Smartphone: welke leeftijd?

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:
Wim Anker schreef:Bij goed gebruik levert de smartphone veel meer rust op, levert meer comfort en veroorzaakt minder stress en minder storingen.
Hoe doe jij dat in je gezin?
Hoe leer jij ze de fiets goed gebruiken vanaf 4 jaar?
Ik ren er erg lang naast (2 minuten) en vervolgens krijgen ze zijwieltjes, en op een gegeven moment fietsen ze vanzelf goed.
Wat ik met pubers om me heen zie, is het proces richting normaal smartphonegebruik iets ingewikkelder.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Luther »

helma schreef:stel het zo lang mogelijk uit....
En hoe reageer jij op alle argumenten die de kids dan noemen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door eilander »

Mara schreef:Hier kregen ze een simpele mobiel als ze naar de middelbare gingen.
Maar dat was gewoon een prepaid mobieltje, waar ze mee konden bellen en smsén.
Daar hoef je niet meer mee aan te komen, dus dan vrees ik toch dat je aan een smartphoontje vast zit.
Je wilt toch niet dat je kind de enige in de brugklas is (toch al zo'n kwetsbare leeftijd) die er geen heeft.
Ja hoor, geen probleem. En voor onze kinderen ook niet.
Als ik er zelf geen hoefde te hebben voor mijn werk, zou ik ook een gewoon mobieltje hebben.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Luther »

Mara schreef:Hier kregen ze een simpele mobiel als ze naar de middelbare gingen.
Maar dat was gewoon een prepaid mobieltje, waar ze mee konden bellen en smsén.
Daar hoef je niet meer mee aan te komen, dus dan vrees ik toch dat je aan een smartphoontje vast zit.
Je wilt toch niet dat je kind de enige in de brugklas is (toch al zo'n kwetsbare leeftijd) die er geen heeft.
Dat is niet waar hoor. Onze kinderen hebben ook geen mobiel/smartphone, ook niet op het VO.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door helma »

Luther schreef:
helma schreef:stel het zo lang mogelijk uit....
En hoe reageer jij op alle argumenten die de kids dan noemen?
Ik zeg niet dat het altijd lukt :huhu
Onze twee jongste zoons hebben nu sinds een jaar een smartphone; ze zijn 16 en 18
Onze jongste dochter hebben we in de 2e er een gegeven; het was op school niet makkelijk om de enige te zijn.
Vooral omdat in de klas veel via Whatsapp gaat. In de pauze was er nauwelijks een gesprek te voeren, want iedereen zat met een schermpje voor zich.
En er lag hier nog een oudje.

Ze hebben hier (thuis) geen onbeperkt wifi.
Dochter van 13 heeft 's middags en 's avonds 1 uur; op school heeft ze wifi van school
De jongens hebben ook geen onbeperkt wifi; enkele uren per dag.
En na de avondsluiting (rond tienen) gaan de mobiels in de kast. Vergeten ze dat; hebben ze de vlg dag geen wifi.
Werkt prima.
Ook op zondag is wifi uit.

Boven de 20 jaar zijn ze 'vrij'; behalve op zondag willen we geen mobiel zien.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Dodo »

helma schreef:
Luther schreef:
helma schreef:stel het zo lang mogelijk uit....
En hoe reageer jij op alle argumenten die de kids dan noemen?
Ik zeg niet dat het altijd lukt :huhu
Onze twee jongste zoons hebben nu sinds een jaar een smartphone; ze zijn 16 en 18
Onze jongste dochter hebben we in de 2e er een gegeven; het was op school niet makkelijk om de enige te zijn.
Vooral omdat in de klas veel via Whatsapp gaat. In de pauze was er nauwelijks een gesprek te voeren, want iedereen zat met een schermpje voor zich.
En er lag hier nog een oudje.

