Had men vroeger minder geld nodig?

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

Ook al koop je geen gekke dingen, toch is het in zijn algemeenheid meer dan vroeger denk ik.
In mijn herinnering haalde moeder een ons ham, en 2 soorten kaas, jong en komijn.
Pak hagelslag en pot jam en pindakaas en dat was het.
Nu staat de lunchtafel vol met meerdere soorten beleg, 2 soorten hagelslag, 2 soorten pindakaas (gewoon en met nootjes)
3 soorten kaas, bosvruchtenkarnemelk, halfvolle melk, Zin van Arla, allemaal elck wat wils.
Ik weet het, zoiets doe je zelf, maar we zijn nogal lekkerbekken. :slurp
Brood van de supermarkt is ook eetbaar, maar wij vinden het slap en smakeloos, dus ik fiets door naar de ambachtelijke bakker.
Iets duurder, maar je hebt minder brood nodig, dus dat heft elkaar weer op.
Echte kaaswinkels worden zeldzamer, dus moet ik soms steeds verder rijden om nog een winkel te kunnen vinden, waar ze
gewoon de kaas van je keuze snijden waar je bij staat.
Valt mij trouwens op dat sommige winkelcentra, die voorheen gezellig druk waren, er nu maar desolaat bij liggen.
Lege donkere panden, weinig mensen, weinig variatie nog aan winkels, alleen die bekende Duitse supermarkten die het vol houden.
Maar de echte middenstanders konden het niet meer vol houden. Heel erg jammer!
En diegenen die het wel volhouden, zijn zeer creatief en werken er keihard voor om zich te onderscheiden.
Dat verdient ons aller support.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Dodo »

Prima als je al die luxe dingen wil eten en drinken, maar dan moet je niet klagen dat alles zo duur is.

In het RD staan aardige columns van Gerard ?? , die zijn hypotheek heeft afgelost door zuinig te leven. Als hij daarover vertelt op een verjaardag spitst iedereen zijn oren. Dat willen ze allemaal wel! Maar als hij dan vertelt dat de verwarming op 15 staat, en dat hij al vier jaar niet op vakantie is geweest haken ze af.
Mensen willen graag zuinig zijn en geld over houden, maar ze willen wel alles kunnen blijven kopen wat ze graag willen hebben of eten. En dat gaat nu eenmaal niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17374
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door huisman »

refo schreef:Ik heb juist het idee dat alles in 2015 goedkoper wordt.
Maar ik kom ook nooit bij de AH, dat scheelt misschien.
Koffie is inderdaad wel een paar dubbeltjes opgelopen.

Prei was gisteren bij de Lidl 19 cent per stronk. Bananen 99 cent per kilo, gewassen spinazie 1,89 per 450 gram.
Appels: een 2 kilozak voor 1,65.

Ik ben het huis aan het opkalefateren omdat ik door omstandigheden zeeën van tijd heb. De bouwmarkten gunnen elkaar het verlies niet eens. Bij de Praxis kun je alle bonnen inleveren, ook van Gamma, Karwei en Formido.
Van het voorjaar ga ik de bijkeuken van een nieuwe laag dakbedekking voorzien.
Vanmiddag vast begonnen een grote bus dakcoating met een 20% bon: van 79 voor 63 zoveel. Kreeg gelijk een bon mee voor maandag en dinsdag: 20% korting op alles dan. De benzine is ook een stuk lager geprijsd.

De Plus. MCD, Hoogvliet, Jumbo hebben ook de meest bizarre actie. Kruidvat en consorten ook. Sinds kort in Gouda een Op=op. Die zorgt ook voor prijsdalingen.

Ik zie nu pas de CBS cijfers, die bevestigen mijn gevoel.
Heel veel is inderdaad goedkoper geworden of amper in prijs gestegen sinds de euro.

Ik heb ooit de laatste kassabonnen (supermarkt)bewaard uit de guldentijd.Helaas vervaagd de inkt en zijn ze steeds moeilijker te lezen maar over het algemeen genomen zijn de prijzen in de supermarkt in 14 jaar heel weinig gestegen. Er zijn zelfs genoeg producten die in prijs zijn gezakt vergeleken met de guldentijd.

Ik ben wel een tevreden consument .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18731
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door helma »

Mijn dochter woont zelfstandig en leeft van een wahjong uitkering. Ze heeft nooit de verwarming aan; alleen als ze visite krijgt.

