Ambtskleding

ejvl
Berichten: 5749
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ambtskleding

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Zit het zo hoog? Het is wel opvallend, en daarmee wil ik nu geen scherpe grenzen trekken,
hoe lichter de kerk, hoe lichter (kleuriger) de kleding. Misschien had die man toch wel gelijk
die zei: We moeten niet kijken hoe ver we mee kunnen gaan, maar hoe ver we van het meegaan
met de wereld vandaan kunnen blijven. Als we eenmaal beginnen om daar niets meer in te
zien, dan lijkt me dit ook een steeds sneller afglijden, zodat het onderscheid tussen kerk
en wereld helemaal niet meer te zien is.
DIA, wil je dit eens doorlezen en aangeven wat je er van vind?
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/165 ... erzorging/

Van een predikant van jouw eigen kerkverband.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef: Zit het zo hoog? Het is wel opvallend, en daarmee wil ik nu geen scherpe grenzen trekken,
hoe lichter de kerk, hoe lichter (kleuriger) de kleding. Misschien had die man toch wel gelijk
die zei: We moeten niet kijken hoe ver we mee kunnen gaan, maar hoe ver we van het meegaan
met de wereld vandaan kunnen blijven. Als we eenmaal beginnen om daar niets meer in te
zien, dan lijkt me dit ook een steeds sneller afglijden, zodat het onderscheid tussen kerk
en wereld helemaal niet meer te zien is.
DIA, wil je dit eens doorlezen en aangeven wat je er van vind?
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/165 ... erzorging/

Van een predikant van jouw eigen kerkverband.
Ik heb het snel doorgelezen, maar met tegenzin, omdat ik de ligging van deze predikanten wel
ken. Al behoren ze tot hetzelfde kerkverband, in feite staan die mijlenver van ons af.
Verder lust het me niet om daarop in te gaan. Ik weet het, maar blijf vinden dat men zich niet
zo moet kleden dat het aanstoot geeft.
Iemand zei het eens zo: Maak daar geen punt van, maar laat het zo zijn dat de wereld er niet
mee spot en dat het Gods volk niet tot droefheid is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28738
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtskleding

Bericht door DDD »

Laat dat nu precies zo in het artikel staan.

En de rest van wat je schrijft over de verschillen is flauwekul, maar hier niet aan de orde.
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Ambtskleding

Bericht door keesjanm »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef: Zit het zo hoog? Het is wel opvallend, en daarmee wil ik nu geen scherpe grenzen trekken,
hoe lichter de kerk, hoe lichter (kleuriger) de kleding. Misschien had die man toch wel gelijk
die zei: We moeten niet kijken hoe ver we mee kunnen gaan, maar hoe ver we van het meegaan
met de wereld vandaan kunnen blijven. Als we eenmaal beginnen om daar niets meer in te
zien, dan lijkt me dit ook een steeds sneller afglijden, zodat het onderscheid tussen kerk
en wereld helemaal niet meer te zien is.
DIA, wil je dit eens doorlezen en aangeven wat je er van vind?
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/165 ... erzorging/

Van een predikant van jouw eigen kerkverband.
Ik heb het snel doorgelezen, maar met tegenzin, omdat ik de ligging van deze predikanten wel
ken. Al behoren ze tot hetzelfde kerkverband, in feite staan die mijlenver van ons af.
Verder lust het me niet om daarop in te gaan. Ik weet het, maar blijf vinden dat men zich niet
zo moet kleden dat het aanstoot geeft.
Iemand zei het eens zo: Maak daar geen punt van, maar laat het zo zijn dat de wereld er niet
mee spot en dat het Gods volk niet tot droefheid is
.
Al is het een dominee die jij verkettert (hoe erg, denk aan de tekst over Gods oogappel, ik zou toch maar eens goed een preek beluisteren van hem, daar zit meer in als in vele andere preken..) hij gebruikt precies dezelfde woorden die jij citeert.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Laat dat nu precies zo in het artikel staan.

