Vluchtelingen in Europa

Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Razzia in Duitsland

Bericht door Pimpelmees »

Moderatoren, is het een idee om dit topic een andere naam te geven? Bijvoorbeeld "Vluchtelingen in Europa". Het is maar een voorbeeld. Een andere titel mag ook. Maar de huidige titel dekt de lading niet echt. Het gaat allang niet meer over die "razzia" in Duitsland.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10470
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Razzia in Duitsland

Bericht door Zita »

Pimpelmees schreef:Moderatoren, is het een idee om dit topic een andere naam te geven? Bijvoorbeeld "Vluchtelingen in Europa". Het is maar een voorbeeld. Een andere titel mag ook. Maar de huidige titel dekt de lading niet echt. Het gaat allang niet meer over die "razzia" in Duitsland.
:garde
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Vluchtelingen in Europa (voorheen: Razzia in Duitsland)

Bericht door Pimpelmees »

Merci.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vluchtelingen in Europa (voorheen: Razzia in Duitsland)

Bericht door Luther »

Het is al gezegd: je hart breekt bij die iconische foto. Dat stille strand, een jochie van 3...

Afbeelding

Wim Kranendonk treft in de voorpagina van vandaag de juiste toon, m.n. de hoop dat deze foto een doorbraak zal opleveren in Europa. En daar kijkt nu toch wat beweging te komen.

In dit vraagstuk ben ik - en @huisman heeft daartoe al eerder behoorlijk aan meegewerkt - qua visie aan het omslaan. Ik ergerde me zojuist toen ik op Radio1 hoorde hoe de VVD de opvang van 8000 Syrische vluchtelingen probeert af te knijpen en zo minimalistisch mogelijk probeert te doen. Rutte had erg kille en koude teksten; Samsom trof de juiste toon.
Laatst gewijzigd door Luther op 03 sep 2015, 19:08, 4 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Vluchtelingen in Europa (voorheen: Razzia in Duitsland)

Bericht door Van Ewijk »

''Heb ook geen afkeer van Egyptenaren, jullie hebben in Egypte als vreemdelingen gewoond.''
De enige keer dat ik me in kan leven in iets dat ook maar in de buurt komt van iets vergelijkbaars wat die mensen meemaken is de evacuatie in het rivierengebied in 1995.
Toen dreigde overstroming en dijkdoorbraak en moesten de mensen ook gedwongen hun huizen verlaten.
Als ik dan terugdenk hoe ik toen opgevangen werd bij volkomen vreemden kan ik onmogelijk mijn hart en ogen sluiten voor deze mensen die nu massaal hierheen trekken.
Wat bezielt een mens om zijn gezin, zijn vrouw en geliefde kinderen op een gammel bootje te zetten en zo'n gevaarlijke oversteek te maken.
Als men hiertoe bereid is moet men toch heel ver gedreven zijn.
Dit zegt mij genoeg.

Ik ben niet in staat deze mensen persoonlijk onderdak te verlenen, maar ik zal ze op geen enkele manier een strobreed in de weg leggen en tevens ook indirect ondersteunen als ze komen om hier veiligheid te zoeken.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Wim Anker
Berichten: 3937
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vluchtelingen in Europa (voorheen: Razzia in Duitsland)

Bericht door Wim Anker »

Toch moeten de vragen n.a.v de foto wel gesteld worden nu er steeds meer bekend wordt rondom dit gezin. Wat bezielde de man? Was dit een vorm van russische roulette of niet? Hij kwam uit Kobani, was een kamp in Turkije geen optie voor vrouw en kind?

Verder kan het RD zelfs bij zulke verschrikkelijk nieuws het niet laten vooral over de eigen problemen te praten. De halve voorpagina. Ergelijk.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vluchtelingen in Europa (voorheen: Razzia in Duitsland)

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Toch moeten de vragen n.a.v de foto wel gesteld worden nu er steeds meer bekend wordt rondin dit gezin. Wat bezielde de man? Was dit een vorm van russische roulette of niet? Hij kwam uit Kobani, was een kamp in Turkije geen optie voor vrouw en kind?

Verder kan het RD zelfs bij zulke verschrikkelijk nieuws het niet laten vooral over de eigen problemen te praten. De halve voorpagina. Ergelijk.
Huh? Eigen problemen?

