Belijdenis en scramenten (vh: Ontslag na overdoop)

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17458
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Belijdenis en scramenten (vh: Ontslag na overdoop)

Bericht door huisman »

3 leerkrachten weg op het Wartburg college omdat zij zich hebben laten overdopen en daarmee de grondslag van de school niet meer onderschrijven.

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... p_1_920335


1.Vinden jullie dat een leerkracht op een Reformatorische school na overdoop ontslagen moet worden?
2.Wat is er aan de hand dat overdopen zo aantrekkelijk is geworden voor mensen uit onze gezindte?

Om niet onduidelijk te zijn: Ik vind het een juiste beslissing van deze school.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl
Berichten: 5757
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door ejvl »

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17458
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door huisman »

ejvl schreef:Dit vind ik toepasselijk.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/227 ... em-worden/
Ik totaal niet....deze link heeft toch niets met het onderwerp en met mijn 2 vragen te maken? Het leidt alleen maar af.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28885
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door DDD »

Nou, de link is de reactie op overdoop.

Ik vind dat de school het recht moet hebben deze beslissing te nemen. Ik weet niet of ik als bestuurslid zelf vóór zo'n besluit zou stemmen, maar zou er ook niet fel op tegen zijn.
Mannetje
Berichten: 7830
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door Mannetje »

huisman schreef:3 leerkrachten weg op het Wartburg college omdat zij zich hebben laten overdopen en daarmee de grondslag van de school niet meer onderschrijven.

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... p_1_920335


1.Vinden jullie dat een leerkracht op een Reformatorische school na overdoop ontslagen moet worden?
2.Wat is er aan de hand dat overdopen zo aantrekkelijk is geworden voor mensen uit onze gezindte?

Om niet onduidelijk te zijn: Ik vind het een juiste beslissing van deze school.
1. Als de leerkracht niet inziet dat vertrekken de.juiste weg is, dan is ontslag onvermijdelijk. Vrijwel altijd snijdt een veranderde doopvisie een heel stuk uit de gereformeerde theologie. En zelfs als alleen de doop het punt is, is het al een cruciaal punt. Gelukkig zijn er voorbeelden van overgedoopten die zelf gingen, in goede harmonie.
2. Het zicht op het verbond is vertroebeld of erger. Daarnaast is het een gevolg van de individualisering. Misschien is het ook wel omdat het gras in eigen kring zo doe is, dat het gras van de buren al gauw groener lijkt.
-
Porder
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2015, 20:10

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door Porder »

huisman schreef:3 leerkrachten weg op het Wartburg college omdat zij zich hebben laten overdopen en daarmee de grondslag van de school niet meer onderschrijven.

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... p_1_920335


1.Vinden jullie dat een leerkracht op een Reformatorische school na overdoop ontslagen moet worden?
2.Wat is er aan de hand dat overdopen zo aantrekkelijk is geworden voor mensen uit onze gezindte?

Om niet onduidelijk te zijn: Ik vind het een juiste beslissing van deze school.
1. Overdoop moeten wij niet willen...

2. Zou het kunnen zijn, omdat de Geest aan het wijken is, dat nu het vlees die plaats in gaat vullen?

Misschien is het juist goed dat er eens een 'Geestelijke beving' komt in onze paleizen?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Nou, de link is de reactie op overdoop.

Ik vind dat de school het recht moet hebben deze beslissing te nemen. Ik weet niet of ik als bestuurslid zelf vóór zo'n besluit zou stemmen, maar zou er ook niet fel op tegen zijn.
??? geen reactie het wordt alleen terloops genoemd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door Mara »

huisman schreef:3 leerkrachten weg op het Wartburg college omdat zij zich hebben laten overdopen en daarmee de grondslag van de school niet meer onderschrijven.

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... p_1_920335


1.Vinden jullie dat een leerkracht op een Reformatorische school na overdoop ontslagen moet worden?
2.Wat is er aan de hand dat overdopen zo aantrekkelijk is geworden voor mensen uit onze gezindte?

Om niet onduidelijk te zijn: Ik vind het een juiste beslissing van deze school.
Was is dat Huisman, ga jij nu ook al nestbevuilen? :huhu

Dit speelt al een tijd. Dat het nu pas naar buiten komt, verbaast mij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door refo »

Porder schreef:
huisman schreef:3 leerkrachten weg op het Wartburg college omdat zij zich hebben laten overdopen en daarmee de grondslag van de school niet meer onderschrijven.

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... p_1_920335


1.Vinden jullie dat een leerkracht op een Reformatorische school na overdoop ontslagen moet worden?
2.Wat is er aan de hand dat overdopen zo aantrekkelijk is geworden voor mensen uit onze gezindte?

Om niet onduidelijk te zijn: Ik vind het een juiste beslissing van deze school.
1. Overdoop moeten wij niet willen...

2. Zou het kunnen zijn, omdat de Geest aan het wijken is, dat nu het vlees die plaats in gaat vullen?

Misschien is het juist goed dat er eens een 'Geestelijke beving' komt in onze paleizen?
Waarom zeg je zo stellig dat de Geest aan het wijken is?

Verder is het wellicht handig om eerst de standpunten van deze wederdopers te kennen. De overdoop is tenslotte niet meer dan een symptoom van andere leerstellingen. Leerstellingen waar de ger gezindte het eigenlijk best mee eens is, ware her niet dat de uiterste consequentie daarvan de volwassendoop is. Want dat willen we nu net weer niet.
DDD
Berichten: 28885
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door DDD »

Ik maak me ook meer zorgen over de predikanten in de gereformeerde gemeenten (in Nederland) die zelf voor drie kwart baptistisch zijn, inderdaad.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17458
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik maak me ook meer zorgen over de predikanten in de gereformeerde gemeenten (in Nederland) die zelf voor drie kwart baptistisch zijn, inderdaad.

Overweeg toch maar eens het Bijbelse gehalte van de drieverbondenleer.....ds Kersten zat er echt naast!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door Luther »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik maak me ook meer zorgen over de predikanten in de gereformeerde gemeenten (in Nederland) die zelf voor drie kwart baptistisch zijn, inderdaad.

Overweeg toch maar eens het Bijbelse gehalte van de drieverbondenleer.....ds Kersten zat er echt naast!
Om een evenwichtige doopvisie te hebben, heb je de drieverbondenleer helemaal niet nodig.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door GGBeroopingswerk »

Eén van de drie...

Kort geknipt haar, blauw trainingspak, sportgympen eronder. En ze rijdt ook nog op een motor. Hermineke Vonk oogt niet direct als een docent van een reformatorische middelbare school.

http://www.drs-online.nl/artikel.php?ID=1368
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door refo »

Luther schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Ik maak me ook meer zorgen over de predikanten in de gereformeerde gemeenten (in Nederland) die zelf voor drie kwart baptistisch zijn, inderdaad.

Overweeg toch maar eens het Bijbelse gehalte van de drieverbondenleer.....ds Kersten zat er echt naast!
Om een evenwichtige doopvisie te hebben, heb je de drieverbondenleer helemaal niet nodig.
Daar is hij weer: de evenwichtigheid. Dat is een heel slechte maatstaf. Omdat die staat of valt bij het vermeende evenwicht van degene die een visie heeft.

Over twee weken (misschien drie) komt bij ons in de middagdienst de kinderdoop weer aan de beurt. De vorige maal preekt de dominee zo: Zult gij ook de kleine kinderen dopen, antwoord: ja. En de rest van het antwoord werd niet behandeld. Alleen de bijkomstige bewijzen: dat het in het NT ook voorkwam. De HC baseert daarop de leer helemaal niet.

Interessante literatuur hierover: de gevaren van de doperse geestesstroming van dr Woelderink.

Dopers stellen de geestelijke ervaringen die iemand heeft (gehad) boven de beloften uit de Schrift. De Schrift: dat zijn maar letters, tot de Geest ze waar gaat maken, dan is het pas echt. Bepaalde teksten kunnen dan heel andere betekenis krijgen dan de oorspronkelijke betekenis die in de bijbel is bedoeld. Bewijstekt: de letter doodt, de Geest maakt levend. Maar dat is een verkeerde bewijstekst.
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door Wittewrongel »

refo schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Ik maak me ook meer zorgen over de predikanten in de gereformeerde gemeenten (in Nederland) die zelf voor drie kwart baptistisch zijn, inderdaad.

Overweeg toch maar eens het Bijbelse gehalte van de drieverbondenleer.....ds Kersten zat er echt naast!
Om een evenwichtige doopvisie te hebben, heb je de drieverbondenleer helemaal niet nodig.
Daar is hij weer: de evenwichtigheid. Dat is een heel slechte maatstaf. Omdat die staat of valt bij het vermeende evenwicht van degene die een visie heeft.

Over twee weken (misschien drie) komt bij ons in de middagdienst de kinderdoop weer aan de beurt. De vorige maal preekt de dominee zo: Zult gij ook de kleine kinderen dopen, antwoord: ja. En de rest van het antwoord werd niet behandeld. Alleen de bijkomstige bewijzen: dat het in het NT ook voorkwam. De HC baseert daarop de leer helemaal niet.

Interessante literatuur hierover: de gevaren van de doperse geestesstroming van dr Woelderink.

Dopers stellen de geestelijke ervaringen die iemand heeft (gehad) boven de beloften uit de Schrift. De Schrift: dat zijn maar letters, tot de Geest ze waar gaat maken, dan is het pas echt. Bepaalde teksten kunnen dan heel andere betekenis krijgen dan de oorspronkelijke betekenis die in de bijbel is bedoeld. Bewijstekt: de letter doodt, de Geest maakt levend. Maar dat is een verkeerde bewijstekst.
Mag ik je vragen of je het boek heb gelezen van Guido. Volgens mij had jij die toch gekocht? En wat vind je dan van zijn argumenten tegen het overdopen?
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Plaats reactie