En de rest van wat je schrijft over de verschillen is flauwekul, maar hier niet aan de orde.
Toch is mijn eerste indruk dat hij er milder over schrijft dan wij gewend zijn.
But let it be so!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Ambtskleding

Bericht door keesjanm »

De nadruk op ambtskleding is puur Rooms trouwens.
Dan had Philpot en hebben de huidige Strict Baptists het beter begrepen.
Netjes gekleed dat hoort de enige eis te zijn.
Maar als ik jonge studenten en predikanten zie lopen diep in het zwart en ook nog met een hoed, dan maak je je voor de wereld wel bespottelijk.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

keesjanm schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef: Zit het zo hoog? Het is wel opvallend, en daarmee wil ik nu geen scherpe grenzen trekken,
hoe lichter de kerk, hoe lichter (kleuriger) de kleding. Misschien had die man toch wel gelijk
die zei: We moeten niet kijken hoe ver we mee kunnen gaan, maar hoe ver we van het meegaan
met de wereld vandaan kunnen blijven. Als we eenmaal beginnen om daar niets meer in te
zien, dan lijkt me dit ook een steeds sneller afglijden, zodat het onderscheid tussen kerk
en wereld helemaal niet meer te zien is.
DIA, wil je dit eens doorlezen en aangeven wat je er van vind?
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/165 ... erzorging/

Van een predikant van jouw eigen kerkverband.
Ik heb het snel doorgelezen, maar met tegenzin, omdat ik de ligging van deze predikanten wel
ken. Al behoren ze tot hetzelfde kerkverband, in feite staan die mijlenver van ons af.
Verder lust het me niet om daarop in te gaan. Ik weet het, maar blijf vinden dat men zich niet
zo moet kleden dat het aanstoot geeft.
Iemand zei het eens zo: Maak daar geen punt van, maar laat het zo zijn dat de wereld er niet
mee spot en dat het Gods volk niet tot droefheid is
.
Al is het een dominee die jij verkettert (hoe erg, denk aan de tekst over Gods oogappel, ik zou toch maar eens goed een preek beluisteren van hem, daar zit meer in als in vele andere preken..) hij gebruikt precies dezelfde woorden die jij citeert.
Oké, maar hier het om een andere definitie.
Ik heb sterk de indruk dat ik hier geen begrip voor kan verwachten op dit forum.
Hooguit van meelezers.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ambtskleding

Bericht door Orchidee »

-DIA- schreef:

Toch is mijn eerste indruk dat hij er milder over schrijft dan wij gewend zijn.
Dat is helemaal niet verkeerd om eens wat anders te horen/lezen wat wij "GEWEND" zijn, wie zegt dat dat goed is?!
"GEWENNING" kan levensgevaarlijk zijn!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:
-DIA- schreef:

Toch is mijn eerste indruk dat hij er milder over schrijft dan wij gewend zijn.
Dat is helemaal niet verkeerd om eens wat anders te horen/lezen wat wij "GEWEND" zijn, wie zegt dat dat goed is?!
"GEWENNING" kan levensgevaarlijk zijn!
Onze oude predikant, ds. Lamain heeft eens met nadruk geschreven:
Went niet aan gewenning. Dit kan heel gevaarlijk zijn.
Ik zal een kijken of ik dit stukje kan vinden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5749
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ambtskleding

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:k weet het, maar blijf vinden dat men zich niet
zo moet kleden dat het aanstoot geeft.
Iemand zei het eens zo: Maak daar geen punt van, maar laat het zo zijn dat de wereld er niet
mee spot en dat het Gods volk niet tot droefheid is.
Maar wanneer is het tot droefheid dan? Of tot aanstoot?
Als iemand veel gekleurde kleding draagt vind ik dit niet tot droefheid of tot aanstoot, sterker, ik denk dat dit bijbels is.
Als iemand stemmige kleding draagt vind ik dit ook niet tot droefheid of tot aanstoot, sterker, ik denk dat dit bijbels is.