Nu woont ze in een flatje; dat scheelt.
Ik heb het zelf heel gauw koud :oO
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Prima als je al die luxe dingen wil eten en drinken, maar dan moet je niet klagen dat alles zo duur is.

In het RD staan aardige columns van Gerard ?? , die zijn hypotheek heeft afgelost door zuinig te leven. Als hij daarover vertelt op een verjaardag spitst iedereen zijn oren. Dat willen ze allemaal wel! Maar als hij dan vertelt dat de verwarming op 15 staat, en dat hij al vier jaar niet op vakantie is geweest haken ze af.
Mensen willen graag zuinig zijn en geld over houden, maar ze willen wel alles kunnen blijven kopen wat ze graag willen hebben of eten. En dat gaat nu eenmaal niet.
Ik klaag niet, ik constateer dat de keuze in de winkels veel groter is geworden en misschien daarom er veel meer op tafel staat. Dat zie ik overal gebeuren, behalve bij de mensen die echt aan de ondergrens zitten.
Wij zijn al 5 jaar niet op vakantie geweest, is dat zo erg? Wij vinden van niet.
Iedereen maakt op een bepaalde manier keuzes. Je kunt je geld maar één keer uitgeven.
helma schreef:Mijn dochter woont zelfstandig en leeft van een wahjong uitkering. Ze heeft nooit de verwarming aan; alleen als ze visite krijgt.
Mijn man heeft het ook nooit koud en die zou daar ook heel goed op kunnen bezuinigen.
Ik ben dus een koukleum, dan zou ik het op iets anders terughalen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23857
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door refo »

Sinds de euro is alles juist wel duurder geworden, maar in 2015 is het meeste goedkoper t.o.v. 2014.
In de cbs-index zit bijvoorbeeld de zorgverzekering niet, terwijl dat voor velen toch maandelijks een flinke post is, die sinds 2006 weliswaar 'maar' met 100 euro per jaar is gestegen, maar het eigen risico is opgelopen van 0 naar 375 euro.

Wat je eet is allemaal flink duurder geworden. Alles op de markt kost net zoveel in euro als destijds in guldens. Ik had het er pas nog met een stroopwafelbakker over: die verkocht 10 goede goudse wafels voor 2,35. In guldens is dat meer dan 5 gulden. In 2001 was dat ongeveer 2 gulden. 100% in 13 jaar is veel. En het ligt niet aan de BTW, want stroopwafels zijn als eerste levensbehoefte belast met 6%
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Dodo »

Als ik de advertentie in het RD vandaag zie, moeten we helemaal niet bij AH zijn, maar bij Jumbo.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23857
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door refo »

Wat trouwens echt verboden zou moeten worden is 'uit eten gaan', maar ja, dat willen horeco-ondernemers natuurlijk niet horen. Maar het is echt exorbitant duur. Voorgerechten van een tientje, hoofdgerechten van een paar tientjes, nag rechten voor veel geld, tussendoor nog glazen of flessen wijn, of frisjes voor euro's per glas.
Gewoon Gouds, hier op de markt heeft een diner voor 25 euro per persoon, maar zelfs dat is nog veel. Als je met z'n vieren gaat ben je nog 125 euro kwijt, want drinken zit er niet bij. Daar kun je een hele week voor thuis eten, drie keer per dag en dan nog de tussendoortjes.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

refo schreef:Wat trouwens echt verboden zou moeten worden is 'uit eten gaan', maar ja, dat willen horeco-ondernemers natuurlijk niet horen. Maar het is echt exorbitant duur. Voorgerechten van een tientje, hoofdgerechten van een paar tientjes, nag rechten voor veel geld, tussendoor nog glazen of flessen wijn, of frisjes voor euro's per glas.
Gewoon Gouds, hier op de markt heeft een diner voor 25 euro per persoon, maar zelfs dat is nog veel. Als je met z'n vieren gaat ben je nog 125 euro kwijt, want drinken zit er niet bij. Daar kun je een hele week voor thuis eten, drie keer per dag en dan nog de tussendoortjes.
Dat hoeft helemaal niet. In Den Haag bijvoorbeeld kun je al vanaf 7 euro eten.
http://www.etenvooreentientje.nl/denhaag.html
Er zijn ook diverse scholen, koksopleidingen, waar je een prima 3 gangen menu kunt bestellen voor soms 6-8 euro.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17374
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door huisman »

refo schreef:Wat trouwens echt verboden zou moeten worden is 'uit eten gaan', maar ja, dat willen horeco-ondernemers natuurlijk niet horen. Maar het is echt exorbitant duur. Voorgerechten van een tientje, hoofdgerechten van een paar tientjes, nag rechten voor veel geld, tussendoor nog glazen of flessen wijn, of frisjes voor euro's per glas.
Gewoon Gouds, hier op de markt heeft een diner voor 25 euro per persoon, maar zelfs dat is nog veel. Als je met z'n vieren gaat ben je nog 125 euro kwijt, want drinken zit er niet bij. Daar kun je een hele week voor thuis eten, drie keer per dag en dan nog de tussendoortjes.
Die 25 euro is tegenwoordig bij zeer veel goede restaurants gewoon voor een 3 gangen menu exclusief drank.
Vergeleken met een paar jaar geleden eet ik zeker 30% goedkoper buitenshuis.
Bij bijzondere gelegenheden vindt ik het fijn om samen met mijn vrouw uit eten te gaan. De definitie van "bijzondere gelegenheden" geef ik trouwens niet :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Zita »

Mara schreef:
refo schreef:Wat trouwens echt verboden zou moeten worden is 'uit eten gaan', maar ja, dat willen horeco-ondernemers natuurlijk niet horen. Maar het is echt exorbitant duur. Voorgerechten van een tientje, hoofdgerechten van een paar tientjes, nag rechten voor veel geld, tussendoor nog glazen of flessen wijn, of frisjes voor euro's per glas.
Gewoon Gouds, hier op de markt heeft een diner voor 25 euro per persoon, maar zelfs dat is nog veel. Als je met z'n vieren gaat ben je nog 125 euro kwijt, want drinken zit er niet bij. Daar kun je een hele week voor thuis eten, drie keer per dag en dan nog de tussendoortjes.
Dat hoeft helemaal niet. In Den Haag bijvoorbeeld kun je al vanaf 7 euro eten.
http://www.etenvooreentientje.nl/denhaag.html
Er zijn ook diverse scholen, koksopleidingen, waar je een prima 3 gangen menu kunt bestellen voor soms 6-8 euro.
Hotspothutspot in Rotterdam is ook geweldig. De keuze is reuze, want die hoef je niet te maken. Het eten is heerlijk. En het mes snijdt alle kanten tegelijk op: kinderen leren koken, kinderen leren wat gezond voedsel is, leegstaande panden worden benut, herintreders krijgen een kans op de arbeidsmarkt en Zita kan lekker voordelig uit eten.
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mister »

In Duitsland eten is dan ook een verademing qua prijs. Verder zijn de porties altijd royaal.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door samanthi »

In Londen het tegendeel
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Vorst »

refo schreef:Wat trouwens echt verboden zou moeten worden is 'uit eten gaan', maar ja, dat willen horeco-ondernemers natuurlijk niet horen. Maar het is echt exorbitant duur. Voorgerechten van een tientje, hoofdgerechten van een paar tientjes, nag rechten voor veel geld, tussendoor nog glazen of flessen wijn, of frisjes voor euro's per glas.
Gewoon Gouds, hier op de markt heeft een diner voor 25 euro per persoon, maar zelfs dat is nog veel. Als je met z'n vieren gaat ben je nog 125 euro kwijt, want drinken zit er niet bij. Daar kun je een hele week voor thuis eten, drie keer per dag en dan nog de tussendoortjes.
Je hoeft toch niet uit eten te gaan?

Ik vind juist dat er steeds meer leuke restaurants komen met leuke prijzen. Maar voor mij mag iets lekkers ook best wat kosten.
Een diner voor € 25,00 is goedkoop. Kijk eens hoeveel mensen in zo'n zaak werken; die moeten ook betaald worden.

Overigens vind ik juist wel dat boodschappen steeds duurder worden. Zeker als je een beetje let op wat je koopt (qua gezondheid etc.).
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Lassie »

Ach als je uit eten gaat hoef ik niet te zorgen voor de boodschappen en hoef ik ook niet te koken.
Al die energie... het is ook wel eens lekker om aan een tafel te zitten en het eten word voor je gekookt en opgediend.
Plaats reactie