Complete kerkenraad afgetreden

Gesloten
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Complete kerkenraad afgetreden

Bericht door Panny »

Verdrietige zaak voor deze hervormde gemeente
Het is me nog niet helemaal duidelijk waarom de hele kerkenraad het vertrouwen van de gemeente verloren heeft.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_919423

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2015 ... YF7dfntmkq
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Complete kerkenraad afgetreden

Bericht door Mara »

De eerste vraag die bij me opkomt is dan: hoe nu verder?
Valt deze gemeente niet uiteen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Complete kerkenraad afgetreden

Bericht door Reiziger »

Mara schreef:De eerste vraag die bij me opkomt is dan: hoe nu verder?
Valt deze gemeente niet uiteen?
Een nieuwe kerkenraad kiezen en zo snel mogelijk (wel het gewone proces volgen) een predikant beroepen
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Complete kerkenraad afgetreden

Bericht door Mara »

Forummer schreef:
Mara schreef:De eerste vraag die bij me opkomt is dan: hoe nu verder?
Valt deze gemeente niet uiteen?
Een nieuwe kerkenraad kiezen en zo snel mogelijk (wel het gewone proces volgen) een predikant beroepen
Ik begreep uit de artikelen dat een kwestie nog al lang doorsuddert, terwijl het "probleem" al uit de weg geruimd was.
Dus ben ik bang dat dit nog heel lang zo zal doorgaan. Ondergronds en dat is niet te blussen.
Maar ik hoop dat het niet het geval is!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: Complete kerkenraad afgetreden

Bericht door Nowhere »

Mara schreef:
Forummer schreef:
Mara schreef:De eerste vraag die bij me opkomt is dan: hoe nu verder?
Valt deze gemeente niet uiteen?
Een nieuwe kerkenraad kiezen en zo snel mogelijk (wel het gewone proces volgen) een predikant beroepen
Ik begreep uit de artikelen dat een kwestie nog al lang doorsuddert, terwijl het "probleem" al uit de weg geruimd was.
Dus ben ik bang dat dit nog heel lang zo zal doorgaan. Ondergronds en dat is niet te blussen.
Maar ik hoop dat het niet het geval is!
Gezien de redenen voor het afzetten van de oud-predikant zal het inderdaad nog wel doorsudderen.
En is er ook wel te begrijpen dat de gemeente geen vertrouwen in de kerkenraad heeft.
Als ik het goed begrijp is het onder hun handen gebeurd, tjsa dat zorgt voor veel wantrouwen en schade daaraan dat moeilijk te herstellen is.
Maar inderdaad een nieuwe kerkenraad kiezen en zo snel mogelijk een predikant met ambtservaring beroepen. Dat is in dergelijke gevallen wel het verstandigste, lijkt mij.
wfloor
Berichten: 142
Lid geworden op: 18 aug 2014, 17:49

Re: Complete kerkenraad afgetreden

Bericht door wfloor »

Hier zouden meer kerkenraden een voorbeeld aan kunnen nemen. Ik ken nog wel een gemeente waar het al jaren suddert, maar waar de kerkenraad rustig blijft zitten.
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: Complete kerkenraad afgetreden

Bericht door Nowhere »

wfloor schreef:Hier zouden meer kerkenraden een voorbeeld aan kunnen nemen. Ik ken nog wel een gemeente waar het al jaren suddert, maar waar de kerkenraad rustig blijft zitten.
Er zijn er, helaas, wel meer dan één ja! :nonnon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Complete kerkenraad afgetreden

Bericht door Zita »

wfloor schreef:Hier zouden meer kerkenraden een voorbeeld aan kunnen nemen. Ik ken nog wel een gemeente waar het al jaren suddert, maar waar de kerkenraad rustig blijft zitten.
Het is niet gezegd dat aftreden altijd de beste 'oplossing' is. Ik kan mij goed voorstellen dat kerkenraden het juist in lastige tijden het als hun verantwoordelijkheid zien om de gemeente te blijven leiden.
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: Complete kerkenraad afgetreden

Bericht door Nowhere »

Zita schreef:
wfloor schreef:Hier zouden meer kerkenraden een voorbeeld aan kunnen nemen. Ik ken nog wel een gemeente waar het al jaren suddert, maar waar de kerkenraad rustig blijft zitten.
Het is niet gezegd dat aftreden altijd de beste 'oplossing' is. Ik kan mij goed voorstellen dat kerkenraden het juist in lastige tijden het als hun verantwoordelijkheid zien om de gemeente te blijven leiden.
Of een deel moet aftreden! Maar in moeilijke tijden blijven kerkenraden vaak zitten, waar ze zitten.
En het is per geval anders, maar vaak wordt er niks aan gedaan en gaan ze door met hun beleid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Complete kerkenraad afgetreden

Bericht door eilander »

Zita schreef:
wfloor schreef:Hier zouden meer kerkenraden een voorbeeld aan kunnen nemen. Ik ken nog wel een gemeente waar het al jaren suddert, maar waar de kerkenraad rustig blijft zitten.
Het is niet gezegd dat aftreden altijd de beste 'oplossing' is. Ik kan mij goed voorstellen dat kerkenraden het juist in lastige tijden het als hun verantwoordelijkheid zien om de gemeente te blijven leiden.
Eens, maar ik denk dat in dit geval er wel veel geprobeerd is om verantwoordelijkheid te nemen. Blijkbaar heeft dat niet het beoogde effect gehad. Geen gemakkelijke situatie.
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Complete kerkenraad afgetreden

Bericht door boontje »

Als je leest wat er volgens de aanklacht allemaal gebeurd is -en ik begrijp dat de zaken betrekking hadden op de tijd dat deze dominee nog in Oud-Vossemeer werkzaam was- dan lijkt het mij volstrekt logisch dat een kerkenraad aftreedt. Geen andere conclusie mogelijk.
Zoals zo vaak in dit soort zaken betrof het tevens een dominee die charismatisch (ik bedoel dit niet in de theologische betekenis van het woord!) overkwam, en dus ook zijn volgelingen zal hebben gehad.
Ik stel me zo voor dat de gemeente in diepe crisis en verdeeldheid achterblijft, en dat vele gemeenteleden in trauma zijn, zo niet door de feiten zelf, dan door het feit dat dit soort dingen in een kerk kunnen gebeuren. Het zal nog vele jaren duren voordat de wonden geheeld zijn -als dat moment al ooit zal aanbreken.!
En hoe verder? ik zou het niet weten. Als ik daar lid zou zijn, zou ik er waarschijnlijk niet blijven, maar overstappen naar een andere kerk -of misschien wel geen...
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Complete kerkenraad afgetreden

Bericht door FlyingEagle »

Ik weet niet wat de bedoeling van dit topic is, ik heb geen idee wat daar aan de hand is en in denk meer mensen niet dus wat het nut hier nu van is ontgaat mij.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Complete kerkenraad afgetreden

Bericht door ejvl »

FlyingEagle schreef:Ik weet niet wat de bedoeling van dit topic is, ik heb geen idee wat daar aan de hand is en in denk meer mensen niet dus wat het nut hier nu van is ontgaat mij.
Sensatie, speculatie en nieuwsgierigheid, alhoewel niet bij iedereen.
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Complete kerkenraad afgetreden

Bericht door boontje »

ejvl schreef:
FlyingEagle schreef:Ik weet niet wat de bedoeling van dit topic is, ik heb geen idee wat daar aan de hand is en in denk meer mensen niet dus wat het nut hier nu van is ontgaat mij.
Sensatie, speculatie en nieuwsgierigheid, alhoewel niet bij iedereen.
De voormalige predikant van de gemeente is uit het ambt gezet vanwege aanklachten voor sexueel misbruik, machtsmisbruik, financiële manipulaties en schending van het ambtsgeheim. Zie de links die aan het begin van het topic worden genoemd. Het is natuurlijk mogelijk om deze discussie af te doen als sensatie, speculatie en nieuwsgierigheid, maar dat lijkt me net wat te kort door de bocht. Het zou niet goed zijn om de ogen te sluiten voor dit soort onverkwikkelijke zaken die zich in een gemeente kunnen voordoen -onder het motto 'ach, bij ons komt dat niet voor'.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Complete kerkenraad afgetreden

Bericht door Mister »

ejvl schreef:
FlyingEagle schreef:Ik weet niet wat de bedoeling van dit topic is, ik heb geen idee wat daar aan de hand is en in denk meer mensen niet dus wat het nut hier nu van is ontgaat mij.
Sensatie, speculatie en nieuwsgierigheid, alhoewel niet bij iedereen.
En daarom is het niet nodig om in een dergelijke trieste zaak nog wat te gaan roeren. :lock
Gesloten