1. Heb jij daar ook enig bewijs voor? Loze beschuldigingen vind ik nooit zo sterk. Ter aanvulling de uitleg ging niet over Ezechiël 47 in zijn geheel maar over de eerste 5 verzen.Wim Anker schreef:
1.Mijn conclusie is toch wel dat de uitleg van Ezechiel 47 door @huisman (en anderen) is gekleurd door zijn leerstellige opvattingen.
En dat is een belangrijke kanttekening bij zijn opmerkingen.
2.Overigens ben ik toch wel benieuwd naar wat nu het onderscheidt zou zijn tussen "opwas in de genade" en de, wat denigrerend genoemde, "standenleer".
De standen, zoals Johannus deze beschrijft, kennen een bepaalde opbouw. Kinderen, jongelingen, vaders.
Het woord opwassen (groeien) bevat ook deze opbouw, van kind wordt men jongeling enzovoort.
Daarmee lijkt het me duidelijk dat men door opwas in de genade van (geestelijk) kind, (geestelijk) jongeling wordt.
2. De standenleer gaat bv over dat een wedergeboren mens geestelijk de heilsfeiten chronologisch beleefd. Dus eerst Kerst dan Goede Vrijdag, Pasen enz. Vaak ook met een lange tijd ertussen .