Ze hebben hier (thuis) geen onbeperkt wifi.
Dochter van 13 heeft 's middags en 's avonds 1 uur; op school heeft ze wifi van school
De jongens hebben ook geen onbeperkt wifi; enkele uren per dag.
En na de avondsluiting (rond tienen) gaan de mobiels in de kast. Vergeten ze dat; hebben ze de vlg dag geen wifi.
Werkt prima.
Ook op zondag is wifi uit.

Boven de 20 jaar zijn ze 'vrij'; behalve op zondag willen we geen mobiel zien.
Die laatste zin bedoel je waarschijnlijk anders :)
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Floppy »

Luther schreef:
Mara schreef:Hier kregen ze een simpele mobiel als ze naar de middelbare gingen.
Maar dat was gewoon een prepaid mobieltje, waar ze mee konden bellen en smsén.
Daar hoef je niet meer mee aan te komen, dus dan vrees ik toch dat je aan een smartphoontje vast zit.
Je wilt toch niet dat je kind de enige in de brugklas is (toch al zo'n kwetsbare leeftijd) die er geen heeft.
Dat is niet waar hoor. Onze kinderen hebben ook geen mobiel/smartphone, ook niet op het VO.
Bezwaar van geen smartphone is dat ze buitengesloten zijn van de gebruikelijke communicatiekanalen (WhatsApp op dit moment). Bij alle nadelen die eraan kleven zie ik het toch ook gewoon als de nieuwe manier van met elkaar omgaan; wat dat betreft ga ik een eind mee met Wim Anker.
Begeleiding is wel nodig; Wat Helma schrijft over de gang van zaken thuis is herkenbaar, hoewel we op dit moment bepaalde dingen wat anders invullen (er hangt permanent wifi in de lucht, maar de internetbrowser staat dicht - dan kan er wel worden gemaild b.v.).
Toen mijn zoon een mobiel wilde kopen heb ik precies dezelfde ook gekocht om er achter te komen hoe eea in elkaar steekt. Er blijkt best veel mogelijk te zijn wat betreft ouderlijk toezicht waardoor de mobiel verantwoord kan worden gebruikt.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Floppy »

refo schreef:
Floppy schreef:Onze zoon heeft sinds zijn 12e een eigen smartphone. Voor ons een hele ervaring.
Van tevoren hebben we een lijst met regels opgesteld waar hij zijn handtekening onder moest zetten. Hierin stonden dingen als het tijdstip waarop hij uit moest 's avonds, e.d.
Verder hebben we op dit moment de app 'Screentime' erop staan, waarbij we een vaste periode per dag kunnen toestaan voor mobielgebruik. Ook staat de internetbrowser dicht (en Youtube); voor een aantal 'essentiele' websites (zoals die van school) heb ik een aparte app geinstalleerd die op basis van een whitelist werkt.

Voor ons als ouders werkt dit uitstekend, voor onze zoon op zich ook wel maar die loopt toch wel eens tegen beperkingen aan natuurlijk.
Die lossen z'n vrienden wel op.

Regelen jullie alles met handtekeningen?
Daar ben ik niet zo bang voor; hoofdzakelijk omdat het technisch inzicht van mijn zoon aanmerkelijk lager ligt dan dat van mij :) en we tot op heden zijn telefoon nog dagelijks onder ogen zien (een eis is bijvoorbeeld dat we zijn wachtwoord weten).

Ja, we regelen alles via handtekeningen, al sinds zijn geboorte :nananere
Het leek ons goed het zo te doen omdat we daarmee konden aangeven dat het wat ons betreft 'serious business' was.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Tiberius »

Ik zou zeggen: geef ze zo vroeg mogelijk een smartphone.
Het is net als met fietsen: dan kan je zelf er nog naast rennen en sturing geven. Als je ze een smartphone geeft (of toelaat), als ze puber zijn, gaat dat niet meer. Dan zoeken ze het zelf wel uit.
Het gaat m.i. met de mediaopvoeding al mis door ze er niet tijdig genoeg mee bekend te maken. Als ze eerst twaalf jaar moeten wachten tot ze een mobiel mogen hebben, vliegen ze daar als een losgelaten kalf op los.

Nu moet ik wel zeggen, dat ik een early adopter ben. Dat kan mijn visie wel wat inkleuren.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Ik zou zeggen: geef ze zo vroeg mogelijk een smartphone.
Het is net als met fietsen: dan kan je zelf er nog naast rennen en sturing geven. Als je ze een smartphone geeft (of toelaat), als ze puber zijn, gaat dat niet meer. Dan zoeken ze het zelf wel uit.
Het gaat m.i. met de mediaopvoeding al mis door ze er niet tijdig genoeg mee bekend te maken. Als ze eerst twaalf jaar moeten wachten tot ze een mobiel mogen hebben, vliegen ze daar als een losgelaten kalf op los.

Nu moet ik wel zeggen, dat ik een early adopter ben. Dat kan mijn visie wel wat inkleuren.
In onze kerkbode verzuchtte onze predikant enkele maanden geleden: Kan iemand mij aan de pastorie komen uitleggen waarin iemand van onder 16 een smartphone nodig heeft?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door -DIA- »

Is er ook een maximumleeftijd om zo'n ding te gebruiken? Ik geloof dat het merendeel van mijn generatie deze dingen niet kent.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Zita »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Ik zou zeggen: geef ze zo vroeg mogelijk een smartphone.
Het is net als met fietsen: dan kan je zelf er nog naast rennen en sturing geven. Als je ze een smartphone geeft (of toelaat), als ze puber zijn, gaat dat niet meer. Dan zoeken ze het zelf wel uit.
Het gaat m.i. met de mediaopvoeding al mis door ze er niet tijdig genoeg mee bekend te maken. Als ze eerst twaalf jaar moeten wachten tot ze een mobiel mogen hebben, vliegen ze daar als een losgelaten kalf op los.

Nu moet ik wel zeggen, dat ik een early adopter ben. Dat kan mijn visie wel wat inkleuren.
In onze kerkbode verzuchtte onze predikant enkele maanden geleden: Kan iemand mij aan de pastorie komen uitleggen waarin iemand van onder 16 een smartphone nodig heeft?
Dat lijkt me nogal duidelijk: om dezelfde redenen als een volwassene. Daarin zit volgens mij geen verschil. Van volwassenen vermoeden we alleen dat ze er met meer wijsheid mee om kunnen gaan.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door ZWP »

Ik ken iemand van >90 jaar met zo'n ding. :)

Laat kinderen er vroeg mee leren omgaan. Geef vooral ook als ouder het goede voorbeeld (matig gebruik). Niet continue achter refoforum of smartphone checken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Ik zou zeggen: geef ze zo vroeg mogelijk een smartphone.
Het is net als met fietsen: dan kan je zelf er nog naast rennen en sturing geven. Als je ze een smartphone geeft (of toelaat), als ze puber zijn, gaat dat niet meer. Dan zoeken ze het zelf wel uit.
Het gaat m.i. met de mediaopvoeding al mis door ze er niet tijdig genoeg mee bekend te maken. Als ze eerst twaalf jaar moeten wachten tot ze een mobiel mogen hebben, vliegen ze daar als een losgelaten kalf op los.

Nu moet ik wel zeggen, dat ik een early adopter ben. Dat kan mijn visie wel wat inkleuren.
In onze kerkbode verzuchtte onze predikant enkele maanden geleden: Kan iemand mij aan de pastorie komen uitleggen waarin iemand van onder 16 een smartphone nodig heeft?
En laat die iemand hem dan gelijk uitleggen waarom iemand van onder de 16 een fiets nodig heeft. ;)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Is er ook een maximumleeftijd om zo'n ding te gebruiken? Ik geloof dat het merendeel van mijn generatie deze dingen niet kent.
Maak eens een reis met de trein en kijk om je heen: alle generaties zijn met zo'n ding in de weer.
Je bent een bezienswaardigheid als je een boek zit te lezen.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie