 vers 22: " En aangaande de gelijkenis van hun aangezichten, het waren dezelfde aangezichten, die ik gezien had bij de rivier Chebar hun gedaanten en zij zelven, zij gingen ieder recht uit voor zijn aangezicht henen.
Hierna horen we 30 hoofdstukken niet meer van die cherubs.
In ieder geval zien we dat..... het gebruik van de verschillende termen als cherub, seraf en boodschapper, laat zien dat ook de engelen goed georganiseerd zijn en dat er verschil is in rangorde en taak. Zo hebben de serafs bijvoorbeeld dienst rond Gods troon, zoals blijkt uit Jesaja 6.
DIA schreef:Ook onze menselijke stemmen weerklinken daarin, naast die van Engelen, Aartsengelen, cherubijnen en Serafijnen.
Dan moet er toch communicatie en waarneming mogelijk zijn.
Nergens in de Bijbel lees ik dat er een meervoud is van aartsengelen. Het is er altijd maar één die ook nog met name genoemd wordt n.l.: Michaël ( "Wie is als God?")