Het gerucht ging door het kamp, dat men versneld mensen zou gaan terugplaatsen naar Syrië. Eigenlijk doet het er niet eens zo toe. Misschien was het wel Russische roulette, misschien was het kamp in Turkije wel een optie, kan zijn. Maar kennelijk wilde deze vader en moeder iets veel beters voor hen en de kinderen. De situatie wel vreselijk zijn, als je er inderdaad zo'n hachelijke onderneming voor over hebt. Het kan niet anders, of er zit een wereld van ellende achter. Onder normale omstandigheden vlucht niemand weg van zijn geboorteland. Mensen hebben soms al jaren in opvangkampen doorgebracht met de gedachte dat het na een jaar weer beter zou worden. Kennelijk besluiten velen nu dat de situatie zo uitzichtsloos is, dat de vluchtpoging naar het rijke westen doorgezet wordt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17445
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vluchtelingen in Europa (voorheen: Razzia in Duitsland)

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:Toch moeten de vragen n.a.v de foto wel gesteld worden nu er steeds meer bekend wordt rondom dit gezin. Wat bezielde de man? Was dit een vorm van russische roulette of niet? Hij kwam uit Kobani, was een kamp in Turkije geen optie voor vrouw en kind?

Verder kan het RD zelfs bij zulke verschrikkelijk nieuws het niet laten vooral over de eigen problemen te praten. De halve voorpagina. Ergelijk.
Wim Wim.....misschien kun je even je kritische geest laten varen in deze discussie. Het praat wel erg makkelijk als je vanavond weer in een warm bed kunt stappen zonder de angst voor oorlogsgeweld. Maar ter zake:

Dit "bezielde" deze vader. Lees het vetgedrukte en onderstreepte.
Abdullah Kurdi, de vader van het jongetje Aylan dat op zijn vlucht naar Europa verdronk en aanspoelde op een strand van Turkije, heeft met de pers gepraat. Tegenover journalisten beschreef hij de dramatische momenten dat het bootje, waarop hij met zijn vrouw en twee kinderen van Turkije naar het Griekse eiland Kos onderweg was, plotseling kapseisde.
"We waren vier minuten op zee en de kapitein zag dat de golven hoog waren en hij stuurde de boot de andere kant op. Al bij de eerste golf raakte de kapitein in paniek. Hij dook meteen in zee en vluchtte. Ik nam het roer over en begon te sturen, maar de golven waren zo hoog dat de boot omsloeg."

"Ik probeerde mijn kinderen en mijn vrouw te pakken, maar er was geen hoop. Eén voor één gingen ze dood. Ik nam mijn vrouw en mijn kinderen in mijn armen en ik realiseerde me dat ze alle drie dood waren."

Kurdi's 3-jarige zoontje Aylan verdronk, net als zijn 5-jarige broertje Galip en zijn vrouw Rehan. Het bootje was maar 5 meter lang en was met 12 passagiers aan boord overvol.

Op de vraag hoe zijn kinderen waren, antwoordde Kurdi: "Mijn kinderen waren de mooiste kinderen van de wereld. Iedere morgen maakten ze me wakker om met ze te spelen. Nu zijn ze er niet meer. Ik wil nu alleen nog maar bij hun graf zijn."

De 40-jarige Kurdi wil zijn kinderen terugbrengen naar Kobani, de Syrische stad waar het gezin vandaan was gevlucht. Abdullah Kurdi was daar kapper. Volgens de BBC had hij geld geleend om de 4000 euro voor de overtocht met een mensensmokkelaar te kunnen betalen.

De familie wilde graag naar Canada, waar een zus van de vader woont. Het gezin zou al drie jaar in Turkije hebben gezeten en zou hals over kop zijn toevlucht tot een mensensmokkelaar hebben gezocht omdat volgens de Turkse autoriteiten vandaag een begin zou worden gemaakt met repatriëring naar Syrië.


Kurdi is nu nog steeds in Turkije. In Mugla, in de buurt van Bodrum waar zijn zoontje aanspoelde, bezocht hij het mortuarium, om zijn gezinsleden te identificeren. Volgens BBC-journalist Fergal Keane heeft de Turkse overheid toegezegd dat zijn vrouw en kinderen zullen worden teruggebracht naar Kobani.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Razzia in Duitsland

Bericht door JolandaOudshoorn »

Guppy3 schreef:
huisman schreef: ..er worden miljoenen opgevangen in o.a. Jordanië . Wij hebben op termijn eerder een tekort aan arbeidskrachten.
Duitsland gaat ondanks de werkloosheid inventariseren welke banen er voor de vluchtelingen geschikt zijn.

Om hulp te bieden zal de maatschappij een paar offertjes moeten brengen. Zijn wij daartoe bereid?
Zeker ben ik bereid om een paar offertjes te brengen. Zelfs offers.