In het door mij aangehaalde artikel gaat het mij niet om de strekking of ligging van de predikant, maar om wat hij schrijft, met name over kleuren en gewoonten wereldwijd bij Christenen.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Ambtskleding

Bericht door Zeemeeuw »

@DIA. Ds. Lamain schreef over 'gewend aan de ontwenning'.
Zie o.a.: http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... /brieven/1
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Ambtskleding

Bericht door Sheba »

Ik heb dit topic niet gestart met het idee dat ambtskleding niet mag.... Maar met het idee dat zoals het nu functioneert misschien niet zo bijbels is. Dat we denk ik wel eens speciale ambtskleding bedacht hebben om onderscheid te maken met bijvoorbeeld de rest van de gemeente... (En dan heb ik het niet alleen over toga's maar ook over het ambtskostuum) En is dat terecht?
Welke bijbelse grond is daarvoor in het NT! (in NT draagt alleen Johannes de Doper nog een kemelsharenmantel, maar dat is in de overgangsperiode OT en NT, daarna lees je er dus niets meer over. Daarnaast is een ambtsdrager hetzelfde als een profeet?)

Laat duidelijk zijn. Ik bedoel ieder christen (en een christen is voor mij niet iemand die alleen tot een kerk hoort, maar een christen is voor mij iemand die waarlijk weet wedergeboren te zijn in Christus! ) Of hij/zij nu ambtsdrager is of niet moet zich eerbaar, eenvoudig kleden. En niemand mag zich kleden tot droefheid of aanstoot... Niet alleen de man in het ambt.
Eerlijk gezegd dacht ik dat de zwarte pakken gewoon zijn ontstaan doordat vroeger de mannen sowieso een zwart pak droegen op de zondag. Je had maar een net pak dat zwart was (logisch ook mbt begrafenissen etc. ). Nu kan je ook een net grijs, bruin of weet ik wat kostuum hebben. Zonder werelds achter de laatste mode aan te rennen...

Maar dat de gevoelswaarde t.o.v. Ambt en kleding in de loop van tijd verandert is. Dus ambt dan zwart pak. Dus zwartpak werd aan het ambt gekoppeld. En niet eerbaar gewaad ( maar dat geldt dus voor iedereen).
Dus dat de ds. en kerkenraad zich onderscheiden ging kleden mbt de rest van de gemeente. Terwijl daar m.i. Geen verschil tussen mag zijn. Het hoort gewoon eerbaar te zijn voor een ieder!
We kunnen heden ten dage voor heel veel geld NB een speciaal ambtskostuum kopen bij de onder ons bekende kledingzaken..( wat voor mij dus ook praalgewaden worden). Want ambtskleding is geen gewoon pak wat je bij VenD kan kopen natuurlijk..... ( m.i. Is dat dus flauwekul)
Wat is de oorzaak van die verandering?
En natuurlijk zijn er veel interessantere discussies te voeren. Maar misschien komt hier inderdaad om de hoek kijken... Hoe kijken we tegen een ambtsdrager aan. Blijft het bijbels? Of gaan we op de reformatorische roomse tour. En is een ambtsdrager niet alleen iemand met een bijzondere taak of is hij eigenlijk ook ietsje meer? Zoals de paus een soort middelaar is tussen God en mens?

Dus nogmaals deze vragen zijn niet bedoeld om maar eens lekker te schoppen.... Maar om eerlijk na te denken hoe bepaalde gewoonten zijn ontstaan of hebben kunnen ontstaan.
Laatst gewijzigd door Sheba op 20 nov 2014, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:
-DIA- schreef:

Toch is mijn eerste indruk dat hij er milder over schrijft dan wij gewend zijn.
Dat is helemaal niet verkeerd om eens wat anders te horen/lezen wat wij "GEWEND" zijn, wie zegt dat dat goed is?!
"GEWENNING" kan levensgevaarlijk zijn!
Het wordt wat off-topic. Als het de heren moderatoren goed dunkt kan het wellicht in een apart topic over 'kleding' wordt gesplaatst?

Om toch een antwoord te geven, ik vond niet meteen het stukje van ds. Lamain. Maar kwam wel tijdens het zoeken een ander aanverwant artikel tegen.

Iets over kleding
(Uit De Saambinder - September 1960)

In de staat de rechtheid was de kleding geen probleem. Adam en Eva, onze eerste ouders waren versierd met Gods beeld: kennis, gerechtigheid en heiligheid. Met dat volmaakte kleed wandelden zij voor Gods aangezicht. Doch door onze diepe val is het bevestigd geworden, wat wij lezen in Spreuken 23 vers 21: En de sluimering doet verscheurde klederen dragen.
Zodra de zonde begaan was, onttrok God Zijn beeld van de mens, en toen werden hun ogen geopend en zij zagen dat zij naakt waren. Wat een ontnuchtering.

Helaas, in plaats van voor God in te vallen, zijn zij aanstonds begonnen zichzelf te helpen. Zij hechtten vijgenboombladeren samen, en maakten zich schorten. Doch toen God gekomen is, heeft Hij de gevallen mens opgezocht, zijn zonden hem ordelijk voor ogen gesteld, Christus in de belofte geopenbaard. Maar heeft hem ook verkondigd, wat de gevolgen van de zonde voor hem en zijn geslacht zouden zijn.
Adam is verwaardigd om zijn val over te nemen, maar heeft ook de Goddelijke belofte mogen omhelzen, en daarna heeft God voor Adam en Eva rokken van vellen gemaakt en ze hun aangetogen. Zij zijn door God weer aangekleed. Het is hun daar reeds geleerd, dat zonder bloedstorting er geen vergeving is, en ook dat God nooit genoegen kan nemen met ons werk.

Al wat de mens klaar maakt, wordt door God vernietigd, en alleen met wat God ons geeft, kunnen wij maar voor God bestaan. En dat zijn die klederen des heils, en die mantel van Christus’ volmaakte gerechtigheid en heiligheid.
Dat kleed alleen onze naakte en schuldige zielen maar bedekken en versieren. Doch al is het dat wij krachtens soevereine genade en liefde Gods, bij de wedergeboorte geroepen zijn met een heilige roeping, en dat het beeld Gods in beginsel in ons hersteld is geworden, toch moeten wij kleren dragen.
Het is vanwege de zonde, dat wij daartoe verplicht zijn, doch wij mogen het ook wel ten hoogste waarderen, dat God in Zijn algemene genade en voorzienigheid nog wegen heeft geopend, en middelen geschonken om ons lichaam te mogen bedekken.
Welk een schandelijk bedrijf is het dan, wanneer de mens wijzer wil zijn dan God, ja in wereldgelijkvormigheid en goddeloosheid verwerpt wat God ons nog heeft gegeven. De vraag wordt gedurig gedaan: Hoe moeten wij ons kleden? Ik denk: het antwoord is zeer eenvoudig. Zo, dat de wereld er niet mee spot, en zo, dat de godvrezenden er niet door geërgerd worden.

Dus, als ik het dan goed begrijp: wij moeten toch met onze tijd meegaan? Wat een gevaarlijk terrein! Wanneer wij recht mochten beseffen, dat de zonde ons zo ellendig gemaakt heeft, dat wij kleren moeten dragen, maar ook, wat er straks met onze lichamen zal plaats hebben, namelijk tot het stof wederkeren, heus, dan zouden er niet veel modewinkels nodig zijn.
Veel mensen zijn niet tevreden met hun schepping. Zij poederen hun gezicht, verven hun nagels en lippen, enz. en hebben in hun tas een spiegeltje om gedurig te controleren hoe hun geblanket gezicht eruitziet. Och, dat die dochters van Izebel eens mochten zien in de spiegel van Gods heilige wet. Dat wij allen ons portret mochten vinden in Romeinen 3, wij zouden schrikken van onszelf, en een walg hebben aan onszelf.

Wij zijn door onze diepe val zo afzichtelijk geworden, dat sommige dieren, als ze ons ontmoeten, ons vaneenscheuren, en andere dieren zijn zo schuw, dat zij van ons weglopen en bang zijn om in onze nabijheid te komen.
Dat wij onze val toch recht leerden kennen, opdat wij ons voor het aangezicht van de Goddelijke majesteit recht leerden verootmoedigen, en verzoening zoeken in het bloed van de Zoon van God. Maar ook herstelling op grond van Zijn gerechtigheid in de gemeenschap met God. Wanneer de Waarheid nog enige kracht uitoefent op de consciëntie, dan zal dat ook in onze kleding uitkomen.
Nee, wij hebben ons niet te kleden, dat de wereld de spot met ons drijft. Laat onze kleding eenvoudig zijn, maar ook stichtelijk en deftig; in onze huizen, in onze omgeving op straat, en vooral in het opgaan naar Gods huis. Laten wij bedenken dat de kerk geen bioscoop is, en geen plaats om de mode van de wereld in te brengen. Laten wij er zorg voor dragen, dat wij het oprechte volk van God niet bedroeven door onze kleding en door onze geblankette aangezichten.


Maar bovenal, dat wij Gods Geest niet mochten uitblussen, door de mode van de wereld na te volgen.
Trapt uw ouders niet op hun hart. Maar luistert naar hun waarschuwingen en vermaningen. Wij kunnen de zaligheid niet verdienen, in generlei wijze, maar bedenk wel dat wij het kunnen verzondingen. Er zijn te allen tijde mensen, die zichzelf van de zaligheid verzekeren, door op te gaan in allerlei uitwendige vormen en wettische vroomheid. Zij mogen wel bedenken dat de Waarheid zegt: Tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen die geboden van mensen zijn.
En al zouden wij ons nu kleden zoals de Joden onder het Oude en Nieuwe Testament, zonder de vernieuwing van de Heilige Geest en de bekleding met de gerechtigheid van Christus, zullen wij eeuwig omkomen. Maar anderzijds, bedenkt ook, dat als wij met de wereld willen leven, dat wij ook met de wereld zullen sterven.

Van jaar tot jaar gaat het verder. De grenzen worden uitgewist en de tijdgeest neemt bijna alle schaamtegevoel en eerbaarheid weg. De vrouw wil meer en meer de man gelijk worden, ook in de kleding.

Grand Rapids, ds. W.C. Lamain
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:k weet het, maar blijf vinden dat men zich niet
zo moet kleden dat het aanstoot geeft.
Iemand zei het eens zo: Maak daar geen punt van, maar laat het zo zijn dat de wereld er niet
mee spot en dat het Gods volk niet tot droefheid is.
Maar wanneer is het tot droefheid dan? Of tot aanstoot?
Als iemand veel gekleurde kleding draagt vind ik dit niet tot droefheid of tot aanstoot, sterker, ik denk dat dit bijbels is.
Als iemand stemmige kleding draagt vind ik dit ook niet tot droefheid of tot aanstoot, sterker, ik denk dat dit bijbels is.

In het door mij aangehaalde artikel gaat het mij niet om de strekking of ligging van de predikant, maar om wat hij schrijft, met name over kleuren en gewoonten wereldwijd bij Christenen.
Zie artikeltje van ds. Lamain.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

Zeemeeuw schreef:@DIA. Ds. Lamain schreef over 'gewend aan de ontwenning'.
Zie o.a.: http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... /brieven/1
Dat was wat ik bedoelde, jaren blijven hangen, wist ook niet meer precies de context.
Hartelijk dank!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie