Systematiseren van de heilsweg

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Mijn vraag: Hoe kun je uit de goede werken verzekerd zijn dat je het ware geloof hebt.
Volgens Jezus kan je aan de vruchten de boom kennen. Dus als je bij jezelf goede vruchten vindt is dat een teken van dat de wortel goed is.

Het rotte is dat wij zo geneigd zijn om bevooroordeeld naar onszelf te kijken. Een ongelovige heeft vaak de neiging om zijn 'goede werken' te optimistisch te bekijken, terwijl een gelovige vaak naar zn zonden kijkt en dan met een zucht zich afvraagd of het nu wel waar is in zn binnenste...
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Naar aanleiding van de reactie van Pim:
´goede werken=vruchten is bron van zekerheid´ heb ik even rondgespeurd op het forum.

Er is in allerlei topics wel wat over gezegd, maar ik kon geen goed overzicht vinden.

Mijn vraag:
Hoe kun je uit de goede werken verzekerd zijn dat je het ware geloof hebt.

Lees b.v. Galaten 5 vers 19 tot 22.
De vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.


[Aangepast op 19/4/04 door Gerrie]
De enige verzekering is Christus zelf die spreekt.
Je mag bemoedigt worden als je vrucht ziet.
Maar ga er niet op rusten!
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Naar aanleiding van de reactie van Pim:
´goede werken=vruchten is bron van zekerheid´ heb ik even rondgespeurd op het forum.

Er is in allerlei topics wel wat over gezegd, maar ik kon geen goed overzicht vinden.

Mijn vraag:
Hoe kun je uit de goede werken verzekerd zijn dat je het ware geloof hebt.

Lees b.v. Galaten 5 vers 19 tot 22.
De vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.


[Aangepast op 19/4/04 door Gerrie]
De enige verzekering is Christus zelf die spreekt.
Je mag bemoedigt worden als je vrucht ziet.
Maar ga er niet op rusten!
Dan hebben Caspar Olevianus en Zacharias Ursinus toch een foutje gemaakt???
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Orckie

Bericht door Orckie »

De laatste Godsontmoeting is de beste verzekering.

En natuurlijk moet die vruchten hebben; anders was het geen ware Godsontmoeting.

Niet alleen werken, maar ook gestalten zoals ootmoed.

Ds. Van der Net zegt altijd dat een zondaar dan drie dingen leert:
ootmoed, ootmoed en ootmoed.

Ik voeg er aan toe: in die volgorde.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
De laatste Godsontmoeting is de beste verzekering.

En natuurlijk moet die vruchten hebben; anders was het geen ware Godsontmoeting.

Niet alleen werken, maar ook gestalten zoals ootmoed.

Ds. Van der Net zegt altijd dat een zondaar dan drie dingen leert:
ootmoed, ootmoed en ootmoed.

Ik voeg er aan toe: in die volgorde.
Helemaal mee eens.

Het valt me op dat we altijd met de HC aan het schermen zijn, maar eigenlijk zouden we toch wel wat toe willen voegen?! Vinden we het een beetje te mager?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door MatthijsMaar zullen de gelovigen hun goede werken zien?
Volgens ons aller HC wel:

Vr.86. Aangezien wij uit onze ellendigheid, zonder enige verdienste onzerzijds, alleen uit genade door Christus verlost zijn, waarom moeten wij dan nog goede werken doen?

Antw. Daarom, dat Christus, nadat Hij ons met Zijn bloed gekocht en vrijgemaakt heeft, ons ook door Zijn Heiligen Geest tot Zijn evenbeeld vernieuwt, opdat wij ons met ons ganse leven Gode dankbaar voor Zijn weldaden bewijzen, en Hij door ons geprezen worde. Daarna ook, dat elk bij zichzelven van zijn geloof uit de vruchten verzekerd zij, en dat door onzen godzaligen wandel onze naasten ook voor Christus gewonnen worden.

Weten we niet meer wat er in de HC staat? Vinden we dat tegenwoordig al te rooms klinken? Ik hoop voor een ieder dat er toch vruchten in zijn/haar leven te zien zijn?!
Ja, dat is waar wat de HC zegt. Ik heb net precies de uitleg van deze vraag van Ursinus gelezen in het schatboek. Moet je ook eens lezen! Staan mooie dingen in, om over na te denken. In het schatboek kun je de hele dag wel in door lezen.