Maar hoe lang en met welk perspectief? Daar is volgens mij geen visie over.
De tegenstand in Nederland wordt steeds groter. Voor onze kinderen zijn er straks geen betaalbare huizen. Daar zitten straks vluchtelingen in. (Overigens roept Wilders dit ook, maar ik ben geen fan van hem).
Hoe gaan we juiste medische opvang bieden? Hoe betalen we het? Nu staat ieder jaar Nederland op zijn kop als de zorgverzekering weer omhoog gaat. Gaat dat straks geruisloos omdat we daarmee ook vluchtelingen helpen?

Straks weer een 2e generatie vluchtelingen die rondhangen in de winkelcentra. Er zijn nu al genoeg dames die niet naar het winkelcentrum meer dorpen.
Offers brengen... zolang het je zelf maar niet raakt. Zo komt het bij over. Wat hebben onze kinderen voor op vluchtelingen? Waarin zijn zij beter? Waarom mogen die wel een betaalbaar huis en een vluchteling mag geen huis?
Wat is het probleem als we nog meer moeten betalen aan medische zorg? Met de notitie in de kantlijn dat ik niet geloof dat de zorg aan de vluchteling de grootste kostenpost is.

En wat die hangjeugd betreft... "onze" kinderen hangen daar ook.

Offers brengen.... stel dat God de Vader zo geredeneerd had. Dan was het pas echt een verloren boel geweest hier op aarde.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Wim Anker
Berichten: 3937
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vluchtelingen in Europa (voorheen: Razzia in Duitsland)

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef:
Wim Anker schreef:Toch moeten de vragen n.a.v de foto wel gesteld worden nu er steeds meer bekend wordt rondom dit gezin. Wat bezielde de man? Was dit een vorm van russische roulette of niet? Hij kwam uit Kobani, was een kamp in Turkije geen optie voor vrouw en kind?

Verder kan het RD zelfs bij zulke verschrikkelijk nieuws het niet laten vooral over de eigen problemen te praten. De halve voorpagina. Ergelijk.
Wim Wim.....misschien kun je even je kritische geest laten varen in deze discussie. Het praat wel erg makkelijk als je vanavond weer in een warm bed kunt stappen zonder de angst voor oorlogsgeweld.
Deze toon helpt de discussie niet verder. Ik - en jij en alle? forummers hier - hebben een warm bed en genoeg eten en praten / typen allemaal even makkelijk.

Voorts wil ik opmerken dat ik - bij het debacle vorig jaar bij Lampadusa - er al voor heb gepleit om onze marine en ons leger in te zetten om de drenkelingen daar te helpen. Er was toen - op dit forum, ook door @Huisman - zeer weinig bijval. Europa moest het maar regelen. Toen gebeurde dezelfde gruwelijkheden als op deze foto. Het getuigt van weinig volwassenheid - of voorstellingsvermogen - dat deze foto pas duidelijk maakt wat er in werkelijkheid gebeurd. Het is fijn dat door deze foto de naïevelingen ook de ogen worden geopend maar het is tot onze schande.
Huisman schreef:De familie wilde graag naar Canada, waar een zus van de vader woont. Het gezin zou al drie jaar in Turkije hebben gezeten en zou hals over kop zijn toevlucht tot een mensensmokkelaar hebben gezocht omdat volgens de Turkse autoriteiten vandaag een begin zou worden gemaakt met repatriëring naar Syrië.[/b]

Kurdi is nu nog steeds in Turkije. In Mugla, in de buurt van Bodrum waar zijn zoontje aanspoelde, bezocht hij het mortuarium, om zijn gezinsleden te identificeren. Volgens BBC-journalist Fergal Keane heeft de Turkse overheid toegezegd dat zijn vrouw en kinderen zullen worden teruggebracht naar Kobani.
En toch begrijp ik deze keuzen niet en het is m.i. te kort door de bocht om enkel het doorgestane leed als motivatie te noemen. Er zijn - bewust - grote risico's genomen en m.i. niet alleen om nog grote risico's te voorkomen. En het is m.i terecht om deze vragen te stellen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17445
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vluchtelingen in Europa (voorheen: Razzia in Duitsland)

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:
huisman schreef:
Wim Anker schreef:Toch moeten de vragen n.a.v de foto wel gesteld worden nu er steeds meer bekend wordt rondom dit gezin. Wat bezielde de man? Was dit een vorm van russische roulette of niet? Hij kwam uit Kobani, was een kamp in Turkije geen optie voor vrouw en kind?

