Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door helma »

Ik denk trouwens wel dat we onszelf en onze kinderen moeten voorbereiden op vervolging en verdrukking.
Daar ligt een taak voor ouders maar ook voor kerken; daar moet aandacht voor zijn in de prediking.
Voorbereid zijn en waken.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Vagari »

DDD schreef:Nee. Nooit van gehoord.

Ben jij daar wel getuige van geweest dan, en hoe ziet dat er uit? En hoe bepaal je precies dat iemand naar de hel gaat?
Natuurlijk was ik er niet bij en kan ik niet over zielen oordelen. Daarom vraag ik ook of je er niet van gehoord(!) hebt. Een mens kan er vast van overtuigd zijn naar de hemel te gaan en toch een vijand van God zijn.

Nu weet ik dat moslimterroristen zichzelf de dood in drijven en dat je hen niet met de christelijke martelaren kunt vergelijken, die de dood in werden gedreven, maar zij geloven ook vast dat hen daarna iets beters staat te wachten.
En het zal echt niet vreemd zijn als er ook christelijke martelaren zijn geweest die zichzelf voor de gek hebben gehouden. De Bijbel zelf geeft wel die mogelijkheid. Lees maar.

1 Korinthe 13:
3 En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud11 der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden,12 en had de liefde niet,13 zo zou het mij geen nuttigheid geven.14

Mattheus 7:
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt:12 Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders,13 Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen:14 Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd,15 en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?16
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen:17 Ik heb u nooit gekend;18 gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Afbeelding

Psalmen: 19:6, 26:2 en 139:14.
Lees ook Openbaringen 3 vanaf vers 14 eens. (Met de kanttekeningen bij rijk en verrijkt)

Snapt u nu wat ik bedoelde te zeggen?
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Pimpelmees »

helma schreef:Ik denk trouwens wel dat we onszelf en onze kinderen moeten voorbereiden op vervolging en verdrukking.
Daar ligt een taak voor ouders maar ook voor kerken; daar moet aandacht voor zijn in de prediking.
Voorbereid zijn en waken.
Wie de genade van Christus ontvangt, zal gehaat worden door de wereld. Ik heb daar gisteren nog een goede preek over gehoord, online gezet vanuit het kleine Schotse Barnoldswick.

http://www.fpchurch.org.uk/sermon/john-1714/
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Wim Anker »

Pimpelmees schreef:
helma schreef:Ik denk trouwens wel dat we onszelf en onze kinderen moeten voorbereiden op vervolging en verdrukking.
Daar ligt een taak voor ouders maar ook voor kerken; daar moet aandacht voor zijn in de prediking.
Voorbereid zijn en waken.
Wie de genade van Christus ontvangt, zal gehaat worden door de wereld. Ik heb daar gisteren nog een goede preek over gehoord, online gezet vanuit het kleine Schotse Barnoldswick.

http://www.fpchurch.org.uk/sermon/john-1714/
Hoe vatten we dit concreet op? (overigens niet alleen gehaat door de wereld, maar ook door de godsdienst).
In NL ken ik eigenlijk van het afgelopen jaar enkel concreet het voorbeeld van ds. van Andel. De wereld en de godsdienst struikelden over hun woorden om hem te verketteren. Dat was een duidelijk voorbeeld dat de radicaliteit van het christendom wordt gehaat.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Pimpelmees »

Wim Anker schreef:
Pimpelmees schreef:
helma schreef:Ik denk trouwens wel dat we onszelf en onze kinderen moeten voorbereiden op vervolging en verdrukking.
Daar ligt een taak voor ouders maar ook voor kerken; daar moet aandacht voor zijn in de prediking.
Voorbereid zijn en waken.
Wie de genade van Christus ontvangt, zal gehaat worden door de wereld. Ik heb daar gisteren nog een goede preek over gehoord, online gezet vanuit het kleine Schotse Barnoldswick.

http://www.fpchurch.org.uk/sermon/john-1714/
Hoe vatten we dit concreet op? (overigens niet alleen gehaat door de wereld, maar ook door de godsdienst).
In NL ken ik eigenlijk van het afgelopen jaar enkel concreet het voorbeeld van ds. van Andel. De wereld en de godsdienst struikelden over hun woorden om hem te verketteren. Dat was een duidelijk voorbeeld dat de radicaliteit van het christendom wordt gehaat.
In concrete zin betekent het: wees niet verbaasd. Wees niet verbaasd als je gehaat zult worden door de wereld. Wie vanuit het Woord mag leven en zich in geestelijke zin scheidt van de wereld, zal ook gehaat worden door die wereld.
Bij de haat van de wereld jegens christenen denk ik zelf overigens niet enkel aan IS en het aanvallen van kerken. Het kan ook gewoon om de hoek zijn, of op internet waar nu vaak al kwade woorden worden gesproken over "Ggggristenen".
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Isala »

Pimpelmees schreef:Het kan ook gewoon om de hoek zijn, of op internet waar nu vaak al kwade woorden worden gesproken over "Ggggristenen".
Het kan zelfs binnen je eigen gezin zijn.
Het kan zelfs binnen je eigen kerkverband zijn.
Het volgen van Christus roept irritatie op.
In die zin zal een christen een steen des aanstoots gevonden worden, net als zijn Meester.
eilander schreef:1. De vraag "Waar is Christus in mijn leven?" is altijd relevant, ook vandaag.
2. De vraag wat je doet als je voor deze keuze wordt gesteld, hoef je nu niet te beantwoorden, denk ik. Petrus dacht ook met de Heere te sterven en hij meende het oprecht. Maar even later ging het toch anders. Op het moment dat het nodig is, geeft God genade, niet op voorraad.
Volkomen mee eens. Alhoewel ik toch wel eens over dat moment nadenk.
Hora est!
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Wim Anker »

Isala schreef:
Pimpelmees schreef:Het kan ook gewoon om de hoek zijn, of op internet waar nu vaak al kwade woorden worden gesproken over "Ggggristenen".
Het kan zelfs binnen je eigen gezin zijn.
Het kan zelfs binnen je eigen kerkverband zijn.
Het volgen van Christus roept irritatie op.
In die zin zal een christen een steen des aanstoots gevonden worden, net als zijn Meester.
De theorie klopt helemaal. Maar wanneer is het nu lijden om Christus wil of wanneer is het een lijden omwille van de (eigen) zonde? Want wij zijn van nature haters van onze naaste. In die zin is het niet verwonderlijk dat onze naasten ons haten. Dat doen ze niet (alleen) omdat wij christenen zijn. Dat doen onze naasten - en wij bij hen - omdat we zondige mensen zijn.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Isala »

Wim Anker schreef:De theorie klopt helemaal
Tja, als jij dat afdoet als theorie... Dan doet de Bijbel dat ook af als theorie.
Voor sommigen is het realiteit.


In dit topic gaat het niet om lijden om eigen zonden, alhoewel dat wel met elkaar te maken heeft.
Wij verdienen niet anders dan om te lijden, en dat onze naasten ons haten.
En toch was Petrus blij dat hij waardig geacht werd smaadheid te mogen lijden om de Naam van Christus (Handelingen 5 vers 41)
Waarom werd hij waardig geacht? Omdat hij zo'n mooie theorie had?
Hora est!
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Hendrien »

Vagari schreef:
DDD schreef:Nee. Nooit van gehoord.

Ben jij daar wel getuige van geweest dan, en hoe ziet dat er uit? En hoe bepaal je precies dat iemand naar de hel gaat?
Natuurlijk was ik er niet bij en kan ik niet over zielen oordelen. Daarom vraag ik ook of je er niet van gehoord(!) hebt. Een mens kan er vast van overtuigd zijn naar de hemel te gaan en toch een vijand van God zijn.

Nu weet ik dat moslimterroristen zichzelf de dood in drijven en dat je hen niet met de christelijke martelaren kunt vergelijken, die de dood in werden gedreven, maar zij geloven ook vast dat hen daarna iets beters staat te wachten.
En het zal echt niet vreemd zijn als er ook christelijke martelaren zijn geweest die zichzelf voor de gek hebben gehouden. De Bijbel zelf geeft wel die mogelijkheid. Lees maar.

1 Korinthe 13:
3 En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud11 der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden,12 en had de liefde niet,13 zo zou het mij geen nuttigheid geven.14

Mattheus 7:
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt:12 Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders,13 Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen:14 Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd,15 en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?16
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen:17 Ik heb u nooit gekend;18 gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Afbeelding

Psalmen: 19:6, 26:2 en 139:14.
Lees ook Openbaringen 3 vanaf vers 14 eens. (Met de kanttekeningen bij rijk en verrijkt)

Snapt u nu wat ik bedoelde te zeggen?
Het spijt me wel, maar dit bovenstaande verhaaltje vind ik echt afschuwelijk. Zou dit echt zo gebeurd zijn, dat de Heere dit openbaarde?
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Wim Anker »

Isala schreef:
Wim Anker schreef:De theorie klopt helemaal
Tja, als jij dat afdoet als theorie... Dan doet de Bijbel dat ook af als theorie.
Voor sommigen is het realiteit.
In dit topic gaat het niet om lijden om eigen zonden, alhoewel dat wel met elkaar te maken heeft.
Wij verdienen niet anders dan om te lijden, en dat onze naasten ons haten.
En toch was Petrus blij dat hij waardig geacht werd smaadheid te mogen lijden om de Naam van Christus (Handelingen 5 vers 41)
Waarom werd hij waardig geacht? Omdat hij zo'n mooie theorie had?
Petrus had inderdaad de theorie (en wat een mooie!) maar ook de praktijk.
Maar laat verder maar, want ik krijg de indruk dat het op dit forum bij theoretiseren blijft.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Pimpelmees »

Wim Anker schreef:
Isala schreef:
Wim Anker schreef:De theorie klopt helemaal
Tja, als jij dat afdoet als theorie... Dan doet de Bijbel dat ook af als theorie.
Voor sommigen is het realiteit.
In dit topic gaat het niet om lijden om eigen zonden, alhoewel dat wel met elkaar te maken heeft.
Wij verdienen niet anders dan om te lijden, en dat onze naasten ons haten.
En toch was Petrus blij dat hij waardig geacht werd smaadheid te mogen lijden om de Naam van Christus (Handelingen 5 vers 41)
Waarom werd hij waardig geacht? Omdat hij zo'n mooie theorie had?
Petrus had inderdaad de theorie (en wat een mooie!) maar ook de praktijk.
Maar laat verder maar, want ik krijg de indruk dat het op dit forum bij theoretiseren blijft.
Als je het beter weet, Wim, dan nodig ik je uit om duidelijk te maken wat het in concrete zin inhoudt om als christen gehaat te worden door de wereld. Dan komen we verder dan wanneer jij anderen uitnodigt om wat te zeggen, jij dat gaat afkraken en dan zegt "laat verder maar".
Coosje
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 nov 2007, 22:49

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Coosje »

De praktijk is deze:
Hoe weet ik of ik gesmaad en veracht word om Zijns Naams wil?
Als de Heere Jezus Zich aan mij openbaart: "Ziet de mens".
Of: "Hij was veracht, de onwaardigste onder de mensen"
En Hij zegt: "Is een dienstknecht meerder dan Zijn Heer".
Dat brengt een grote vreugde met zich mee dat ik "Waardig geacht ben om Zijns Naams wil smaadheid te lijden".
Mocht het maar meer gebeuren want op dat moment beleef ik iets van de zaligheid.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Johann Gottfried Walther »

2 Tim 3v12
12 En ook allen, die godzaliglijk willen (45) leven in Christus Jezus, die zullen vervolgd worden.(46)

45) die godzaliglijk willen
Dat is, die de christelijke leer of godsdienst standvastig willen belijden, beleven en verbreiden.

46) vervolgd worden.
Namelijk van de goddeloze mensen. En derhalve moeten zij zich daartoe bereiden, en zich daartegen met lijdzaamheid en standvastigheid wapenen.


Groot gedeelte van de wereldwijde kerk wordt vervolgd. Wij bevinden ons nog in een bijzondere positie. Het kan ook een oordeel zijn de voorspoed. Door voorspoed is er sneller verdeeldheid in en tussen kerken. Door voorspoed kan men God vergeten, en van de kern van het Christelijk geloof afwijken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Wim Anker »

Pimpelmees schreef:
Wim Anker schreef:
Isala schreef:
Wim Anker schreef:De theorie klopt helemaal
Tja, als jij dat afdoet als theorie... Dan doet de Bijbel dat ook af als theorie.
Voor sommigen is het realiteit.
In dit topic gaat het niet om lijden om eigen zonden, alhoewel dat wel met elkaar te maken heeft.
Wij verdienen niet anders dan om te lijden, en dat onze naasten ons haten.
En toch was Petrus blij dat hij waardig geacht werd smaadheid te mogen lijden om de Naam van Christus (Handelingen 5 vers 41)
Waarom werd hij waardig geacht? Omdat hij zo'n mooie theorie had?
Petrus had inderdaad de theorie (en wat een mooie!) maar ook de praktijk.
Maar laat verder maar, want ik krijg de indruk dat het op dit forum bij theoretiseren blijft.
Als je het beter weet, Wim, dan nodig ik je uit om duidelijk te maken wat het in concrete zin inhoudt om als christen gehaat te worden door de wereld. Dan komen we verder dan wanneer jij anderen uitnodigt om wat te zeggen, jij dat gaat afkraken en dan zegt "laat verder maar".
Ik weet het helemaal niet beter. Ik stel nu juist de vraag juist wat het in NL inhoudt om als christen gehaat te worden. Concreet.
Enkele voorbeelden: Extra belastingaanslagen voor christenen? Achtergesteld in de winkels? Hondepoep door de brievenbus? fysiek geweld? Pesterijen? Ontslag?

Helaas zijn alle antwoorden ontwijkend. En dan stop ik er liever mee. Want de vraag is niet onhelder dunkt me.
Chris1995
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 jan 2015, 19:07

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Chris1995 »

helma schreef:Ik denk trouwens wel dat we onszelf en onze kinderen moeten voorbereiden op vervolging en verdrukking.
Daar ligt een taak voor ouders maar ook voor kerken; daar moet aandacht voor zijn in de prediking.
Voorbereid zijn en waken.
Ik denk dat wij als Nederlanders/refo's toch vaak te nuchter denken: Vervolging is verweg, komt toch niet in nederland. Het is denk ik wel zeker nuttig om ons voor te bereiden en ook de kinderen! Vooral onszelf af te vragen: Wat doe ik persoonlijk als ik voor de keus gesteld word Christus of de dood in!
Plaats reactie