Groeten,
Matthijs
Liever Turks dan Paaps
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Ja, dat is waar wat de HC zegt. Ik heb net precies de uitleg van deze vraag van Ursinus gelezen in het schatboek. Moet je ook eens lezen! Staan mooie dingen in, om over na te denken. In het schatboek kun je de hele dag wel in door lezen.
Staat het schatboek ook op internet?
Dan kan ik even de uitleg van deze vraag opzoeken?
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Ja, dat is waar wat de HC zegt. Ik heb net precies de uitleg van deze vraag van Ursinus gelezen in het schatboek. Moet je ook eens lezen! Staan mooie dingen in, om over na te denken. In het schatboek kun je de hele dag wel in door lezen.
Staat het schatboek ook op internet?
Dan kan ik even de uitleg van deze vraag opzoeken?
Ja lieve mensen, we moeten toch ook eens bereid zijn om een goed boek gewoon te kopen.
Als je het Schatboek koopt, leest en herleest, zul je ontdekken dat het de Euris méér dan waard was!
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

"Als je het Schatboek koopt, leest en herleest, zul je ontdekken dat het de Euris méér dan waard was!"

Van harte mee eens. Lees vooral de uitleg van Zondag 7 en Zondag 23.

Dan kun je het topic gelijk sluiten.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw

Van harte mee eens. Lees vooral de uitleg van Zondag 7 en Zondag 23.

Dan kun je het topic gelijk sluiten.
Nou ja, ik denk dat Ursinus het 100% eens zou zijn met de 6 punten die ik geformuleerd heb, plus de aanvullingen die erbij gekomen zijn. Het verschil tussen zekerheid van het gevoel en zekerheid van het geloof, dat kende men in zijn tijd nog niet zo - dus daar zal hij misschien niet helemaal de noodzaak van inzien.
Maar goed, we kunnen het hem niet meer vragen...

Anderzijds zou het een verschraling zijn als we alleen Ursinus of Calvijn als maatgevend zouden zien, en alles wat daarna gekomen is niet hoogachten. (Boston, bijv., om even een gevoelige snaar bij jou te raken, Zeeuw...)
Overigens zijn diegenen die het alleen bij de Reformatoren willen houden vaak ook selectief. Van Beza, met zijn nadruk op dubbele predestinatie en ook wel systematisering (scholastiek), willen ze dan ineens al heel wat minder weten...
Refojongere

Bericht door Refojongere »

In Zondag 7 wordt beschreven wat het ware geloof is. Welnu, alles wat daarover geschreven staat behoort dus tot het wezen van het geloof, het behoort er toe en kan en mag niet gemist worden. Toetsen we onszelf daar aan?

In Zondag 23 lezen we de vrucht van dat geloof: Dat wij rechtvaardig zijn voor God. Het ware geloof heeft als wezenlijk kenmerk dat het ons rechtvaardigt en vrijspreekt van het oordeel! Rechtvaardiging behoort wezenlijk tot het ware geloof.

Echter, in bevindelijke kring, waar veel nadruk wordt gelegd op de werkelijke beleving van de rechtvaardiging (vrede in het geweten), is het wel zo dat de rechtvaardiging tot het welwezen van het geloof wordt gerekend.
Hoe kan dat? Is het zo dat zij denken dat het geloof er kan zijn zonder dat een mens gerechtvaardigd is? Welnee, zij redeneren nogmaals vanuit de bevinding. En dan kan het inderdaad zo zijn dat een gelovige mens een zo zwakke toe-eigening heeft dat er nauwelijks vrede in het geweten wordt ervaren en ook geen vrijsprekend vonnis. Ze missen nog de beleving van de rechtvaardiging. ZO spreekt ook Brakel ervan.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ik sluit me wel aan bij RJ. Ik geloof ook wel dat het vanuit goede bedoelingen gebeurt, maar dat neemt niet weg dat de gevolgen verschrikkelijk kunnen zijn.

Bv. in het boekje 'genadeleven en genadeverbond' kom ik uitdrukkingen tegen rondom de 'tafel van Jozef'. Dit kan heel eerlijk bedoeld zijn voor de zwakke gelovige, maar anderzijds worden er mensen opgebouwd die géén geloofsleven bezitten. Vanuit deze laatste groep is de tegenstand dan ook meestal groot.

Groeten,

PS. Lees de Heidelberger nooit als een 'heilsorde' maar als een 'troostboek'. Zo is hij ook bedoeld 'wat is úw enige troost, in leven en in sterven'.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
De Heere werkt niet systematisch.
Paulus en Zacheus hadden heel andere wegen dan de moordenaar en Jozef. Dat uiteenrafelen is alleen maar gevaarlijk. We gaan ons focussen op bevindingen en ervaringen en daar moeten we het nu net niet van hebben. We moeten ons focussen op Christus. Voor en na.
Dat is het fundament van geloofszekerheid en dat geeft ook zijn vruchten in ons gevoel. Ik heb nog nooit de ladder van Jacob beleefd, maar weet wel wie mijn zonden en schuld weggedragen heeft.
Ik weet ook dat ik geen vierschaarbeleving nodig heb om er zeker van te Zijn dat God mij in genade zal aannemen op grond van het offer van Zijn Zoon, Jezus Christus.
Ps 31:21 (31-22) Geloofd zij de HEERE, want Hij heeft Zijn goedertierenheid aan mij wonderlijk gemaakt, [mij] [voerende] [als] in een vaste stad.

Doe die 18 stappen maar gauw weg en werp al uw bekommernis op Hem. Hij zal het je leren, want Hij is de leraar der gerechtigheid. Indien iemand van u weijheid ontbreekt, dat Hij ze van God begere, die een iegelijk mildelijk geeft en nie verwijt.
De Heere werkt wél ordelijk. Ik geloof er vast en zeker in dat alle kinderen van dezelfde hoofdzaken leren, zij het soms met enkele verschillen. Maar op de kernzaken is er géén verschil. Dat hoorde ik duidelijk in een preek over de bekering van de moordenaar aan het kruis. Mijn predikant mocht zo duidelijk het werk van de Borg verklaren, gewerkt in een zondaar. Voor dit werk komt Christus alleen de eer toe. Christus wordt hierdoor verheerlijkt en daar gaat het om.
De moordenaar leerde in deze weg wel het volgende en ik geloof dat elk kind van God dit aan de weet komt en bevindelijk leert.
- De moordenaar stopte met spotten en werd stil gemaakt door de Heere Jezus (Lukas 23 vers 39)
- Hij ging de andere moordenaar – zijn naaste – waarschuwen om wat hij deed (vers 40)
- Hij voelde zijn schuld en wist dat hij moest sterven en dat dit verdiend was, dat hij de toorn van God verdiende over zijn leven (vers 40 en 41)
- Hij ging smeken om vergeving, omdat hij zo niet verder kon leven en ook niet kon sterven (vers 42)
- De toezegging / belofte verkregen van de Middelaar dat hij met de Borg in het paradijs zou komen en dat zijn zonden vergeven zijn (vers 43)
- De beproeving van deze belofte van de Middelaar; de moordenaar moest de drie-urige duisternis nog meemaken, waar hij hoorde dat zijn Borg door God verlaten werd vanwege de grote toorn van de zonde
- Het eeuwige leven door het volbrachte werk van de Borg en Middelaar, zijn Zaligmaker (vers 46)
Ik denk dat deze hoofdzaken allen de bekering inhouden. Het staat toch zo in de Bijbel? In de Bijbel verklaart God toch hoe Hij is en hoe Hij werkt? Dit is toch nodig tot de zaligheid? En moeten wij het dan beter weten door er het etiket ‘systeem(bekering)’ op te plakken? Het is voor ieder persoonlijk nodig om zo door de Heere geleid te worden in de weg der zaligheid. Want pas dan hebben wij écht toekomst, een zalige toekomst omdat we dan “bij Mij (Christus) in het paradijs zúllen zijnâ€
Plaats reactie