Verder kan het RD zelfs bij zulke verschrikkelijk nieuws het niet laten vooral over de eigen problemen te praten. De halve voorpagina. Ergelijk.
Wim Wim.....misschien kun je even je kritische geest laten varen in deze discussie. Het praat wel erg makkelijk als je vanavond weer in een warm bed kunt stappen zonder de angst voor oorlogsgeweld.
Deze toon helpt de discussie niet verder. Ik - en jij en alle? forummers hier - hebben een warm bed en genoeg eten en praten / typen allemaal even makkelijk.

Voorts wil ik opmerken dat ik - bij het debacle vorig jaar bij Lampadusa - er al voor heb gepleit om onze marine en ons leger in te zetten om de drenkelingen daar te helpen. Er was toen - op dit forum, ook door @Huisman - zeer weinig bijval. Europa moest het maar regelen. Toen gebeurde dezelfde gruwelijkheden als op deze foto. Het getuigt van weinig volwassenheid - of voorstellingsvermogen - dat deze foto pas duidelijk maakt wat er in werkelijkheid gebeurd. Het is fijn dat door deze foto de naïevelingen ook de ogen worden geopend maar het is tot onze schande.
Uu
Huisman schreef:De familie wilde graag naar Canada, waar een zus van de vader woont. Het gezin zou al drie jaar in Turkije hebben gezeten en zou hals over kop zijn toevlucht tot een mensensmokkelaar hebben gezocht omdat volgens de Turkse autoriteiten vandaag een begin zou worden gemaakt met repatriëring naar Syrië.[/b]

Kurdi is nu nog steeds in Turkije. In Mugla, in de buurt van Bodrum waar zijn zoontje aanspoelde, bezocht hij het mortuarium, om zijn gezinsleden te identificeren. Volgens BBC-journalist Fergal Keane heeft de Turkse overheid toegezegd dat zijn vrouw en kinderen zullen worden teruggebracht naar Kobani.
En toch begrijp ik deze keuzen niet en het is m.i. te kort door de bocht om enkel het doorgestane leed als motivatie te noemen. Er zijn - bewust - grote risico's genomen en m.i. niet alleen om nog grote risico's te voorkomen. En het is m.i terecht om deze vragen te stellen.
Ik vind de vraag niet terecht. Als mensen huis en haard verlaten en vluchten in doodsangst kun je toch niet verwachten dat zij altijd de juiste rationele keuzes maken?
Om de motieven van deze familie om te vluchten te bespreken van achter de koffie gaat mij veel te ver. Deze vader gaat nu terug naar Kobani om zijn vrouw en twee kindjes te begraven.

Echte empathie is nu daden tonen en niet alleen woorden. Ieder op zijn eigen plek maar laat de wereld weten dat christenen vreemdelingen welkom heten omdat ze zelf geleerd hebben een vreemdeling te zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Vluchtelingen in Europa (voorheen: Razzia in Duitsland)

Bericht door Van Ewijk »

huisman schreef:maar laat de wereld weten dat christenen vreemdelingen welkom heten omdat ze zelf geleerd hebben een vreemdeling te zijn.
Ik ben het hier volmondig en hartsgrondig mee eens.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Wim Anker
Berichten: 3937
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vluchtelingen in Europa (voorheen: Razzia in Duitsland)

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef:Ik vind de vraag niet terecht. Als mensen huis en haard verlaten en vluchten in doodsangst kun je toch niet verwachten dat zij altijd de juiste rationele keuzes maken?
Om de motieven van deze familie om te vluchten te bespreken van achter de koffie gaat mij veel te ver. Deze vader gaat nu terug naar Kobani om zijn vrouw en twee kindjes te begraven.
Je mag van mij de vraag niet terecht vinden, daar is dit forum voor. Beargumenteer e.e.a. echter. Deze motieven weten, kennen en begrijpen geeft m.i. inzicht hoe de nood het beste kan worden gelenigd.
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Vluchtelingen in Europa (voorheen: Razzia in Duitsland)

Bericht door Rijssen »

De spijker op z'n kop.



Er schijnen mensen te zijn die juichen bij het lezen over 70 lijken die in vrachtwagens door Europa rijden. Of bij het zien van aangespoelde kindjes in Europese wateren. Gaskamers een goede plek vinden voor vluchtelingen. Weer anderen geven een moeder die d’r baby boven water probeert te houden, een hoofddoek. Ziek. Maar dan spoelt er een kindje aan op een Turks strand. Het beeld doet volwassen mannen stamelen ‘waarschijnlijk net zo oud als mijn zoontje’ of ‘had ‘m liever bij mijn zoontje op de crèche gezien volgende week’. Hoe schrijnend het beeld ook is, twee dingen vallen op: 1. waarom is dit kindje zoveel erger dan alle andere doden en 2. waarom wordt dit kindje ingezet als game changer om de Europese grenzen open te stellen? Het kindje wordt consequent Syrisch genoemd. Maakt dat het soms extra erg, aangezien Syrisch staat voor ‘legitieme vluchteling’ in plaats van voor gelukszoekers? Dit kindje had niet mogen sterven, dit kindje was op de vlucht voor oorlogsgeweld? Dit kindje had terecht gemoeten in Europa? Dit kindje wél? Waarom dit kindje wél en die andere kindjes niet? Waarom werd een aantal weken geleden de vier aangespoelde kindjes al snel genegeerd? Ook zij waren fotogeniek – denk roze legging. Waarom ging de discussie toen over de vorm, viel iedereen over de term dobberneger in plaats van over de dode kindjes?
Dit aangespoelde jongetje is, nog afgezien van de vraag of hij Syrisch is of niet, oorlogsslachtoffer is of niet, vooral het slachtoffer van mensenhandelaars. Van types die geld verdienen aan andermans leed. Types die sommetjes maken: ik heb een boot, Kos ligt aan de overkant, er kan met gemak 30 man op mijn boot... hey, KACHING!
Dit aangespoelde jongetje is een slachtoffer van moordenaars, die willens en wetens hun bootjes volstouwen met mensen die op zoek zijn naar een beter bestaan. Types die door Turkije en élk land met havenplaats subiet opgepakt en uitgeleverd dienen te worden aan het Internationaal gerechtshof in Den Haag om terecht te staan voor moord met voorbedachte rade. Maar dan nog: dit jongetje en zijn ouders zijn opgestapt in Turkije. Er is geen oorlog gaande in Turkije – geloof me, de enig oorlog die gevoerd wordt door Erdogan is tegen kritische journalisten.
Dit jongetje en zijn ouders waren Koerdisch, ze hebben, terwijl ze in een veilig land verkeerden, hun leven in handen van gewetenloze moordenaars gelegd. Dit betekent niet dat ze de dood verdienen. Het betekent wél dat de discussie over vluchtelingen zuiver gevoerd dient te worden. Het openstellen van de Europese grenzen zoals inmiddels openlijk bepleit wordt door politici, is géén oplossing. Ten eerste omdat je deze mensen tot vreemdeling maakt in een land heel ver weg van huis, van eigen normen, waarden en cultuur – je mag aannemen dat zelfs politici inmiddels weten dat dat voor beide partijen tot drama leidt. Ten tweede omdat open grenzen tot een intocht van de rest van de wereld leiden. Selecteren kunnen we nu al niet, asieladvocaten zijn een aparte klasse misdadigers, lui die het voor elkaar krijgen het verblijf van een gezin tot 15 jaar te rekken. Wordt niemand gelukkiger van. Ten derde omdat ieder mens, statusgevoelige expats daargelaten, thuis in zijn eigen omgeving, met zijn eigen familie en vrienden om zich heen, het gelukkigst is. Moet er wel vrede zijn.
Dat daar de schoen wringt moge duidelijk zijn, maar inmiddels moet toch ook wel het kwartje gevallen zijn dat de definitie van vrede niet universeel of absoluut is. Onder Saddam, Khadaffi, en Assad hadden delen van hun bevolking het slecht, maar had de massa nergens last van. En eerlijk: wij in Europa hadden al helemaal geen last van ze, niet in de laatste plaats omdat deze heren de islam ondergeschikt maakten aan politiek. Nu twee van de drie dood zijn, Assad het enige lichtpunt in een duistere moslimregio is en IS hoogtijdagen beleeft, zijn vluchtelingen in het Midden-Oosten opeens ons, Europa’s probleem (toch vreemd dat de rest van de wereld de vluchtelingen niet trekt. Australië is prachtig. Nieuw-Zeeland ook. Zelfs Azië is top, en die Arabische landen zijn ook best oké, zeker als je man bent en geld hebt. Maar nee, ze moeten allemaal naar Europa). En niemand bij de VN komt op het idee om een bom op IS te laten vallen om het tuig met wortel en al uit te roeien? Dat daarbij burgerslachtoffers vallen is evident maar is dat nu niet ook het geval?
Uiteindelijk zijn het niet de open grenzen van Europa maar vrede in het Midden-Oosten, die zullen voorkomen dat er nog meer kindertjes aanspoelen op stranden in Turkije, Griekenland, Italië en godbetert Scheveningen.
Bron: Ebru Umar | 02-09-15
Plaats reactie